Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
MARKETING I SPRZEDAŻ

Rosyjska ruletka a małżeństwo z rozsądku

16 grudnia 2014 4 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Węglarz - Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.
Agnieszka Węglarz
Co-branding i sponsoring - korzyści i straty dla marki

Streszczenie: Na przykładzie współpracy Microsoftu z OpenAI i jej implikacji dla przyszłości branży technologicznej, przedstawiono analogię do „rosyjskiej ruletki” – gry o wysokim ryzyku i niepewnym wyniku. Firmy technologiczne podejmują decyzje o strategicznych sojuszach, kierując się często chłodną kalkulacją zysków i pozycji rynkowej, ignorując potencjalne zagrożenia. Sojusze te, jak w przypadku Microsoftu, mają na celu uzyskanie przewagi konkurencyjnej, ale mogą prowadzić do utraty kontroli nad kierunkiem rozwoju partnera.
Opisana dynamika ukazuje, jak firmy starają się zabezpieczyć swoją przyszłość w obliczu gwałtownych zmian technologicznych, nawet kosztem przejrzystości czy autonomii. Rywalizacja w obszarze sztucznej inteligencji przypomina napięte relacje między gigantami, gdzie współpraca może szybko przerodzić się w konflikt interesów. Sojusze z rozsądku, zawierane pod presją rynku, niosą ryzyko strategiczne – podobnie jak małżeństwo zawarte nie z miłości, a z kalkulacji.

Pokaż więcej

Sponsoring i co‑branding zyskują ostatnio na popularności nad Wisłą. Firmy nawiązują partnerstwa, jedna staje się mecenasem marki drugiej, wspólnie realizują projekty marketingowe. Czy jednak faktycznie ma to sens? Co robić, aby osiągnąć zamierzony cel? Kiedy to małżeństwo z rozsądku staje się rosyjską ruletką?

Odpowiedzi na powyższe pytania należy szukać w marce. We współczesnym świecie hiperkonkurencji marka jest nadal głównym narzędziem przewagi. W natłoku ofert i informacji klienci potrzebują prostych drogowskazów, które ułatwią im wybór. Takim drogowskazem jest właśnie silna, wyrazista marka. Choć część osób może się do tego nie przyznawać i deklarować co innego, kolejne badania pokazują, że przy wyborze nadal liczy się wizerunek.

Dlatego mocna marka to cenne dobro firmy. Od takowych ludzie chętniej kupują produkty i usługi, rekomendują je innym, śledzą nowości. Organizacje o wyrazistym, pozytywnym wizerunku i ugruntowanej pozycji szybciej znajdują nabywców, otrzymują lepsze warunki negocjacyjne, ba, łatwiej im nawet budować relacje inwestorskie czy znajdować pracowników. Niezależnie od tego, czy nam się to podoba czy nie, każda firma cieszy się jakąś reputacją – to trochę jak z pogodą, jest zawsze i zawsze też lepiej się funkcjonuje, jeśli jest dobra. To oczywiście niezbyt zaskakujące fakty, jednak zważywszy na praktyki rynkowe – czy faktycznie menedżerowie biorą je sobie do serca?

Jakie marki łączyć?

Silne, wyraziste marki dosyć ostrożnie podejmują decyzje związane ze sponsoringiem czy co‑brandingiem albo partnerstwem. Jest to forma działania marketingowego, która odpowiednio zrealizowana może znacząco wzmocnić wartość marki, ale może też zadziałać na jej niekorzyść.

Jak więc należy do tego podchodzić, aby był to proces świadomy i przynoszący firmie i jej marce korzyść?

1. Korzyści biznesowe

Każde działanie marketingowe ma na celu bezpośrednio lub pośrednio sprzedaż – albo do istniejącego klienta, albo poprzez dotarcie do nowej grupy klientów. Dlatego przede wszystkim należy określić, czy takie małżeństwo z rozsądku ma dla wszystkich sens, czyli: jaki jest cel biznesowy sponsoringu, co‑brandingu czy partnerstwa? Na przykład:

  • dotarcie do istniejącej grupy klientów ze wzmocnionym przekazem korzyści;

  • dotarcie do nowej grupy klientów (z reguły są to klienci drugiej marki) z nowym przekazem korzyści.

2. Insight klienta

Kiedy wiemy już, po co biznesowo realizujemy dane działanie, trzeba określić, na jaki insight klienta odpowiadamy. Jeśli mamy dotrzeć do istniejącej grupy ze wzmocnionym przekazem korzyści, jaka jest wiodąca potrzeba, na którą odpowiadamy? Jeśli chcemy dotrzeć do nowej grupy klientów, na jaką z kolei ich potrzebę odpowiadamy? Jaką korzyść im oferujemy?

3. Korzyści wizerunkowe

Wchodząc we współpracę z drugą marką, musimy pamiętać też, że jest to zawsze mariaż dwóch wizerunków. Jeśli są mocne, to na ogół obie firmy mogą zyskać, jeśli dzięki współpracy uzupełniają swoje oferty i to, jak są postrzegane. Jednak kiedy we współpracę wchodzą marki o różnym poziomie atrakcyjności, efekt może być odwrotny niż pożądany – słaba pociągnie mocniejszą w dół, a sama nic na tym nie zyska. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ w momencie, kiedy wizerunek staje się jednym z głównych elementów definiujących sukces sprzedażowy, nie warto podejmować gry w rosyjską ruletkę.

Analizując potencjalnego partnera do współpracy, spójrzmy na jego wizerunek racjonalny i emocjonalny:

  • Jak konsumenci kojarzą ofertę, wizerunek racjonalny potencjalnej marki‑partnera? Jakie widzą jego mocne i słabe strony? Co w tej chwili przeważa – mocne czy słabe strony w wizerunku?

  • Na ile oferta partnera uzupełnia naszą i tworzy unikatową wartość na rynku? Na ile jest to coś, co ludzie będą chcieli kupić, co będzie dla nich atrakcyjne? Jak to będą postrzegać?

  • Jak klienci postrzegają emocjonalnie markę partnera? Z czym im się kojarzy? Na ile silne są to skojarzenia i jak mogą wpłynąć na naszą markę?

Podsumowując, zanim założysz obrączkę, sprawdź, czy nie jest nabojem w rosyjskiej ruletce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!