Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Miejsce do pracy w nowym świetle

1 lutego 2017 7 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Operhalska - CEE Office & Industry Sales Director, Signify
Agnieszka Operhalska
Miejsce do pracy w nowym świetle

Streszczenie: Zmiany w postrzeganiu przestrzeni biurowych, które dotyczyły tradycyjnych, sztywnych aranżacji, stają się coraz bardziej widoczne. Miejsce pracy przestaje być tylko miejscem wykonywania obowiązków, a staje się przestrzenią, która wspiera kreatywność, współpracę i well-being pracowników. Nowoczesne biura uwzględniają potrzeby zarówno indywidualne, jak i zespołowe, oferując przestrzenie sprzyjające skupieniu, ale również integracji i relaksowi. W kontekście zmieniających się oczekiwań względem pracy i środowiska, warto, by miejsce pracy było dostosowane do różnorodnych potrzeb, co sprzyjać ma efektywności i zadowoleniu pracowników.

Pokaż więcej

W firmach, których głównym kapitałem jest wiedza, praca w biurze coraz rzadziej trwa od godziny 9 do 17. Wsparciem dla jej dawnego, sztywnego rytmu jest bardziej elastyczne podejście do harmonogramu dnia. Do zmian w stylu pracy muszą być dopasowane powierzchnie biurowe, które stanowią też najlepszą wizytówkę firmy.

Partnerem merytorycznym materiału jest firma Phillips Lighting.

Znakomicie wykwalifikowani pracownicy stanowią atut często przesądzający o konkurencyjności wysoko zaawansowanych przedsiębiorstw. Organizacje, którym zależy na przyciąganiu oraz zatrzymywaniu najbardziej utalentowanych osób na rynku, nie powinny robić tego wyłącznie za pomocą wynagrodzenia. Po pewnym czasie staje się ono coraz słabszym czynnikiem motywacyjnym. Natomiast dla najbardziej wartościowych pracowników na rynku znaczenie ma coś znacznie bardziej nieuchwytnego.

Zazwyczaj pracownicy bardzo wysoko cenią atmosferę i komfort w biurze. Nic dziwnego, że często podczas procesu rekrutacji chcą obejrzeć swoje potencjalne miejsce pracy. Organizacja i wystrój biura mogą w znaczący sposób wpłynąć na postrzeganie firmy oraz budowanie lojalności. W biurze zapewniającym wysoki komfort wykonywania obowiązków nie tylko wzrasta efektywność pracowników, ale też równocześnie maleje ich chęć do poszukiwania nowego zatrudnienia.

Na komfort w biurze składa się nie tylko wystrój, ale też ergonomia przestrzeni, która powinna być dopasowana do stylu i rytmu pracy. W najlepiej zarządzanych firmach praca nie polega już na przebywaniu w biurze przez osiem godzin dziennie. Firmy troszczące się o personel oraz swój wizerunek na rynku nie powinny lekceważyć odpowiedniej organizacji przestrzeni do pracy.

Testowane na firmie Philips

Dobrze zaprojektowane biuro stanowi istotną wartość dodaną dla użytkowników. Szczególne znaczenie ma ona dla przedstawicieli dorastającego w świecie nowoczesnych technologii pokolenia Y. Ci świetnie wykształceni młodzi ludzie potrafią tworzyć naprawdę wyjątkowe rzeczy, pod warunkiem że pracodawca zapewni im odpowiednie warunki.

Philips zdecydował się wypróbować w swoich wnętrzach własne rozwiązania. W siedzibie Philips Lighting i Philips Royal w Warszawie zakończono właśnie gruntowną metamorfozę biura, zmierzającą do organizacji powierzchni biurowejzgodnie z nowym trendem Activity‑Based Workplace. Biuro zostało zaprojektowane jako prezentacja możliwości technologicznych firmy, a zarazem ergonomiczna i w pełni interaktywna przestrzeń do pracy.

Dzięki przetestowaniu we własnych biurach nowatorskich rozwiązań w dziedzinie tworzenia funkcjonalnej i nowoczesnej przestrzeni biurowej Philips może wspólnie z partnerami na szeroką skalę wdrażać te koncepcje w kolejnych projektach. Doświadczenie firmy pozwala na świadczenie usług doradczych oraz dostarczanie gotowych projektów umożliwiających organizacjom zmianę biur, tak aby bardziej zmotywować pracowników i dokonywać korzystnych zmian w kulturze pracy.

W odnowionym biurze inwestor zastosował rozwiązania, dzięki którym środowisko pracy jest dostosowane do różnorodnych czynności i zadań wykonywanych codziennie przez pracowników oraz do stylu ich pracy. W pokojach skupienia, tzw. focus rooms, mogą oni realizować zadania wymagające największej koncentracji. Budki telefoniczne przeznaczone do biura zostały tak zaprojektowane, aby odgłosy rozmów telefonicznych nie przeszkadzały kolegom pracującym w przestrzeniach wspólnych. Zlokalizowanie biurek przy oknach oraz przeszklone ściany działowe zapewniają wszystkim równomierny dostęp do światła słonecznego. Organizacja biura firmy Philips została zatem podporządkowana potrzebom pracowników oraz najbardziej efektywnemu wykorzystaniu powierzchni.

Jedną z innowacji zastosowanych w biurze Philips Lighting jest specjalnie zaprojektowana aplikacja na urządzenia mobilne pozwalająca pracownikom na zarządzanie oświetleniem oraz temperaturą w biurze. W każdym pomieszczeniu oraz na każdym biurku znajdują się naklejki z kodem QR. Zeskanowanie ich za pomocą aplikacji pozwala użytkownikom swobodnie sterować oświetleniem i klimatyzacją, by dopasować je do swoich potrzeb i upodobań. Z poziomu urządzeń mobilnych pracownicy mogą również zarządzać rezerwacjami sal konferencyjnych. Służy do tego system EVOKO, którym można sterować zarówno poprzez panele umieszczone bezpośrednio przy salach spotkań, jak i za pomocą własnych sprzętów biurowych, takich jak komputer i smartfon. Nowocześnie wyposażone kuchnie oraz przestronna strefa relaksu stymulują pracowników w chwilach odpoczynku i zapewniają im dawkę świeżej energii, zgodnie z naturalnym rytmem dnia.

Dzięki przetestowaniu we własnych biurach nowatorskich rozwiązań w dziedzinie tworzenia funkcjonalnej i nowoczesnej przestrzeni biurowej Philips może wspólnie z partnerami na szeroką skalę wdrażać te koncepcje w kolejnych projektach. Doświadczenie firmy pozwala na świadczenie usług doradczych oraz dostarczanie gotowych projektów, umożliwiających organizacjom zmianę biur tak, aby bardziej zmotywować pracowników i dokonywać korzystnych zmian w kulturze pracy.

Deweloperzy i pracodawcy mogą zwiększać swoją konkurencyjność, wdrażając koncepcję Human Centric Lighting. To podejście opiera się na dopasowaniu światła do indywidualnych potrzeb użytkowników, w tym także do realizacji codziennych zadań. Oświetlenie w biurze może zarówno sprzyjać relaksowi, jak i poprawiać efektywność oraz zdolność koncentracji. Wspieranie rytmu dobowego prowadzi do poprawy stanu zdrowia, zmniejszenia częstotliwości popełniania błędów, a w efekcie – do zwiększenia zadowolenia i produktywności pracowników. Podobnej filozofii podporządkowano również organizację przestrzeni w biurze Philips Infosys w Łodzi.

Czas na zmiany

Silny związek między sposobem wykonywanej pracy a wyglądem przestrzeni do pracy odzwierciedla biuro Philips Lighting w Czechach. Przed radykalną przeróbką, którą przeprowadzono kilka lat temu, pracowników biura raziły długie, ciemne korytarze. Po bokach znajdowały się niewielkie gabinety. Taka organizacja przestrzeni była niezbyt estetyczna, a poza tym utrudniała komunikację. Dlatego starannie przemyślano aranżację siedziby przedsiębiorstwa. Podobnie jak dziś w Warszawie i w Łodzi, również w Pradze zastosowano koncepcję Activity‑Based Workplace. Zgodnie z jej założeniami pracownicy otrzymują zróżnicowaną przestrzeń zaprojektowaną tak, aby maksymalnie ułatwić im wykonywanie obowiązków w ciągu dnia. Koncepcja ta zakłada również ograniczenie standaryzacji, czego przejawem jest na przykład przydzielenie biurek na stałe tylko tym działom, które rzeczywiście ich potrzebują, a więc zespołom ds. IT, finansów czy projektantom oświetlenia. Pozostałe działy, takie jak sprzedaż czy marketing, stosują politykę tzw. gorących biurek.

Zmiany, które zaszły w biurach Philipsa w Warszawie, Łodzi czy Pradze, są odpowiedzią na wyzwania współczesnego modelu pracy. Wielu pracowników ocenia bowiem tradycyjne biura jako sztywne i nieprzyjazne. Całe piętra równo ustawionych rzędów biurek, a także zestandaryzowane, bezosobowe stanowiska pracy i wystrój, nie robią najlepszego wrażenia. Nawet jeśli tak właśnie wygląda dziś wiele biur typu open space, to warto pamiętać, że taka organizacja przestrzeni jest rezultatem trwającej kilkadziesiąt lat ewolucji biur. Tymczasem praca we współczesnym biurze tylko w niewielkim stopniu przypomina tę sprzed kilku dekad. Jeszcze większym wyzwaniem jest zaprojektowanie przestrzeni, która będzie gotowa na przyszłe zmiany w sposobie pracy. Philips Lighting dobrze zna trendy w nowoczesnych przestrzeniach biurowych i wie, jak będzie wyglądać przyszłość pracy w biurach. Właśnie dlatego jego wiedza i doświadczenie zdobyte podczas wielu realizacji są gwarantem udanych projektów, które zmieniają kulturę organizacyjną firm i dają pracownikom wyższy komfort pracy.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Standard to za mało 

|

Aleksander Krakowski PL

Duża dostępność powierzchni biurowych w największych miastach pozwala najemcom oczekiwać rozwiązań precyzyjniej niż dotychczas dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!