Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Magazyn (Nr 11, październik - listopad 2021)
Polska flaga

Employer branding: marka pracodawcy kluczem do lojalności pracowników?

1 października 2021 3 min czytania
Zdjęcie Justyna Bakalarska-Stankiewicz - Ekspertka w zakresie content marketingu. Dziennikarka, wykładowczyni i certyfikowana trenerka. Autorka książek Content marketing od strategii do efektów oraz Marketing wartości. Związana z takimi uczelniami jak Collegium Civitas i SWPS, gdzie prowadzi wykłady z zakresu marketingu, CSR-u i nowych mediów.
Justyna Bakalarska-Stankiewicz
Employer branding: marka pracodawcy kluczem do lojalności pracowników?

Streszczenie: Employer branding to jedno z kluczowych narzędzi, które pozwala przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników. Dbałość o markę pracodawcy nie tylko wpływa na postrzeganą atrakcyjność firmy na rynku pracy, ale również ma bezpośredni wpływ na lojalność jej obecnych pracowników. Budowanie silnej marki pracodawcy wymaga spójności w komunikacji, autentyczności i konsekwencji w działaniach. Ważne jest, aby wartości promowane przez firmę były odczuwalne zarówno przez pracowników, jak i kandydatów do pracy. Firma, która dba o rozwój pracowników, zapewnia im możliwość awansu oraz wspiera ich w dążeniu do zawodowych celów, buduje zaufanie, co przekłada się na długoterminową współpracę. Marka pracodawcy jest również silnym elementem wpływającym na pozytywne opinie o firmie, co w dłuższej perspektywie może zapewnić jej przewagę konkurencyjną.

Pokaż więcej

Jeszcze do niedawna najczęstszymi powodami zmiany pracodawcy były brak możliwości rozwoju i docenienia, zła atmosfera pracy czy też brak motywacji. Dziś jednym z głównych motywów jest brak poczucia bezpieczeństwa. Firmy, którym zależy więc na utrzymaniu cennych pracowników, powinny wykorzystać employer branding.

Miniony rok przyniósł liczne zmiany na rynku pracowniczym. Wiele osób straciło pracę, ale nie oznacza to, że ci, którzy zatrzymali swoje stanowiska, będą się ich kurczowo trzymać. Dynamika rynku mimo pandemii utrzymuje się na podobnym poziomie co w minionych latach. Jak wynika z raportu Rynek zmiany pracy 2021, zrealizowanego przez firmę rekrutacyjną Devire, w branżach, w których fluktuacja jest największa (IT, media, marketing i e‑commerce, bankowość i turystyka), pracę zmieniło od 41% do 54% osób. W branżach, którym trudniej było przetrwać pandemię, aż 40% pracowników zostało zmuszonych do zmiany pracodawcy w wyniku zwolnienia.

Potrzeby i oczekiwania

Pandemia przyniosła przymusową zmianę miejsca pracy przede wszystkim ludziom młodym. Jak wynika z raportu Młodzi na rynku pracy 2021, opracowanego wspólnie przez PwC, Well.hr i Absolvent Consulting, aż 48,7% respondentów oceniło, że pandemia sprawiła, iż mają mniejsze szanse na znalezienie odpowiedniej pracy. Mimo to w tej grupie wiekowej (20–27 lat i więcej) oczekiwania względem pracodawców wcale się nie zmniejszyły. I nie chodzi tylko o płace. Aż 68,9% kandydatów sprawdza rozwiązania wdrożone przez firmę w czasie pandemii. Stabilne zarobki, work‑life balance, dobra atmosfera, praca hybrydowa czy możliwość rozwijania swoich kompetencji i nauki od starszych kolegów to najczęściej pojawiające się oczekiwania. Również w starszych grupach wiekowych pracowników (40+), jak wynika z badania Devire, stabilność zatrudnienia, praca zdalna i hybrydowa oraz wsparcie, w tym także to psychiczne, mogą być ważnymi wyróżnikami marki, która chce przyciągnąć talenty.

OBEJRZYJ TAKŻE » » »

Wszystko co chciałbyś wiedzieć o brandingu, ale boisz się zapytać 

Przemysław Ladra , Andrzej Rozen , Mariusz Przybył , Joanna Koprowska PL

Mariusz Przybył, współzałożyciel agencji marketingowej BNA, Andrzej Rozen, Brand Consultant BNA, a także Przemysław Ladra, wiceprezes ds. handlowych marki x-kom podczas rozmowy prowadzonej przez Joannę Koprowską podpowiadali jak za pomocą designu i działań marketingowych sprawić, aby stworzyć spójną identyfikację marki, a także jak przekazać na zewnątrz wartości przyświecające organizacji.

„Czas pandemii otworzył w Polsce dyskusję na temat zdrowia psychicznego w pracy – mówi Zyta Machnicka, szefowa hubu edukacyjnego Lightness, autorka książki Lepszy pracodawca i bloga CandidateExperience.pl. – Jest ona bardzo potrzebna, jednak nadal wielu HR‑owców nie wie, jak się do tego tematu zabrać w swojej firmie. Tymczasem warto przyjrzeć się chociażby rozwiązaniom typu Mindgram czy Therapify, które ułatwiają dostęp do specjalistów oraz podpowiadają, jak dbać o swój dobrostan psychiczny, zwłaszcza w kontekście zawodowym. Warto też zerknąć na ofertę krakowskiej organizacji Mental Health Center by Diversity Hub, która nie tylko uwrażliwia przedsiębiorstwa na zdarzenia i zachowania mogące świadczyć o problemach w obszarze zdrowia psychicznego pracowników, ale też wskazuje rozwiązania, jak tym tematem zarządzać w firmie” – podkreśla ekspertka.

Pozytywny wizerunek pracodawcy

Zaangażowanie pracodawców w życie (nie tylko) zawodowe swoich pracowników, zapewnienie odpowiednich warunków pracy, dobra kultura organizacyjna oraz troska o pozytywną opinię na rynku stanowią elementy składowe employer brandingu, który może przysłużyć się budowaniu lojalności pracowników w niepewnych czasach.

„Autentyczny employer branding to komunikowanie prawdy o firmie jako pracodawcy, w sposób atrakcyjny i wzbudzający zaangażowanie jej kluczowych grup docelowych, za pośrednictwem narzędzi i kanałów, w których te grupy są obecne i aktywne – mówi Machnicka. – Jeżeli pracodawca rozumie potrzeby swoich ludzi i dba o nich na co dzień, buduje kulturę pracy opartą na zaufaniu, dotrzymuje danego słowa, wynagradza sprawiedliwie i daje feedback systematycznie, a nie od święta, możemy mówić o realnym budowaniu lojalności pracowników. Employer branding jest elementem tej układanki” – dodaje.

Wewnętrzny employer branding

Employer branding może stanowić także ważną część składową działań wspomagających integrację, motywację czy komunikację w zespołach, które działają dziś w wielu przypadkach na odległość bądź w rozproszeniu. Praca zdalna, jak i hybrydowa postawiła przed firmami liczne wyzwania, na które trzeba było z dnia na dzień znaleźć rozwiązanie.

„Największym była potrzeba zapewnienia poczucia spokoju i bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i akcjonariuszom – mówi Emilian Mleczak, Head of Service Desks Diebold Nixdorf Polska. – I nie dotyczy to tylko bezpieczeństwa związanego ze zdrowiem i stabilnością zatrudnienia. W codziennym funkcjonowaniu firmy niezwykle ważna jest komunikacja, którą po przejściu na model pracy hybrydowej trzeba było wdrożyć w sposób przemyślany i zapewniający płynny przepływ informacji.

Naszym rozwiązaniem jest nie tylko tworzony przez employer brand managera cotygodniowy newsletter, w którym przekazywane są najważniejsze informacje z życia firmy, ale również uspójnienie systemu raportowania. Na początku roku stworzyliśmy jednolity szablon dla wszystkich prezentacji, który ułatwia przygotowywanie firmowych informacji. Oszczędza w ten sposób czas zarówno osobom je tworzącym (nie trzeba się zastanawiać, jak powinna wyglądać taka prezentacja), jak i czytającym. Wszystkie najważniejsze dane są przedstawiane w ten sam, czytelny dla każdego sposób.

Dodatkowo poszczególne obszary działania firmy i odpowiedzialność za nie zostały podzielone pomiędzy różnych menedżerów operacyjnych, dzięki czemu udało się pokonać największe zagrożenie dla skutecznego przepływu komunikacji, jakim w korporacjach bywa osoba szefa, który wie wszystko, ale nie zawsze tą wiedzą dzieli się z innymi, stając się w ten sposób – bywa, że nieświadomie – rodzajem bariery komunikacyjnej. Oprócz spotkań bieżących, które odbywają się oczywiście online, codziennych i cotygodniowych, na różnych szczeblach operacyjnych oraz tych 1:1 raz w miesiącu odbywa się spotkanie pracowników z zarządem, tzw. town hall, podczas którego przedstawiam informacje dotyczące całej firmy. Jednocześnie podczas tego spotkania osoby odpowiedzialne za poszczególne projekty przedstawiają etapy ich realizacji. Przybliżamy też profile różnych osób, szczególnie tych, które zajmują się nowymi projektami, dzięki czemu pracownicy mogą lepiej się poznać i zintegrować, a także lepiej zrozumieć zadania innych” – podkreśla.

Zacznij od zrozumienia

Złożone podejście do kwestii komunikacji czy integracji ma za zadanie uproszczenie procedur i ułatwienie działania zespołów, które obecnie funkcjonują przy coraz większej presji i stresie. Przy jednoczesnym dopasowaniu działań do potrzeb pracowników, tak aby nie czuli się przytłoczeni nadmiarem informacji, spotkań i kontroli.

„Dlatego przed wdrożeniem działań z zakresu employer brandingu dobrze zacząć od diagnozy sytuacji wyjściowej. Może być ona stworzona na bazie zebranych wniosków z ostatnio przeprowadzonych badań wewnętrznych (satysfakcji, zaangażowania, pulse checków, badania nastroju panującego w firmie etc.), informacji zwrotnej z procesów i programów wewnętrznych czy zwykłych bezpośrednich rozmów” – tłumaczy Machnicka. „Im lepiej rozumiesz pracowników, tym większa szansa, że zaprojektujesz działania, które będą do nich dopasowane, zwłaszcza w czasach pandemii. I tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś potem zarzuci ci oderwanie od firmowej rzeczywistości i działanie na korzyść firmy, a nie jej pracowników” – dodaje.

PRZECZYTAJ TAKŻE (Premium) » » »

Strategie wzrostu dla branży handlu detalicznego: SPRZEDAŻ PO COVID-19 

Niccolò Pisani , Omar Toulan

Zawirowania gospodarcze wywołane przez pandemię COVID-19 odbiły się szczególnie mocno na sektorze handlu detalicznego. Wprowadzane, znoszone i ponownie ogłaszane lockdowny, a także obowiązujący reżim sanitarny w sklepach, doprowadziły wiele firm z tej branży do granic wytrzymałości, jednocześnie przyspieszając erę dominacji zakupów online.

Wielki reset: Marketing oparty na danych w nowej normalności 

Eli Stein , Gustavo Schüler , Jonathan Gordon , Chase Bibby

Wytrawni marketerzy weryfikują swoje strategie zarządzania danymi oraz technologią i w postpandemicznym świecie stawiają na marketing precyzyjny.

Firma na Instagramie 

Joanna Koprowska PL

Młodzi przedsiębiorcy, wychowani w dobie internetu, intuicyjnie wykorzystują potencjał mediów społecznościowych. Dzięki nim docierają do swoich klientów nie tylko po to, by zwiększać sprzedaż, lecz także promować firmowe wartości. Dowiedz się, czego można się od nich nauczyć.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!