Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
MARKETING I SPRZEDAŻ
Polska flaga

Bankowość prywatna – luksus w finansach

1 lipca 2018 7 min czytania
Piotr Kwiatkowski
Bankowość prywatna – luksus w finansach

Streszczenie: Bankowość prywatna to usługa oferująca indywidualne podejście do zarządzania majątkiem klientów z wyższej półki. Stanowi ona luksusowy segment rynku finansowego, który nie tylko odpowiada na potrzeby zamożnych klientów, ale także wyznacza standardy w zakresie ekskluzywnej obsługi. Usługi bankowości prywatnej obejmują szeroki zakres, od doradztwa inwestycyjnego po zarządzanie ryzykiem i planowanie podatkowe. Jest to oferta, która nie tylko zaspokaja finansowe potrzeby, ale także buduje relacje z klientami na poziomie osobistym. Banki wykorzystują zaawansowane technologie, by dostarczać spersonalizowane rozwiązania, które pozwalają na optymalizację zarządzania majątkiem. Z kolei klienci bankowości prywatnej mają dostęp do wyjątkowych produktów, które są dostępne tylko dla wybranych. Oprócz tego istotnym elementem tej oferty jest dbałość o dyskrecję oraz bezpieczeństwo finansów klientów.

Pokaż więcej

O rosnącej popularności usług bankowości prywatnej wśród zamożnych Polaków mówi Arkadiusz Przybył, wiceprezes zarządu Banku Zachodniego WBK.

Badania realizowane przez rozmaite pracownie pokazują, że systematycznie rośnie liczba najbogatszych Polaków. Coraz więcej jest tzw. HNWI, czyli osób, których majątek przekracza 1 milion dolarów. Czy wiadomo, ile takich osób jest w Polsce? Kim są i gdzie najczęściej lokują swój majątek? Czym różnią się od osób bogatych z innych krajów?

W Polsce przyjmujemy, że HNWI, czyli High‑Net‑Worth Individuals, to osoby, które dysponują majątkiem płynnym – bez ruchomości i nieruchomości – przekraczającym milion złotych. Taką gotówką dysponuje 200–300 tysięcy Polaków. Pod tym względem nie odbiegamy znacząco od krajów posiadających dużo mniejszą liczbę mieszkańców, jak Portugalia lub Czechy.

HNWI w Polsce to niejednorodna grupa. Z naszych analiz wynika, że są to w większości przedstawiciele pokolenia baby boomers i X, właściciele dużych przedsiębiorstw, którzy stawiali pierwsze kroki w biznesie w dobie transformacji ustrojowej w Polsce. Drugą grupę klientów stanowią spadkobiercy i młodzi, odnoszący sukcesy przedsiębiorcy. Trzecią, najmniejszą, grupą HNWI są osoby pracujące na etacie. Warto podkreślić, że średnia wieku polskich milionerów z roku na rok się obniża. Z pewnością jest to związane z rozwojem nowych technologii oraz globalizacją.

Polacy, podobnie jak mieszkańcy innych krajów, najchętniej lokują pieniądze w nieruchomości, w tym coraz częściej za granicą. Jednak biorąc pod uwagę majątek płynny, nasi milionerzy na tle tych z krajów rozwiniętych są konserwatywni. Z naszych badań wynika, że aż 63% Polaków gromadzi majątek w gotówce lub depozytach. Dla porównania, globalnie ten wskaźnik wynosi 39%. Tylko co dziesiąty HNWI w Polsce lokuje majątek płynny w papierach dłużnych, a jeden na czterech – w akcjach przedsiębiorstw notowanych na giełdzie. Globalnie co piąty milioner ma papiery dłużne, a niemal połowa – akcje.

Zgodnie z trendem globalnym, klienci korzystający z usług private banking coraz częściej chcą, żeby doradca podejmował decyzje inwestycyjne bez ich udziału.

Czy wiadomo, jak duży odsetek polskich HNWI korzysta już z usług private banking?

Nasze analizy wskazują, że tylko około 57 tysięcy Polaków, czyli 25–35% krajowych HNWI, systematycznie korzysta z usług bankowości prywatnej. Globalnie ten odsetek wynosi 40%. Obserwujemy jednak trend wzrostowy, co wynika przede wszystkim z rosnącej zamożności polskiego społeczeństwa.

Dlaczego oferta private banking może być korzystna dla osób bogatych i zamożnych? Z jakich powodów ludzie bogaci decydują się na usługi tego rodzaju?

Najważniejsze powody, dla których HNWI decydują się na usługi bankowości prywatnej, to możliwość skorzystania z doradztwa inwestycyjnego, indywidualna opieka doradcy, spersonalizowana oferta i szerszy dostęp do produktów i usług finansowych. To wszystko przekłada się na oszczędność czasu. Klienci private banking potrzebują eksperta, który pomoże im sprawnie podejmować decyzje finansowe. Duże znaczenie ma też zaufanie. HNWI często powierzają zarządzanie prywatnym majątkiem ekspertom, bo wiedzą, że zrobią to lepiej niż oni sami.

Z jakich usług bankowości prywatnej korzystają najczęściej polscy HNWI?

Zdecydowana większość HNWI korzysta z doradztwa inwestycyjnego – nawet 7 na 10. Bardzo chętnie klienci finansują swoje potrzeby dzięki kredytom, zwłaszcza że mogą liczyć na atrakcyjne warunki. Coraz więcej milionerów dostrzega również potencjał w usłudze asset management. Powierzają środki do zarządzania doświadczonym menedżerom. Ponadto w naszym banku obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów HNWI wsparciem w zakresie sukcesji majątku, czyli przekazania go następnym pokoleniom.

Klienci korzystający z bankowości prywatnej, oprócz klasycznych usług finansowych, mają do dyspozycji szereg usług dodatkowych. Na które warto zwrócić uwagę?

Luksusowe dodatki do private banking, w szczególności pakiety concierge, są coraz bardziej popularne wśród polskich milionerów głównie z uwagi na ich przydatność w sytuacjach nadzwyczajnych lub podbramkowych. Osoby korzystające z concierge mają do dyspozycji usługi i atrakcje często niedostępne dla przeciętnego klienta. Najzamożniejsze osoby mogą zamówić bilety na najważniejsze wydarzenia kulturalne sezonu, strój z kolekcji uznanego projektanta czy zlecić podstawienie odrzutowca we wskazane miejsce. Doradcy concierge spełnią niemal każde życzenie – od kupna kwiatów i wysłania ich do wybranej osoby, przez rezerwację stolika w restauracji, po rezerwację hotelu na drugim krańcu świata. Można powiedzieć, że w przypadku concierge „sky is the limit”.

Private banking, a więc skuteczne zarządzanie zasobami finansowymi osoby zamożnej, wymaga często podjęcia szeregu trudnych decyzji inwestycyjnych. Jaką rolę w ich podejmowaniu może odegrać dobry doradca? Na jaką pomoc z jego strony może liczyć klient bankowości prywatnej?

Innowacyjne i dopasowane do klientów rozwiązania produktowe są ważne. Równie istotna, a czasem wręcz najważniejsza, jest rola doradcy. Zgodnie z trendem globalnym, klienci korzystający z usług private banking coraz częściej chcą, żeby doradca podejmował decyzje inwestycyjne bez ich udziału. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak silny – z badań wynika, że w naszym kraju dwa razy więcej klientów niż w Europie chce mieć wpływ na podejmowane decyzje. Będzie się to jednak zmieniało.

Warto podkreślić, że średnia wieku polskich milionerów z roku na rok się obniża. Z pewnością jest to związane z rozwojem nowych technologii oraz globalizacją.

Doradca powinien być zawsze blisko klienta, szczególnie w czasie, w którym nie wszystko dobrze się układa na rynku finansowym. Nie jest sztuką być dobrym doradcą w czasie prosperity, lecz właśnie wtedy, kiedy na horyzoncie pojawiają się chmury. W takich momentach buduje się prawdziwe zaufanie. Dobry doradca jest profesjonalny, dyspozycyjny i perfekcyjnie przygotowany. To osoba, która zna klienta i w jego imieniu kontaktuje się z ekspertami w różnych dziedzinach finansów, żeby za każdym razem dostarczyć dopasowany produkt lub usługę.

Czy w związku z rozwojem nowych technologii i automatyzacją procesów można się spodziewać, że rola tradycyjnego doradcy będzie coraz mniejsza?

W segmencie private banking zmiany odbywają się na drodze ewolucyjnej, a nie jak w wielu innych częściach bankowości – rewolucyjnej. Przyszłość usług private banking to połączenie fizycznych oddziałów i doradców z nowoczesnymi rozwiązaniami, a nie tylko internetowe narzędzia inwestycyjne. Osobiste relacje są bardzo ważne i to się nie zmieni, co potwierdzają badania. Wynika z nich, że powodem numer jeden, dla którego klienci mogą zrezygnować z usług bankowości prywatnej, jest niedostatek uwagi i czasu ze strony doradcy. Tak uważa aż 53% ankietowanych. Klient posiadający znaczne środki finansowe i mało czasu na zarządzanie nimi, zawsze będzie cenił rozmowę z doradcą i jego pomoc w wyborze najlepszych rozwiązań.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Najbogatsi chcą inwestować w naukę »

Najbogatsi stawiają na rozwój 

Maja Trojanowska PL, Julia Słowik PL

Chęć poszerzania horyzontów oraz dążenie do samorealizacji cechują najbogatszych Polaków.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!