Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
MARKETING I SPRZEDAŻ
Polska flaga

Prezentacja w PowerPoincie rujnuje twoją sprzedaż! Poznaj 5 zasad, które to zmienią

6 września 2016 5 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Prezentacja w PowerPoincie rujnuje twoją sprzedaż! Poznaj 5 zasad, które to zmienią

Streszczenie: Standardowa prezentacja w PowerPoincie może skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta i zaszkodzić procesowi sprzedaży. Nadmiar informacji, brak emocji i skupienie na cechach produktu zamiast na potrzebach klienta to typowe błędy. Zamiast slajdów, lepiej budować narrację opartą na emocjach i potrzebach odbiorcy. Warto wykorzystać pięć zasad: unikać slajdów z dużą ilością tekstu, mówić językiem korzyści, opowiadać historie, prezentować konkretne rezultaty i skupić się na odbiorcy, nie na sobie. Kluczowe jest pokazanie, jak produkt rozwiązuje problem klienta, a nie jak działa. Taka prezentacja buduje zaufanie i zwiększa szanse na sukces sprzedażowy.

Pokaż więcej

Jaka jest największa bolączka związana z prezentacjami sprzedażowymi? Zazwyczaj więcej miejsca poświęca się w nich opisaniu firmy i jej produktów niż propozycji rozwiązania problemu klienta.

Większość sprzedawców, nim przejdzie do clou spotkania, zanudza klienta nieistotnymi dla niego informacjami. Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na sukces sprzedażowy, musisz się wyróżnić. Masz taką możliwość, jeśli twoja prezentacja będzie odbiegać od tych, które twój potencjalny klient zazwyczaj ogląda.

Pamiętaj przede wszystkim, że slajdy są tylko dodatkiem. Przede wszystkim powinieneś dążyć do rozmowy o celach biznesowych, priorytetach i inicjatywach strategicznych klienta. Jeśli je szczegółowo poznasz, dopasujesz odpowiednią linię produktów, a rozmówca przestanie na ciebie patrzeć jak na sprzedawcę: staniesz się jego partnerem biznesowym.

Oto 5 zasad przygotowania prezentacji, dzięki którym łatwiej zrobisz dobre wrażenie na kliencie, efektywniej wykorzystasz z nim czas sam na sam i szybciej przekonasz go do swojej propozycji:

1. Skup się na sensie zmiany

Gdyby klient był pewny, że twoja propozycja jest dobra dla jego biznesu, nie potrzebowałby spotkania, aby zadecydować o współpracy. Zazwyczaj jest jednak tylko otwarty na zmiany i chce się zorientować, co zaoferuje mu rynek. Dlatego zamiast spędzać czas na przedstawianiu firmy, wykorzystaj slajdy w prezentacji, aby poruszyć kwestie:

  • problemów i wyzwań klientów, którzy już korzystają z rozwiązań twojej firmy,

  • wyników osiągniętych przez tych klientów,

  • pojawiających się tendencji i zmiennej dynamiki rynku,

  • celów, priorytetów i wyzwań twojego rozmówcy.

Jeśli masz już slajdy na te tematy, możesz je po prostu przełożyć na początek prezentacji. Dzięki temu błyskawicznie zwrócisz na siebie uwagę: klient właśnie o tym chce z tobą rozmawiać!

2. Wyrzuć tyle slajdów, ile możesz

Czy słyszałeś kiedyś o za krótkiej prezentacji? A zbyt długiej? No właśnie.

Handlowcy rozdmuchują swoje prezentacje do 40–60 slajdów. Co więcej, proporcje zazwyczaj wyglądają tak, jak opisała to Jill Konrath, wybitny strateg sprzedaży i ekspert relacji z klientem, w wywiadzie dla „Harvard Business Review Polska”:

Przygotowujesz prezentację dla potencjalnego klienta, masz 42 piękne slajdy. Pierwsze 10 z nich dotyczy twojej firmy: kiedy została założona, jak się rozwijała, gdzie się mieści. Później mówisz o swoim produkcie i usługach. Dwa ostatnie slajdy prezentacji dotyczą tego, jak możesz pomóc swojemu klientowi. To jest absolutnie najgorsza rzecz, jaką można zrobić!

Jeśli nie chcesz, aby klient po spotkaniu z tobą miał poczucie straconego czasu, przede wszystkim pozbądź się slajdów zawierających:

  • misję i wizję firmy,

  • zdjęcia siedziby firmy, mapy z lokalizacją,

  • szczegółowe informacje o produktach lub przeglądach serwisowych,

  • kwalifikacje, nagrody czy biogramy.

Optymalna objętość prezentacji, rekomendowana również przez Jill Konrath, to 10 slajdów. Przy czym im mniej, tym lepiej.

3. Stawiaj pytania i angażuj klienta w rozmowę

Kluczem do udanej prezentacji jest zaangażowanie klienta. Stwórz 2–3 pytania, które możesz umieścić na slajdach w swojej prezentacji. Ukierunkują rozmowę i będą twoją tajną bronią! W tym celu możesz wykorzystać:

  • studia przypadków, dzięki którym można zapytać: czy to przypomina obecną sytuację waszej firmy? czy taki jest wasz problem? co chcecie zrobić, by uzyskać lepsze wyniki?

  • trendy w branży, dzięki którym można zapytać: jaki ma to wpływ na firmy dzisiaj? jakie inicjatywy chcecie wykorzystać? co martwi was najbardziej?

Nie wychodź z założenia, że pytania z pewnością pojawią się podczas rozmowy z klientem. Przygotuj je wcześniej.

4. Otwórz się na inne możliwości

Poszukuj najlepszej, najbardziej komfortowej dla siebie i przynoszącej efekty formy spotkania:

  • eksperymentuj z innymi programami do prezentacji. Być może do gustu przypadnie ci Prezi, który umożliwia płynne przejście do slajdu wpisującego się najlepiej w bieżący kontekst rozmowy,

  • zrezygnuj z prezentacji na rzecz rozmowy online albo twarzą w twarz,

  • wykorzystuj flipchart, prowadząc dyskusję.

Być może okażesz się skuteczniejszy, stosując zupełnie inne narzędzie pomocnicze niż PowerPoint. Warto to sprawdzić.

5. Zaskakuj i dostarczaj inspiracji

Daj klientowi coś wyjątkowego, dostarcz mu niezapomniane wrażenia. Spróbuj porzucić rolę sprzedawcy na rzecz roli pełnego empatii eksperta, skupionego na rozwiązaniu problemów klienta. Jak to zrobić?

  • przekaż cenne spostrzeżenia, pomysły i informacje swoim potencjalnym klientom,

  • zadbaj o to, aby klient myślał o możliwościach, które dajesz jego firmie,

  • pokaż sposoby na osiągnięcie celów klienta, o których dotychczas nie wiedział.

PowerPoint może ci w tym pomagać, jednak jeśli od roku używasz tego samego korpusu prezentacji, to nie licz na spektakularne wyniki. Pożegnaj się ze slajdami, które nawet tobie się znudziły, i przygotuj dostosowane do konkretnych klientów prezentacje. Dzięki temu wyróżnisz się z tłumu sprzedawców i zwiększysz swoją skuteczność.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!