Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Zaufanie do dostawców to podstawa

1 października 2022 7 min czytania
Zaufanie do dostawców to podstawa

Dbałość o zrównoważony rozwój, opinie klientów i reputacja na rynku skłoniły znaną markę odzieżową do dokładnej analizy tego, jak jej dostawcy podchodzą do celów ESG, które dla marki są priorytetowe. W realizacji tego zadania pomaga jej platforma oferowana przez Dun & Bradstreet.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST DUN & BRADSTREET

ZNANA MARKA ODZIEŻOWA, założona na początku XX wieku, prowadzi obecnie około 4000 sklepów, zatrudniając ponad 100 tysięcy osób w ponad 30 krajach (Europa, Ameryka Północna, Azja i Afryka). Nie posiada jednak własnych fabryk ani zakładów produkcyjnych, a wszystkie sprzedawane przez nią towary są produkowane przez niezależnych dostawców, których jest łącznie kilkuset.

Sytuacja firmy

Ponieważ większość klientów stanowią osoby młode i w średnim wieku, zwracające uwagę na etyczną stronę biznesu, bardzo ważne miejsce w strategii firmy zajmuje dbałość o transparentność łańcuchów dostaw i zrównoważony rozwój. Istotnym aspektem wpływającym na znaczenie tego obszaru w filozofii firmy jest to, że jest on ważny dla osób zatrudnionych w sieci dystrybucji, głównie w sklepach marki. Obok lojalności klientów to lojalność pracowników stanowi dla firmy dużą wartość. Ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw oraz problemów mogących wpłynąć na wizerunek firmy jest stosunkowo wysokie, również z uwagi na sytuację w krajach, skąd dociera większość dostaw.

Wyzwanie

Aby skutecznie zweryfikować ryzyko związane ze środowiskiem, społeczną odpowiedzialnością i ładem korporacyjnym (ESG), firma potrzebowała przejrzystości i dostępu do danych z obszaru ESG w całym łańcuchu dostaw. Jednak wgląd w strategie, działania i cele swoich dostawców i poddostawców był mocno utrudniony. Ponadto brak jednolitych i uregulowanych standardów raportowania ESG generował szereg wyzwań związanych z dokładnością, terminowością, kompletnością i spójnością pozyskiwanych informacji. Dlatego firma zdecydowała się na udoskonalenie oceny ryzyka dostawców. Miała świadomość, że przy tak wysokiej ekspozycji na ryzyko i jednocześnie dużym ryzyku strat wizerunkowych, operacyjnych i finansowych przy ewentualnym kryzysie konieczne jest zaopatrzenie się w zestaw narzędzi, które to ryzyko pomogą ograniczyć.

Zastosowane rozwiązanie

Jednym z wybranych rozwiązań był serwis D&B ESG Intelligence – dostarczający dane i analizy bazujące na Dun & Bradstreet Data Cloud i ustalonych standardach zrównoważonego rozwoju, pomagające uzyskać skuteczną i wymierną ocenę partnerów biznesowych w rankingach ESG. Główne cechy rozwiązania, które skłoniły firmę do jego wyboru:

  • Szeroki zakres danych, w tym dane biznesowe w połączeniu z publicznymi informacjami związanymi z ESG, dotyczącymi ponad 40 milionów prywatnych, państwowych oraz giełdowych spółek na całym świecie. Szczególnie pokrycie wśród spółek prywatnych z wielu krajów było istotne wobec trudności w dostępie do danych o nich w otwartych źródłach oraz konieczności zaangażowania dużych zasobów do pozyskiwania, weryfikacji i analizy danych.

  • Ustandaryzowane dane – rankingi ESG bazują na najbardziej znanych i cenionych modelach zrównoważonego rozwoju, takich jak GRI, SDGs, TCFD, UN PRI i SASB. Oparcie rankingów na ogólnie przyjętych standardach pozwala na mierzenie stopnia zrównoważonego rozwoju w danej firmie, co wobec braku struktury i spójności danych, które firma musiała pozyskiwać samodzielnie, stanowiło znaczne ułatwienie.

  • Częste aktualizacje. Dane zasilające rankingi są aktualizowane co tydzień i dystrybuowane co miesiąc w celu zapewnienia najbardziej aktualnych informacji o spółkach. Ta cecha, w połączeniu z monitoringiem całego portfela dostawców, stała się dla firmy dużym ułatwieniem procesowym oraz, co ważne, daje pewność, że rankingi są aktualne.

  • Dodatkowo serwis dostarczony przez Dun & Bradstreet umożliwił ocenę ryzyka dostawców również poza obszarem ESG. Zasilony największą na świecie bazą firm, mającą ponad 450 mln jednostek, serwis umożliwił firmie identyfikację i weryfikację tożsamości dostawców, identyfikację jego beneficjentów rzeczywistych, ocenę ryzyka finansowego, a również weryfikację pod kątem PEP oraz obecności na listach sankcyjnych, a także pod kątem negatywnych treści medialnych.

Efekt zastosowanego rozwiązania:

Analiza portfela i identyfikacja obszarów ryzyka. Pierwszym krokiem po uruchomieniu rozwiązania było sprawdzenie całego łańcucha dostaw. Serwis umożliwił dotarcie z oceną do tych dostawców, dla których dane dotychczas nie były dostępne lub nie były wiarygodne. W przeszłości często zdarzało się też, że mimo pozyskania danych z powodu braku odpowiedniej struktury i formy nie nadawały się one do użycia. W serwisie D&B ESG Intelligence wszystkie dane zostały zweryfikowane, ustrukturyzowane, uaktualnione i ujęte w rankingi, które dawały jednoznaczny obraz umożliwiający ocenę podmiotu.

Nowo odkryte obszary ryzyka. Ocena całego portfela wykazała również, że niejednokrotnie ocena firmy pod kątem ryzyka finansowego nie szła w parze z oceną w obszarze ESG. To skłoniło firmę do reakcji i dodatkowych działań wobec tych dostawców, którzy dotychczas cieszyli się dobrą reputacją ze względu na stabilną sytuację finansową i niezagrożone dostawy.

Benchmarking i ocena. Chcąc jeszcze lepiej poznać swoich dostawców, marka odzieżowa wykorzystuje również ocenę podmiotów z uwzględnieniem benchmarków branżowych. Porównanie przedsiębiorstw o podobnych modelach biznesowych, wielkości i innych parametrach pozwala na ocenę, czy od dostawcy można oczekiwać więcej, czy rzeczywiście robi wystarczająco dużo w celu zrównoważonego rozwoju. Ta perspektywa rzuciła nowe światło na niektórych dostawców i pozwoliła firmie na działanie.

Lepsza, wieloetapowa, powtarzalna ocena. Zgromadzone dane pozwoliły na usprawnienie procesu zapraszania do współpracy nowych dostawców. Również w jej trakcie ocena dostawców może być powtarzana na etapie RFP, przy zawarciu nowej umowy lub jej odnowieniu, przy składaniu zamówień aż po bieżącą analizę w ramach stałej kontroli całego portfela. Dostawcy, wiedząc, że będą często oceniani, biorą pod uwagę własną dbałość o zrównoważony rozwój, który dzięki temu staje się również ich priorytetem.

Nie tylko ESG

Platforma, za pomocą której firma korzysta z danych D&B ESG Intelligence, czyli D&B Risk Analytics, umożliwia wielowymiarową ocenę podmiotów. Wykorzystuje to też opisana tu firma, wzbogacając swój proces oceny o dodatkowe dane, które dotychczas były zbierane ręcznie lub za pośrednictwem innych narzędzi. Skumulowanie tych czynności w jednym miejscu przynosi znaczne oszczędności operacyjne. Zaletą staje się tutaj również poprawność, aktualność i zakres danych, które dotychczas dostępne były w o wiele bardziej ograniczonym zakresie. Dane identyfikacyjne analizowanych podmiotów, dotyczące ich działalności, obszaru działania, posiadanych aktywów, zarządu, a przede wszystkim kondycji finansowej, stały się przydatnym uzupełnieniem procesu oceny. Niemniej wartościowe okazują się dane o beneficjentach rzeczywistych. W ramach procesu dostawcy sprawdzani są pod kątem PEP, list sankcyjnych i list ostrzeżeń oraz negatywnych treści medialnych.

Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!