Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)
Polska flaga

Biura w „nowej normalności” będą bardziej elastyczne i dopasowane do nowych funkcji

1 lutego 2021 7 min czytania
Biura w „nowej normalności” będą bardziej elastyczne i dopasowane do nowych funkcji

Streszczenie: Pandemia 2020 roku wymusiła przejście na pracę zdalną, jednak wiele osób pragnie powrotu do biur. Aby to umożliwić, konieczne jest dostosowanie przestrzeni biurowych do nowych realiów, uwzględniając dystans społeczny i potrzeby wideokonferencji. W tym kontekście zyskują na znaczeniu koncepcje takie jak przestrzeń rotująca (Pivot Space) oraz model Hub & Club. mitsmr.pl+6mitsmr.pl+6mitsmr.pl+6mitsmr.pl+1mitsmr.pl+1
Pivot Space opiera się na wykorzystaniu wielofunkcyjnych, modułowych mebli, które można łatwo przestawiać i konfigurować. Umożliwia to elastyczne tworzenie stref dla różnych zespołów i pracowników, co sprzyja przyjaznemu i estetycznemu środowisku pracy, zwiększając produktywność. mitsmr.pl
Model Hub & Club to rozproszony system organizacyjny. Biura typu Hub to elastyczne przestrzenie do pracy na żądanie, często zlokalizowane poza centrum miasta, gdzie pracownicy wykonują codzienne obowiązki. Natomiast centrale firm, określane jako Club, służą do socjalizacji i spotkań z klientami. Taki podział wspiera model pracy hybrydowej, łączący pracę w biurze i poza nim. mitsmr.pl+5mitsmr.pl+5mitsmr.pl+5mitsmr.pl
Wykorzystanie lokalnych hubów, takich jak biura coworkingowe, poza zatłoczonymi centrami miast, pomaga w utrzymaniu dystansu społecznego, redukuje zatłoczenie w komunikacji publicznej i poprawia samopoczucie pracowników, skracając czas dojazdu do pracy. Według raportu U.S work from home, opracowanego przez Gensler Research Institute, 88% pracowników chce wrócić do biur, a prawie 60% preferuje pracę zdalną co najmniej jeden dzień w tygodniu, co wpisuje się w trend pracy hybrydowej. mitsmr.pl
Niezależnie od miejsca pracy – czy to dom, biuro czy przestrzeń coworkingowa – istotne jest zapewnienie warunków sprzyjających koncentracji i dobremu samopoczuciu.

Pokaż więcej

Po szoku, jaki wywołał 2020 rok, który wiązał się z koniecznością pracy w trybie zdalnym, wiele osób chce już wrócić do biura. To będzie jednak wymagać właściwego planu funkcjonalnego, uwzględniającego konieczność zapewnienia odpowiedniego dystansu społecznego, a także przestrzeni do prowadzenia wideokonferencji. W odpowiedzi na te wyzwania popularność zyskuje idea przestrzeni rotujących (tzw. Pivot Space) oraz model Hub & Club. Czym są te koncepcje i jakie dają możliwości w „nowej normalności”?

Partnerem materiału jest MIKOMAX, właściciel marki Hushoffice.

Przestrzeń typu Pivot Space cechuje się wykorzystaniem wielofunkcyjnych mebli modułowych, które są łatwe w przenoszeniu, a także można je łączyć w różnych konfiguracjach. Pozwala to w prosty sposób podzielić biuro na strefy przeznaczone dla poszczególnych zespołów i pracowników. Elastyczność tego rozwiązania w efekcie prowadzi do powstania przyjaznego oraz atrakcyjnego wizualnie otoczenia, co z kolei wpływa na zwiększenie produktywności.

Modułowe i mobilne meble pozwalają tworzyć różne typy przestrzeni biurowej pod względem przeznaczenia. W trakcie pandemii wyraźnie zarysował się nowy, rozproszony model organizacyjny pracy biurowej, zwany Hub & Club. Biura typu Hub to elastyczne przestrzenie do pracy na żądanie, umiejscowione często poza miastem lub na jego obrzeżu, w których pracownicy wykonują swoje codzienne obowiązki. Z kolei centrale firm w „nowej normalności” służą do socjalizacji oraz spotykania się z klientami (to część w tym modelu określana jako Club).

Opisany wyżej podział wydaje się naturalny i sprzyjający pracy hybrydowej, czyli częściowo w biurze, a częściowo poza nim. Wykorzystanie „hubów”, czyli np. biur coworkingowych, poza centrami miast pomoże w zachowaniu dystansu społecznego poprzez zmniejszenie zatłoczenia głównych dzielnic oraz komunikacji publicznej. Takie rozwiązanie ma też korzystny wpływ na samopoczucie i wydajność pracowników, którzy rzadziej będą musieli stać w korkach i szybciej dotrą do pracy – wystarczy, że skorzystają z lokalnego oddziału firmy, z którego w razie potrzeby połączą się z centralą za pośrednictwem internetu oraz aplikacji do wideokonferencji.

Jak wynika z raportu U.S work from home, opracowanego przez Gensler Research Institute, aż 88% pracowników chce wrócić do pracy biurowejIndeks górny 1. Mimo że doceniają zalety pracy zdalnej, która w 2020 roku stała się codziennością większości przedsiębiorstw, prawie 60% ankietowanych chciałoby pracować zdalnie co najmniej jeden dzień w tygodniu. To z kolei wpisuje się w coraz popularniejszy trend związany z wprowadzaniem modelu pracy hybrydowej.

Niezależnie od tego, czy swoje obowiązki służbowe wykonujemy w domu, biurze, czy w przestrzeni coworkingowej, warto zadbać o warunki sprzyjające zachowaniu koncentracji i dobremu samopoczuciu. W projektowaniu powierzchni biurowych coraz większą popularność zyskują trendy takie jak biofilia. To koncepcja zakładająca dużą liczbę roślin w przestrzeniach biurowych, które pozytywnie wpływają na nastrój pracowników. Z tego samego powodu, dobierając meble oraz inne elementy wystroju biura, powinniśmy mieć na uwadze również zastosowanie takiej kolorystyki, która nie będzie rozpraszała pracowników i pozwoli im skupić się na wykonywanych zadaniach.

Ten sam metraż – większe możliwości

Pandemia pokazała, że firmy muszą bardzo szybko reagować na zmieniające się warunki. Zarządzanie rozproszonym zespołem jest trudniejsze, ponieważ wymaga częstszego prowadzenia rozmów wideo. Staje się to wyzwaniem w momencie, kiedy mamy ograniczoną przestrzeń. Jest jednak sposób, aby lepiej wykorzystać dostępny metraż, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu pracowników.

Optymalnym rozwiązaniem są kabiny akustyczne, jakie znajdziemy w ofercie marki Hushoffice, które pozwalają łatwiej podzielić dostępną przestrzeń, tworząc miejsca oddzielone od biurowego zgiełku. Dodatkową zaletą jest również mobilność oraz optymalizacja kosztów – kabiny można dowolnie przestawiać, a po przeprowadzce do innej lokalizacji ponownie wykorzystać. Kabiny Hush są wyposażone w udogodnienia, takie jak gniazdka elektryczne i internetowe czy regulowana wentylacja i oświetlenie, dzięki czemu są komfortowym i funkcjonalnym miejscem do wideokonferencji, rozmów telefonicznych czy pracy wymagającej skupienia.

W „nowej normalności” zalecane jest zagospodarowywanie dostępnej przestrzeni w taki sposób, aby każdy zespół posiadał własne mikrobiuro – dzięki temu można ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa w firmie.

Wykorzystanie kabin o wysokich parametrach akustycznych pozytywnie wpływa na organizację pracy. Oddzielenie w ten sposób mikrozespołów pomaga zachować skupienie zarówno ich członkom, innym osobom pracującym w biurze, a także rozmówcom uczestniczącym w wideokonferencjach, które nie są zakłócane hałasami z otoczenia. Osiągnięcie takich warunków w inny sposób byłoby trudne i kosztowne, a mobilność kabin z serii Hush sprawia, że możemy praktycznie dowolnie przeorganizować przestrzeń w taki sposób, aby spełniała określone w danym momencie oczekiwania.

W ofercie Hushoffice znajdziemy różne rozmiary kabin akustycznych, od zajmujących niewiele miejsca oraz przeznaczonych dla pojedynczych pracowników (hushPhone czy hushWork), przez podwójne (hushTwin), aż po przestrzenie do spotkań w większym gronie, dla nawet 8 osób (hushMeet.L).

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W dobie COVID‑19 kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i gościom, którzy odwiedzają siedzibę przedsiębiorstwa, o czym trzeba pamiętać, decydując się na powrót do biura w realiach „nowej normalności”. Wspomniane wcześniej produkty z linii Hush są pokryte specjalną powłoką, aktywowaną światłem, która eliminuje wszelkie wirusy, bakterie i drobnoustroje. Dodatkowo system wentylacji jest na tyle wydajny, że zapewnia całkowitą wymianę powietrza w budce telefonicznej w ciągu 1,5 minuty, a w czteroosobowej kabinie w niecałe 2,5 minuty.

PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY TEMATYCE BIUROWEJ »

Nowe funkcje biur w normalności 2.0 

Tomasz Kulas PL

Na początku musimy zdać sobie sprawę z podstawowego faktu – powrót do biur takich, jakie znamy i pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku, nie nastąpi już nigdy. Nawet jeśli zapewnimy pracownikom pełne bezpieczeństwo sanitarne czy zaszczepimy całe społeczeństwa, powrót do biur przeszłości stał się po prostu niemożliwy. Dlatego powinniśmy jak najlepiej przygotować się do przekształcenia tradycyjnych pomieszczeń w prawdziwe biura przyszłości.

Indeks górny 1 Gensler U.S. Work from Home Survey 2020, https://www.gensler.com/uploads/document/695/file/Gensler‑US‑Work‑From‑Home‑Survey‑2020‑Briefing‑1.pdf. Indeks górny koniec

Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!