Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Zmiany wymagają proaktywności

1 grudnia 2017 8 min czytania
Joanna Socha
Jacques Van Den Broek
Zmiany wymagają proaktywności

Ten artykuł możesz także odsłuchać!

Biznes zmienia się w zawrotnym tempie. Ambitne organizacje potrzebują wykwalifikowanych specjalistów, którzy szybko odnajdą się w nowych warunkach.

Jacques van den Broek, prezes Randstad Holding, opowiada o tym, jak pozyskać najlepsze talenty na rynku oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnością i złożonością. Rozmawia Joanna Socha.

Mamy do czynienia z dramatyczną zmiennością, którą doskonale oddaje termin VUCA(1). W jaki sposób nieustannie przeobrażające się otoczenie wpływa na trendy w obszarze zatrudnienia i pozyskiwania talentów?

Nieprzewidywalność utrudnia realizowanie planu działania. Mimo to dobrze funkcjonujące firmy są w stanie przygotować się na zmienność. Zasada jest prosta: jeżeli czekasz z założonymi rękoma, aż coś się wydarzy, wszystko może cię zaskoczyć. Dlatego warto mieć opracowany plan działania na wypadek różnych zdarzeń, bo wiele z nich da się przewidzieć, m.in. na podstawie danych demograficznych. Znając wiek swoich pracowników, jesteś w stanie oszacować, kiedy mogą opuścić twoją firmę. Jesteś w stanie założyć, jak świat cyfrowy będzie wpływał na zakres stanowiska pracy, i ocenić kompetencje zatrudnionych, zaplanować ich szkolenia. Trzeba cały czas rozmawiać z ekspertami, śledzić trendy, obserwować pracowników, dbać o to, by oni również mieli świadomość dokonujących się zmian.

Randstad prowadzi wiele badań. Podczas jednego z nich zapytaliśmy pracowników, jak cyfryzacja zmieni ich pracę. Blisko 40% respondentów odpowiedziało, że nie będzie na nią miała żadnego wpływu. To zdumiewające, bo cyfryzacja zmodyfikuje zakres pracy praktycznie w każdej branży. Część pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, że w związku z rozwojem technologicznym będzie potrzebowała nowych specjalistów, ale trudno im przewidzieć jakich. Nie wiedzą, od czego zacząć. Proponuję, aby skupili się na danych. W Polsce na przykład za 3, 5 lub nawet 10 lat prawdopodobnie nadal będzie zapotrzebowanie na „niebieskie kołnierzyki” i na absolwentów uczelni technicznych. Dlatego firmy powinny inwestować w szkolenia, a państwa dostosowywać edukację do potrzeb rynkowych albo przyciągać ludzi z innych krajów.

Cyfryzacja zmodyfikuje zakres pracy praktycznie w każdej branży #cyfryzacja

Czy można przewidzieć, co się wydarzy za 3, 5 lub nawet 10 lat?

Jestem przekonany, że elastyczne, zdolne do szybszego reagowania firmy są przygotowane na każdą ewentualność. Jeżeli opracowały wcześniej scenariusze zdarzeń, mogą odpowiednio zareagować na nową sytuację. Postawa „poczekam i zobaczę” jest bardzo szkodliwa, gdyż inne firmy mogą zgarnąć z rynku specjalistów, na których ty czekasz z założonymi rękami. Menedżer powinien być więc proaktywny.

W firmie Randstad coraz intensywniej wykorzystujemy technologię w wewnętrznych procesach, co wpływa na zakres obowiązków pracowników. Nie czekamy, aż rynek zacznie zmieniać pracę konsultantów, ale na bieżąco wyznaczamy trendy. Co to oznacza? Dziś konsultant każdego dnia zastanawia się, do jakiego klienta powinien najpierw zadzwonić. W przyszłości dzięki technologii w mgnieniu oka dowie się, z jakim klientem powinien się skontaktować w pierwszej kolejności. Moim zdaniem, przygotowywanie się do zmian jest wyborem – my go dokonaliśmy.

Jakie branże mają największe trudności z pozyskaniem pracowników?

Niełatwe jest pozyskanie kandydatów na stanowiska STEM (nauka, technologie, inżynieria, matematyka), ale to nie jedyne obszary, w których trwa zaciekła walka o talenty. Coraz większym wyzwaniem staje się dotarcie do wykwalifikowanych pracowników fizycznych, np. spawaczy, hydraulików, mechaników. Problemu nie rozwiąże fakt, że w Polsce jest relatywnie spory odsetek osób nieaktywnych zawodowo – część z nich nie chce pracować, bo np. nie ma odpowiednich szkoleń. Jak dotrzeć do tych ludzi? Należy postawić na naukę umiejętności niezbędnych do wykonywania określonego zawodu, np. kierowcy, spawacza, inżyniera, pielęgniarki, nauczyciela, ale też wspierać doskonalenie kompetencji miękkich. W niektórych zawodach dużą rolę odgrywa osobowość, nastawienie, chęć do współpracy, zdyscyplinowanie, otwartość na informację zwrotną, gotowość do wykonywania poleceń. Tych umiejętności nie sposób nauczyć się w szkole. Pracodawcy powinni uzupełnić lukę w edukacji podwładnych.

W 2013 roku firma Randstad zadeklarowała, że w ciągu pięciu tygodni znajdzie pracę 10 tysiącom młodych bezrobotnych. Media i politycy komentowali wówczas, że taka obietnica z naszej strony nie ma żadnego znaczenia, bo jedyne, co możemy zagwarantować, to prace tymczasowe. My jednak nie tylko znaleźliśmy zajęcie 10 tysiącom ludzi, ale po roku sprawdziliśmy, jak sobie radzą. Okazało się, że ponad 70% z nich nadal pracowało. Może niekoniecznie w tej samej firmie, wykonując zawód, od którego zaczynali, ale to nie jest istotne. Ważne jest, że dzięki podjęciu pracy rozwinęli m.in. swoje umiejętności społeczne, dyscyplinę, a także zdolność do poznawania nowych ludzi. Z tymi umiejętnościami i naszym stałym wsparciem mogą znaleźć kolejną pracę. Czasami próg wejścia na rynek pracy jest niski, ale ktoś musi ci pomóc.

Wspomniał pan, że coraz trudniej jest pozyskać pracowników na stanowiska związane z rozwojem technologicznym. Jak docierać do takich osób?

Przede wszystkim należy się dowiedzieć, na czym zależy talentom technologicznym. Pracowników tych często przyciągają inne elementy niż te, które pracodawca komunikuje w ogłoszeniach. Sformułowanie: „Jesteśmy stabilną firmą” w polskiej rzeczywistości, kiedy gospodarka się rozwija, niczego nie mówi. O wiele lepsze jest pokazanie odpowiedzialności i wyzwań związanych ze stanowiskiem pracy. Warto też przeprowadzić badania na temat postrzegania firmy na rynku i na ich podstawie dobrać działania i przygotować przekaz, który wpłynie na pozytywny odbiór organizacji. Na przykład firma logistyczna, która chce pozyskać specjalistów IT i musi rywalizować ze wszystkimi firmami informatycznymi, powinna skupić się na przedstawieniu wyzwań, przed którymi stoi. Zamiast używać sloganów typu: „Jesteśmy największą firmą logistyczną w Polsce”, powinieneś powiedzieć: „Nasz biznes zmienia się w zawrotnym tempie, IT jest kluczem do zmian w naszej organizacji, chcemy przejść od X do Z, możesz odgrywać bardzo ważną rolę w tym procesie”.

Wspomniał pan o tradycyjnym sposobie rekrutowania, który jeszcze niedawno polegał na opublikowaniu oferty pracy i oczekiwaniu na zgłoszenia. Jaki jest nowy sposób myślenia?

Stary sposób nazywam „post and pray” (opublikuj i módl się). Tymczasem zatrudnienie nowej osoby powinno być postrzegane jako projekt. W Polsce bezrobocie wynosi 4,7%, więc trzeba naprawdę poświęcić duże zasoby na dotarcie do odpowiednich osób. Jeżeli zatem zamierzasz pozyskać osobę o konkretnych kompetencjach, musisz się wyróżnić. Dostrzegam różnicę pomiędzy osobami aktywnie i biernie poszukującymi pracy. Grupa aktywnych poszukujących nieustannie się zmniejsza. Dlatego warto docierać do ludzi za pomocą mediów społecznościowych. Można napisać na przykład: „Witaj, widzieliśmy, że pracowałeś trzy lata w firmie X i zrobiłeś Y, uważamy, że bardzo atrakcyjną propozycją dla ciebie będzie zrobienie Z. Oferujemy ci A, B i C”. Chodzi o to, aby pokazać potencjalnemu kandydatowi, że go znasz, wiesz, co osiągnął, jakie są jego plany i dlaczego twoja firma jest dla niego idealnym miejscem pracy.

W ostatnim czasie o cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji mówi się coraz więcej. Jak roboty wpłyną na przyszłe miejsce pracy?

Z pewnością cyfryzacja, nowoczesne technologie i robotyzacja zmienią zakres pracy, ale nie zastąpią zupełnie pracy człowieka. Jasne, roboty mogą dźwigać ciężary, z łatwością pokonywać długie trasy i w logistyce odegrają ważną rolę. Jednak, co ciekawe, badania prowadzone od XIX wieku pokazują, że odsetek ludzi aktywnych w miejscu pracy jest stabilny.

Pomimo rewolucji przemysłowych i ostatniej rewolucji cyfrowej praca ludzka wciąż jest tak samo potrzebna.

(1) Termin VUCA oznacza zmienność (volatility), niepewność (uncertainty), złożoność (complexity), niejednoznaczność (ambiguity). Więcej w artykule: Co oznacza VUCA.

Czy wiesz, że receptą na dzisiejsze wstrząsy jest antykruchość?

Na czym dokładnie polega antykruchość? Dlaczego może ochronić cię przed losem Nokii czy Kodaka? A przede wszystkim: jak stworzyć antykruchą firmę? Odpowiedzi dostarczy pakiet „Antykruchość w biznesie”. W jego skład wchodzi m.in. nagranie i prezentacja „Jak osiągać sukces w środowisku, które premiuje antykruchość” dr. Witolda Jankowskiego oraz inne materiały dotyczące strategii działania opartego na wykorzystaniu niepewności, przypadkowości i stresu w budowaniu silnej pozycji firmy. Więcej informacji znaleźć można tutaj: „Antykruchość w biznesie”.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!