Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Miejsce pracy przyszłości zaczyna się od ludzi

31 stycznia 2020 7 min czytania
Miejsce pracy przyszłości zaczyna się od ludzi

W biurach na stosunkowo niewielkiej powierzchni swoje obowiązki wykonują nawet tysiące tzw. białych kołnierzyków. W dobie rywalizacji o najzdolniejszych pracowników zagadnienia związane z przestrzenią biurową znajdują się w centrum zainteresowania nie tylko architektów, zarządów czy dyrektorów administracyjnych.

Partnerem materiału jest HB Reavis.

Idea, aby w procesie planowaia biura uwzględnić wiedzę płynącą z nauk o zarządzaniu, specyfikę zróżnicowanych struktur i kultur organizacyjnych oraz potrzeby psychiczne i fizyczne ludzi, nie jest nowa. Niestety, firmy stosunkowo wolno reagowały na zmiany, a wielu pracodawców zapomniało, że mają do czynienia z jednostkami, których dobre samopoczucie, odpowiednio wysoka motywacja i efektywność nie zależą od bezdusznie zoptymalizowanej przestrzeni biurowej. „Trendy w projektowaniu biur coraz częściej odzwierciedlają preferencje firm oraz pracowników, jednak nadal dostrzegamy potrzebę zasadniczego zwrotu. Może być nim potraktowanie przestrzeni biurowej jako usługi. Podejście Workspace as a Service gwarantuje elastyczne skonfigurowanie przestrzeni w sposób, który w danej chwili najlepiej zaspokaja potrzeby konkretnej organizacji i stawia pracowników na pierwszym miejscu” – uważa Karol Wyka, Country Leasing Director w HB Reavis Poland.

Szkło i beton czy usługa?

Model Workspace as a Service (WaaS) traktuje biuro jak usługę. Podejście to doskonale znamy z innych branż, takich jak IT (cloud) czy transport (aplikacje umożliwiające łączenie kierowców z pasażerami). Zgodnie z koncepcją WaaS, każdy budynek składa się z „hardware’u” – szkła, betonu oraz innych materiałów, które stanowią o jego praktyczności i estetyce. Aby człowiek mógł jak najlepiej z niego korzystać, potrzebuje „software’u” łączącego ludzkie zdolności, koncepcje i pomysły z możliwościami technicznymi obiektu, jakie zapewnia „hardware”.

WaaS umożliwia wybór usług związanych z wynajmem przestrzeni biurowej w konfiguracji, która jest optymalna w danym momencie rozwoju firmy. To rozwiązanie skalowalne, zakładające dużą elastyczność. Na „hardware” budynków składają się m.in.:

  • technologie współtworzące zrównoważony obiekt o niskim zużyciu energii, czemu sprzyja wykorzystanie energooszczędnych systemów oświetlenia czy HVAC;

  • łatwość aranżacji powierzchni – elastyczność typowego piętra, które może zostać swobodnie dostosowane do konkretnych potrzeb najemców;

  • architektura i estetyka całego budynku, która tworzy pozytywną więź użytkowników z obiektem oraz wpływa na ich samopoczucie.

Do software’u w przypadku budynków zalicza się:

  • produktywność i dobrostan pracowników poprzez dostęp do stref ciszy i koncentracji, sal do pracy zespołowej oraz stref relaksu i pomieszczeń socjalnych;

  • sieć interakcji między poszczególnymi strefami oraz zasiedlającymi je pracownikami;

  • społeczność tworząca się w biurowcu, która może być wspierana przez różnego rodzaju wydarzenia.

„Bez odpowiedniego »software’u«, przestrzeń biurowa to mało przyjazne miejsce, w którym pracownicy przebywają przez osiem godzin dziennie. Z kolei niedostatki »hardware’u« utrudniają skupienie się na pracy ze względu na uciążliwości, takie jak złe oświetlenie, niewydajna wentylacja czy problemy z windami w budynku – mówi Karol Wyka. – Im lepsze warunki w biurze, tym większa produktywność oraz lepsza kondycja osób, które funkcjonują w nim na co dzień. Im więcej zadowolonych pracowników, tym korzystniejsze opinie o firmie na rynku pracy, mniejsza rotacja i lepsze wyniki finansowe” – dodaje.

W badaniu przeprowadzonym przez nowozelandzką firmę doradczą The Property Group, 75% respondentów zadeklarowało, że jakość przestrzeni biurowej wpływa na ich poczucie wartości jako pracowników. Aż 89% ankietowanych stwierdziło z kolei, że wysoko ceni te miejsca w biurze, w których mogą wchodzić w interakcje z innymi osobami. Dobrze zaplanowana przestrzeń ma też fundamentalne znaczenie z punktu działów HR – 94% pracowników uważa, że każda rozmowa o pracę powinna obejmować również oprowadzanie kandydata lub kandydatki po biurze, a 74% twierdzi, że przeprowadzka do nowej siedziby lub modernizacja obecnej mogłaby mieć pozytywny wpływ na ich decyzję o pozostaniu w firmie.

Wielowymiarowy WaaS

Usługi związane z korzystaniem z biura mogą dotyczyć zarówno jego planowania, wyboru modelu wynajmu, jak również codziennego funkcjonowania w danym budynku.

1. Badanie oczekiwań pracowników

Każda firma to złożony system powiązań oraz formalnych i nieformalnych przyzwyczajeń. Przeprowadzka lub próba ingerencji w istniejącą przestrzeń pracy bez poznania prawdziwych opinii jej użytkowników może skończyć się klęską lub poważnym zakłóceniem codziennej działalności. Dlatego spośród usług w modelu WaaS firmy mogą skorzystać z analizy potrzeb biurowych, wykonanej przez profesjonalnych badaczy. „W HB Reavis oferujemy usługi zespołu, który specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni na podstawie badań biura i oczekiwań pracowników. Dane zgromadzone dzięki ankietom prelokacyjnym, obserwacjom oraz warsztatom z pracownikami różnego szczebla są podstawą strategii nowego miejsca pracy” – mówi Karol Wyka.

2. Elastyczność wynajmu

Nie każdą firmę stać na przenosiny do dużej, nowej i specjalnie przystosowanej przestrzeni. Dlatego elementem strategii WaaS może być oferowanie klientom powierzchni modułowych, które łączą elastyczność coworkingu z zaletami wyposażonego centrum biznesowego. „Takie rozwiązanie zapewnia nasza linia Qubes. Korzystając z jej usług, w miarę rozwoju działalności nasi klienci mogą wynająć kolejny moduł biurowy z całą niezbędną infrastrukturą, który zostanie przyłączony do dotychczasowej powierzchni” – opowiada Karol Wyka.

3. Promocja kultury współpracy

Organizacje, które chcą poprawiać jakość życia innych, potrzebują przestrzeni, w której mogą funkcjonować, pozostając w kontakcie z innowatorami z innych branż. Takie środowisko zapewniają im centra coworkingowe, takie jak na przykład HubHub. Stanowią one miejsce pracy oraz punkt spotkań społeczności, która wspiera swoich członków i pomaga doskonalić umiejętności.

4. Biurowe technologie z głową

O zaawansowanych technologicznie biurowcach słyszy się często, dużo rzadziej mówi się o tym, że technologie powinny być jak najłatwiejsze do opanowania i intuicyjne dla użytkowników miejsc pracy. „W HB Reavis postawiliśmy na Symbiosy – mierzenie sposobów korzystania z biura za pomocą specjalnych czujników. Takie pomiary i analiza danych w czasie rzeczywistym eliminują dziesiątki drobnych i bezproduktywnych zadań, które zabierają czas pracownikom” – wyjaśnia Wyka.

5. Dobre miejsce pracy poprawia jakość życia

Każdy przynosi swoje życie osobiste do biura, co wpływa na wydajność w pracy. Czemu więc praca nie miałaby korzystnie oddziaływać na życie pozabiurowe? „Aktywne zarządzanie biurowcami to ważny element strategii WaaS. Usługi naszej linii More to property i facility management poszerzone o eventy oraz udogodnienia dla najemców” – mówi Karol Wyka. Dzięki takim rozwiązaniom pracownicy nie muszą poświęcać przerwy obiadowej ani czasu wolnego, żeby nadać paczkę, zanieść ubrania do pralni czy umyć samochód.

„Firmy znane z promowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym przyciągają mądrych ludzi. Nie muszą rozbudowywać pakietów benefitów, żeby skutecznie konkurować z innymi. Będąc w stanie zatrzymać utalentowanych pracowników, oszczędzają czas i pieniądze na rekrutację i szkolenie specjalistów” – mówi Karol Wyka.

Jak w każdym związku, współistnienie ludzi i budynków sprawdza się tylko wtedy, gdy każda strona daje z siebie wszystko.

Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!