Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
MARKETING I SPRZEDAŻ
Polska flaga

Zacznij walczyć o klientów jutra

1 czerwca 2019 9 min czytania
Erwin Ziarkiewicz
Wojciech Małaszewicz
Zacznij walczyć o klientów jutra

Streszczenie: Klienci stawiają coraz wyższe wymagania dostawcom usług i produktów. O tym, kto odniesie sukces w nadchodzących latach, zdecydują działania podejmowane już teraz. Podczas warsztatów zorganizowanych przez First Data w ramach Laboratorium Przyszłości, około 100 ekspertów z dziedziny bankowości i technologii płatniczych analizowało przyszłość sektora bankowego i jego klientów. Specjaliści odpowiadali na pytania dotyczące zachowań klientów za 10 lat oraz ich oczekiwań wobec sektora bankowego w tej perspektywie. Wnioski z tych analiz przedstawiono w raporcie „Kim jest klient przyszłości? 2030: marzenia klientów, klienci marzeń”, konfrontując przewidywane postawy klientów z oczekiwaniami sektora bankowego. Wiele z tych spostrzeżeń może być przydatnych również w innych branżach. Mitsmr

Pokaż więcej

Klienci coraz wyżej stawiają poprzeczkę dostawcom usług i produktów. O tym, kto zwycięży tę rywalizację w kolejnych latach, przesądzą działania, które firmy prowadzą już teraz.Podczas warsztatów zorganizowanych przez First Data w ramach Laboratorium Przyszłości niemal 100 ekspertów w dziedzinie bankowości i technologii płatniczych zastanawiało się nad przyszłością sektora bankowego i jego klientów. Specjalistom postawiono dwa kluczowe pytania: „Jak będą zachowywali się klienci za 10 lat?” oraz „Jak chciałbyś, aby klienci zachowywali się w perspektywie najbliższej dekady?”. Organizatorzy warsztatów przeanalizowali odpowiedzi i wnioski przedstawili w raporcie Kim jest klient przyszłości? 2030: marzenia klientów, klienci marzeń, konfrontując w nim przewidywane postawy klientów z oczekiwaniami sektora bankowego. Ale wiele spostrzeżeń może być przydatnych również w innych branżach.

Harvard Business Review Polska to prestiżowy magazyn dla tych, którzy są głodni sukcesu. Inwestując w wiedzę harvardzką, robisz krok w dobrym kierunku. Sprawdź teraz!

Eksperci bankowości podzielili klientów przyszłości na trzy grupy wiekowe:


  • wchodzący na rynek finansowy w 2030 roku (klienci w wieku od 18 do 35 lat, stawiający pierwsze kroki na rynku pracy lub będący w początkowej fazie kariery zawodowej; urodzili się w dobie internetu, a wychowali w świecie wszechobecnych smartfonów);


  • rozpoczynający proces akumulacji finansowej w 2030 roku (klienci w wieku do 55 lat, dojrzali finansowo; posiadają nieruchomości; w szczytowej fazie kariery zawodowej);


  • emeryci w 2030 roku (osoby, które w 2030 roku mają prawo do pobierania emerytury; urodziły się w czasach socjalizmu, a na rynek usług finansowych wchodziły, gdy szczytem technologii bankowej były książeczki czekowe).


Podział ten był punktem wyjścia do stworzenia alternatywnych wizji przyszłości z perspektywy klientów oraz banków.Odmienne wizje przyszłości W niedalekiej przyszłości klient nie będzie już chciał kupować tego, co dzisiaj z powodzeniem mu sprzedajemy. Istotne jest zrozumienie, na co konsumenci przyszłości będą wydawać swoje pieniądze (zobacz ramkę Główne kierunki wydatków klientów przyszłości).

Styl życia klientów przyszłości nie będzie wspierał interesu bankowości. Postawy, które banki chciałyby widzieć u swoich klientów w 2030 roku, zazwyczaj odbiegają od tego, czego się po nich spodziewają.

Według uczestników Laboratorium Przyszłości, osoby wchodzące na rynek finansowy w 2030 roku większość swojego dochodu będą przeznaczać na zainteresowania i pasje. W ich wydatkach wysoki udział będą miały inwestycje w hobby (30%) i podróże (27%), podczas gdy na tzw. przetrwanie (elementarne potrzeby zapewniające minimum egzystencji) poświęcą jedynie 12% miesięcznych środków. Wydatki na podróże (34%) będą królować w budżecie grupy rozpoczynającej proces akumulacji finansowej, która sporo środków będzie przeznaczać na zbytek i dobra luksusowe (19%) oraz na zdrowy styl życia (16%). Priorytetem emerytów przy planowaniu budżetu domowego będą utrzymanie (23%) i zdrowie (23%), ale też podróże (22%).Jak pokazał raport, wizja przyszłości pożądana przez banki znacząco odbiega od wizji klientów. Dlatego spodziewane dążenia konsumentów niekoniecznie będą pozytywnie odbierane przez banki – i na odwrót. Może się nawet okazać, że tradycyjna oferta bankowa nie spełni oczekiwań klientów przyszłości.

Hulaki, karierowicze i minimaliści Styl życia ma decydujący wpływ na decyzje zakupowe klientów, gotowość do wydawania pieniędzy lub ponoszenia dodatkowych kosztów w zamian za większą wygodę. Jak w 2030 roku zmienią się priorytety ludzi?

Spraw, by Twój biznes był SMART »

Prognozy nie są optymistyczne, zwłaszcza w przypadku postaw życiowych osób, które będą wtedy wchodzić na rynek finansowy. Mają one stawiać na tzw. lajfhaking, czyli ułatwiać sobie życie, poszukując dróg na skróty, by osiągać więcej mniejszym nakładem pracy (26% wskazań ekspertów). Poza tym w tej grupie będzie wielu wyznawców radykalnej konsumpcji (22%) oraz minimalizmu (17%). Za to dzisiejsi 30- i 40‑latkowie mają za dziesięć lat wyznawać przede wszystkim kult sukcesu i wspinać się po szczeblach kariery (23% wskazań). Nieco mniejsza liczba uczestników warsztatów, bo 17%, przewiduje, że konsumenci należący do tej grupy najwyższą wagę będą przywiązywać do akumulacji. Temu segmentowi bliski ma być również lajfhaking (15%) oraz minimalizm konsumpcyjny (13%). Aż 53% ekspertów uznało, że osoby starsze w 2030 roku odrzucą nadmierną konsumpcję i zwrócą się ku minimalizmowi (28%) i ultraaltruizmowi (25%), charakteryzującemu się poczuciem odpowiedzialności za innych i stawianiem na budowanie dobrobytu wspólnoty.Styl życia klientów przyszłości nie będzie wspierał interesu bankowości. Postawy, które banki chciałyby widzieć u klientów w 2030 roku, z wyjątkiem kultu sukcesu, odbiegają od tego, czego się po nich spodziewają. Banki liczące na wysoki poziom konsumpcji i skłonność klientów do inwestowania kapitału najprawdopodobniej będą musiały się skonfrontować z ich minimalizmem i poszukiwaniem dróg na skróty. Cele tradycyjnej bankowości zaczynają więc stawać w sprzeczności z celami rozwojowymi klientów. Dlatego banki będą musiały ewoluować, by odpowiedzieć na wyzwania przyszłości.Nowe kanały obsługi Czy w 2030 roku znikną oddziały bankowe i bankowość telefoniczna? Biorąc pod uwagę przewidywania dotyczące preferencji klientów wchodzących na rynki finansowe i akumulujących środki, j est to całkiem prawdopodobne.Okazuje się, że najmłodszy segment klientów przyszłości będzie najbardziej otwarty na nowatorskie kanały obsługi bankowej, na czele z rozszerzoną rzeczywistością (28%), neurointerfejsami (23%) i aplikacjami mobilnymi (20%). Dzisiejsi 30- i 40‑latkowie będą preferować aplikacje mobilne (45%) i rzadziej asystenta głosowego ze sztuczną inteligencją (27%). Obie te grupy nie będą odwiedzać oddziałów bankowych i prawie wcale nie będą korzystać z obsługi telefonicznej. Za to emeryci wciąż z chęcią wybiorą się do tradycyjnych placówek banku (31%). Jednakże niewiele gorszy wynik uzyskały aplikacje mobilne oraz wirtualni asystenci.Przewidywania dotyczące pożądanych kanałów obsługi przez klientów niemal pokrywają się z perspektywą banków. Ocena tradycyjnych oddziałów bankowych nie wróży dobrze temu kanałowi. Trudno się dziwić – dla klientów konieczność stawienia się w oddziale bankowym w celu załatwienia jakiejś sprawy jest mało wygodna, zaś dla banku wiąże się z dużym kosztem. Zaskakuje słaby wynik obsługi przez strony WWW, która z obu perspektyw jest mało pożądanym kanałem.

Główne kierunki wydatków klientów przyszłości

Postawy życiowe klientów w 2030 roku

Biometryczna rewolucja Tak jak dziś, młodzi użytkownicy będą doceniać podczas realizacji transakcji wygodę. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem płatniczym będzie dla nich biometria (38%). Drugie miejsce z wynikiem 20% przypadło płatnościom z użyciem gadżetów zintegrowanych z funkcją płatniczą, takich jak smartwatche i opaski pulsometryczne. Przyszli 40- i 50‑latkowie postawią na płatności inicjowane i uwierzytelniane biometrycznie (30%), płatności przy użyciu gadżetów noszonych przy sobie (20%) oraz płatności mobilne (20%). Natomiast przywiązani do tradycji emeryci nadal będą preferować klasyczne karty plastikowe (41%). Co ciekawe, pozostali eksperci przedstawili zróżnicowany punkt widzenia: 22% sugerowało, że seniorzy będą dokonywać płatności mobilnie, 16% stawiało na gotówkę, a 13% sądziło, że to gadżety spotkają się z uznaniem emerytów.Płatności jutra Zmiany zachodzące na rynku każą nie tylko spodziewać się transformacji profilu klienta bankowości. Skłaniają także do szukania innowacji w obszarze form płatności, które być może trafią do użytku ogólnego w najbliższym dziesięcioleciu. Choć zdania ekspertów są podzielone, bez wątpienia wchodzący na rynek finansów klienci chętnie korzystaliby z takich nowych form płatności, jak:

  • asystent zakupowy (AI Shopper) – rozwiązanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, które nie tylko odciąża konsumenta od konieczności dokonywania płatności, ale także robi za niego proste, codzienne lub powtarzalne zakupy i doradza w zakresie większych wydatków;


  • cyfrowa tożsamość – cyfrowy odpowiednik dowodu tożsamości obowiązkowy dla każdego obywatela;


  • neuropłatności, czyli płatności myślą, w najprostszej postaci opierające się na wyrażeniu w myślach akceptacji dla obciążenia konta daną kwotą środków.


Na powyższe rozwiązania wskazało po 17% uczestników warsztatów. Niewiele mniej, bo po 14% wskazań, dotyczyło zaawansowanej wersji dzisiejszych e‑portfeli, tzw. integratorów płatności, oraz biometrii w tle, która identyfikuje i poświadcza tożsamość płatnika bez jego aktywnego udziału w tym procesie. Jej zwolennikami będą również klienci rozpoczynający w 2030 roku proces akumulacji finansowej, którzy chętnie płaciliby również globalną walutą, czyli uznanym środkiem płatniczym zastępującym waluty lokalne (18%), i korzystali z cyfrowej tożsamości (17%). Spośród nowinek technicznych emeryci najbardziej polubią integratory płatności (23%) oraz cyfrową tożsamość i globalną walutę (obie po 17%).

Klienci coraz wyżej stawiają poprzeczkę dostawcom usług i produktów. #technologia

Oczekiwania przyszłych klientów oraz potrzeby banków są bardzo podobne. Największy rozdźwięk pojawia się w przypadku cyfrowej tożsamości, która z perspektywy banków byłaby zdecydowanie najbardziej pożądanym przyszłościowym rozwiązaniem wspierającym płatności. Choć klienci przyszłości nie dyskredytują tego rozwiązania, ich entuzjazm najprawdopodobniej studzą kwestie związane z ochroną prywatności. Dobre zrozumienie ich potrzeb jest niezbędne do trafnego zaplanowania inwestycji w projektowanie nowych produktów i modeli obsługi. Raport przygotowany przez First Data pozwala skonfrontować własne wyobrażenia o klientach przyszłości z przewidywaniami branży finansowej.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!