Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje i szkolenia
Polska flaga

Zwolnij mentora, zatrudnij sponsora

4 października 2013 5 min czytania
Agnieszka Światowa

Streszczenie: Współczesne organizacje często promują poszukiwanie mentorów lub coachów w celu wsparcia rozwoju kariery. Jednakże, choć mentorzy oferują cenne wskazówki i rady, to sponsorzy mogą mieć większy wpływ na awans zawodowy. Sponsor to osoba, która nie tylko udziela porad, ale aktywnie wspiera rozwój kariery poprzez promowanie, rekomendowanie i otwieranie drzwi do nowych możliwości. W przeciwieństwie do mentora, sponsor angażuje się w rozmowy o protegowanym z kluczowymi decydentami, co może prowadzić do realnych zmian w ścieżce zawodowej. MIT Sloan Management Review Polska Badania wskazują, że posiadanie sponsora zwiększa satysfakcję z kariery zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Aby przyciągnąć uwagę potencjalnego sponsora, warto: Wykazywać się ciężką pracą i wysoką jakością wykonywanych zadań, co buduje zaufanie wśród menedżerów wyższego szczebla. MIT Sloan Management Review Polska Okazywać lojalność i wspierać sponsora w jego dążeniach, na przykład poprzez pomoc w obszarach, w których może potrzebować wsparcia. Naturalnie rozwijać relacje biznesowe, koncentrując się na jakości kontaktów, a nie ich ilości. MIT Sloan Management Review Polska Unikać nadmiernej skromności, aktywnie uczestniczyć w organizacjach zawodowych i pozwolić się dostrzec w środowisku zawodowym. Być otwartym na nowe wyzwania i wykazywać się odwagą, przyjmując trudniejsze zadania bez wahania. MIT Sloan Management Review Polska Choć mentorzy odgrywają ważną rolę, to sponsorzy mają moc realnego wpływu na rozwój kariery, czyniąc ich wsparcie kluczowym dla osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Pokaż więcej

Mentor, coach, psychoterapeuta, przewodnik duchowy, guru, trener, stylista mowy, kosmetyczka… brakuje tylko akrobaty. Armia ekspertów, którzy mają pomóc Ci się zmienić, rozwinąć, wejść na wyższy poziom znacznie się ostatnimi czasy powiększyła. Czy jednak wszyscy są Ci faktycznie potrzebni? Czy warto wydawać pieniądze – swoje lub swojej firmy – na ich usługi? Czy nie lepiej zwolnić ich wszystkich i zatrudnić… sponsora?

Pojęcie mentoringu stało się chyba jednym z najbardziej nadużywanych w literaturze biznesowej. Do tego stopnia, że większość sugestii na temat wejścia na kolejny szczebel kariery sugeruje Ci znalezienie coacha lub mentora wewnątrz organizacji (albo poza nią), który ma pomóc odnaleźć się w zawiłych strukturach korporacji i udzielić niezbędnych wskazówek, jak zaistnieć tam, gdzie jeszcze Cię nie znają. Genialne rozwiązanie, prawda? Czy aby na pewno?

Znajdź sponsora

Z mojego wieloletniego doświadczenia w korporacjach, zarówno europejskich, jak i amerykańskich, wynika, że jest to dobra strategia… ale tylko w 50%. Mentor będzie udzielał Ci wskazówek na temat przywództwa oraz najlepszych praktyk biznesowych docenianych w danej korporacji… ale czy rzeczywiście pozwoli to przenieść Twoją karierę na kolejny poziom?

Niekoniecznie. Na szczęście pomóc może ktoś inny. Czy znasz pojęcie sponsora? W pierwszej chwili kojarzy się ono co prawda z czymś niekoniecznie moralnym… W kontekście zawodowym to osoba, która zadba o niezbędny budżet na Twoją promocję, podwyżkę, stworzenie stanowiska, szkolenia, będzie Twoim adwokatem i szepnie słówko wyżej, o tym jak wartościową osobą jesteś i jak ważne jest, aby zatrzymać Cię w firmie.

Sponsor a mentor

No dobrze, ale czym właściwie różni się sponsor od mentora? Mentor udzieli Ci wskazówek, będzie służył radą oraz pomoże przygotować się na kolejny etap w karierze, ale to właśnie sponsor ma moc sprawczą, otwiera kolejne drzwi, przedstawi Cię odpowiednim osobom i wspomni o Tobie rozmawiając z szefostwem. To właśnie sponsor pomoże dokonać znaczącego zwrotu w Twojej karierze. Heather Foust‑Cummings, która prowadziła intensywne badania na temat sponsorów trafnie stwierdziła, że: Mentor będzie z Tobą rozmawiać, a sponsor będzie rozmawiać o Tobie.

Dlaczego warto? Badania pokazują, że zarówno kobiety jak i mężczyźni są bardziej zadowoleni ze swojej kariery, gdy posiadają sponsora. Według badania Harvard Business Review z 2010 roku w Stanach Zjednoczonych, 19% mężczyzn pracujących w korporacjach ma sponsorów, podczas gdy tylko 13% kobiet deklaruje obecność takiej osoby w swoim otoczeniu.

5 powodów, dla których warto w Ciebie zainwestować

Jesteś – chcesz tego czy nie – inwestycją. Dlatego, aby uzyskać wsparcie sponsora musisz pokazać swój potencjał. Co zatem zrobić, żeby zostać protégé – protegowanym?

  • Ciężka praca popłaca. To poprzez osiągnięcia i dobrze wykonane zadania budujemy swoją markę i zaufanie wśród managerów wyższego szczebla. Sponsor ryzykuje swoją reputację, więc nie postawi na kogoś kto wykonuje tylko minimum. Wskazówka: dbaj o jakość pracy i wartość dodaną.

  • Odwrotny mentoring i lojalność. Sponsor będzie oczekiwał przede wszystkim lojalności oraz wsparcia w brukowaniu własnej drogi na szczyt. Wskazówka: pomóż mu, na przykład w jakimś rozwiązaniu technologicznym, na którym on może się nie znać, a doświadczysz wdzięczności. Odwrotny mentoring coraz częściej okazuje się kluczem otwierającym nowe drzwi.

  • Nic na siłę. Większość relacji po prostu ewoluuje naturalnie. Nie znajdujesz przyjaciela pytając nieznajomych: Czy zostaniesz moim przyjacielem? Tu działa to podobnie. Wskazówka: rozwijaj biznesową sieć. Nie chodzi o to by mieć 500 znajomych na LinkedIn, ale by na przykład z setką z nich łączyły Cię silne relacje. To ich jakość decyduje o tym, czy sponsor zdecyduje zainwestować się w tę z Tobą więcej energii.

  • Koniec z Syndromem Korony. Dotyka on przede wszystkim kobiet. Nie oszukuj się się: przez samą dobrze wykonaną pracę nikt Cię nie zauważy. Wskazówka: skromność nic tutaj nie pomoże, więc podnieś głowę, działaj w lokalnych strukturach organizacji zawodowych i pozwól sponsorowi wyłowić Cię z tłumu.

  • Odwaga i pewność siebie przede wszystkim. Richard Branson, CEO Virgin, zwykł mawiać: Jeśli ktoś oferuje Ci zwrot w karierze, a Ty się wahasz– powiedz „tak”, a później naucz się „jak”. Wskazówka: bez wahania przyjmuj kolejne, coraz trudniejsze wyzwania i nie wahaj się.

Zdobądź bilet na szczyt

Nie zrozum mnie źle – mentorzy są ważni. Dają cenne wskazówki i dodają pewności siebie, kiedy nie wiesz, w którą stronę iść. Ale to nie oni rozdają bilety na szczyt struktur organizacyjnych.

Pamiętaj, od mentorów energia płynie jednostronnie: w Twoim kierunku. Natomiast Sponsor rozwój Twojej kariery postrzega jako inwestycję w swoją. To transakcja, która zazwyczaj ma wysoki wskaźnik ROI dla obu stron. Polityka, faworyzowanie  – powiesz. Wręcz przeciwnie, dzięki sponsorowi dostajesz to, na co zasługujesz, na co pracujesz. Czas płynie w jedną stronę, nie zwlekaj ani chwili dłużej.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!