Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 2, kwiecień - maj 2020)

Kryzys mówi: sprawdzam wasze wartości

1 kwietnia 2020 6 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Zdjęcie Katarzyna Byczkowska - Prezes zarządu BASF Polska.
Katarzyna Byczkowska
Kryzys mówi: sprawdzam wasze wartości

Katarzyna Byczkowska, prezes zarządu BASF Polska, mówi o funkcjonowaniu swojej firmy w obliczu kryzysu i wartościach, którymi kieruje się w codziennej pracy.

Czy BASF już odczuwa skutki COVID‑19?

Dla naszej firmy skutki pandemii były dostrzegalne już w styczniu, ponieważ część produkcji globalnej jest zlokalizowana w Chinach. BASF dostarcza produkty do wielu segmentów gospodarki, które w różnym stopniu zostały nią dotknięte. Branża motoryzacyjna odczuwa je najbardziej dotkliwie, w mniejszym stopniu budownictwo. Są jednak sektory, które – zwłaszcza na początku pandemii – nie odczuły jej negatywnie (np. chemia gospodarcza, kosmetyczna, dodatki do żywności).

Obecna sytuacja może również wywołać efekty pozytywne. Wśród nich dostrzegamy przede wszystkim spore przyspieszenie wprowadzania rozwiązań cyfrowych i wzrost ich znaczenia. Obserwujemy ponadto dużą innowacyjność i kreatywność wśród pracowników, co pozwala zarówno wewnętrznie, jak i na zewnątrz minimalizować groźne skutki koronawirusa w gospodarce. Z perspektywy BASF w Polsce najistotniejsze jest teraz zachowanie ciągłości biznesowej i wsparcie dla klientów, przy jednoczesnym wdrożeniu wszelkich środków bezpieczeństwa. W tym celu uruchomiliśmy sztab kryzysowy, który stale monitoruje sytuację i podejmuje decyzje adekwatne do zmiennych warunków. Wprowadzamy także liczne rozwiązania, aby zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom.

Jakie działania, poza zapewnieniem bezpieczeństwa, podjęła firma BASF w stosunku do pracowników?

W ubiegłym roku wdrożyliśmy w BASF Polska nową kulturę organizacyjną. Kluczowymi wartościami, według których staramy się prowadzić firmę, są: atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość. Wiele naszych działań i projektów w ubiegłym roku i na początku 2020 prowadziliśmy, pokazując, jak ważne są te wartości. Kryzysowy moment, czyli czas pandemii, pokazał, jakie mają one faktyczne przełożenie na nasze codzienne funkcjonowanie. Do tych wartości możemy odnieść aktywność wewnętrzną. Atrakcyjność prezentujemy w licznych działaniach aktywizujących pracowników podczas pracy zdalnej, takich jak: konkursy, wyzwania, spotkania online, „coffee‑time”, webinary… Wszystko po to, aby utrzymać dobry klimat w zespole, tak potrzebny w obecnej sytuacji. Elastyczność to możliwość, a nawet zalecenie, korzystania z pracy zdalnej i zminimalizowanie ryzyka zakażenia się przez pracowników. Innowacyjność to z kolei stopniowe przechodzenie na nowoczesne technologie komunikacyjne pozwalające na ciągłość pracy BASF i współpracy z klientami. Natomiast otwartość to regularny i otwarty dialog z pracownikami, cotygodniowo rozsyłane Q&A, stały feedback i wsłuchanie się w to, czego nasi ludzie się obawiają.

Kluczowymi wartościami kultury organizacyjnej BASF, według których staramy się prowadzić firmę, są: atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość.

A co robi firma wobec swoich interesariuszy zewnętrznych oraz wobec otoczenia, w którym funkcjonuje?

BASF to koncern międzynarodowy, więc na poziomie globalnym zainicjował akcję „Helping Hands” i dostarczył m.in. 100 milionów masek dla instytucji medycznych oraz regularnie zaopatruje w środki dezynfekujące szpitale zlokalizowane w sąsiedztwie naszych fabryk. Zmieniliśmy także profil produkcyjny niektórych zakładów, które zaczęły regularnie wytwarzać płyny dezynfekujące. Warto też wspomnieć o innowacjach, w tym technologii druku 3D, dzięki której BASF i partnerzy wyprodukowali środki bezpieczeństwa osobistego.

W Polsce ideę odpowiedzialnego biznesu realizujemy poprzez dobre relacje z otoczeniem naszych zakładów oraz pozostawanie w stałym kontakcie z klientami i partnerami. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i w miarę możliwości staramy się je wspierać. Współfinansowaliśmy ambulans medyczny dla szpitala w Legnicy, środki ochrony osobistej dla szpitali również w Legnicy i w Myślenicach oraz dla pogotowia ratunkowego w Środzie Śląskiej, gdzie mamy swój największy zakład produkcyjny. Natomiast klientom staramy się zapewniać ciągłość dostaw, nieprzerwane wsparcie techniczne i doradztwo.

Czy w ocenie BASF kryzys wywołany koronawirusem zmieni branżę, w której działa, czy w ogóle zmieni biznes światowy?

Stosowne komunikaty i oficjalne prognozy BASF będziemy publikować po ustabilizowaniu się sytuacji, gdyż obecnie jest na to za wcześnie. Jak już wspominałam, obserwujemy duży wzrost znaczenia i rozwoju rozwiązań cyfrowych. Pandemia pokazała, że są one już nie tylko uzupełnieniem, ale biznesową koniecznością. Możemy też zaobserwować w dużych koncernach zmiany w procesie podejmowania decyzji. Mogą to być w przyszłości procesy mniej globalne, a bardziej lokalne. Być może inwestycje w fabryki czy centra R&D będą lokalizowane nieco bliżej klientów dla zachowania bezpiecznego i bardziej stabilnego łańcucha wartości. Prawdopodobnie zmieni się także styl pracy. Przekonaliśmy się, że formuła pracy zdalnej działa praktycznie tak samo dobrze jak pracy biurowej i zakładam, że po zakończeniu pandemii będzie ona coraz bardziej popularna.

Skutki koronawirusa dla zdrowia ludzi są takie, jakie poznajemy z mediów. Mniej się mówi, jak on wpływa na środowisko naturalne, na czystość powietrza. Dla BASF są to bardzo ważne aspekty działalności. Będą takie nadal, kiedy trzeba będzie odbudowywać firmę po kryzysie?

Wielu ekspertów obawia się, że w przypadku kryzysu gospodarczego będącego następstwem pandemii wywołanej przez koronawirusa kwestie ekologiczne, zrównoważonego rozwoju, ograniczenia emisji spadną na dalszy plan. BASF nie zamierza rezygnować z dalszego realizowania swojej strategii zrównoważonej przyszłości. Nasze cele klimatyczne BASF 2030 pozostają aktualne i są realizowane. Uważamy, że konieczna jest integracja ekologicznych, ekonomicznych i społecznych aspektów na poziomie europejskim. Pakiety stymulujące restart gospodarczy muszą zawierać inwestycje w R&D, w innowacje w zakresie energii odnawialnej, w technologie wodorowe, niskoemisyjne, w elektromobilność oraz energooszczędne budownictwo. Firmy mające program wyjścia z kryzysu i realizujące cele innowacyjne i środowiskowe (przy jednoczesnym skupieniu na pracownikach i sferze socjalnej) będą w stanie kontynuować ambitne założenia programu Zielony Ład. BASF będzie zaangażowany w kontynuację tego trendu oraz we wsparcie dla swoich klientów w przezwyciężaniu skutków pandemii.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!