Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 20, październik - listopad 2023)

Elastyczna przestrzeń biurowa

1 października 2023 6 min czytania
Zdjęcie Michał Kwinta - Senior Community Manager, Mindspace Koszyki
Michał Kwinta
Elastyczna przestrzeń biurowa

W ostatnich latach wspieranie dobrostanu i personalizacja pozapłacowych benefitów stały się kluczowymi czynnikami, wpływającymi na decyzje pracowników o pozostaniu w danej organizacji. To oznacza, że pracodawcy, którzy pragną zachować swoją konkurencyjność, muszą ponownie zdefiniować doświadczenia oferowane w miejscu pracy, by zatrzymać najlepsze talenty. Mindspace, globalny dostawca butikowych, elastycznych przestrzeni biurowych, wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom, oferując nie tylko stylowo zaprojektowane wnętrza, które sprzyjają większemu zaangażowaniu oraz pomagają zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, ale również szereg udogodnień i benefitów.

WSPÓŁCZESNE BIURA nie ograniczają się już jedynie do przestrzeni, w której pracownicy wykonują swoje obowiązki. Przeistoczyły się w wielofunkcyjne środowisko pełne udogodnień, a wszystko po to, by podnosić zaangażowanie oraz wspierać ogólny dobrostan pracowników. Z raportu Employee Wellbeing Data Report z 2023 przygotowanego przez Mindspace wynika, że 9 na 10 pracowników uważa udogodnienia i rozwiązania wspierające dobrostan za niezwykle istotne podczas wyboru miejsca pracy. Z kolei 82% ankietowanych oczekuje, że ich pracodawca będzie podejmował działania na rzecz zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Jak zauważa Dan Zakai, CEO i współzałożyciel Mindspace, Udogodnienia dostępne w miejscu pracy nie są luksusem, a koniecznością, dzięki której pracownicy będą mogli zadbać o swój dobrostan, przestaną rozważać zmianę pracodawcy i w efekcie przyczynią się do jeszcze lepszych wyników firmy.

Pracownicy oczekują swobody

Coraz więcej pracowników chce mieć większą swobodę w wyborze miejsca pracy w zależności od swoich potrzeb. Jak wskazują wyniki wspomnianego raportu, ponad 43% ankietowanych uznało, że największy wpływ na ich dobrostan mają elastyczne godziny pracy oraz możliwość pracy z różnych miejsc (21%). Równie ważne są bezpłatne, zdrowe posiłki (24%), więcej dni urlopowych (33%), a także szeroka oferta ubezpieczenia zdrowotnego (16%). Pracownicy oczekują również dodatkowych udogodnień, takich jak siłownia w miejscu pracy, kreatywny kącik, strefa relaksu czy miejsce spotkań do nieformalnych rozmów. Przedsiębiorstwa, które pragną zatrzymać u siebie najbardziej wykwalifikowaną kadrę, muszą wybiegać myślami w przyszłość i tak zorganizować przestrzeń, aby zachęcić pracowników do pracy stacjonarnej, dając im takie warunki, które będą zbliżone do tych w przestrzeni domowej. Teraz, kiedy zarówno korporacje, jak i małe przedsiębiorstwa coraz częściej zachęcają pracowników do powrotu do biur, nadszedł najlepszy moment, aby pracodawcy przemyśleli przyszłe strategie pracy. W mojej ocenie powinny one zakładać elastyczne podejście, obejmujące godziny pracy i miejsce, z którego będzie można pracować, oraz kłaść większy nacisk na udogodnienia wspierające dobrostan pracowników – twierdzi Dan Zakai.

Mindspace oferuje różne rodzaje przestrzeni biurowych, w tym prywatne biura, pojedyncze stanowiska do pracy, kąciki spotkań, sale konferencyjne, przestrzenie do pracy zespołowej, a także szereg udogodnień, dzięki którym pracownicy mogą poczuć się komfortowo.

Nowy wymiar biurowej przestrzeni

Z butikowych przestrzeni biurowych Mindspace korzystają freelancerzy, start- -upy, małe i średnie firmy, a także duże korporacje w czterdziestu pięciu lokalizacjach, dwudziestu miastach, siedmiu państwach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Pierwszy polski oddział Mindspace Koszyki mieści się w Warszawie i sąsiaduje z kultową Halą Koszyki, oferując łącznie ok. 5500 mkw. elastycznej powierzchni biurowej i 780 stanowisk pracy. Druga polska lokalizacja – Mindspace Skyliner – znajduje się na trzech piętrach wieżowca Skyliner w pobliżu ronda Daszyńskiego w Warszawie i zajmuje ok. 4400 mkw. powierzchni, zapewniając ponad 600 stanowisk do pracy.

Mindspace tworzy nowy wymiar doświadczeń w miejscu pracy. Wygodne, stylowo urządzone wnętrza, które wyzwalają kreatywność i zachęcają pracowników do dzielenia się pomysłami i rozwoju. Gustowne dodatki, klimatyczne oświetlenie dają poczucie komfortu jak w domowym zaciszu. Przytulne lobby z wygodnymi kanapami i kawiarnią stanowi miejsce spotkań ze współpracownikami przy filiżance aromatycznej kawy. Mindspace stawia na tworzenie społeczności, dlatego nazywa osoby korzystające z biur członkami, dla których cyklicznie organizuje różnego rodzaju wydarzenia i spotkania networkingowe, które pozwalają nawiązywać kontakty i budować relacje. Jednym z takich wydarzeń jest wspólne degustowanie posiłków z różnych kuchni świata, spotkania ze znanymi osobistościami czy wystawy prac lokalnych artystów i wiele innych.

Stylowe wnętrza pobudzają kreatywność

Mindspace, tworząc nowoczesne przestrzenie biurowe, skupia się na zapewnieniu pracownikom takich udogodnień, które będą wspierać zachowanie harmonii między życiem prywatnym a zawodowym. Pracownicy pracują efektywniej i są bardziej zadowoleni, gdy czują się komfortowo i zrelaksowani w swoim miejscu pracy. Na pytania dotyczące negatywnych skutków pracy w miejscu, gdzie dobrostan pracowników nie jest uwzględniany, 25% uczestników badania odpowiedziało, że takie środowisko niekorzystnie wpływa na ich chęć do pozostania u danego pracodawcy – połowa respondentów (50%) stwierdziła, że w takiej firmie najbardziej ucierpi motywacja pracowników, a tuż za nią wydajność (48%) oraz kreatywność (28%).

Przestrzeń w miejscu pracy ma ogromny wpływ na ogólny dobrostan pracowników, ich produktywność oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Dlatego Mindspace dba o to, by stylowo zaprojektowane wnętrza, spersonalizowany poziom usług i starannie dobrane wydarzenia sprzyjały budowaniu kultury wspierającej w osiąganiu dobrostanu. Prawidłowo zaprojektowana przestrzeń biurowa może stać się narzędziem podnoszącym poziom motywacji nie tylko do pracy, ale również do dalszego rozwoju i tworzeniu innowacji. Pracodawcy, którzy inwestują w odpowiednio zaprojektowane i dostosowane do potrzeb pracowników przestrzenie, zyskują bardziej zaangażowanych i zadowolonych pracowników, co przekłada się na sukces całej organizacji. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!