Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)
Polska flaga

Firma bez granic, czyli zarządzanie w międzykulturowym świecie

1 lutego 2023 20 min czytania
Katarzyna Szełemej-Pobożniak
Firma bez granic, czyli zarządzanie w międzykulturowym świecie

Streszczenie: W dobie globalizacji firmy często przekraczają granice, wprowadzając własne standardy i oczekując akceptacji od lokalnych partnerów oraz pracowników. Jednak różnice kulturowe w interpretacji słów, gestów, sposobach komunikacji i podejmowania decyzji mogą prowadzić do nieporozumień i spadku zaufania, co negatywnie wpływa na wyniki biznesowe. Peter Drucker trafnie zauważył, że „kultura zjada strategię na śniadanie”, podkreślając znaczenie świadomego kształtowania kultury organizacyjnej przez liderów.

Pokaż więcej

Z kulturą jest jak z powietrzem. Na co dzień większość z nas nie zastanawia się, czym oddycha, lecz gdy zacznie brakować tlenu, będziemy się dusić. Z perspektywy kulturowej w każdym kraju, w każdym regionie, a nawet w każdej organizacji, to powietrze ma inny skład. Dlatego brak zrozumienia różnic kulturowych może szybko doprowadzić do porażki zarówno w życiu, jak i biznesie.

W dobie globalizacji firmy śmiało przekraczają granice i podbijają nowe rynki, wprowadzając przy okazji własne standardy zachowań oraz oczekując akceptacji od lokalnych partnerów i pracowników. Wiele z nich jednak boleśnie przekonało się o nieskuteczności takiej strategii ekspansji. Trzeba pamiętać, że ludzie w różnych krajach różnie interpretują słowa i gesty, w inny sposób się komunikują, inaczej podejmują decyzje oraz prezentują odmienne zachowania i postawy. Brak zrozumienia tych, czasem drobnych, różnic i nieuwzględnianie ich w kulturze korporacyjnej wywołuje nieporozumienia i spadek zaufania, co szybko odbija się na osiąganych wynikach. Ponoć autorytet zarządzania Peter Drucker ujął to trafnie, mówiąc, że „kultura zjada strategię na śniadanie”, podsumowując w ten sposób faktyczne znaczenie kultury organizacyjnej w firmie i zwracając uwagę na konieczność świadomego jej kreowania przez liderów…

Zostało 95% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!