Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 1, luty - marzec 2020)

Doskonalenie procesów wpisane w kulturę firmy

1 lutego 2020 7 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Niemira - Menedżer ds. integracji procesów biznesowych we Fresh Logistics Polska.
Agnieszka Niemira
Doskonalenie procesów wpisane w kulturę firmy

Stale rosnące wymagania klientów odnośnie do rynku logistycznego tworzą potrzebę ciągłego doskonalenia, a wszystko zaczyna się od szczegółowego przyjrzenia się procesom i ich standaryzacji. Poznaj wyzwania, z jakimi zmierzyła się firma Fresh Logistics Polska podczas optymalizacji procesowej pomiędzy jednostkami organizacyjnymi rozproszonymi w całym kraju.

Partnerem materiału jest Fresh Logistics Polska.

W dzisiejszych czasach w nowych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja czy big data, przedsiębiorstwa upatrują efektywności procesowej, zmniejszenia kosztów i poprawy jakości usług. Takie oczekiwania mieli również klienci należącej do Grupy Raben firmy Fresh Logistics Polska, która jest największym w Polsce operatorem logistycznym dla żywności wymagającej temperatury kontrolowanej. Od ponad 15 lat magazynuje i przewozi produkty, takie jak sery, jogurty, nabiał, mięso czy ryby, dla klientów w Polsce i Europie.

Głównym wyzwaniem, z jakim mierzyła się firma w kontekście optymalizacji procesowej, była potrzeba stworzenia standardów operacyjnych. Standaryzacja pracy to fundament, stanowi punkt wyjścia do wszystkich udoskonaleń. Okazało się, że posiadane procedury, instrukcje są niewystarczające do tego, żeby efektywnie rozmawiać o poprawie procesów, spójności procesowej pomiędzy jednostkami organizacyjnymi rozproszonymi w całej Polsce. Nie pozwalają też na identyfikowanie odstępstw procesowych. Ze względu na proces usługowy, jaki oferuje Fresh Logistics Polska, standaryzacja to trudny temat. W usługach nie jest ona ugruntowana tak silnie, jak w produkcji. Standardy pracy mają tutaj specyficzne znaczenie, to opis organizacji pracy wokół człowieka. Bez względu na stosowane systemy, rozwiązania technologiczne to człowiek zawsze dowodzi. To człowiek wykonuje pracę, a systemy mają mu w tym pomagać, nie odwrotnie. Standaryzacja pracy ma kluczowe znaczenie dla jakości i stabilności procesów oferowanych klientom. To także kwestia szacunku do pracowników, którzy powinni znać swoją rolę w procesie.

Oczami pracownika

Pierwsze zadanie Fresh Logistics Polska polegało na przyjrzeniu się istniejącym procesom z perspektywy pracownika. Przyjęto, że definicja standardu to najlepszy znany na dany dzień sposób wykonywania czynności. Dlatego nie rozpoczęto od próby teoretycznego opisania procesu „idealnego”. Każda z jednostek otrzymała za zadanie opisanie procesu tak, jak realizowała go w rzeczywistości. Pozwoliło to zidentyfikować różnice procesowe między jednostkami i ich efektywność. Okazało się, że choć wszystkie jednostki osiągają zbliżony efekt końcowy, to różny jest wysiłek przez nie wkładany na różnych etapach procesu. Przeanalizowano każdą czynność, ich sekwencję, czas trwania i inne mierniki, jak choćby temperaturę na każdym etapie procesu. Dopiero mając te wszystkie dane w ręku, przystąpiono do definiowania nowego standardu, wspólnego dla wszystkich jednostek. Zgodnie z założeniami lean management celem był znakomity efekt procesu przy jak najmniejszych nakładach.

W pierwszej kolejności należało ustalić, jak zapisywać nowe standardy, by zapewnić przejrzystość i uwzględnić wszystkie istotne elementy. Dobrze sprawdziły się schematy blokowe, które zostały rozszerzone o opis odpowiedzialności za kolejne etapy procesu, czas wykonywania każdej czynności i dodatkowe wskazówki. W procesie spisywania standardów operacyjnych uczestniczyły zespoły pracowników. Przed oficjalną publikacją pracownicy na wszystkich szczeblach organizacji przez wiele godzin obserwowali proces. Okazało się, że zawarcie konsensusu co do wyglądu standardu operacyjnego jest bardzo trudne. Poszczególne zespoły wielokrotnie powracały do obserwacji i doprecyzowywały zapisy.

Następnie zaczęto uczyć pracowników, co jest standardem, a co nim nie jest. Kierownicy zespołów dostali za zadanie przeszkolenie każdej osoby realizującej proces lub jego fragment ze spisanych standardów operacyjnych. Szkolenia miały odbywać się codziennie, program obejmował pracowników niezależnie od stażu pracy, szczebla, jaki zajmowali w firmowej hierarchii. Początkowo wydawało się, że tak szeroko zakrojone szkolenia nie były potrzebne – wielu pracowników uczestniczyło przecież w tworzeniu standardów. Gdy jednak zaczęto wchodzić w szczegóły dotyczące procesu, okazało się, że te same zapisy każdy rozumie inaczej.

Od teorii do praktyki

Przyjęty w całej organizacji sposób wdrożenia opracowanych standardów operacyjnych dał pewność, że pracownicy znają standardy i je rozumieją. Pozostało jednak pytanie, czy zechcą je stosować. Wydawało się, że to będzie najtrudniejszy moment projektu wdrożeniowego. Zostały wprowadzone codzienne audyty procesów lub ich fragmentów. Był to duży wysiłek dla kadry kierowniczej, bowiem audyt zakładał codzienną obserwację procesu w miejscu jego występowania. Początki były trudne i nie obyło się bez powtórnych szkoleń i tłumaczenia wpływu na łańcuch dostaw, i wyrównywania poziomu wiedzy pomiędzy regionami.

Ostatecznie pracownicy z zadowoleniem przyjęli przejrzyście opisane i zrozumiałe standardy operacyjne. Dobrze przeprowadzona komunikacja z zespołami i codzienna praca nad standardami dały podwaliny do stworzenia znakomitej platformy wdrożeniowej. Okazało się, że standardy ułatwiają codzienną pracę, a ludzie nie muszą się zastanawiać nad odpowiedzialnością, kolejnością czynności, stawianymi przed nimi wymaganiami. Kierownicy zaczęli planować pracę zespołów na podstawie standardów operacyjnych. Znakomicie poprawiły się organizacja pracy, spójność działania pomiędzy oddziałami i efektywność procesów. Dzięki krokom procesowym zyskano możliwość identyfikowania nieprawidłowości. Dzisiaj pracownicy podczas odpraw przy tablicy potrafią wskazać konkretny numer kroku i odchylenie od niego w przypadku niezgodności.

Pracownicy mają świadomość tego, że niepoprawnie wykonany fragment procesu skutkuje błędem na kolejnych jego etapach, a w konsekwencji wpływa na większy wysiłek w całym łańcuchu. Duża motywacja i priorytet związany z realizacją pracy zgodnie z ustalonymi standardami zrodziły w zespołach potrzebę zgłaszania odstępstw od procesu w działach, pomiędzy działami i oddziałami. To był prawdziwy punkt zwrotny programu standaryzacji. Mapy procesowe i standardy operacyjne przedstawione w postaci schematów blokowych informowały zespoły o sekwencji poszczególnych kroków i czasie trwania procesów. Dzięki nim ludzie dowiadywali się, jak swoimi działaniami wpływają na kolejne ogniwa w łańcuchu procesowym i jaki wpływ na zaspokajanie potrzeb klientów ma praca zgodna ze standardami. Na początku odstępstwa zgłaszane były na karteczkach post‑it przyklejanych bezpośrednio na dużych wydrukach schematów procesowych. Tym sposobem wykrywano, gdzie jest najwięcej odstępstw i którymi trzeba się zająć w pierwszej kolejności. Z czasem wypracowano elektroniczny system zbierania danych, podsumowywania i powiadamiania o odstępstwach.

Praca według standardów operacyjnych i reagowanie na odstępstwa dały znakomite efekty jakościowe, możliwość pomiarów i optymalizacji. Miały również wpływ na poprawę komfortu pracy, a co za tym idzie – zadowolenie pracowników. Fresh Logistics Polska zyskał także uznanie i lojalność klientów, gdyż standaryzacja zaowocowała wysoką jakością usługi i stabilnością procesów. Firma, doprowadzając proces standaryzacji do końca, zmotywowała pracowników. Poczuli się odpowiedzialni za płynne funkcjonowanie procesu i teraz kontynuują pracę nad możliwościami jego poprawy. Doskonalenie jest kulturą firmy Fresh Logistics Polska.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Strategia na niepewne czasy 

Jakub Boruc PL

W dobie coraz większej inflacji analitycy i eksperci są zgodni co do tego, że Polskę czeka spowolnienie gospodarcze, choć jego skala nie jest jeszcze znana. Częstą odpowiedzią firm jest nagłe cięcie kosztów, ale dopiero optymalizacja wpisana w długofalową strategię, realizowaną jeszcze w czasach wzrostu, pomaga zwyciężać nawet w niekorzystnej sytuacji gospodarczej.

Pomóż pracownikom lepiej wykorzystywać czas 

Robert Posłajko PL

Projekty optymalizacyjne często wpadają w pułapkę osiągania celów za wszelką cenę. Od pracowników wymaga się, by wykonywali swoje zadania taniej, szybciej i w większej ilości. Wartościowi pracownicy mogą na tym stracić lub zniechęcić się. Zwiększenie efektywności powinno odbywać się przez lepsze wykorzystanie czasu.

Sposób na zwiększenie efektywności sprzedaży 

Jakub Boruc PL

Dziś, w dobie nowoczesnych technologii, tradycyjne podejście do sprzedaży bezpośredniej stało się przestarzałe. Co należy zrobić, żeby najnowsze narzędzia faktycznie wspierały sprzedawców? Odpowiedzią na to pytanie jest wdrożenie rozwiązania Salesbook w firmie Fortum.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!