Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)
Polska flaga

Motywacja pracowników w erze postpandemicznej: czy coś się zmieniło?

1 lutego 2023 7 min czytania
Motywacja pracowników w erze postpandemicznej: czy coś się zmieniło?

Streszczenie: Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rynek pracy, wprowadzając m.in. pracę zdalną, która stała się nową normą. Mimo powrotu do biur, poziom zaangażowania pracowników w Polsce pozostaje niski. Przyczyną może być zmiana oczekiwań pracowników, którzy poszukują nowych możliwości rozwoju, często wybierając freelancing, co osłabia ich więź z firmą. Badania wskazują na silny związek między satysfakcją z pracy a zaangażowaniem. Aby zwiększyć satysfakcję, firma Cloudware Polska wprowadziła sześciogodzinny dzień pracy oraz elastyczny model hybrydowy, co spotkało się z pozytywnym odbiorem pracowników. Dodatkowo, organizacja skróciła czas spotkań do maksymalnie 30 minut i promuje efektywne wykorzystanie czasu, co przekłada się na lepszą wydajność i zadowolenie zespołu.

Pokaż więcej

Polska jest krajem, w którym obserwuje się obecnie jeden z najniższych poziomów zaangażowania pracowników w całej Europie. Co jest tego głównym powodem i jak można temu przeciwdziałać?

PRZED PANDEMIĄ COVID‑19 mogliśmy uznać, że brak jasno określonych celów i oczekiwań pracodawcy, niska jakość komunikacji, niezadowolenie z warunków pracy i wynagrodzenia, brak możliwości rozwoju i benefitów pozapłacowych to kluczowe powody utraty przez pracowników zaangażowania. Pandemia zmieniła nie tylko życie nasze i naszych bliskich, zmieniła również zasadniczo rynek pracy – zaczynając od sposobów rekrutacji, a kończąc na nowych benefitach pozapłacowych, które w ostatnim czasie stały się niezwykle popularne.

Czy praca zdalna zmniejszyła zaangażowanie?

Najważniejszą zmianą, która miała miejsce podczas pandemii, było oczywiście wprowadzenie pracy zdalnej w znacznej większości organizacji. W 2020 roku była to dla pracowników nowość. Każdy z nas musiał nauczyć się nowej rzeczywistości, korzystania z narzędzi wspomagających pracę w systemie home office. Co równie ważne, musieliśmy nauczyć się porozumiewać się ze sobą przy użyciu nieznanych nam dotąd komunikatorów. Jednak nie każdemu ta „nowa rzeczywistość” przypadła do gustu. Kryzys wywołany pandemią minął, ale praca zdalna wpisała się już na dobre w globalne trendy. Należy zatem zadać sobie pytanie: co w takim razie aż tak wpłynęło na spadek zaangażowania wśród pracowników w organizacjach? Czy rzeczywiście to praca zdalna była tego głównym czynnikiem?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest zasadniczy powód tego, że pracownicy nie chcą się angażować w życie organizacji, a nawet się z nią identyfikować. Możemy się jedynie domyślać, że zmiana trybu pracy na wykonywanie swoich obowiązków głównie z domu mogła doprowadzić do zmniejszenia motywacji oraz zaangażowania wśród pracowników. Faktem jest jednak, że kiedy sytuacja epidemiczna znacznie się poprawiła, a firmy zaczęły witać swoich pracowników ponownie w biurach, zaangażowanie nie wzrosło. Dlaczego tak się stało?

Musimy powiedzieć sobie jasno: rynek pracy się zmienia. Pracownicy mają możliwości rozwoju, których do tej pory nie mieli. Wiele osób wybrało tzw. freelancing, co oczywiście wpłynęło na brak integracji oraz poczucia przynależności do konkretnej kultury organizacyjnej.

Najnowsze badania wykazują zależność między zaangażowaniem pracownika w życie organizacji a zadowoleniem z pracy. Nie jest to niczym zaskakującym, gdyż od lat widzimy, że ludzie chodzą do pracy już nie tylko ze względu na wynagrodzenie, ale także po to, aby zwiększać swoje kompetencje, budować sieć kontaktów oraz uczyć się nowych rzeczy. Jakie działania w takim razie powinno się wdrażać, aby satysfakcja pracowników w organizacji wzrastała?

Ewelina Furtak, Head of Marketing, Cloudware Polska

Możliwość pracy 6 godzin dziennie daje pozytywne efekty

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych współpracowników w Cloudware Polska, postanowiliśmy wprowadzić możliwość sześciogodzinnego dnia pracy. I zrobiliśmy to już ponad rok temu! Według badań przeprowadzonych przez firmę Compass & Partners, zaledwie 36% czasu poświęcanego na pracę jest wykorzystywane w efektywny sposób. Właśnie dlatego postanowiliśmy dać naszym pracownikom benefit w postaci krótszego czasu pracy. Zdajemy sobie sprawę, że to właśnie czas jest dla ludzi najważniejszy i chcieliśmy, aby mieli go dla siebie więcej. Przygotowując się do wprowadzenia tego rodzaju przywileju, usprawniliśmy nasze wewnętrzne procesy tak, aby nie mieć poczucia marnowanego czasu. By utrzymać wydajność i móc połączyć ją z benefitem czasowym, wprowadziliśmy także pewne zasady, które miały pomóc zarówno menedżerom, jak i specjalistom w jak najlepszy sposób wykorzystać godziny spędzone na pracę. Były to poniższe rozwiązania:

  • Spotkania trwają maksymalnie 30 minut – dzięki temu unikamy przedłużających się w nieskończoność procesów i często zbędnych dodatkowych dyskusji, które wprowadzają zazwyczaj więcej chaosu niż pożytku;

  • Staramy się nie marnować czasu swojego i innych – mobilizacja do możliwie najszybszego, ale także rzetelnego wykonywania swoich obowiązków jest kluczem do sukcesu. Nie odwlekamy powierzonych zadań i realizujemy je możliwie szybko. Dzięki „pośpiechowi” jesteśmy bardziej efektywni, nie rozwlekamy swojej pracy;

  • Nie angażujemy wszystkich w projekty – staramy się maksymalnie samodzielnie wykonywać swoje obowiązki, nie angażując przy tym wszystkich pracowników. Kwestie projektowe omawiamy z najbardziej niezbędnymi współpracownikami.

Nasi pracownicy bardzo doceniają sześciogodzinny dzień pracy zamiast tradycyjnego modelu ośmiogodzinnego. Każdy z nas przekonał się zresztą, że przez 6 godzin jesteśmy w stanie wykonywać swoją pracę bardziej wydajnie i skupić się na najważniejszych punktach w realizowanych obowiązkach.

System hybrydowy – chcemy, by pracownicy mieli wybór

Oprócz możliwości skróconego do 6 godzin dnia pracy każdy nasz pracownik ma możliwość pracy w systemie hybrydowym. Zazwyczaj jest to klasyczny układ, czyli 3 dni pracujemy z biura, a 2 dni zdalnie, natomiast jako organizacja jesteśmy w tej kwestii elastyczni. Wiemy, że nie wszystkie stanowiska wymagają obecności w biurze, a niektórym po prostu lepiej pracuje się z domu. Właśnie dlatego to nasi pracownicy sami wybierają sobie dni tygodnia, w które chcą pracować z domu, a w które chcą pojawić się w biurze.

Benefity budujące zaangażowanie

Powiedzenie „nie samą pracą człowiek żyje” jest bardzo aktualne i mimo iż pracujemy dużo, a z roku na rok coraz więcej (tak przynajmniej mówią dane Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), to w Cloudware Polska staramy się regularnie przypominać pracownikom, że biuro to też miejsce, by poznawać nowych ludzi, budować kompetencje itd. Poza standardowymi rozmowami przy kawie w kuchni nasi współpracownicy mają możliwość lepszego zapoznania się, uczestnicząc w regularnie organizowanych wyjazdach integracyjnych. W biurowej kuchni oprócz ekspresu do kawy znajduje się również konsola PS5, z której można korzystać, a w opinii naszego zespołu, po stresującym spotkaniu jest to najlepszy sposób, by się zrelaksować. W Cloudware organizujemy też wiele wewnętrznych wydarzeń oraz różne formy aktywności, takie jaki mikołajki pracownicze lub akcje CSR‑owe, które także pozwalają nam się zintegrować, bo wspólnie pomagamy innym.

Zaangażowanie wśród pracowników buduje się latami. Zaczynając od konkretnych wartości, którymi wyróżnia się przedsiębiorstwo, a kończąc na atmosferze wśród pracowników oraz zarządu. Dla organizacji zawsze najważniejszą wartością będą ludzie, więc to o ich dobro należy zadbać przede wszystkim. Wprowadzenie odpowiednich benefitów pozapłacowych, lepsza organizacja czasu i stylu pracy oraz zadbanie o wellbeing to podstawowe działania, które znacząco wpływają na zaangażowanie. Warto zastanowić się, jakie zmiany i usprawnienia wdrażać, aby w danej firmie pracowało się lepiej.

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!