Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Kultura organizacyjna

Jak Kubota przekształciła klapki w symbol narodowy i czego ta historia może nauczyć liderów

5 września 2024 4 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Alina Sztoch

Co zrobić, gdy pierwszy pomysł na biznes nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Jak zbudować markę, która nie tylko przetrwa, ale i rozkwitnie na konkurencyjnym rynku? I wreszcie – jak dbać o siebie, by móc skutecznie prowadzić biznes? Historia reaktywacji marki Kubota dostarcza odpowiedzi na te pytania.

Od wyzwania do sukcesu

Dla czterech przyjaciół – Aliny Sztoch, Joanny Kwiatkowskiej, Wacława Mikłaszewskiego i Piotra Kwiatkowskiego – reaktywacja marki Kubota okazała się prostszym zadaniem niż wymyślenie nowej marki na nasyconym rynku. Początkowo planowali stworzyć nową linię klapków z personalizowanymi paskami, jednak szybko zdali sobie sprawę, że budowa brandu od podstaw jest zbyt kosztowna i czasochłonne.

W związku z tym postanowili  reaktywować markę, którą pamiętali z dzieciństwa, a która ówcześnie odeszła w zapomnienie. Kubota rozpoczęła swoją działalność w 1994 roku, kiedy Dorota i Wiesław Michalscy sprowadzili z Dalekiego Wschodu klapki, które szybko stały się hitem na polskich bazarach. Z powodu przemian systemowych i napływu konkurencyjnych produktów, sprzedaż klapków Kubota na początku nowego tysiąclecia znacząco spadła.  W 2018 roku, po latach nieobecności na rynku, marka powróciła w wielkim stylu, łącząc nostalgię z nowoczesnością.

Lekcja 1: Nie trzymaj się kurczowo pierwotnych planów. Czasem lepiej poszukać nowych rozwiązań, które mają większy potencjał na sukces.

Wielki come back

Reaktywacja Kuboty była ogromnym sukcesem. Polacy chętnie kupowali klapki, ciepło przyjmowali linie odzieżowe, a firmie udało się zainteresować projektami również przedstawicieli młodszych pokoleń. W 2022 roku marka zadebiutowała na NewConnect, co było kolejnym krokiem w jej rozwoju. W ten sposób klapki Kubota z giełdy handlowej na Stadionie Dzięsięciolecia trafiły wprost na Giełdę Papierów Wartościowych.

Sukces ten nie byłby możliwy bez dynamicznej i świadomie budowanej kultury organizacyjnej, która stała się fundamentem dalszego rozwoju. Jak podkreśla Alina Sztoch, CEO Kuboty realizacja strategii jest możliwa wyłącznie wtedy, gdy ludzie kierują się tymi samymi wartościami. Pasja, szczerość do bólu czy skupienie się na działaniach zbliżających do osiągnięcia celów biznesowych to jej zdaniem klucz do efektywnych działań zespołowych.

„Jesteśmy bardzo transparentni jako pracodawca i szeroko dzielimy się informacjami ze współpracownikami. Ludzie wiedzą gdy jest dobrze, a tym bardziej, gdy jest źle”– mówi Alina Sztoch.

Lekcja 2: Buduj silną kulturę organizacyjną, która pozwoli twojej firmie nie tylko przetrwać, ale i rozkwitnąć, nawet po trudnym okresie.

Cena sukcesu

Jednak za każdym sukcesem kryje się ciężka praca i wyrzeczenia. Alina Sztoch przyznaje, że początki reaktywacji Kuboty były trudne. Pracowała po kilkanaście godzin dziennie, co negatywnie odbiło się na jej zdrowiu. W pewnym momencie postanowiła zadbać o work‑life balance i wypracować nową formułę efektywności.

„Zrozumiałam jak bardzo przeciążałam swój organizm śpiąc po pięć godzin dziennie, a należałam do tych osób, które mogły tak funkcjonować przez klika lat. Dopiero potem musiałam spłacić ten dług, który zaciągnęłam. Dlatego zaczęłam spać osiem godzin dziennie” – dzieli się swoim doświadczeniem Alina Sztoch.

Lekcja 3: Aby dobrze zadbać o biznes, musisz najpierw zadbać o siebie. Dbanie o równowagę między pracą a życiem prywatnym jest kluczowe, aby móc efektywnie zarządzać firmą.

Posłuchaj historii Kuboty

Chcesz dowiedzieć się więcej o Kubocie? Zapraszamy do wysłuchania podcastu „MIT Sloan Management Review Polska”, w którym Alina Sztoch opowiada o wyzwaniach i sukcesach związanych z prowadzeniem marki oraz o tym, jak wygląda codzienność w Kubocie. Z podcastu dowiesz się .in.:

  • Jak reaktywować kultową markę bez bazowania wyłącznie na sentymencie

  • Jak budować silną kulturę organizacyjną w dynamicznej firmie

  • Dlaczego błędocentryczność i radykalna szczerość są kluczowe w biznesie

  • Jak tworzyć markę, która przemawia do wszystkich, łamiąc tradycyjne zasady marketingu

  • Jakie wyzwania stoją przed liderem, który musi zadbać zarówno o zespół, jak i o siebie

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak Polska przegoniła Szwajcarię? Sukces, o którym trzeba mówić!

Według MFW, Polska w tym roku awansuje na 20. miejsce wśród największych gospodarek świata, zastępują Szwajcarię na ostatnim miejscu tego prestiżowego rankingu. To wydarzenie ma charakter symboliczny i jest efektem transformacji gospodarczej Polski oraz dynamicznego rozwoju w ostatnich latach. Genezę tego sukcesu analizuje dr Marcin Piątkowski, w niezwykły sposób opowiadając o „polskim cudzie gospodarczym”.

GenAI w marketingu: od eksperymentów do strategii

Dyrektorzy marketingu na całym świecie redefiniują swoją rolę dzięki GenAI – od automatyzacji po wzrost przychodów. Najnowsze badanie BCG pokazuje, że 83% CMO z optymizmem patrzy na generatywną sztuczną inteligencję, a 71% planuje wielomilionowe inwestycje w jej rozwój. GenAI nie tylko zmienia sposób tworzenia treści i personalizacji ofert, ale także staje się fundamentem agentowych rozwiązań obsługujących klientów w czasie rzeczywistym. W artykule analizujemy, jak GenAI ewoluuje z narzędzia eksperymentalnego do kluczowego komponentu strategii marketingowej – i co to oznacza dla przyszłości tej funkcji w firmie.

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!