Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Silna gospodarka jest w interesie wszystkich

1 sierpnia 2020 7 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.
Joanna Koprowska
Zdjęcie Daniel Obajtek - Prezes zarządu PKN Orlen.
Daniel Obajtek
Silna gospodarka jest w interesie wszystkich

O konsekwentnym budowaniu koncernu multienergetycznego, patriotyzmie konsumenckim i współpracy z rodzimymi producentami opowiada Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Podczas konferencji promującej kampanię #WspieramyPolskę powiedział pan, że twierdzenie, że kapitał nie ma narodowości, jest złudne. To dość niepopularna opinia w dobie globalizacji. Skąd taka refleksja i co miał pan na myśli?

Przez lata przekonywano Polaków, że należy odejść od państwowego biznesu, że to spuścizna dawnych, komunistycznych czasów. Wielu twierdziło, że trzeba prywatyzować przedsiębiorstwa, że własność w gospodarce nie jest ważna, że kapitał nie ma narodowości. Ja zawsze uważałem inaczej. Ten rok, w którym cały świat, a więc także Polska, zmaga się z pandemią koronawirusa, tylko potwierdził, że zwolennicy oddania polskiego kapitału w obce ręce nie mieli racji. Spółki Skarbu Państwa okazały się bardzo ważnym instrumentem wspierającym działania państwa w tej wyjątkowo trudnej sytuacji, jaką był lockdown. Ten trend jest zresztą widoczny globalnie, gdzie wszyscy rozumieją, jak duży może być wkład firm z udziałem państwa w rozwój gospodarki.

PKN Orlen nie tylko wspiera służbę zdrowia w walce z koronawirusem, ale też wzmacnia polską gospodarkę, intensyfikując współpracę z rodzimymi producentami. Umożliwia im to jak najszybszy powrót na ścieżkę wzrostu, zachowanie płynności finansowej i uratowanie miejsc pracy. Silna gospodarka jest w interesie nas wszystkich. Jako firma z polskim kapitałem PKN Orlen musi dbać o własny rynek.

Celem kampanii #WspieramyPolskę jest zachęcenie Polaków do świadomego wybierania produktów rodzimych firm. Jakimi sposobami oddziałujecie na wybory zakupowe Polaków?

Patriotyzm konsumencki trzeba stale wzmacniać. Kampanią #WspieramyPolskę przypominamy Polakom, że wybierając produkty ze względu na ich pochodzenie, mają realny wpływ na to, gdzie trafiają ich pieniądze. W ten sposób zasilają polskie przedsiębiorstwa, które w kraju tworzą miejsca pracy, tutaj płacą podatki i inwestują w rozwój. Dzięki temu powiększamy polski PKB. Jest to ważne zwłaszcza w czasie spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią koronawirusa. Z satysfakcją dostrzegam, że nasze działania przynoszą efekty. Polacy stają się świadomymi konsumentami i coraz częściej wybierają produkty rodzimych marek, co ma odzwierciedlenie w naszych badaniach. Już prawie 90% Polaków do zakupu danego produktu zachęca informacja o jego krajowym pochodzeniu, a 80% badanych uważa, że polskie produkty są lepsze i bardziej ekologiczne. Z kolei 75% Polaków jest zdania, że krajowe koncerny powinny aktywnie angażować się we wsparcie polskich producentów. Już od dwóch lat na stacjach Orlen poszerzamy dostępność produktów wytworzonych w naszym kraju – dziś jest to aż 85% asortymentu pozapaliwowego. Współpracujemy z ponad 170 polskimi producentami i zależy nam, żeby ta liczba dalej rosła.

Czy współpraca z polskimi producentami wiąże się z jakimiś wyzwaniami?

Oczywiście. Na przykład wcześniej mieliśmy jednego dostawcę dla danego produktu, dziś mamy ich nawet pięciu, a to wymaga od nas większych działań koordynujących. Proszę zwrócić uwagę, że podjęta przez nas współpraca oznaczała też wiele wyzwań dla naszych partnerów, którzy w szybkim tempie musieli znacząco zwiększyć skalę produkcji, by sprostać dużo większym zamówieniom. Dziś ich produkty są dostępne na blisko 1800 stacjach Orlen w całej Polsce.

Promowanie polskich produktów w Polsce to jedno, ale promowanie ich za granicą to zupełnie inna sprawa. Gdzie napotykacie największe wyzwania i jak sobie z nimi radzicie?

Polskim małym i średnim firmom do tej pory było bardzo trudno przebić się na zagranicznych rynkach, na których liczą się tylko duzi gracze. Wsparliśmy ich w tych działaniach, wykorzystując do tego naszą zagraniczną sieć stacji paliw. Budujemy rozpoznawalność marki Orlen za granicą, a przy okazji promujemy polskie produkty, podkreślając ich walory, między innymi wysoką jakość.

Klienci to doceniają. Już blisko 30% sprzedaży pozapaliwowej w Czechach i na Słowacji stanowią produkty wytworzone w Polsce, a 20% na Litwie. Z rodzimymi produktami wkraczamy również na niemiecki rynek. I już możemy mówić o pierwszych sukcesach. Na tamtejszych stacjach znaleźć można na przykład lody i soki od polskich producentów, po które niemieccy klienci sięgają coraz chętniej. Coraz chętniej kupują też produkty naszych spółek, i tak aż 75% całej sprzedaży płynu do spryskiwaczy stanowi produkt Orlen Oil.

W wielu wypowiedziach, również na łamach „ICAN Management Review Polska”, podkreśla pan istotną rolę patriotyzmu gospodarczego w bieżącym funkcjonowaniu firmy. Jak to podejście przekłada się na efekty biznesowe? A jak na korzyści pozabiznesowe?

Wspierając krajowe, często lokalne, przedsiębiorstwa, wzmacniamy naszą gospodarkę, a na tym wzroście korzystają wszyscy. Poza tym polskie produkty są tym, czego Polacy coraz częściej poszukują. Promowanie i oferowanie rodzimego asortymentu się po prostu opłaca, bo wpływa na wzrost sprzedaży. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że mniejsi, krajowi dostawcy oferują nie tylko doskonałą jakość produktów, lecz są także bardzo dobrymi partnerami w biznesie. Dlatego rozwijamy tę współpracę tak, aby zmaksymalizować korzyści dla obu stron.

Na jakie decyzje strategiczne dotyczące rozwoju koncernu Orlen w kraju i za granicą przełożyła się nowa rzeczywistość kreowana przez pandemię oraz spowolnienie gospodarcze?

Konieczne jest zbudowanie silnego koncernu multienergetycznego. Realizujemy to ważne zadanie poprzez procesy akwizycyjne i ambitne projekty inwestycyjne. Nigdy nie ukrywałem, że inwestycje są moim „oczkiem w głowie”. Uważam, że właśnie w trudnych czasach trzeba inwestować. Teraz jest na to najlepsza pora. Tak samo jak na fuzje. Kiedy gospodarka dynamicznie się rozwija, każda firma, nawet słabsza, jest w stanie funkcjonować. Jednak gdy nadchodzi kryzys, sprawy się komplikują. Dlatego tak ważne jest łączenie sił i poszukiwanie synergii. Wszystkie fuzje, które zamierzamy przeprowadzić, mają związek z naszym biznesem i wpisują się w naszą strategię rozwoju. Dzięki przekształceniu PKN Orlen w koncern multienergetyczny, będziemy zdolni do jeszcze efektywniejszego działania na coraz bardziej konkurencyjnym rynku paliwowo‑energetycznym, a jednocześnie zwiększy się odporność połączonego biznesu na ryzyka i wahania rynkowe. Multienergetyczny koncern będzie miał jeszcze mocniejszą pozycję rynkową w kontekście skali i obszaru działalności oraz możliwości inwestycyjnych. Uważam też, że pandemia koronawirusa powinna skłonić cały świat do jeszcze jednego wniosku – że nie opłaca się myśleć w krótkim horyzoncie czasowym i warto zastanowić się nad łańcuchami dostaw. Do tej pory światowe koncerny dążyły do produkcji jak najszybciej i jak najtaniej. To sprawiło, że fabryki zlokalizowane są teraz w jednej części świata. Gdyby było inaczej, w razie kryzysu dany kraj w pewnym stopniu mógł być samowystarczalny. Pora, by rządy i firmy zaczęły zdawać sobie sprawę z tego, że biznes może i powinien stanowić o bezpieczeństwie danego państwa.

Przeczytaj pozostałe artykuły »

Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany 

Mariusz Smoliński PL, Joanna Koprowska PL

Polskość zyskuje na znaczeniu w oczach konsumentów i firm – zarówno tych rodzimego, jak i zagranicznego pochodzenia. Poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki przekłada się na wielopłaszczyznowe działania. Jak firmy oraz klienci B2B i B2C rozumieją nowoczesny patriotyzm gospodarczy?

Potrzeba nam wspólnotowej solidarności  

Mirosław Klepacki PL, Joanna Koprowska PL

O konieczności wspierania się przez polskie firmy oraz kierowaniu się wartościami w biznesie opowiada Mirosław Klepacki, prezes zarządu Apator, dostawcy rozwiązań dla nowoczesnej energetyki.

Promowanie Polski na świecie nie jest takie trudne 

Krzysztof Domarecki PL, Joanna Koprowska PL

O tym, jak zbudować globalną firmę w zgodzie z ideami patriotyzmu gospodarczego oraz wprowadzać innowacyjne i zrównoważone rozwiązania, opowiada Krzysztof Domarecki, prezes Selena FM, jednego z największych na świecie producentów chemii budowlanej.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!