Streszczenie: Generatywne rozmowy to sposób na łączenie różnych perspektyw w celu wypracowania innowacyjnych rozwiązań. Przykładem ich skuteczności są działania szwedzkiego banku SEB, gdzie zastosowanie tej metody doprowadziło do przełomowych pomysłów i poprawy wyników biznesowych.
Naukowcy z Wharton School oraz Per Hugander z SEB wskazują, że generatywne rozmowy stymulują kreatywność dzięki aktywacji tzw. sieci trybu domyślnego w mózgu, odpowiedzialnej za myślenie dywergencyjne. Hugander porównuje je do improwizacji jazzowej, gdzie kluczowe zasady to: więcej słuchać, budować na wypowiedziach innych oraz akceptować to, co się wyłania.
Strukturyzowane rozmowy, z jasno określonym czasem na wypowiedzi i słuchanie, pomagają lepiej analizować zagadnienia, eliminując presję natychmiastowej reakcji. Takie podejście poprawia zdolność zespołów do współpracy, pozwala lepiej zrozumieć problem i odkrywać nowe rozwiązania.
Jazz, jako metafora generatywnych rozmów, podkreśla rolę eksploracji, refleksji i płynności myślenia w procesie decyzyjnym. Praktykowanie tej metody w biznesie może prowadzić do lepszej komunikacji, większej kreatywności i skuteczniejszego rozwiązywania złożonych problemów.
Generatywne rozmowy, uwzględniające różne perspektywy w celu wypracowania nowych rozwiązań, są potężnym narzędziem, pomocnym w pokonywaniu wyzwań, przed którymi stają dziś organizacje. Eksperci z Wharton i SEB wyjaśniają neuronaukowe podstawy jego skuteczności.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję