Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Jakie preferencje żywieniowe mają przedstawiciele różnych pokoleń i dlaczego dla firmy ma to znaczenie

9 sierpnia 2022 9 min czytania
Artur Dzięgielewski
Jakie preferencje żywieniowe mają przedstawiciele różnych pokoleń i dlaczego dla firmy ma to znaczenie

Dbanie o kapitał ludzki powinno być wpisane w DNA każdej organizacji, gdyż tylko wtedy zatrudniona kadra będzie chciała związać się z pracodawcą na dłużej. To oznacza m.in. konieczność zaspokajania różnych potrzeb pracowników. Także tych nieoczywistych, np. związanych z preferencjami żywieniowymi.

Różnorodność potrzeb pracowników wynika chociażby z faktu przynależności do różnych grup wiekowych. W artykule Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą Jan Fazlagić pisze, że zarządzanie różnorodnością to wszystkie działania organizacji, które zmierzają do uwzględnienia i optymalnego wykorzystywania różnorodności w miejscu pracy. Opierając się na wynikach badań Koszty i korzyści z różnorodności, których przeprowadzenie zleciła Komisja Europejska, wyróżniono pięć kluczowych korzyści, jakie zyskują firmy z wdrożoną i funkcjonującą polityką zarządzania różnorodnością. Są to:

  • wzrost znaczenia i umocnienie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa,

  • wzmacnianie pozytywnej opinii o firmie,

  • pomoc w przyciąganiu i utrzymywaniu utalentowanych pracowników,

  • podwyższenie poziomu motywacji i efektywności zatrudnionej kadry,

  • zwiększanie innowacyjności i kreatywności członków zespołów.

Wspomniany wyżej Jan Fazlagić określa zarządzanie różnorodnością pokoleniową jako strategię, której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych pracowników środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z przynależności do odmiennych pokoleń. Oznacza to, że przed pracownikami działów HR stoją takie zadania, jak dbanie o pozytywne relacje między pokoleniami w organizacji, diagnozowanie i zaspakajanie potrzeb różnych grup pokoleniowych, sprawna komunikacja z każdą osobą niezależnie od tego, jakie pokolenie reprezentuje, oraz znajomość wartości, którymi kierują się poszczególne pokolenia. Skuteczna realizacja wymienionych zadań ma natomiast bezpośredni wpływ na sprawne pozyskiwanie talentów z rynku oraz utrzymanie zatrudnionych już w organizacji ludzi.

Aby jednak prawidłowo i efektywnie zarządzać różnorodnością pokoleniową w firmie, HR‑owiec powinien znać charakterystykę wszystkich pokoleń bez względu na to, czy w organizacji zatrudnieni są przedstawiciele każdego pokolenia. Umiejętne zarządzanie różnorodnością pokoleniową, ale także unikanie stereotypizacji ze względu na wiek, z pewnością wpłynie pozytywnie na wizerunek pracodawcy i spowoduje, że osoby zatrudnione w firmie będą chciały związać się z nią na długo, co z kolei przełoży się na sukces finansowy przedsiębiorstwa.

Każde pokolenie ma swoje preferencje żywieniowe

Warto podkreślić, że pokolenia różnią się nie tylko podejściem do pracy, preferowanymi formami komunikacji, rodzajem realizowanych zadań, wyznawanych wartości czy oczekiwaniami względem feedbacku, ale również… preferencjami żywieniowymi. Tymczasem nie często zwraca się na to uwagę, a jestem przekonany, że jest to wiedza przydatna.

Baby boomers (ludzie urodzeni w latach Dla 1946‑1964) – przede wszystkim liczy się dla nich rosół i schabowy, czyli typowe, tradycyjne jedzenie i dwudaniowy posiłek na obiad. To grupa, która nie do końca rozumie pojęcie lunchu. W pracy jedzą głównie przygotowane przez siebie kanapki, choć jeśli mają dostęp do gotowych, ale przypominających domowe, obiadów, chętnie z tej możliwości korzystają. Część osób z tego pokolenia zaczyna mocniej interesować się naturalną i organiczną żywnością, co wynika z chęci aktywnego wpłynięcia na poprawę stanu zdrowia. Mniejsze zobowiązania finansowe (dorosłe dzieci, spłacone kredyty) sprawiają, że grupa ta bywa mniej wrażliwa na cenę żywności.

Pokolenie X (osoby urodzone w latach 1965‑1979) jest dość zachowawcze. Preferuje tradycjonalizm kulinarny i przedkłada go nad wymyślne wynalazki typu kuchnia fusion. Jeśli iksy jedzą na mieście, to wybierają pizzę, burgery, jedzenie meksykańskie oraz kuchnię śródziemnomorską. Kupując żywność, zwracają uwagę na stosunek jakości do ceny. Powoli rośnie w tym pokoleniu świadomość żywieniowa, co wynika z tego, że jego przedstawiciele zaczynają się starzeć i traktować zalecenia lekarzy nieco bardziej poważnie.

Pokolenie Y (urodzeni w latach 1980‑1994, tzw. millenialsi) cechuje duża otwartość na kulinarne nowości i chęć eksperymentowania. Prędzej niż poprzednie pokolenie igreki skuszą się na coś, czego wcześniej nie próbowały. To również grupa, która nieco większą uwagę przywiązuje do zdrowego odżywiania, choć niestety są to często wyłącznie deklaracje. W rzeczywistości większość millenialsów odżywia się niezbyt zdrowo, często sięgając po mocno przetworzone produkty. Lubią, jeśli potrawa ładnie wygląda, bo można jej zdjęciem podzielić się w social mediach. Dużo częściej niż inne pokolenia millenialsi stołują się poza domem. To pokolenie ma jednak tendencję do zachowań żywieniowych, które stoją w sprzeczności z zasadami prawidłowego odżywiania. Wielu igreków pomija śniadanie, preferując przekąskę późnym rankiem. Na lunch najchętniej spożywają proste potrawy lub danie na dowóz. Wybierając lunch, kierują się trzema kryteriami: jakością potrawy, szybkością dostawy i dobrą ceną.

Dla pokolenia Z (urodzonego po 1994 roku) żyjącego z komórką w ręce standardem jest zamawianie posiłków. Chętnie wypróbowują nowości, ale zanim to zrobią, sprawdzą opinie w internecie. Bardzo ważne jest dla nich to, by posiłki były naturalne, zdrowe, z dużą ilością warzyw i owoców. W Polsce w tym pokoleniu szybko rośnie liczba wegetarian. To zetki stanowią aż 71% wszystkich osób niejedzących mięsa, których w Polsce jest obecnie 7,5%, a w dużych miastach nawet ponad 20% ludności (prym wiodą młodzi mieszkańcy Wrocławia, Warszawy, Krakowa i Poznania).

Nawyki żywieniowe pokoleń a praca

Iksy coraz powszechniej chorują na choroby cywilizacyjne. Efekt? Większa liczba absencji, prezenteizm (przychodzenie do pracy lub jej wykonywanie mimo gorszego stanu zdrowia), niższa produktywność. Igrekom ze względu na opuszczanie śniadań często brakuje energii, a dodatkowo nierzadko pozwalają na to, by to ich nastrój wpływał na to, co jedzą, co prowadzi do kiepskich wyborów żywieniowych. To z kolei odbija się na ich stanie zdrowia. Zetki wprawdzie są jeszcze w świetnej formie, ale warto pamiętać o tym, że posiłki są dla nich okazją do tworzenia więzi w tzw. realu, a nie w przestrzeni wirtualnej. Dodatkowo pokolenie to oczekuje nowoczesnego, dbającego o ich dobrostan, przyjaznego środowiska pracy. Nie należy zapominać też o baby boomers. W ich przypadku regularne i dobrej jakości posiłki zapewnią potrzebną do pracy energię, poprawiają koncentrację, co z kolei wpływa chociażby na mniejszą liczbę wypadków przy pracy i większą efektywność.

Posiłki w pracy i pokoleniowe potrzeby

Jeżeli pracodawca zdecyduje się na organizację posiłków, to powinien wziąć pod uwagę takie czynniki jak:

  • różnorodność oferowanych dań – w menu nie może zabraknąć opcji dla wegetarian i wegan, posiłków bez laktozy i bezglutenowych (wybierane głównie przez pokolenia Y i Z), ale też tradycyjnych dań kuchni narodowej, przykładowo polskiej, amerykańskiej, którą preferują iksy i baby boomersi;

  • informacje o wartości odżywczej i kalorycznej stanowią ważny element oraz coraz częściej poszukiwaną informację w zasadzie przez każde pokolenie, choć najbardziej przez igreki i zetki;

  • zróżnicowane ceny, tak by posiłek z oferty mógł wybrać zarówno rozrzuty igrek, jak i ktoś nieco bardziej oszczędny;

  • przestrzeń i czas, które pozwolą baby boomersom na celebrowanie posiłku na wzór rodzinnych spotkań przy stole, a zetkom umożliwią zacieśnianie kontaktów z kolegami i koleżankami poza wirtualną przestrzenią. Warto zwrócić też uwagę na przedstawicieli pokolenia X, którzy mają tendencję do tego, by nie dbać o higienę posiłków – to w tej grupie jedzenie przy biurku czy na stojąco i w pośpiechu jest najczęstsze, bo iksy, zawsze czują, że „obowiązki wzywają”

Dbanie o dobrostan psychofizyczny członków zespołów przez organizacje jest niezwykle ważne. W związku z tym, chcąc wspierać zdrowie i samopoczucie pracowników, pracodawcy powinni zadbać między innymi o odpowiednie miejsce posiłków czy o zapewnienie benefitu żywieniowego, dającego możliwość zamawiania do pracy posiłków dofinansowanych przez pracodawcę. Podkreślam jednak, że tylko benefit dopasowany do potrzeb pracowników spełni ich oczekiwania i tylko wtedy będą z niego chętnie korzystać. Pamiętajmy zatem, by zapewniając posiłki w pracy, zadbać o to, by z jednej strony były one pełnowartościowe, a z drugiej – różnorodne, bo tylko wtedy spełnią oczekiwania przedstawicieli każdego pokolenia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!