Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 23, kwiecień - maj 2024)

Społeczny wymiar walki z hejtem

1 kwietnia 2024 5 min czytania
Zdjęcie Piotr Lipa - Członek zarządu UNIQA Polska ds. pracowników, marki i zrównoważonego rozwoju.
Piotr Lipa
Zdjęcie Materiał Partnera UNIQA -
Materiał Partnera Uniqa
Społeczny wymiar walki z hejtem

Doświadczenia pandemii istotnie zmieniły codzienność dzieci i młodzieży, scalając ich rzeczywistość jeszcze mocniej ze światem online. To naturalnie zwiększyło ryzyko cyberprzemocy, której częstym przejawem jest hejt. W UNIQA Polska podeszliśmy do tego problemu wielowymiarowo, tworząc wokół walki z hejtem cały ekosystem, angażujący partnerów społecznych i pracowników.

UBEZPIECZENIA MAJĄ charakter społeczny ze swej natury. Ideą, która leży u podstaw naszej branży i stanowi punkt wyjścia do prowadzenia działalności ubezpieczeniowej, jest pomaganie ludziom w potrzebie. Wspólnie ponosimy odpowiedzialność za ryzyko, którego indywidualnie nasi klienci nie byliby w stanie udźwignąć. I to poczucie wspólnotowości, która prowadzi do poprawy jakości życia, stanowi filar społecznej odpowiedzialności w UNIQA.

Zmiany społeczne, które dokonują się w otoczeniu, choćby pod wpływem technologii, mogą obudzić nowe zagrożenia. Uznajemy za nie zjawisko hejtu, którego nasilenie zidentyfikowaliśmy w 2020 roku, gdy nauka zdalna i izolacja od rówieśników spowodowały, że całe życie młodych ludzi przeniosło się do internetu. Zaobserwowaliśmy wówczas wzrost takich zjawisk jak samotność, zagubienie czy różne hejterskie zachowania, szczególnie na komunikatorach i w mediach społecznościowych. W odpowiedzi jako pierwsi na rynku stworzyliśmy produkt ubezpieczeniowy obejmujący ochroną dzieci i młodzież na wypadek hejtu w internecie. Osoby, których dobre imię lub prawo do prywatności w internecie zostaną naruszone, mogą skorzystać z pomocy prawnej, wsparcia specjalisty IT w zakresie usunięcia lub zatrzymania dostępu do szkodliwych treści oraz konsultacji z psychologiem, zarówno na odległość, jak i w placówce medycznej.

Masz moc na hejt

Równolegle rozpoczęliśmy program „Masz moc na hejt”, którego celem była edukacja i wsparcie osób dotkniętych hejtem i ich bliskich. W jego ramach opracowywaliśmy także raporty badawcze. Z rozmów z rodzicami i nastolatkami wprost wynikało, że najtrudniejsze w doświadczaniu hejtu są bezsilność i samotność. Dlatego podjęliśmy decyzję, że chcemy przeciwdziałać temu zjawisku, a najlepszą metodą będą warsztaty w szkołach podstawowych, które uświadamiają, gdzie kończy się krytyka, a zaczyna hejt, i jak sobie z nim radzić. W 2022 roku rozpoczęliśmy we współpracy z Instytutem Lema program „Ogarnij hejt”, w ramach którego zorganizowaliśmy warsztaty w 70 szkołach podstawowych w całej Polsce, a udział w nich wzięło łącznie 13,4 tys. osób: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Jako pierwsi na rynku stworzyliśmy produkt ubezpieczeniowy obejmujący ochroną dzieci i młodzież na wypadek hejtu w internecie.

Potrzeby w tym zakresie były i są ogromne. W 2023 roku do programu aplikowało ponad tysiąc szkół. Nasi pracownicy i partnerzy biznesowi w pełni podzielali nasze zaangażowanie, podkreślając wielokrotnie, jak ważne jest to, co robimy. W tej sytuacji jesienią tego samego roku podjęliśmy decyzję o powołaniu do życia Fundacji UNIQA, która koncentruje się na edukacji w zakresie hejtu oraz wspieraniu osób dotkniętych tym zjawiskiem. To duży krok w historii naszej firmy, a zarazem pierwsza organizacja społeczna w całej Grupie UNIQA, która wywodzi się z Austrii i jest obecna w Europie Środkowo‑Wschodniej.

Siła w partnerstwie

Równolegle z powstaniem fundacji nawiązaliśmy współpracę z Sekcją Koszykówki Legii Warszawa, by wspólnie stawić czoła zjawisku hejtu w ramach projektu „Wrzuć hejt do kosza”. UNIQA została partnerem strategicznym projektów dziecięcych i młodzieżowych koszykarskiej Legii. Bardzo mocno wierzymy, że aktywności sportowe są dobrą alternatywą dla spędzania czasu w internecie. Wyzwalają wiele pozytywnych emocji oraz pozwalają zbudować wartościowe więzi oparte na zdrowej rywalizacji.

W kwietniu 2024 roku fundacja rozpoczęła również współpracę z dwoma nowymi partnerami: Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, założonym i prowadzonym przez Magdalenę Bigaj, oraz Uniwersytetem SWPS i RESQL. Nawiązane współprace umożliwią zarówno kontynuowanie dotychczasowych warsztatów na temat hejtu w szkołach podstawowych, jak i wprowadzenie zupełnie nowego rozwiązania w szkołach średnich, jakim jest aplikacja mobilna pozwalająca uczniom anonimowo zgłaszać incydenty oraz niepokojące sytuacje. Dzięki połączeniu sił szkoły uczestniczące w programie otrzymają pakiet szkoleń dla kadry i uczniów, instrukcje, jak reagować, gdy dochodzi do różnych form przemocy rówieśniczej, a także scenariusze lekcji wychowawczych dotyczące problematyki przemocy.

Szanuję, NIE hejtuję

Od początku ogromne wsparcie w działalności związanej z hejtem otrzymaliśmy od naszych pracowników. Utworzenie Fundacji UNIQA i pozytywny odzew wewnątrz firmy zainspirowały nas do zbudowania programu wewnętrznego pod nazwą „Szanuję, NIE hejtuję”, który silnie oddziałuje na naszą kulturę organizacyjną. W ramach tej inicjatywy wypracowaliśmy wspólnie 10 postaw opierających się na szacunku, poczuciu wspólnoty, współpracy i otwartości. Zależało nam, by każda osoba w UNIQA czuła się dobrze w swoim miejscu pracy i w relacji ze współpracownikami.

W ramach programu powołaliśmy grupę ambasadorów, która dziś liczy ponad 30 osób. To pracownicy z różnych obszarów naszej firmy i na różnych poziomach stanowisk, którzy swoją postawą promują właściwe zachowania. Podkreślają, że warto dbać o relacje, że płeć nie warunkuje, jak dobrze realizujemy zadania w pracy, a także przypominają, że wiek nie gra roli i szacunek należy się wszystkim, niezależnie od przekonań, wartości i poglądów. Przed nami kolejne działania, których celem będzie rozwinięcie idei wolontariatu pracowniczego w UNIQA.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!