Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Łańcuchy dostaw i logistyka
Polska flaga

Dlaczego logistyk nie zawsze jest ekspertem w zarządzaniu łańcuchem dostaw?

1 lutego 2005 3 min czytania
Łukasz Świerżewski

Streszczenie: W artykule podkreślono różnicę między logistyką a zarządzaniem łańcuchem dostaw. Logistyka koncentruje się na operacjach takich jak składowanie, transport czy realizacja zamówień. Natomiast zarządzanie łańcuchem dostaw obejmuje szerszy zakres działań, w tym kształtowanie relacji między partnerami, planowanie i strategię. W związku z tym, specjalista ds. logistyki może nie posiadać pełnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego zarządzania całym łańcuchem dostaw. Podkreślono również potrzebę budowania świadomości wśród menedżerów na temat znaczenia zarządzania łańcuchem dostaw w strategii firmy. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Nie da się odpowiedzieć na to pytanie bez zrozumienia różnicy pomiędzy terminami „łańcuch dostaw” i „logistyka”. Choć każdy intuicyjnie wyczuwa, że łańcuch dostaw jest pojęciem znacznie szerszym od logistyki, to w rozmowach operacyjnych znaczna część menedżerów stosuje te terminy zamiennie. Rafał Dziura, dyrektor marketingu i sprzedaży TNT Express, dostrzega to na co dzień, a przecież gdy partnerzy, używając tych samych słów, mają na myśli co innego, pogłębianie współpracy staje się niezwykle trudne.

Czym więc jest zintegrowany łańcuch dostaw? Według definicji wypracowanej przez Supply‑Chain Council, międzynarodową organizację stawiającą sobie za cel upowszechnianie dobrych praktyk w zarządzaniu łańcuchem dostaw, zawiera on w sobie: wszelkie wysiłki wkładane w produkcję towaru lub usługi na wszystkich etapach od przedsiębiorstw zaopatrujących naszych dostawców po klienta naszego klienta. Na zarządzanie łańcuchem dostaw składa się więc zarządzanie: podażą i popytem, pozyskiwaniem surowców i komponentów, magazynami, zapasami, zamówieniami, kanałami dystrybucji oraz dostarczaniem gotowego produktu do konsumenta. Zgodnie z tym rozumieniem logistyka jest elementem łańcucha dostaw. Takie podejście ilustruje dobrze definicja opracowana w 1998 roku przez amerykańską The Council of Logistics Management, określająca logistykę jako: tę część łańcucha dostaw, która planuje, wdraża i kontroluje sprawne i efektywne przepływanie i składowanie produktów, usług i powiązanych z nimi informacji od punktów ich pochodzenia do punktów ich konsumpcji, aby wyjść naprzeciw wymaganiom klientów.

Chcąc jeszcze lepiej zrozumieć różnicę między logistyką a łańcuchem, można odwołać się do elementów charakterystycznych dla każdej z tych dziedzin. Krzysztof Rutkowski, profesor Szkoły Głównej Handlowej i autorytet w dziedzinie łańcucha dostaw, przywołuje badania prowadzone przez Paula D. Larsona i Arni Halldorsson, którzy wyodrębnili pojęcia charakterystyczne dla obu dyscyplin. Zgodnie z nimi zarządzanie łańcuchem dostaw odrożnia od logistyki głównie to, iż wiąże się ono z kształtowaniem relacji pomiędzy partnerami i funkcjami, planowaniem oraz strategią. Logistykę wyróżniają natomiast: składowanie, transport, lokalizacja obiektów logistycznych, realizacja zamówień, przeładunek itp. Z drugiej strony – wśród dziesięciu najważniejszych elementów kojarzonych z obydwoma terminami jest aż siedem wspólnych. Są to, według badaczy: zarządzanie łańcuchem, technologie informacyjne, obsługa klienta, handel elektroniczny, redukcja długości cykli, zarządzanie zapasami i zarządzanie logistyczne. Mylne rozumienie obu pojęć jest więc wybaczalne.

Dla polskich menedżerów mniej ważne są jednak subtelne różnice terminologiczne. Mimo to firmy, które na co dzień stają przed wyzwaniem umieszczania zarządzania łańcuchem dostaw w ogólnej strategii, a także kształtowania relacji z partnerami biznesowymi, podziału kompetencji, budowania zaufania pomiędzy producentami, dostawcami i klientami, muszą zdawać sobie sprawę, że wszystkie te elementy wychodzą poza tradycyjną logistykę, rozumianą jako zespół wszystkich czynności towarzyszących fizycznemu przemieszczaniu towarów. Miejsce logistyki w szeroko rozumianym łańcuchu dostaw obrazuje schemat pt. Najważniejsze elementy łańcucha dostaw.

Dlaczego logistyk nie zawsze jest ekspertem w zarządzaniu łańcuchem dostaw?

Dlaczego logistyk nie zawsze jest ekspertem w zarządzaniu łańcuchem dostaw?
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!