Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 24, czerwiec - lipiec 2024)
Polska flaga
Materiał Partnera

Benefity to rzecz zbędna?

1 czerwca 2024 5 min czytania
Zdjęcie Materiał Partnera ICAS Poland -
Materiał Partnera ICAS Poland
Zdjęcie Janusz Prendota - CEO ICAS Poland
Janusz Prendota
Benefity to rzecz zbędna?

Streszczenie: Współczesne podejście do benefitów pracowniczych wymaga przemyślanej strategii, ponieważ nadmiar i niewłaściwe dopasowanie świadczeń mogą prowadzić do dezorientacji i obciążeń finansowych dla firm. Wiele organizacji wdraża benefity bez uwzględnienia swoich możliwości budżetowych i kultury organizacyjnej, co często skutkuje potrzebą rewizji strategii benefitowej. Istnieje również rozbieżność między deklarowanym przez pracodawców dbaniem o dobrostan pracowników a ich rzeczywistymi odczuciami. Dodatkowo, pracownicy napotykają na bariery w korzystaniu z oferowanych świadczeń, a nadmiar opcji może prowadzić do przytłoczenia i trudności w wyborze. Skuteczność benefitów zależy również od ich odpowiedniego wdrożenia i promocji wśród pracowników. Z czasem, nawet atrakcyjne świadczenia mogą stracić na wartości, jeśli nie są odpowiednio komunikowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb zespołu. Przykładem efektywnego podejścia jest program wsparcia pracowników EAP, który dzięki przemyślanemu wdrożeniu i dostosowaniu do specyfiki firmy, osiągnął wysoki poziom wykorzystania i pozytywnie wpłynął na dobrostan pracowników. assets.mitsmr.pl+3

Pokaż więcej

Do niedawna przy wyborach pracodawców dotyczących benefitów dominował trend „im więcej, tym lepiej”. Stawką było większe zadowolenie zatrudnionych, mające się przekładać także na efektywność ich pracy. Coraz częściej jednak pracodawcy, którzy wiele zainwestowali w rozwój świadczeń, są rozczarowani. Nadmiarowe, nietrafione, źle wdrożone korzyści, zamiast pomagać, obciążają firmę finansowo i organizacyjnie. Debenefityzacja to racjonalizacja podejścia do benefitów i projektowanie ich tak, by naprawdę sprzyjały pracy.

NIE OD DZIŚ WIADOMO, że zaangażowany, efektywny i lojalny pracownik musi być odpowiednio wynagradzany, motywowany i doceniany. Dużą rolę odgrywają w tym benefity. Ich historia sięga starożytności, kiedy żołnierzom oferowano racje żywnościowe i opiekę medyczną jako zachętę do walki. W kolejnych stuleciach przywileje rozwijano, proponując ubezpieczenia zdrowotne i emerytalne, wyżywienie, mieszkanie i paczki świąteczne. Korzyści wiązały pracownika z pracodawcą i dawały mu poczucie dumy. Dzisiaj benefity to must have, a ich szeroka oferta obejmuje nie tylko pomoc praktyczną, ale także wellness i sposoby na poprawę samopoczucia. Paradoksalnie, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zaczynają się w tym oceanie możliwości gubić, a związek benefitów z pracą coraz bardziej się rozmywa.

6 błędów, które sprawiają, że korzyści przestają być korzystne

Kuszone licznymi korzyściami wdrożenia benefitów firmy nierzadko ulegają obietnicom, które potem nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Oto błędy, których szczególnie powinny się wystrzegać przy planowaniu zrównoważonej polityki benefitowej.

  1. Benefity nie są dopasowane do możliwości firmy. Wiele firm podąża za trendami, przyjmując rozwiązania nieadekwatne do swojego budżetu, organizacji i kultury. W efekcie, według raportu „Future of Benefits 2023” zrealizowanego przez platformę Care. com, 95% liderów HR widzi potrzebę weryfikacji strategii benefitowej.

  2. Potrzeby pracowników są inne, niż zakładają pracodawcy. Sondaż Instytutu Gallupa z 2022 roku pokazuje, że podczas gdy 92% pracodawców deklaruje dbałość o dobrostan zespołu, tylko 52% pracowników to potwierdza. Pozorne benefity, zamiast inwestycją, stają się wyłącznie kosztem.

  3. Rzeczywistość nie odpowiada obietnicom. Jak wskazuje „Remote’s Global Benefits Report 2023”, tylko 24% pracowników nie ma problemów z korzystaniem z benefitów, pozostali trafiają na bariery. Przykładem jest dostęp do opieki medycznej wymagający długiego oczekiwania na wizyty.

  4. Nadmiar benefitów przytłacza i dezorientuje. Nowe świadczenia wymagają czasu na ich poznanie, a wielość opcji utrudnia wybór. Badania „Health on Demand 2023” MercerMarsh Benefits podkreślają, że zwiększanie liczby benefitów ma sens tylko do pewnego limitu. Więcej niż 10, zamiast motywować, obciąża.

  5. Niewłaściwe wdrożenie ogranicza wartość benefitów. Nawet dobre benefity będą nieefektywne, jeśli nie zostaną wypromowane. Jak wskazuje raport „Benefity w oczach pracowników 2023” Sedlak&Sedlak, komunikacja w tym obszarze jest właściwa zdaniem 48% pracowników, pozostali mają wątpliwości.

  6. Pracownicy szybko przyzwyczajają się do świadczeń. Efekt motywacyjny nowych propozycji z czasem maleje, a początkowa atrakcja staje się normą lub zostaje zapomniana. Dlatego długoterminowe podejście do benefitów powinno zakładać działania przypominające i wspierające wykorzystanie.

Debenefityzacja, czyli jak planować benefity z głową

Czy benefity są zbędne? Oczywiście nie. Ich koncepcja wymaga jednak odświeżenia. Do planowania przywilejów warto podejść jak do innych projektów – określić ich cel oraz parametry, które pozwolą ocenić, czy został osiągnięty. Dla każdego benefitu można określić KPI, takie jak poziom świadomości jego istnienia, procent wykorzystania i ocenę przydatności. Można też powiązać go z firmowymi wskaźnikami retencji, absencji czy docenienia. Potem funkcjonowanie benefitów trzeba regularnie analizować i wyciągać wnioski.

Dobry benefit – przykład klienta ICAS Poland

Firma ICAS oferuje program wsparcia pracowników EAP na polskim rynku już od ponad 10 lat i współpracuje z ponad 300 klientami z różnych sektorów gospodarki. Pracownicy dużej firmy produkcyjno- -dystrybucyjnej zostali objęci EAP w 2021 roku. Wdrożenie programu zostało zaplanowane podczas warsztatów z klientem. Uwzględniało podział na jednostki organizacyjne, a także wyzwania związane z pracą biurową, produkcyjną i w terenie. Obejmowało przygotowanie materiałów z przykładami z życia oraz szkolenia dla menedżerów i pracowników.

W pierwszym roku z konsultacji z psychologami, coachami, prawnikami i finansistami skorzystało 12% pracowników. Firma miała też dostęp do programu edukacyjnego, interwencji kryzysowych oraz wydarzeń dla specjalistów HR i liderów. W roku 2022 poziom wykorzystania wzrósł do 26%, w dużej mierze w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu i wybuchem wojny. Klient nie musiał zamawiać dodatkowych działań, bo reakcja na sytuacje nadzwyczajne jest częścią programu. W kolejnych latach pracownicy nadal wykorzystują możliwości EAP na wysokim, stabilnym poziomie. Na podstawie analiz wykorzystania opracowywane są plany komunikacji i szkoleń oraz reakcje na wczesne sygnały ostrzegawcze.

Czynniki sukcesu, które sprawdziły się zarówno we wspomnianej organizacji, jak i wielu pozostałych firmach korzystających z programu wsparcia pracowników, to m.in.: jeden program odpowiadający na wiele wyzwań, efektywność kosztowa dzięki stałej cenie, długofalowa strategia wdrożenia i utrzymania, kontakt w ciągu 15 sekund, 24/7, czytelne przełożenie na poprawę zdolności do pracy. Więcej informacji można znaleźć na stronie icas.pl.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!