Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)

Biura w „nowej normalności” będą bardziej elastyczne i dopasowane do nowych funkcji

1 lutego 2021 7 min czytania
Biura w „nowej normalności” będą bardziej elastyczne i dopasowane do nowych funkcji

Po szoku, jaki wywołał 2020 rok, który wiązał się z koniecznością pracy w trybie zdalnym, wiele osób chce już wrócić do biura. To będzie jednak wymagać właściwego planu funkcjonalnego, uwzględniającego konieczność zapewnienia odpowiedniego dystansu społecznego, a także przestrzeni do prowadzenia wideokonferencji. W odpowiedzi na te wyzwania popularność zyskuje idea przestrzeni rotujących (tzw. Pivot Space) oraz model Hub & Club. Czym są te koncepcje i jakie dają możliwości w „nowej normalności”?

Partnerem materiału jest MIKOMAX, właściciel marki Hushoffice.

Przestrzeń typu Pivot Space cechuje się wykorzystaniem wielofunkcyjnych mebli modułowych, które są łatwe w przenoszeniu, a także można je łączyć w różnych konfiguracjach. Pozwala to w prosty sposób podzielić biuro na strefy przeznaczone dla poszczególnych zespołów i pracowników. Elastyczność tego rozwiązania w efekcie prowadzi do powstania przyjaznego oraz atrakcyjnego wizualnie otoczenia, co z kolei wpływa na zwiększenie produktywności.

Modułowe i mobilne meble pozwalają tworzyć różne typy przestrzeni biurowej pod względem przeznaczenia. W trakcie pandemii wyraźnie zarysował się nowy, rozproszony model organizacyjny pracy biurowej, zwany Hub & Club. Biura typu Hub to elastyczne przestrzenie do pracy na żądanie, umiejscowione często poza miastem lub na jego obrzeżu, w których pracownicy wykonują swoje codzienne obowiązki. Z kolei centrale firm w „nowej normalności” służą do socjalizacji oraz spotykania się z klientami (to część w tym modelu określana jako Club).

Opisany wyżej podział wydaje się naturalny i sprzyjający pracy hybrydowej, czyli częściowo w biurze, a częściowo poza nim. Wykorzystanie „hubów”, czyli np. biur coworkingowych, poza centrami miast pomoże w zachowaniu dystansu społecznego poprzez zmniejszenie zatłoczenia głównych dzielnic oraz komunikacji publicznej. Takie rozwiązanie ma też korzystny wpływ na samopoczucie i wydajność pracowników, którzy rzadziej będą musieli stać w korkach i szybciej dotrą do pracy – wystarczy, że skorzystają z lokalnego oddziału firmy, z którego w razie potrzeby połączą się z centralą za pośrednictwem internetu oraz aplikacji do wideokonferencji.

Jak wynika z raportu U.S work from home, opracowanego przez Gensler Research Institute, aż 88% pracowników chce wrócić do pracy biurowejIndeks górny 1. Mimo że doceniają zalety pracy zdalnej, która w 2020 roku stała się codziennością większości przedsiębiorstw, prawie 60% ankietowanych chciałoby pracować zdalnie co najmniej jeden dzień w tygodniu. To z kolei wpisuje się w coraz popularniejszy trend związany z wprowadzaniem modelu pracy hybrydowej.

Niezależnie od tego, czy swoje obowiązki służbowe wykonujemy w domu, biurze, czy w przestrzeni coworkingowej, warto zadbać o warunki sprzyjające zachowaniu koncentracji i dobremu samopoczuciu. W projektowaniu powierzchni biurowych coraz większą popularność zyskują trendy takie jak biofilia. To koncepcja zakładająca dużą liczbę roślin w przestrzeniach biurowych, które pozytywnie wpływają na nastrój pracowników. Z tego samego powodu, dobierając meble oraz inne elementy wystroju biura, powinniśmy mieć na uwadze również zastosowanie takiej kolorystyki, która nie będzie rozpraszała pracowników i pozwoli im skupić się na wykonywanych zadaniach.

Ten sam metraż – większe możliwości

Pandemia pokazała, że firmy muszą bardzo szybko reagować na zmieniające się warunki. Zarządzanie rozproszonym zespołem jest trudniejsze, ponieważ wymaga częstszego prowadzenia rozmów wideo. Staje się to wyzwaniem w momencie, kiedy mamy ograniczoną przestrzeń. Jest jednak sposób, aby lepiej wykorzystać dostępny metraż, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu pracowników.

Optymalnym rozwiązaniem są kabiny akustyczne, jakie znajdziemy w ofercie marki Hushoffice, które pozwalają łatwiej podzielić dostępną przestrzeń, tworząc miejsca oddzielone od biurowego zgiełku. Dodatkową zaletą jest również mobilność oraz optymalizacja kosztów – kabiny można dowolnie przestawiać, a po przeprowadzce do innej lokalizacji ponownie wykorzystać. Kabiny Hush są wyposażone w udogodnienia, takie jak gniazdka elektryczne i internetowe czy regulowana wentylacja i oświetlenie, dzięki czemu są komfortowym i funkcjonalnym miejscem do wideokonferencji, rozmów telefonicznych czy pracy wymagającej skupienia.

W „nowej normalności” zalecane jest zagospodarowywanie dostępnej przestrzeni w taki sposób, aby każdy zespół posiadał własne mikrobiuro – dzięki temu można ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa w firmie.

Wykorzystanie kabin o wysokich parametrach akustycznych pozytywnie wpływa na organizację pracy. Oddzielenie w ten sposób mikrozespołów pomaga zachować skupienie zarówno ich członkom, innym osobom pracującym w biurze, a także rozmówcom uczestniczącym w wideokonferencjach, które nie są zakłócane hałasami z otoczenia. Osiągnięcie takich warunków w inny sposób byłoby trudne i kosztowne, a mobilność kabin z serii Hush sprawia, że możemy praktycznie dowolnie przeorganizować przestrzeń w taki sposób, aby spełniała określone w danym momencie oczekiwania.

W ofercie Hushoffice znajdziemy różne rozmiary kabin akustycznych, od zajmujących niewiele miejsca oraz przeznaczonych dla pojedynczych pracowników (hushPhone czy hushWork), przez podwójne (hushTwin), aż po przestrzenie do spotkań w większym gronie, dla nawet 8 osób (hushMeet.L).

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W dobie COVID‑19 kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i gościom, którzy odwiedzają siedzibę przedsiębiorstwa, o czym trzeba pamiętać, decydując się na powrót do biura w realiach „nowej normalności”. Wspomniane wcześniej produkty z linii Hush są pokryte specjalną powłoką, aktywowaną światłem, która eliminuje wszelkie wirusy, bakterie i drobnoustroje. Dodatkowo system wentylacji jest na tyle wydajny, że zapewnia całkowitą wymianę powietrza w budce telefonicznej w ciągu 1,5 minuty, a w czteroosobowej kabinie w niecałe 2,5 minuty.

PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY TEMATYCE BIUROWEJ »

Nowe funkcje biur w normalności 2.0 

Tomasz Kulas PL

Na początku musimy zdać sobie sprawę z podstawowego faktu – powrót do biur takich, jakie znamy i pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku, nie nastąpi już nigdy. Nawet jeśli zapewnimy pracownikom pełne bezpieczeństwo sanitarne czy zaszczepimy całe społeczeństwa, powrót do biur przeszłości stał się po prostu niemożliwy. Dlatego powinniśmy jak najlepiej przygotować się do przekształcenia tradycyjnych pomieszczeń w prawdziwe biura przyszłości.

Indeks górny 1 Gensler U.S. Work from Home Survey 2020, https://www.gensler.com/uploads/document/695/file/Gensler‑US‑Work‑From‑Home‑Survey‑2020‑Briefing‑1.pdf. Indeks górny koniec

Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!