Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja
Polska flaga

Jak SaaS wykuwa nową kulturę pracy

18 lutego 2021 5 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Jak SaaS wykuwa nową kulturę pracy

Streszczenie: Pandemia przyspieszyła elastyczność rynku pracy, prowadząc do częstszego korzystania z usług freelancerów oraz wynajmu sprzętu i oprogramowania. Model Software as a Service (SaaS) zyskał na popularności, umożliwiając firmom dostęp do niezbędnych narzędzi bez konieczności ich zakupu i instalacji. Według raportu State of SaaSOps liczba aplikacji SaaS używanych w przedsiębiorstwach wzrosła z 16 do 80 w ciągu trzech lat. Usługi takie jak Netflix, Uber czy Slack działają w modelu SaaS, oferując użytkownikom szybki dostęp do funkcjonalności bez potrzeby instalacji oprogramowania. Wiele firm, takich jak Salesforce, Shopify czy Zoom, oferuje swoje produkty w tym modelu, co przyczynia się do transformacji kultury pracy w organizacjach. SaaS umożliwia łatwe aktualizacje i rozwój oprogramowania, co jest szczególnie istotne w czasach pracy zdalnej. Ten model wspiera transformację cyfrową i adaptację do nowych ekosystemów pracowniczych, gdzie regularni pracownicy współpracują z freelancerami, a menedżerowie zarządzają zespołami złożonymi z różnych specjalistów. mitsmr.pl+4mitsmr.pl+4mitsmr.pl+4

Pokaż więcej

Pandemia przyśpieszyła proces uelastycznienia rynku pracy. Wynajmujemy pracowników, sprzęt, a także coraz częściej także oprogramowanie. Biznes czasów (post)covidowych to nie tyle nowe ekosystemy pracownicze, co wręcz nowa filozofia korzystania z urządzeń i  programów.

Kultura pracy bywa wypadkową zmian społecznych, kulturowych i technologicznych. Te wszystkie przekształcenia znacznie przyśpieszyły w ostatnim czasie i jest to więcej niż oczywistość. O nowych ekosystemach pracowniczych pisaliśmy niedawno na naszych łamach. Autorzy tekstu podkreślali, że skuteczne zarządzanie zespołem osób, w którego skład wchodzą zarówno wewnętrzni pracownicy, jak zewnętrzni kontrahenci w sposób wspierający realizację strategii organizacji i spójny z jej wartościami jest w dzisiejszym świecie biznesu wręcz koniecznością. W dobie „płynnych” organizacji, w ramach których regularni pracownicy współpracują z freelancerami, etatowi menedżerowie z przypisanymi do projektu specjalistami, nowa filozofia zarządzania zespołami stała się kluczowym elementem strategii.

Freelancer i wolne oprogramowanie

Oczywiście posiłkowanie się zewnętrznymi kontrahentami, freelancerami‑specjalistami nie jest nowością. Od lat takie praktyki outsourcingu stosowane były w branży IT. Dziś jednak takie działania, a wraz z nimi całe ekosystemy, przenikając do działów  marketingu, B&R, HR, obsługi klienta i finansów.

Elastyczność zatrudnienia niesie ze sobą także elastyczność procesów. Standarem stało się wynajmowanie nie tylko przestrzeni pod projekt, ale również najem sprzętu i oprogramowania. Dziś oprogramowanie dostępne w modelu Software as‑a-Service (SaaS) robi oszałamiająca karierę.

Z raportu State of SaaSOps przygotowanego przez BetterCloud wynika, że liczba programów uruchamianych w firmach z chmury SaaS wzrosła w ciągu trzech lat z 16 aż do 80. To rozmaite narzędzia. Od wewnętrznego komunikatora po oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży w sieci.

Netflix, Uber, Slack, Spotify, Airbnb… Co łączy te popularne usługi internetowe? Wszystkie dostępne są dla zarejestrowanych użytkowników w kilka sekund. wystarczy wejść na odpowiednią stronę i zalogować się. Rejestracja i korzystanie z nich nie wymaga zakupu żadnego programu i instalowania go na dysku komputera, co było normą jeszcze dekadę temu. Wszystkie działają bowiem w modelu SaaS, gdzie niezbędne oprogramowanie udostępniane jest jako element związanej z nim usługi, a wykorzystane do tego pliki znajdują się w chmurze danych.

Od rozrywki do biznesu, czyli SaaS sprintem

Spośród ponad 15 tys. firm na świecie oferujących oprogramowanie w formie SaaS, zdecydowana większość powstała w minionej dekadzie. Do największych firm SaaS na świecie należą Salesforce (dostawca narzędzi chmurowych), Shopify (platforma e‑commerce), Service Now (platforma do zarządzania procesami w firmie), Zoom (narzędzie do telekonferencji), Atlassian (narzędzia dla programistów) oraz Workday (narzędzia do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi). O tym, że to właśnie firmy stają się najlepszymi odbiorcami rozwiązań SaaS przekonują raporty.

Wspomniany wcześniej raport  wskazuje, że już 70 proc. aplikacji dla biznesu opiera się na modelu SaaS i można zauważyć wyraźny trend rosnący. 

– Model usług w chmurze typu SaaS, który świetnie nadaje się do rozwiązań z obszaru rozrywki, jest tak samo użyteczny dla biznesu. Koszt stworzenia specjalistycznego oprogramowania dla wielu firm bywa zaporowy, choć potrzebują fachowych narzędzi, by móc konkurować w swojej branży. SaaS obniża próg wejścia. Pozwala im skorzystać z narzędzi potrzebnych do rozwoju, a dotąd pozostających poza zasięgiem finansowym. W naszym sektorze widzimy, że SaaS ogromnie ułatwia uruchamianie sklepów internetowych przez nowych sprzedawców. Inwestycja w oprogramowanie staje się rozsądnym kosztem prowadzenia działalności – wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper, rozwiązania w formacie SaaS.

Droga na skróty

Podstawową zaletą modelu SaaS jest przede wszystkim łatwość ulepszania i rozwijania oprogramowania. Kolejnych usprawnionych wersji narzędzi nie trzeba przesyłać subskrybentom z prośbą, by zainstalowali je u siebie, oprogramowanie aktualizowane jest na bieżąco. To idealne rozwiązanie w czasie pracy zdalnej. Czy ktoś sobie wyobraża instalowanie oprogramowania w domu pracowników, bo przecież wciąż w dominującej części pracujemy zdalnie?

Rozwiązania typu SaaS są oczywiście ważnym elementem transformacji cyfrowej, pewnego rodzaju ratunkiem w dobie pracy zdalnej. Nie powinna więc dziwić galopująca popularność oprogramowania SaaS. Można śmiało założyć, że prawdziwy wzrost rozwiązań tego typu przed nami. Z epoką nowych ekosystemów pracowniczych, freelancerów, „pracy jako usługi”, nadąża technologia.

Technologia, która kształtuje kulturę

Ona właśnie jest tym, co rzeczoną, nową kulturę pracy definiuje. Ostatnie miesiące były czasem zintensyfikowanej współpracy pomiędzy pracownikami i pracodawcami w celu wspólnego zaprojektowania rozwiązań, które umożliwiły ludziom efektywną pracę z domu lub pracę w formie hybrydowej. Bez oprogramowania typu SaaS nie byłoby to możliwe.

Wszyscy – pracownicy, pracodawcy, dostawcy rozwiązania – zmierzamy w kierunku, który można generalnie określić jako as‑a-Service. Zmiany form zatrudnienia, organizacji pracy i realizacji zadań – zdalnie i „na żądanie” – wymuszają ten trend, a pandemia jest społecznym katalizatorem nowej zmiany.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!