Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Radosław Kruczek, Wellbeing Polska: „Dbanie o zdrowie to nie przyjemność, lecz obowiązek”

30 września 2021 6 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Radosław Kruczek
Radosław Kruczek, Wellbeing Polska: „Dbanie o zdrowie to nie przyjemność, lecz obowiązek”

Dlaczego w porze lunchowej warto komuś powiedzieć coś miłego? Ile polskie firmy inwestują w profilaktykę pracowników? Jak wpleść zdrowe nawyki w swoją codzienność i ułatwić sobie przejście na zdrową stronę mocy? O tym wszystkim opowiada kolejny gość „Sekretów Mistrzów”.

„Rola liderów nie ogranicza się do dostarczania wyników biznesowych. W nowoczesnych organizacjach odpowiadają oni również za zdrowie pracowników, wspierając ich dobrostan. W mojej firmie przeznaczamy 5 proc. zysku na dbanie o zdrowie w zespole. Organizujemy cotygodniowe spotkania z ekspertami, udostępniamy materiały, monitorujemy odżywianie, aktywność, zdrowie mentalne i doceniania siebie w miejscu pracy. Podwyżki w 10 proc. są uzależnione od wyników pracowników w tym obszarze” – mówi Radosław Kruczek, kolejny gość podcastu „Sekrety Mistrzów”.

Jego zespół rozlicza się bowiem nie tylko ze wskaźników efektywności biznesowej. Aby stworzyć środowisko pracy stymulujące do dbania o siebie, wszyscy codziennie uzupełniają tabelkę z komponentami zdrowia. Dzięki temu śledzą swoje postępy i wzajemnie się motywują do realizacji zdrowych postanowień.

Zdaniem gościa „Sekretów Mistrzów” w realiach biznesowych można bardzo szybko stracić zdrowie, jeśli się w porę o nie nie zadba. Dlatego też organizacje powinny przejąć na siebie tworzenie środowiska pracy sprzyjającego korzystnym nawykom. Bez wątpienia duża w tym rola liderów, którzy mogą inspirować swoich ludzi i angażować zespół w prozdrowotne inicjatywy. Dobrym punktem wyjścia do sprawdzenia się w roli zespołowego opiekuna dobrostanu, jest zaczęcie od siebie. Radosław Kruczek dzieli się z liderami skutecznymi sposobami na wdrożenie w codzienną dynamiczną rzeczywistość biznesową prozdrowotnych rytuałów.

Ciągły stres wykańcza

Na początek dobrze sobie uświadomić wpływ środowiska pracy na nas. „W świecie biznesu jesteśmy stymulowani wieloma rzeczami, które generują stres: KPI, targety, dwuznaczne maile, spojrzenie kolegi czy koleżanki spod byka. Nie mamy możliwości wyeliminować tych stresorów. Za każdym razem nasz organizm uruchamia reakcje biochemiczną, a ich natłok skutkuje tym, że po kilku godzinach czujemy się ekstremalnie zmęczeni” – przypomina Radosław Kruczek i sugeruje, by stworzyć rytuał wyjścia z pracy, który pozwoli ci się odprężyć. Może to być np. spacer do następnej stacji metra czy na przystanek oddalony kilka kilometrów od siedziby firmy, przejażdżka rowerowa czy słuchanie ulubionej muzyki w drodze powrotnej do domu.

„Rola liderów nie ogranicza się do dostarczania wyników biznesowych. W nowoczesnych organizacjach odpowiadają oni również za zdrowie pracowników,

Skoro możesz być bardziej niż pewny, że w pracy będziesz wystawiony na działanie wielu stresorów, skrupulatnie zaplanuj czas na regenerację i swoje aktywności w tych porach dnia czy roku, na które masz większy wpływ. „Warto kontrolować to, co robimy przed wyjściem do biura, po powrocie do domu, w weekendy i podczas wakacji. Jeżeli nie zaplanujemy zdrowych aktywności, nasz autopilot może przejąć kontrolę nad naszym czasem wolnym i w efekcie zamiast pójść na spacer, włączymy Netfliksa i spędzimy wieczór na kanapie. Albo zamiast zjeść zdrowy posiłek, rzucimy się na wszystkie słodycze w osiedlowym sklepie” – przestrzega gość „Sekretów Mistrzów”.

Nie wygląd, lecz zdrowie

„Ludzie chorują. Mamy plagę otyłości, chorób serca i chorób autoimmunologicznych. Tylko o tym rzadko się mówi, bo to nie jest interesujący temat. Poza tym ludzie się wstydzą swoich chorób (…). Jeśli chcemy zadbać o siebie, zacznijmy od pozbycia się presji superwyglądu. Naszą motywacją nie powinna być zmiana wyglądu, lecz zadbanie o zdrowie” – zauważa Kruczek. Jego zdaniem zdrowie jest dużo ważniejsze, niż to, czy nam się podoba każda część naszego ciała. Dobra wiadomość jest taka, że o wiele łatwiej poprawić wygląd niż go zmienić.

„Próba zmiany siebie w Arnolda Schwarzeneggera może być traumatyczna dla organizmu, bo możemy nie mieć do tego predyspozycji. Nie ma większego sensu zawieszanie sobie poprzeczki aż tak wysoko. Wystarczy, by naszą motywacją był lepszy stan zdrowia. Zacznijmy dbać o siebie, by mieć energię, dobrze się czuć i mieć świetne życie” – przekonuje Radosław Kruczek.

„Szacuje się, że w Polsce na depresję cierpią już 4 miliony ludzi. Przypomnę, że aktywnych zawodowo jest 16,5 miliona osób. Zdrowia psychicznego nie naprawimy jedną inicjatywą w firmie. Apeluję do osób zarządzających o większe zaangażowanie. Ludzie w miejscu pracy tracą zdrowie. Ten świat jest zbyt wymagający. Próbowaliśmy zamienić ludzi w roboty i to się teraz na nas mści” – mówi gość podcastu „ICAN Management Review”.

Próbowaliśmy zamienić ludzi w roboty i to się teraz na nas mści

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy z serii „Sekrety Mistrzów”. Radosław Kruczek podzielił się swoimi rytuałami efektywności, zdrowymi nawykami oraz wiedzą z zakresu profilaktyki i biohackingu.

Słuchaj podcastu „Sekrety Mistrzów”.

Posłuchaj również podcastu z Natalią Hatalską »

Jak przetrwać w świecie pełnym paradoksów zdradza Natalia Hatalska 

Natalia Hatalska PL, Joanna Koprowska PL

Jak algorytmy manipulują naszymi decyzjami i przekonaniami na temat świata? W jaki sposób sprawić, by kryzys stał się życiową szanse? Co może ci dać samotność i jak ją konstruktywnie wykorzystać? Natalia Hatalska – CEO i założycielka infuture.institute, w kolejnej odsłonie „Sekretów Mistrzów” opowiada o rezygnacji z iluzji, radzeniu sobie z kryzysami i pytaniach, na które musimy sobie odpowiedzieć, póki nie jest za późno.  

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!