Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 16, luty - marzec 2023)
Polska flaga

Biuro – nasz drugi, bezpieczny i kreatywny, dom. Jakich warunków pracy oczekują pracownicy?

1 lutego 2023 6 min czytania
Biuro - nasz drugi, bezpieczny i kreatywny, dom. Jakich warunków pracy oczekują pracownicy?

Streszczenie: W obliczu pandemii COVID-19, trwającej wojny w Ukrainie oraz inflacji, przestrzeń pracy powinna zapewniać bezpieczeństwo i pobudzać kreatywność, co jest kluczowe w zmiennych czasach. Badanie McKinseya z czerwca 2022 roku wskazuje, że spośród 58% pracowników mających możliwość pracy zdalnej, jedynie 13% preferuje pracę wyłącznie w biurze. Mimo zalet home office, pojawiają się wyzwania takie jak utrzymanie relacji międzyludzkich, dobre samopoczucie i zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Dlatego tworzenie przyjaznych i komfortowych przestrzeni biurowych może zachęcać do pracy stacjonarnej, sprzyjając zespołowości, zaangażowaniu i lepszej komunikacji.
Presja na rynku talentów wymaga od pracodawców poszukiwania sposobów na przyciąganie i utrzymanie najlepszych pracowników. Środowisko pracy wspierające zdrowie psychiczne pozytywnie wpływa na rozwój pracowników i prosperowanie firm. Odpowiednie warunki pracy zwiększają wydajność, a dostosowanie otoczenia do potrzeb pracowników powinno być priorytetem dla pracodawców.
Mimo pogorszenia koniunktury gospodarczej po pandemii, raport EY z listopada 2022 roku pokazuje, że prawie 60% menedżerów planuje wynająć nowe powierzchnie biznesowe. Firma W&W Consulting podczas pandemii rozpoczęła negocjacje dotyczące nowego biura, najpierw tworząc projekt jako podstawę do negocjacji. Celem było stworzenie miejsca nie tylko bezpiecznego i komfortowego, ale także inspirującego do kreatywności i innowacji, z uwzględnieniem podejścia Biophilic Design. Pracownicy W&W Consulting współpracowali z designerami z pracowni MIXD, tworząc projekt łamiący stereotypy branży BHP i dostosowany do postpandemicznych realiów.

Pokaż więcej

Pandemia COVID‑19 i jej konsekwencje, trwająca wojna w Ukrainie oraz inflacja – to główne czynniki, w następstwie których musimy się obecnie mierzyć z rzeczywistością VUCA 3.0. W tych okolicznościach przestrzeń, w której pracujemy, powinna tym bardziej zapewniać bezpieczeństwo i jednocześnie pobudzać do kreatywności, potrzebnej firmom w zmiennych i niepewnych czasach.

NA 58% PRACOWNIKÓW mających możliwość pracy zdalnej tylko 13% wyraża chęć pracy wyłącznie w biurze – tak wynika z badania McKinseya Is remote work effective: We finally have the data z czerwca 2022 roku. Czy jest to efekt niezadowalających warunków w miejscu pracy? Całkiem możliwe. Jednak warto pamiętać, że pomimo wielu zalet formuły home office przysparza ona dodatkowych wyzwań, jak np. utrzymanie kontaktu i prawidłowych relacji międzyludzkich, zapewnienie dobrego samopoczucia oraz zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Dlatego też oferując pracownikom przyjazną, bezpieczną oraz komfortową przestrzeń biurową, zachęca się ich do pracy stacjonarnej, która sprzyja pracy zespołowej, pogłębianiu zaangażowania, usprawnieniu komunikacji oraz ułatwia pracodawcom dbanie o dobrostan pracowników.

Ponadto stale utrzymującym się wyzwaniem dla menedżerów jest presja na rynku talentów, która powoduje, że pracodawcy powinni nieustannie poszukiwać sposobu przyciągania kandydatów oraz utrzymywania najlepszych ludzi w swojej firmie. Praktyka wskazuje, że środowisko pracy sprzyjające zdrowiu psychicznemu ma znaczący wpływ na rozwój pracowników i jednocześnie pozwala dobrze prosperować firmom. Co więcej, odpowiednie warunki pracy wpływają na wydajność pracowników. Dlatego też dostosowanie otoczenia pracy do potrzeb oraz oczekiwań pracownika powinno być priorytetem każdego pracodawcy. Z tego wynika więc jasno, że szeroko rozumiany wellbeing może być podstawą wyboru przyszłego pracodawcy

Odpowiedzią na wyzwania są inwestycje

Choć po globalnej pandemii nastąpiło pogorszenie koniunktury gospodarczej, to – jak wynika z raportu EY Future Workplace Index 2.0 z listopada 2022 roku – prawie 60% menedżerów z różnych branż i sektorów już wynajęło lub planuje wynająć nowe powierzchnie biznesowe. W&W Consulting rozpoczęło negocjacje dotyczące wynajmu i nowej aranżacji biura jeszcze w okresie pandemii COVID‑19. Co istotne, zastosowane zostało nieszablonowe podejście w tym zakresie – najpierw powstał projekt, który był podstawą do podjęcia negocjacji i jednocześnie… kartą przetargową. Ostatecznie nastąpiła realizacja projektu stworzonego w myśl Safety first, but it can be cool.

Stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia miejsca, które nie będzie „tylko” bezpieczne i komfortowe. W naszej pracy niezwykle istotne są kreatywność oraz nieustanne tworzenie i wdrażanie nowych rozwiązań, dzięki którym świat będzie bardziej bezpieczny. Chcieliśmy przygotować miejsce, które będzie zachęcało do kreatywności, innowacji oraz nietuzinkowych pomysłów. Nieobce nam było także podejście Biophilic Design – mówi Magdalena Włastowska, dyrektor ds. rozwoju biznesu, W&W Consulting

W proces projektowania przestrzeni biurowej zaangażowany był liczny zespół pracowników W&W Consulting. Dzięki wspólnej pracy z designerami z pracowni MIXD powstał projekt łamiący stereotypy branży BHP i uwzględniający także wizję pracy w postpandemicznych realiach.
Czas pandemii i niepewność dotycząca tego, kiedy otworzymy biuro dla naszych gości, nie przeszkodziły nam w realizacji ambitnego planu, jakim jest stworzenie miejsca, gdzie gościnność jest na pierwszym miejscu. Naszą odpowiedzią na niepewne czasy jest inwestycja – wyjaśnia Hubert Miłosz Wawrzyniak, CEO, General Manager, W&W Consulting.

BHP to dziedzina, która kojarzy się ze sztywnymi regułami, przepisami, przez co branża ma skostniały wizerunek. Nadszedł jednak czas, by odświeżyć i uatrakcyjnić te skojarzenia. W całej przestrzeni biura nie brakuje humorystycznych odniesień do bezpieczeństwa i higieny pracy. W przestrzeni coworkingowej uwagę gości przyciąga kolorowy mural autorstwa Karola Banacha, przedstawiający budowlaną ekipę murującą wielkie litery składające się na napis BHP. W holu osoby wchodzące do biura wita ogromna grafika ze standardowymi ikonami polskiego systemu oznaczeń bezpieczeństwa, zaprojektowana od nowa i dostosowana do dzisiejszych standardów przez zespół ilustratorów. Historyczne plakaty i tabliczki informacyjne ostrzegają przed niebezpieczeństwami i nawołują do przestrzegania zasad – czasem dość zaskakujących… Odpowiednio dobrane slogany wpisują się też w biurowy system identyfikacji wizualnej i wayfindingu, czyli oznakowania przestrzeni (wskazują np. lokalizację koszy na śmieci, toalet czy przypominają o zachowaniu higieny i przestrzeganiu zasad BHP).

Nasze DNA to zmieniać świat i branżę safety na lepsze

BHP jest ważną i konieczną dziedziną, ale w jej wizerunku jest także miejsce na poczucie humoru, nowoczesne podejście i ciekawy design, czego przykładem jest nasze biuro. W rezultacie tej inwestycji powstało miejsce spotkań nie tylko dla pracowników W&W Consulting, ale również dla klientów, dostawców, konkurencji oraz instytucji. Zależało nam, by stworzyć przestrzeń do rozmów oraz kreatywnej pracy, uwzględniającej komfort i dobrostan zarówno pracowników, jak i gości. Nowością są organizowane w biurze śniadania eksperckie, koncentrujące się na rozwiązywaniu aktualnych problemów, podczas których przedstawiamy ich aspekt prawny i implikujemy rozmowy networkingowe dla przedstawicieli różnych branż. Są to spotkania otwarte dla wszystkich zainteresowanych. Ci, którzy po śniadaniu chcieliby zostać i popracować w ciszy i spokoju, mogą to zrobić w otwartej strefie coworkingowej, wśród roślin i pobudzającej do działania czerwieni na ścianach. Według psychologów, na wydajność oraz kreatywność znacząco oddziałuje właśnie kolorystyka przestrzeni, w której przebywamy. Postawiliśmy na czerwień, ponieważ pozytywnie wpływa na atmosferę: inspiruje kreatywność, entuzjazm i energię. Z kolei wykorzystanie koloru zielonego, np. przez użycie roślinności, zwiększa poziom zrelaksowania.

Cała inwestycja realizowana była w sposób ekologiczny. 30% biurowej infrastruktury otrzymało nowe życie, ponieważ aranżacja w wykonaniu MIXD uwzględniła maksymalne wykorzystanie materiałów budowlanych i instalacji z istniejącej powierzchni. Dzięki temu remont, który odbywał się w czasie pandemii, był przyjazny dla środowiska i bezpieczny dla firmowego budżetu.

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!