Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Jak dobre firmy przygotowują się na nadchodzącą recesję

1 października 2022 19 min czytania
Jason Heinrich
Simon Henderson
Melissa Lee
Jak dobre firmy przygotowują się na nadchodzącą recesję

Streszczenie: Firmy przygotowujące się na nadchodzącą recesję muszą dostosować swoje strategie do nowych, nieznanych wcześniej wyzwań, które wynikają z zaburzeń w łańcuchu dostaw, geopolitycznych napięć, deficytu rąk do pracy oraz ryzyka stagflacji. Tradycyjne metody radzenia sobie z recesją, jak precyzyjna restrukturyzacja kosztów, zarządzanie płynnością i koncentracja na klientach, będą musiały zostać wzbogacone o nowe taktyki. Firmy, które podejmą odważne działania, jak przejęcia i fuzje, oraz które skutecznie zarządzają swoimi zasobami, będą miały większą szansę na wyjście z kryzysu w lepszej kondycji niż wcześniej. Istotne będzie także umiejętne balansowanie między dążeniem do minimalizacji kosztów a inwestowaniem w rozwój.

Pokaż więcej

Wprawdzie obecnie firmy pospiesznie modyfikują swoje taktyki, aby poradzić sobie z uporczywą inflacją, jednak w obliczu przewidywanej recesji będą musiały również zrewidować swoje strategie, uwzględniając szereg złożonych czynników, z powodu których będzie ona inna od poprzednich.

Streszczenia artykułów ICAN Management Review (nr 17)

Tego artykułu możesz także odsłuchać. Zaloguj się lub dołącz do subskrybentów

Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że w okresach dekoniunktury firmy generują większe zyski lub straty niż wtedy, gdy sytuacja gospodarcza ma stabilny charakter. Mogą wyjść z recesji silniejsze dzięki następującym zabiegom: nadzwyczaj precyzyjnej restrukturyzacji kosztów przed recesją, starannemu zarządzaniu płynnością i bilansem, nieustającej koncentracji na potrzebach klientów oraz odważnym ruchom na rynku fuzji i przejęć.

Ta recesja będzie inna od poprzednich

Recesja nastąpi w momencie, gdy decydenci będą zmagali się z poważnymi zaburzeniami, jakie nie występowały jednocześnie we wcześniejszych okresach dekoniunktury. Do takich zaburzeń należą: zatory w łańcuchu dostaw, geopolityczne napięcia na kluczowych rynkach, bezprecedensowy deficyt rąk do pracy, nieprzewidywalny przebieg globalnej pandemii i zagrożenie, że inflacja utrzyma się nawet podczas recesji, co doprowadzi do pierwszej stagflacji od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Dlatego firmy muszą zmodyfikować swoje podejście, aby przygotować się na recesję – w sposób, który odzwierciedli wyróżniki obecnego okresu przedrecesyjnego. Wiele taktyk służących do walki z recesją będzie pokrywało się z działaniami, które już dziś pomagają im wygrać z inflacją. Warto jednak wiedzieć o pewnych niuansach i poznać kilka dodatkowych taktyk, które zadecydują o tym, czy będą w stanie stawić czoła recesji i wyjść z niej silniejsze niż na jej początku. O ile pojawianie się recesji jest zjawiskiem…

Zostało 93% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!