Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Czwarte miejsce pracy

8 lipca 2019 6 min czytania
Czwarte miejsce pracy

Świat dopiero co odszedł od modelu postprzemysłowego do fazy gospodarki opartej na wiedzy, a za zakrętem czekają na nas nowe wyzwania i trendy.

Partnerem materiału jest Business Link.

Przejście od ekonomii opartej na produkcji masowej do paradygmatu, w którym rozwój gospodarczy w największym stopniu zależy od innowacyjności, wymusiło nowy model pracy, a co za tym idzie – również nowy wzorzec miejsca pracy. Postępująca cyfryzacja i przejęcie części zadań przez sztuczną inteligencję ostatecznie uczyni biuro miejscem tworzenia pomysłów i interakcji z innymi ludźmi, z którymi współdzielimy te same wartości. – Nasz strach przed wszechobecną digitalizacją i zastąpieniem człowieka przez inteligentne maszyny przypomina ten, który przeżywali nasi przodkowie, kiedy w ich fabryce zainstalowano pierwsze maszyny. Zmiany techniczne wymuszają społeczną adaptację, a na rynku biznesowym wygrają ci, którzy już dziś stworzą ekosystem dla pracowników jutra – uważa Jarosław Bator, dyrektor zarządzający Business Link.

W 1989 r. Ray Oldenburg opisał swoją teorię trzeciego miejsca. Poza domem i miejscem pracy wyróżnił trzecie miejsce, czyli przestrzeń publiczną, w której człowiek realizuje swoje potrzeby społeczne, spotyka znajome twarze i poznaje nowych ludzi i, co najważniejsze, dzieli się swoją wiedzą i wpada na nowe pomysły. Nasze trzecie miejsca muszą dawać poczucie, że jesteśmy u siebie, zaspakajać potrzeby. W 2018 r. Arnault Morrison zanegował aktualność tego podziału, pokazując trendy łączenia domu i życia społecznego (coliving), oraz pracy i życia społecznego (coworking). W dzisiejszym świecie najczęściej przebywamy w czwartym miejscu, będącym hybrydą przenikających się aspektów życia, odpowiadającą na współczesne potrzeby ekonomii opartej na wiedzy.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Niestety rosnące tempo pracy i zagęszczenie globalnej wioski nie pozwala wielu osobom ze świata korporacji na przyjemne popołudnia w lokalnym pubie bez kontaktu ze służbowym mailem. Przeprowadzone w 2017 r. badanie, którego wyniki przedstawia I edycja raportu przygotowanego przez firmę doradczą Human Power we współpracy z Aon Hewitt, Grupą Pracuj, Kinnarps Polska oraz Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami pt. „Praca, moc energia w polskich firmach” pokazuje, że znacząca część pracowników polskich firm (32,6%) zabiera obowiązki do domu, a ponad połowa ankietowanych przyznaje, że pracuje dłużej niż 8 godzin dziennie.

Rosnąca automatyzacja procesów i zastosowanie nowych technologii w naturalny sposób przekierowują ludzkie aktywności na zadania wymagające kreatywności i tworzenia nowych wartości. Biuro musi pozwalać na koncentrację, ale też na relaks oraz oderwanie się od zadania, by odpocząć i zmienić perspektywę: we wspomnianym badaniu Human Power 47,35% respondentów przyznało, że przerwy w pracy dają im energię do nowych zadań. Tak samo kluczową rolę w procesie zapewnienia pełnej produktywności pełni właściwie odżywianie się. Badania wskazują, że ludzie szczęśliwi są o 12% bardziej produktywni (Andrew Osswald, Happiness Report 2017). Należy jednocześnie pamiętać, że pracownicy niezadowoleni ze swojej pracy częściej chorują, są bardziej podatni na wypalenie zawodowe i depresję.

W tym kontekście kluczowe jest zapewnienie pracownikom otoczenia, które buduje ich poczucie zadowolenia i prestiż organizacji poprzez spełniającą najwyższe standardy estetykę. 83% badanych klientów Bussines Link przyznaje, że design przestrzeni, w której pracują, wpływa na odczuwany prestiż. 41% użytkowników potwierdza, że BL to miejsce pracy profesjonalistów, co odczuwają w codziennej pracy („Badanie satysfakcji klienta”, Business Link 2018).

Sposób, w jaki biuro i praca są zorganizowane – pod względem architektonicznym, organizacyjnym, zarządczym – ma kluczowy wpływ na efekt, zaangażowanie,poziom innowacyjności i samopoczucie pracowników. Tradycyjne, silosowe myślenie o biurze jako wydzielonym miejscu, gdzie liczy się prostota i meble spełniające nomy BHP, odbiera zespołom możliwość komunikacji nie tylko w ramach jednej firmy, ale także w ekosystemie – wśród innych ludzi, pracujących nad innymi projektami. To wielka przewaga zespołów projektowych, pracujących w biurach typu flex, że mają styczność nie tylko ze swoimi współpracownikami, ale także z ludźmi o całkowicie innych pasjach i kierunkach rozwoju. Jakość obsługi, otoczenia i funkcjonalności przestrzeni ma kluczowy wpływ na dobrostan pracowników i pozwala im osiągać lepsze wyniki w pracy.

Przeprowadzone przez Business Link w 2018 r. roczne badanie satysfakcji klientów pokazało, że kluczowym obszarem budującym satysfakcję z pracy w przestrzeni biurowej BL, jest jakość obsługi rozumiana jako poziom dbałości o przestrzeń i pracujących w niej ludzi. Oczekiwanie pracownika, że ktoś będzie dbał o jego potrzeby, dobrze pokazuje nowy trend: profesjonalistom nie wystarczy. już samo biuro i realizacja przez działy wsparcia procedur zapewnienia mebli, sprzętu i papieru do drukarek. Pracownicy biurowi chcą, by obsługa zapewniała elastyczność i szybkość reakcji na ich pojawiające się potrzeby. W badaniu zapytano pracowników, jakiego rodzaju elementów brakuje im w biurze. Jednym z najczęściej podnoszonych wątków była strefa relaksu i ciszy oraz wygodne fotele. To doskonale pokazuje projektantom, że muszą się odciąć od myślenia o biurze w kategoriach ośmiogodzinnego dnia pracy bez przerwy na jedzenie, refleksję i odpoczynek poza piętnastominutową przerwą, wymuszoną przez kodeks pracy.

Polski rynek elastycznych przestrzeni biurowych podąża zgodnie z globalnymi trendami – ku konceptowi biur opartych na aktywności i zwinności. Klientami tego segmentu będą zarówno szybko rosnące młode przedsiębiorstwa, jak i zespoły projektowe dużych organizacji. Przestrzeń dedykowana dla tego modelu pracy w jeszcze większym stopniu musi dawać pracownikom opcję pracy o różnej porze w dowolnej formie. Miejsce pracy powinno być zaprojektowane z myślą o rosnących potrzebach elastyczności, współpracy i adaptacji do konkretnego projektu. Pracodawca musi dziś podejmować decyzje, które pozwolą jego pracownikom rozwinąć swój potencjał, zapewniając jednocześnie płynność, kontrolę kosztów oraz poczucie, że miejsce realizacji ambicji pracownika wykazuje wszystkie cechy typowe dla „czwartego miejsca”.

Tematy

Może Cię zainteresować

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!