Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Jak zapewnić zdrowy rozwój firmy

1 maja 2010 13 min czytania
Witold Orłowski
Jak zapewnić zdrowy rozwój firmy

Globalna gospodarka tkwi ciągle w największym od lat kryzysie zaufania. Dlatego podstawowym celem przedsiębiorstw jest dziś powrót do utraconej równowagi i budowa fundamentów przyszłego, zdrowego rozwoju.

W parze z rozwojem gospodarczym świata w ciągu minionych dwóch dekad, choć liczbowo imponującym, szły narastające zjawiska chorobowe: globalna nierównowaga i skłonność do nadmiernego ryzyka. W pewnym momencie dalszy wzrost stał się niemożliwy, a zakumulowane zagrożenia eksplodowały, doprowadzając do kryzysu. Choć globalne wskaźniki PKB poprawiają się stopniowo, nie ulega wątpliwości, że gospodarka rynkowa znajduje się nadal w najpoważniejszym od lat siedemdziesiątych kryzysie zaufania. Obejmuje on zarówno rozwój w skali makro, jak i podstawy funkcjonowania instytucji finansowych, przedsiębiorstw, a nawet gospodarstw domowych. Mamy więc kryzys zaufania do polityki gospodarczej i regulacyjnej, procesów liberalizacji i globalizacji. Na rynku finansowym brakuje wiary w sprawność funkcjonowania podstawowych narzędzi gwarantujących bezpieczne oszczędzanie i inwestowanie. W instytucjach finansowych i przedsiębiorstwach panuje nieufność do mechanizmów równoważenia krótkookresowych zysków i długookresowego rozwoju.

Gospodarka rynkowa na pewno przetrwa obecny kryzys zaufania, ale szok nim wywołany powinien spowodować znaczące zmiany w jej funkcjonowaniu. Czy rozwój gospodarczy w nadchodzących latach nabierze cech rozwoju zdrowego i trwałego? Z ankiety CEO Survey, jaką PricewaterhouseCoopers przeprowadziło wśród szefów firm pod koniec 2009 roku, wynika, że aż 81% prezesów było przekonanych, iż ich organizacje zanotują wzrost przychodów w 2010 roku. Gdy zapytano ich o perspektywę trzyletnią, aż 92% było dobrej myśli. Uważamy, że najlepsze perspektywy na szybki powrót prosperity mają te firmy, które umieją zrównoważyć cele krótko- – i długookresowe, czyli poradziły sobie z recesją, ale jednocześnie są przygotowane na nadejście ożywienia w gospodarce.

callout Zdrowy rozwój powinien być stabilny, a więc wolny od nadmiernych napięć i nierównowagi oraz pozostawać w harmonii z otoczeniem. Powinien umiejętnie godzić cele krótko- i długookresowe, uwzględniając przy tym potrzeby przyszłych pokoleń.

Warunki zdrowia firmy

Zdrowie to cały zespół cech, które muszą współistnieć i które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na czym polega zdrowy rozwój w przypadku firm? Powinien mieć charakter kompleksowy i wielowymiarowy. Powinien także być stabilny, a więc wolny od nadmiernych napięć i nierównowagi oraz pozostawać w harmonii z otoczeniem. Powinien również umiejętnie godzić cele krótko- – i długookresowe, uwzględniając przy tym potrzeby przyszłych pokoleń. W przypadku polskich przedsiębiorstw zdrowy rozwój powinien opierać się na pięciu filarach. Są to: (1) umiejętność formułowania wizji rozwoju i strategii; (2) zrównoważone finanse; (3) właściwe zarządzanie kluczowymi zasobami firmy; (4) odpowiednie zarządzanie reputacją; (5) umiejętne zarządzanie ryzykiem.

1. Wizja i strategia. W czasach dekoniunktury firmy skupiają się na krótkoterminowej optymalizacji kosztowej i procesowej, odkładając zmianę strategii na „lepsze czasy”. Strategia oznacza jednak także umiejętność dostosowania działań firmy do sytuacji na rynku. Dlatego liderzy biznesu nie czekają ze zmianą strategii na powrót koniunktury i dokonują jej redefinicji już teraz.
Redefinicja strategii wymaga podjęcia kilku kroków:

  • Trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Jakie są dziś potrzeby uczestników rynku? Jakie są i mogą być strategie konkurentów? Jakie są kluczowe czynniki sukcesu i ryzyka dla organizacji?

  • Należy zdefiniować misję i wizję.

  • Trzeba wyznaczyć cele i kluczowe wskaźniki, a także określić inicjatywy strategiczne. Precyzyjna definicja celów sprawia, że nie powstają różne interpretacje działań. Warto przy tym pamiętać, żeby nie mylić celów strategicznych (na przykład zapewnienia dostępu do najważniejszych surowców) z operacyjnymi (jak optymalizacja procesu zakupu surowców) albo celów z działaniami.

  • Należy zredefiniować model biznesowy, który określa, w jaki sposób firma uzyskuje lub utrzymuje przewagę konkurencyjną na rynku (poprzez innowacyjność, niskie koszty albo skupienie się na wybranych rynkach lub produktach). Model biznesowy zawiera takie elementy, jak: pozycja firmy w łańcuchu wartości, kluczowe zasoby, oczekiwane strumienie przychodów i kosztów, sieć partnerów strategicznych, a także docelowe grupy klientów, kanały dystrybucji i propozycję wartości, którą klienci otrzymują, płacąc za usługę lub towar.

  • Po przedefiniowaniu strategii trzeba opracować plan wdrożenia i program komunikacji strategii (m.in. szkoleń dla pracowników).

2. Zrównoważone finanse. Równowaga finansowa obejmuje pięć obszarów: umiejętne pozyskiwanie kapitału, skuteczne zarządzanie finansami, skuteczną kontrolę finansową, przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego i optymalizację podatkową.

  • Umiejętne pozyskanie kapitału oznacza minimalizowanie związanych z tym kosztów, a także dostosowanie typu finansowania do sytuacji firmy i jej celów. Rolą menedżera jest znalezienie odpowiedniej formy pozyskania kapitału i właściwej proporcji pomiędzy finansowaniem własnym a obcym, krótko- – a długoterminowym. Warunkiem zdrowych finansów jest również umiejętne zarządzanie kapitałem obrotowym i cyklem obrotu gotówki.

  • Skuteczne zarządzanie finansami polega na umiejętnym wykorzystaniu planowania finansowego (budżetowania kosztowego i gotówkowego). Jak pokazuje badanie PwC, większość przedsiębiorstw poświęca 3 – 6 miesięcy rocznie na działania związane z planowaniem, a prawie 40% firm potrzebuje na to ponad 6 miesięcy. Procesy te można przyspieszyć, na przykład usprawniając budżetowanie środków pieniężnych i umiejętnie zarządzając płynnością. Optymalizacja zarządzania płynnością pozwala na uzyskanie korzystnych warunków kredytowania.

  • Skuteczna kontrola finansowa dostarcza informacji na temat kosztów, przychodów i przepływów pieniężnych i pozwala na identyfikację „wąskich gardeł” ograniczających efektywność. Umożliwia bieżącą kontrolę wykonania planów i budżetów oraz analizę odchyleń, co pozwala na zastosowanie rozwiązań niwelujących różnice między planem a wykonaniem.

  • Przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego pozwala uniknąć konfliktu interesów między właścicielami, menedżerami i kredytodawcami. Cel ten można osiągnąć poprzez wdrożenie odpowiedniej polityki motywowania menedżerów, skłaniającej do szukania długookresowego wzrostu wartości przedsiębiorstwa i systemów uspójniających cele poszczególnych grup.

  • Optymalizacja podatkowa prowadzi do poprawy wyniku finansowego. Można ją osiągnąć m.in. poprzez utworzenie podatkowej grupy kapitałowej, zarejestrowanie spółki w specjalnej strefie ekonomicznej czy restrukturyzację grupy podmiotów.

Fundamentem sprawnego zarządzania kapitałem ludzkim jest strategia kadrowa. Niewiele przedsiębiorstw ją posiada.

3. Zarządzanie kluczowymi zasobami firmy. Typową odpowiedzią na kryzys było dostosowanie wykorzystywanych zasobów do malejącego popytu. Obecnie mimo wyraźnych sygnałów świadczących o przełamywaniu niekorzystnych trendów firmy nie decydują się jeszcze na znaczące zwiększenie inwestycji czy zatrudnienia. Takie podejście może być hamulcem dalszego rozwoju. Dlatego tak ważne jest umiejętne zarządzanie najważniejszymi zasobami – zasobami ludzkimi czy procesami biznesowymi.

  • Fundamentem sprawnego zarządzania kapitałem ludzkim jest strategia kadrowa, która pokazuje wymagania co do liczby pracowników i jakości kompetencji niezbędnych do realizacji celów biznesowych, a także wskazuje źródła pozyskania tych zasobów. Niewiele przedsiębiorstw posiada taką strategię. Co więcej, z powodu spowolnienia wiele firm pozbyło się kompetencji niezbędnych do realizacji strategii wzrostowych, nie zadbało o zapewnienie sukcesji dla menedżerów. Efektem tych zaniechań jest brak zaufania pracowników do pracodawców, spadek zaangażowania. W przyszłości, gdy rynek pracy się ożywi, może to oznaczać zwiększoną rotację personelu. Co zrobić, by zapobiec tym niekorzystnym zjawiskom? Remedium jest inwestycja w rozwój pracowników, którzy pozostali w firmie (zwłaszcza tych niezbędnych w fazie wzrostu), opracowanie programów mających na celu utrzymanie kluczowej kadry oraz zapewnienie obsady stanowisk menedżerskich i innych o strategicznym znaczeniu, a także działania zmierzające do wzmocnienia wizerunku pracodawcy.

  • Okres gwałtownego wzrostu w latach poprzedzających kryzys spowodował, że firmy, chcąc zaspokoić rosnący popyt, decydowały się często na nieoptymalne rozwiązania procesowe (na przykład outsourcing lub manualną realizację procesów). Stabilizacja po kryzysie jest doskonałym momentem na przyjrzenie się procesom biznesowym pod kątem: możliwości automatyzacji w systemach IT zadań realizowanych manualnie; insourcingu (przejęcia na powrót obsługi procesów, których realizacja wymaga unikalnych i niezbędnych dla prowadzonej działalności kompetencji); zasadności realizacji procesów (w szczególności w obszarze back office i sprzedaży).

4. Zarządzanie ryzykiem. Nigdy dotąd zarządzanie ryzykiem nie było tak istotne dla rentowności, zdrowia i przetrwania spółek. O ile z tradycyjnymi rodzajami ryzyka (losowym czy finansowym) organizacje nauczyły się sobie radzić, o tyle na nowe źródła niepewności – wynikające ze złożoności dzisiejszych organizacji i dynamiki zmian otoczenia – większość organizacji nie jest przygotowana. Nowa sytuacja wymaga nowego podejścia do ryzyka i zarządzania nim przy użyciu Zintegrowanego Zarządzania Ryzykiem (ZZR). Wdrożenie ZZR wymaga uświadomienia zarządowi, kierownictwu i osobom operacyjnym w organizacji, że to oni są bezpośrednio odpowiedzialni za bieżące zarządzanie zagrożeniami (wciąż funkcjonuje fundamentalnie błędny pogląd, że odpowiedzialność za ten obszar zarządzania ponosi jedynie menedżer ds. ryzyka wraz ze swoim zespołem czy też audyt wewnętrzny). Elementy zarządzania ryzykiem powinny zostać włączone do ich codziennych rutynowych decyzji (na przykład żaden wniosek nie powinien być rozpatrywany bez zwięzłej analizy ryzyka związanego z tą decyzją). Takie podejście przynosi szereg korzyści (efektywniejsze planowanie oraz budżetowanie strategiczne i operacyjne; podejmowanie bardziej trafnych decyzji biznesowych dzięki posiadaniu lepszych danych; oszczędność czasu i zasobów wynikająca z wczesnej identyfikacji ryzyka; możliwość przeciwdziałania istotnym problemom, wczesnego wykrywania, korygowania i odpowiedniej ich systematyki; możliwość zapewnienia zarządowi i innym interesariuszom komfortu wynikającego z tego, że kwestie związane z ryzykiem są znane, zrozumiałe i pod kontrolą).

Jak zapewnić zdrowy rozwój firmy

Spróbujmy nie powtarzać błędów z przeszłości. Starajmy się też zmienić sposób myślenia o rozwoju, tak aby mógł trwać przez dekady, a nie tylko do kolejnego kryzysu.

5. Zarządzanie reputacją. Kryzys finansowy spowodował utratę zaufania do biznesu na niespotykaną dotąd skalę. Mimo deklaracji o odpowiedzialnym podejściu wiele firm uległo pokusie osiągania łatwych i szybkich zysków, a także skoncentrowało się na maksymalizacji korzyści w krótkim okresie, tracąc jednocześnie z pola widzenia możliwe negatywne skutki takiego postępowania w dłuższej perspektywie. Ten dysonans widoczny w wynikach badań (Edelman Trust BarometerIndeks górny 1) odbił się na reputacji firm. Odbudowanie jej nie będzie łatwe i wymagać będzie przede wszystkim odzyskania utraconego zaufania. Niektóre firmy próbują to robić poprzez jednostronną komunikację i budowanie wizerunku za pomocą narzędzi PR. Często jednak realne działania wciąż stoją w sprzeczności z deklaracjami. Warunkiem niezbędnym do odbudowy zaufania jest powrót do prowadzenia biznesu według zasad zrównoważonego rozwoju i wpisanie ich na trwałe do strategii. Oznacza to konieczność brania pod uwagę w codziennych decyzjach biznesowych nie tylko interesu firmy, ale także i długofalowych potrzeb otoczenia. Nieodłącznym elementem procesu odbudowy zaufania jest identyfikacja kluczowych grup interesariuszy wewnętrznych (pracownicy, związki zawodowe) i zewnętrznych (klienci, partnerzy, dostawcy, społeczeństwo, media, środowisko), a także próba nawiązania z nimi dialogu. Wsłuchiwanie się w potrzeby otoczenia, identyfikacja najważniejszych problemów, próba wspólnego dochodzenia do rozwiązań, a następnie ich wdrażanie, pozytywnie przekładają się na reputację. Grupą, od której warto zacząć proces odbudowy zaufania, są pracownicy. To oni są najbardziej wiarygodnymi nośnikami informacji o firmie i budując jej tożsamość, w silny sposób wpływają na jej reputację. Otwartość w komunikacji, przejrzyste zasady rekrutacji, promocji i oceny mogą pomóc w zdobyciu zaufania tej grupy. Aby odzyskać utracone zaufanie, warto również wrócić do kodeksu etycznego. Dbałość o kręgosłup moralny, piętnowanie nieetycznych postaw i zachowań minimalizuje ryzyko utraty reputacji i tworzy środowisko do pozytywnych zmian.

***

Joseph Schumpeter twierdził, że kryzysy odgrywają w gospodarce rynkowej rolę oczyszczającą. Eliminują niesprawne firmy, wymiatają kiepskich menedżerów, powodują, że zasoby przepływają od tych, którzy je marnują, do tych, którzy potrafią ich efektywniej użyć. Z kryzysów przede wszystkim należy jednak umieć wyciągać wnioski. Dziś stajemy przed taką szansą. Spróbujmy więc nie powtarzać błędów z przeszłości i lepiej kontrolować ryzyko. Spróbujmy też zmienić sposób myślenia o rozwoju, tak aby mógł trwać przez dekady, a nie tylko do kolejnego kryzysu.

  1. 2009 rok przyniósł spadek wskaźnika do wartości najniższych w dziesięcioletniej historii badania.

Jak zapewnić zdrowy rozwój firmy
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!