Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
KULTURA ORGANIZACYJNA
Magazyn (Nr 14, wrzesień - listopad 2022)

Ekonomia jednostki – warto mieć ją na względzie

1 września 2022 29 min czytania
Zdjęcie Ramon Casadesus-Masanell - Profesor zarządzania biznesem w Harvard Business School na wydziale im. Hermana C. Krannerta.
Ramon Casadesus-Masanell
Zdjęcie S. Ramakrishna Velamuri - Profesor i dziekan w Mahindra University School of Management.
S. Ramakrishna Velamuri
Zdjęcie Dóra Horváth - Doktorantka i asystentka towarzysząca na Uniwersytecie Korwina w Budapeszcie.
Dóra Horváth
Ekonomia jednostki – warto mieć ją na względzie

Streszczenie: Wzrost znaczenia jednostki w ekonomii to temat, który zyskuje na popularności w kontekście transformacji współczesnych rynków. W obliczu globalnych kryzysów, coraz większą wagę przykłada się do indywidualnych decyzji konsumenckich oraz ich wpływu na gospodarki. Stąd, zrozumienie motywacji jednostek staje się kluczowe dla rozwoju strategii biznesowych i politycznych. W tym kontekście istotna jest rola, jaką odgrywa wnioskowanie o wyborach jednostek, które decydują się na podejmowanie ryzyka lub podejmowanie decyzji, które mogą wpływać na całe rynki.
Nowoczesne podejście w ekonomii, które opiera się na analizie jednostkowych decyzji, kładzie nacisk na emocje i przekonania indywidualnych konsumentów. Współczesna ekonomia nie opiera się już tylko na analizie makroekonomicznej, ale także na badaniu małych grup społecznych i jednostek. Równocześnie, rozwój technologii i dostęp do danych umożliwiają precyzyjniejsze przewidywanie preferencji konsumentów, co ma istotne znaczenie dla strategii marketingowych i biznesowych.

Pokaż więcej

Prosta, choć często pomijana ekonomia jednostki może pomóc przedsiębiorcom na czas zorientować się, czy przypadkiem nie narażają swojego biznesu na poważne straty.

Firma Ofo, zajmująca się wypożyczaniem rowerów, została założona w 2014 roku przez członków klubu rowerowego Uniwersytetu Pekińskiego. Początkowo Ofo było po prostu klubem miłośników turystyki rowerowej, by wkrótce stać się wypożyczalnią rowerów, wykorzystującą aplikację umożliwiającą znalezienie znajdującego się w pobliżu roweru i odblokowanie go. Według twórców Ofo taki biznes miał wielkie szanse powodzenia. Wystarczyły niespełna trzy lata, a Ofo stało się całkiem potężnym przedsiębiorstwem. Do 2016 roku Ofo dysponowało w Chinach flotą 85 tys. rowerów, co wprawdzie na tamtejszym rynku nie jest imponującą liczbą, ale za to zaczęło otwierać oddziały na całym świecie, w tym w Indiach, Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych. Było to możliwe dzięki pozyskaniu aż 2 mld dol. od inwestorów. Pierwsze kłopoty nadeszły już wkrótce, bo w 2018 roku, konkurencja była zbyt duża i Ofo zaczęło mieć problemy z płynnością finansową. W 2019 roku Ofo zakończyło działalność.

Co poszło nie tak?

W pierwszych latach swojej działalności Ofo, podobnie jak wiele nowych przedsięwzięć, zwłaszcza tych wspieranych przez kapitał podwyższonego ryzyka (venture capital), stawiało na rozwój, co w wielu przypadkach oznacza inwestycje i brak zysku, mówiąc wprost – stratę. Nie jest to oczywiście niczym niespodziewanym w przypadku start- -upów, ale kluczowe pytanie brzmi, czy takie straty są zdrowe czy niezdrowe. Jeśli model biznesowy przewiduje tworzenie i przechwytywanie wartości, straty pojawiają się wyłącznie dlatego, że przedsiębiorcy inwestują we wzrost i skalę. W miarę upływu czasu i wzrostu biznesu straty powinny same się wyrównać. Takie straty nazywamy zdrowymi.

Jeśli jednak model biznesowy jest zasadniczo wadliwy i nie obejmuje części wytworzonej wartości, większa skala nie spowoduje, że straty zamienią się w zyski. Wbrew tradycyjnemu myśleniu podejście polegające na absorpcji strat z roku na rok w celu pobudzenia wzrostu przychodów nie sprawdzi się w przypadku większości przedsiębiorców. Jak przekonała się firma Ofo, może to być droga do pewnej porażki.

Zostało 94% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!