Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Pracownicy narzekają na utrudnienia związane z pracą zdalną. Mimo to nie chcą rezygnować z home office

22 lutego 2021 3 min czytania
Zdjęcie Jacek Tomczyk - Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"
Jacek Tomczyk
Pracownicy narzekają na utrudnienia związane z pracą zdalną. Mimo to nie chcą rezygnować z home office

Streszczenie: Aż 42% pracowników uważa, że kultura organizacyjna ich firm ucierpiała podczas pandemii. Główne frustracje związane z pracą zdalną to problemy techniczne, brak komunikacji oraz stres wynikający z zacierania się granic między życiem zawodowym a prywatnym. Mimo to, 57% ankietowanych docenia zalety pracy zdalnej, takie jak brak konieczności dojazdów. 31% badanych odczuwa jednak większy stres podczas pracy w domu, spowodowany m.in. dodatkowymi rozproszeniami, np. opieką nad dziećmi. Taki sam odsetek skarży się na spadek motywacji z powodu problemów technicznych i słabej komunikacji w zespole. Co trzeci pracownik zauważa rosnącą presję na bycie dostępnym częściej niż w tradycyjnym modelu pracy. 25% ankietowanych rozważa zmianę pracy z obawy, że po pandemii ich pracodawca nie zgodzi się na elastyczne formy zatrudnienia. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych potrzeb pracowników i zapewnienie im odpowiednich warunków do efektywnej pracy zdalnej lub hybrydowej. Badanie wykazało, że prawie 75% pracowników posiada umiejętności niezbędne do pracy zdalnej, a 66% optymistycznie ocenia możliwości oferowane przez nowoczesne technologie. Dlatego warto przeprowadzić ankiety i rozmowy z pracownikami, aby ustalić kompromis i zapewnić im odpowiednie warunki pracy.

Pokaż więcej

Aż 42% pracowników narzeka, że kultura organizacyjna ich przedsiębiorstwa ucierpiała podczas pandemii. Frustrację budzą szczególnie problemy techniczne, brak komunikacji i stres związany z coraz bardziej rozmywającą się granicą pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Jednocześnie większość ankietowanych nadal docenia jasne strony pracy poza siedzibą firmy.

Blaski i cienie pracy zdalnej

Większość ankietowanych (57%) w badaniu przeprowadzonym przez firmę Ricoh dostrzega zalety pracy zdalnej i cieszy się, że w „nowej normalności” nie musi przejmować się takimi utrudnieniami jak dojazdy do pracy. Jednocześnie 31% badanych przyznało, że odczuwa większy stres podczas wykonywania pracy w domu, wynikający m.in. dodatkowych rozproszeń w godzinach pracy (takich jak konieczność opieki nad dzieckiem). Taki sam procent ankietowanych skarży się na spadek motywacji do pracy, wynikający z problemów technicznych i słabej komunikacji w zespole pracującym zdalnie.

Co trzeci badany zwrócił też uwagę na rosnącą presję, aby w trybie pracy zdalnej był dostępny częściej, niż podczas tradycyjnej pracy stacjonarnej. Z kolei co czwarty ankietowany przyznaje, że zamierza szukać nowej pracy, ponieważ obawia się, że po pandemii jego pracodawca nie zgodzi się na elastyczną formę zatrudnienia.

Zrozumienie potrzeb pracownika kluczem do większej efektywności

Obecnie istotne jest indywidualne podejście do analizy potrzeb każdego pracownika, mające na celu zapewnienie mu odpowiednich warunków do efektywnej pracy zdalnej lub hybrydowej. Warto przy tym uwzględnić szersze wykorzystanie nowych technologii – badanie pokazało, że pracownicy nie boją się korzystania z nowych rozwiązań i widzą ich zalety.

Prawie trzy czwarte badanych uważa, że ma umiejętności wymagane do pracy zdalnej, a 66% respondentów optymistycznie patrzy na możliwości, jakie oferują im nowoczesne technologie. Dlatego przy planowaniu stopniowego powrotu pracowników do biura dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie ankiet i rozmów z zatrudnionymi, pomagającymi ustalić rozsądny kompromis i zapewnić im odpowiednie warunki do wykonywania codziennych zadań.

Indeks górny Źródło: Dane pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie Ricoh na próbie 632 europejskich pracowników przedsiębiorstw zatrudniających od 250 do 999 osób. Indeks górny koniec

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!