Czas na podsumowanie!

Digitalna transformacja to zmiana, którą trzeba przeprowadzać z różnymi ludźmi, często myślącymi w odmienny sposób. Podstawą tej zmiany jest zrozumienie samego siebie.
16:30 Panel dyskusyjny Agile mindset

15:30 Anna Łakomy, ICAN Institute: Neuronauka odpowiedzią na nowe wyzwania organizacji

15:00 Panel dyskusyjny CYFROWA TRANSFORMACJA LOGISTYKI

W logistyce liczy się czas. Dostarczanie produktów do klientów szybciej od konkurencji stanowi jedną z kluczowych przewag. Znaczenie mogą mieć nie tylko godziny, lecz także minuty.
13:15 Zaczynamy panel Cyfrowa transformacja w B2B

Artur Piekarczyk, Allwins: Od cyfrowej transformacji do gruntownej restrukturyzacji procesów w firmie
Nowa technologia nie jest lekarstwem na wszystkie problemy. Problemy należy rozwiązać przed wdrożeniem nowej technologii.

„Transformacja jest fascynująca, bo daje obietnicę większego zrozumienia klienta. Problem pojawia się, gdy trzeba jej dokonać w firmie funkcjonującej od 20 lat. Pracując z takimi firmami, poszukujemy najlepszej drogi rozwoju w cyfrowo zmieniającym się świecie. Zmiana może mieć charakter transformacji całej firmy lub dotyczyć tylko wybranego jej obszaru” – zwraca uwagę Artur Piekarczyk.

Mariusz Wesołowski, GS1 Polska: Czy oldschool może być cool, czyli jak wykorzystać sprawdzone narzędzia do usprawnienia sprzedaży off i on‑line

Na 70% całości sprzedaży mają wpływ informacje, jakie konsumenci znajdują w interencie. Dlatego wato udostępniać dokładne i widoczne w interencie informacje o sprzedawanych produktach.
Jakub Czyżkowski, Sente: Gdzie schowała się rentowność? 5 miejsc w Twojej firmie, gdzie tracisz pieniądze
Jakub Czyżkowski zabiera uczestników na wycieczkę… do ich firm w celu poszukiwania rentowności. Na pierwsze odwiedziny zaprasza do działu zakupów.

Ten kto planuje cyfrową transformację sprzedaży, a nie pomyśli o logistyce, strzela sobie w kolano.
11:50 Pierwszy panel dyskusyjny: Sprzedaż w branży fashion
Trwa dyskusja, w której udział biorą: Krystian Wesołowski,
Blue Media, Wojciech Tomaszewski, Chief Marketing & E‑commerce Officer, ANSWEAR.com, Bartłomiej Twardosz, Dyrektor ds. ecommerce w W.KRUK S.A, Łukasz Rzepecki, Co‑Founder of WEARFITS . Dyskusję moderuje Tomasz Gutkowski, Unity Group (opiekun merytoryczny).

Naszą wizją sklepu internetowego jest to, aby klienci przeglądali ubrania nie na modelce, a na sobie.
Płatności odroczone to nie jest nowy produkt. Jaka jest różnica między płatnością kartą kredytową a wypełnieniem formularza o płatność odroczoną co do idei? Takie funkcjonalności były dostępne polskim klientom już od kilku lat. A to oznacza, że ecommerce nie odrobił lekcji.
„Są marki, które darmowe zwroty wpisały na stałe w komunikację marketingową. Być może na tym tracimy, ale my się z tym nie afiszujemy. W ten sposób dbamy o rentowność spółki” przyznaje Wojciech Tomaszewski z ANSWEAR.com.
Staramy się robić wszystko dobrze od samego początku. Budujemy struktury w różnych krajach. Mamy menedżerów odpowiadających za różne rynki, wybieramy rodzimych specjalistów z docelowego rynku.
11:30 Krystian Wesołowski, Blue Media: Commerce w czasach VUCA
„VUCA pozwala odpowiadać na cztery wartości: volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność)” – przypomina Krystian Wesołowski.

Nie ma dwóch gospodarek. Jest jedna gospodarka której częścią jest eCommerce. A eCommerce żyje i rozwija się dziś w czasach VUCA.
„Spójrzmy na Amerykański serwis Dollar Shave Club, który powstał w 2011 roku i pozwolił zaoszczędzić czas mężczyznom, którzy nie mają aż tak szerokiej wiedzy o kosmetykach jak kobiety. Po wypełnieniu krótkiej i prostej ankiety serwis prezentuje rekomendowany zestaw kosmetyków, wraz z możliwością ich edycji. W zestawie taniej. Dalej pozwala na określenie terminu subskrybcji I w ten sposób buduje ekonomię subskrypcji i CZASU. Po 5 latach właściciele sprzedali serwis do Unilever za miliard dolarów w gotówce!” – opowiada od inspirujących przykładach Krystian Wesołowski.

10:45 Zaczynamy blok ŻEGNAJ E‑COMMERCE, WITAJ JUST COMMERCE
Na scenie Michael Türk ze Spryker Systems oraz Nicolas Metzke z Melvin & Hamilton Digital mówią o koncepcji just commerce.

„Wzrost jest ograniczony, jeśli skupiamy się na własnych środkach, Zaczęliśmy współpracę z Zalando, Spartu, eBay, Amazon, uznaliśmy, że dodamy nowe kraje, nowe języki. Tak zwiększamy dystrybucje na rynkach. Po działaniach testowych i współpracy z różnymi resellerami, uspokoiliśmy się. Mimo sprzedaży przez inne kanały typu Zalando, nie dochodzi do kanibalizacji naszych własnych kanałów” – mówi o transformacji sprzedaży obuwia marki Melvin & Hamilton Nicolas Metzke.
Skupmy się na klientach maksymalnie. To nasze działania mają wpływ na zachowania nabywcze klientów. A oni chcą zrównoważonego rozwoju. Oczekują, że marka, której buty kupują, będzie robić coś dobrego dla planety.
„Czas to jest najważniejszy KPI. Nie wiemy, jak będzie wyglądać sprzedaż za kilka lat, dlatego powinniśmy być zwinni i testować nowe rzeczy” – mówi Michael Türk, przyznając, ze korzysta z Instagrama, ale nie wie, jak działa TikTok.
„Czas to jest najważniejszy KPI. Nie wiemy, jak będzie wyglądać sprzedaż za kilka lat, dlatego powinniśmy być zwinni i testować nowe rzeczy” – mówi Michael Türk, przyznając, ze korzysta z Instagrama, ale nie wie, jak działa TikTok.

Nie da się zaoferować klientom magicznych doświadczeń dzięki standardowym rozwiązaniom. Należy poszukiwać innowacji i sprawdzać w praktyce, czy działają – zachęca Michael Türk do testowania nowych narzędzi typu chatboty w obsłudze klienta.
10:15 Grzegorz Rudno‑Rudziński, Unity Group: Jak sprawić, aby technologia IT wspomagała a nie blokowała zmian w sprzedaży?
„Liczba zmian jest przytłaczająca nawet dla mnie. Tam, gdzie mamy styczność z klientami, w obszarach marketingu i sprzedaży, jesteśmy skazani na nieustanne zmiany. Współpraca z IT jest niezbędne. Trzeba stworzyć multidyscyplinarne zespoły, które połączą to, co technologiczne z tym, co biznesowe” – mówi Grzegorz Rudno‑Rudziński, Managing Partner w Unity Group

Przestaliśmy mówić o tym, jak zrobić coś najtaniej, a zaczęliśmy myśleć o tym, jak dokonać niezbędnych zmian jak najszybciej. Tworzenie infrastruktury e‑commerce wymaga zwinnej filozofii i to nie tylko w obszarze IT, lecz także w wymiarze całej organizacji.

9:45 dr Witold Jankowski, Nowe zasady sprzedaży i ich wpływ na sukces firmy
Pierwsze wystąpienie tego dnia należy do prezesa ICAN Institute, współorganizatora wydarzenia i wydawcy „MIT Sloan Management Review Polska”.
Co jest największym wyzwaniem przy cyfrowej transformacji? Ludzie! To od nich zależy, czy nasze firmy będą się zmieniać wystarczająco szybko.
„Warto myśleć już dzisiaj o cyfrowej transformacji sprzedaży, która jest kluczową częścią cyfrowej transformacji biznesu. Warto uczyć się od innych branż i czerpać od nich inspiracje, nawet z filmów SF. Bo Science Fiction już się wydarzyło, a przyszłość nie jest taka, jak myśleliśmy” – przekonuje dr Jankowski.

Transformacja dzieje się tu i teraz. Sztuczna inteligencja pisze piosenki, awatary prezentują wiadomości telewizyjne, sieci neuronowe tworzą obrazy czy komiksy.
„Wszystko, co może być zautomatyzowane, będzie zautomatyzowane. Jeśli my powiemy nie, ktoś inny – powie tak. A wtedy dla nas będzie za późno” – przestrzega dr Witold Jankowski.
Gdzie szukać inspiracji dotyczących przyszłości? Zdaniem dr Jankowskiego warto obserwować najmłodsze generacje tzw. cyfrowych tubylców.
Nie patrzcie na siebie. Jeśli chcecie patrzeć w przyszłość, patrzcie na młodsze pokolenie. Zachowania dzieci to najlepsze narzędzia prognostyczne. Obserwowanie młodszych generacji daje wgląd w przyszłość

Digitalizacji nie można robić po omacku. Należy zdefiniować szanse na poprawę w sprzedaży, odpowiadając sobie na kluczowe pytania. Co najbardziej Cię ogranicza? Gdzie są Twoje główne wąskie gardła? Gdzie nowe technologie stają się standardem oczekiwanym przez klientów?
„Nie możesz zmienić wszystkiego z dnia na dzień. Wybierz te obszary, gdzie wysiłek jest mały, a korzyści duże. Nie czekaj na lepsze czasy, bo opór przed zmianą pojawia się zawsze” – podsumowuje dr Witold Jankowski.
Przygotowania trwają!

Już za 40 minut otwieramy Commerce Transformation Days – jedyne takie wydarzenie o cyfrowej transformacji sprzedaży w Polsce. Tymczasem sprawdzamy prezentacje, testujemy nagłośnienie, serwujemy kawę w kuluarach. Dopinamy wszystko na ostatni guzik, by nic nie przeszkadzało uczestnikom w przyswajaniu cennej wiedzy o tym, jak sprostać zmianom na rynku, gdy granice pomiędzy sprzedażą online i offline coraz bardziej się zacierają, a e‑commerce zamienia się po prostu w… commerce.