Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)

Biuro – nasz drugi, bezpieczny i kreatywny, dom. Jakich warunków pracy oczekują pracownicy?

1 lutego 2023 6 min czytania
Biuro - nasz drugi, bezpieczny i kreatywny, dom. Jakich warunków pracy oczekują pracownicy?

Pandemia COVID‑19 i jej konsekwencje, trwająca wojna w Ukrainie oraz inflacja – to główne czynniki, w następstwie których musimy się obecnie mierzyć z rzeczywistością VUCA 3.0. W tych okolicznościach przestrzeń, w której pracujemy, powinna tym bardziej zapewniać bezpieczeństwo i jednocześnie pobudzać do kreatywności, potrzebnej firmom w zmiennych i niepewnych czasach.

NA 58% PRACOWNIKÓW mających możliwość pracy zdalnej tylko 13% wyraża chęć pracy wyłącznie w biurze – tak wynika z badania McKinseya Is remote work effective: We finally have the data z czerwca 2022 roku. Czy jest to efekt niezadowalających warunków w miejscu pracy? Całkiem możliwe. Jednak warto pamiętać, że pomimo wielu zalet formuły home office przysparza ona dodatkowych wyzwań, jak np. utrzymanie kontaktu i prawidłowych relacji międzyludzkich, zapewnienie dobrego samopoczucia oraz zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Dlatego też oferując pracownikom przyjazną, bezpieczną oraz komfortową przestrzeń biurową, zachęca się ich do pracy stacjonarnej, która sprzyja pracy zespołowej, pogłębianiu zaangażowania, usprawnieniu komunikacji oraz ułatwia pracodawcom dbanie o dobrostan pracowników.

Ponadto stale utrzymującym się wyzwaniem dla menedżerów jest presja na rynku talentów, która powoduje, że pracodawcy powinni nieustannie poszukiwać sposobu przyciągania kandydatów oraz utrzymywania najlepszych ludzi w swojej firmie. Praktyka wskazuje, że środowisko pracy sprzyjające zdrowiu psychicznemu ma znaczący wpływ na rozwój pracowników i jednocześnie pozwala dobrze prosperować firmom. Co więcej, odpowiednie warunki pracy wpływają na wydajność pracowników. Dlatego też dostosowanie otoczenia pracy do potrzeb oraz oczekiwań pracownika powinno być priorytetem każdego pracodawcy. Z tego wynika więc jasno, że szeroko rozumiany wellbeing może być podstawą wyboru przyszłego pracodawcy

Odpowiedzią na wyzwania są inwestycje

Choć po globalnej pandemii nastąpiło pogorszenie koniunktury gospodarczej, to – jak wynika z raportu EY Future Workplace Index 2.0 z listopada 2022 roku – prawie 60% menedżerów z różnych branż i sektorów już wynajęło lub planuje wynająć nowe powierzchnie biznesowe. W&W Consulting rozpoczęło negocjacje dotyczące wynajmu i nowej aranżacji biura jeszcze w okresie pandemii COVID‑19. Co istotne, zastosowane zostało nieszablonowe podejście w tym zakresie – najpierw powstał projekt, który był podstawą do podjęcia negocjacji i jednocześnie… kartą przetargową. Ostatecznie nastąpiła realizacja projektu stworzonego w myśl Safety first, but it can be cool.

Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia miejsca, które nie będzie „tylko” bezpieczne i komfortowe. W naszej pracy niezwykle istotne są kreatywność oraz nieustanne tworzenie i wdrażanie nowych rozwiązań, dzięki którym świat będzie bardziej bezpieczny. Chcieliśmy przygotować miejsce, które będzie zachęcało do kreatywności, innowacji oraz nietuzinkowych pomysłów. Nieobce nam było także podejście Biophilic Design – mówi Magdalena Włastowska, dyrektor ds. rozwoju biznesu, W&W Consulting

W proces projektowania przestrzeni biurowej zaangażowany był liczny zespół pracowników W&W Consulting. Dzięki wspólnej pracy z designerami z pracowni MIXD powstał projekt łamiący stereotypy branży BHP i uwzględniający także wizję pracy w postpandemicznych realiach.
Czas pandemii i niepewność dotycząca tego, kiedy otworzymy biuro dla naszych gości, nie przeszkodziły nam w realizacji ambitnego planu, jakim jest stworzenie miejsca, gdzie gościnność jest na pierwszym miejscu. Naszą odpowiedzią na niepewne czasy jest inwestycja – wyjaśnia Hubert Miłosz Wawrzyniak, CEO, General Manager, W&W Consulting.

BHP to dziedzina, która kojarzy się ze sztywnymi regułami, przepisami, przez co branża ma skostniały wizerunek. Nadszedł jednak czas, by odświeżyć i uatrakcyjnić te skojarzenia. W całej przestrzeni biura nie brakuje humorystycznych odniesień do bezpieczeństwa i higieny pracy. W przestrzeni coworkingowej uwagę gości przyciąga kolorowy mural autorstwa Karola Banacha, przedstawiający budowlaną ekipę murującą wielkie litery składające się na napis BHP. W holu osoby wchodzące do biura wita ogromna grafika ze standardowymi ikonami polskiego systemu oznaczeń bezpieczeństwa, zaprojektowana od nowa i dostosowana do dzisiejszych standardów przez zespół ilustratorów. Historyczne plakaty i tabliczki informacyjne ostrzegają przed niebezpieczeństwami i nawołują do przestrzegania zasad – czasem dość zaskakujących… Odpowiednio dobrane slogany wpisują się też w biurowy system identyfikacji wizualnej i wayfindingu, czyli oznakowania przestrzeni (wskazują np. lokalizację koszy na śmieci, toalet czy przypominają o zachowaniu higieny i przestrzeganiu zasad BHP).

Nasze DNA to zmieniać świat i branżę safety na lepsze

BHP jest ważną i konieczną dziedziną, ale w jej wizerunku jest także miejsce na poczucie humoru, nowoczesne podejście i ciekawy design, czego przykładem jest nasze biuro. W rezultacie tej inwestycji powstało miejsce spotkań nie tylko dla pracowników W&W Consulting, ale również dla klientów, dostawców, konkurencji oraz instytucji. Zależało nam, by stworzyć przestrzeń do rozmów oraz kreatywnej pracy, uwzględniającej komfort i dobrostan zarówno pracowników, jak i gości. Nowością są organizowane w biurze śniadania eksperckie, koncentrujące się na rozwiązywaniu aktualnych problemów, podczas których przedstawiamy ich aspekt prawny i implikujemy rozmowy networkingowe dla przedstawicieli różnych branż. Są to spotkania otwarte dla wszystkich zainteresowanych. Ci, którzy po śniadaniu chcieliby zostać i popracować w ciszy i spokoju, mogą to zrobić w otwartej strefie coworkingowej, wśród roślin i pobudzającej do działania czerwieni na ścianach. Według psychologów, na wydajność oraz kreatywność znacząco oddziałuje właśnie kolorystyka przestrzeni, w której przebywamy. Postawiliśmy na czerwień, ponieważ pozytywnie wpływa na atmosferę: inspiruje kreatywność, entuzjazm i energię. Z kolei wykorzystanie koloru zielonego, np. przez użycie roślinności, zwiększa poziom zrelaksowania.

Cała inwestycja realizowana była w sposób ekologiczny. 30% biurowej infrastruktury otrzymało nowe życie, ponieważ aranżacja w wykonaniu MIXD uwzględniła maksymalne wykorzystanie materiałów budowlanych i instalacji z istniejącej powierzchni. Dzięki temu remont, który odbywał się w czasie pandemii, był przyjazny dla środowiska i bezpieczny dla firmowego budżetu.

Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!