Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Zignoruj doświadczenie i zostaw konkurencję w tyle

13 sierpnia 2013 5 min czytania
Zignoruj doświadczenie i zostaw konkurencję w tyle

Streszczenie: W procesie rekrutacji kluczowe jest skupienie się na rzeczywistych osiągnięciach i kompetencjach kandydata, a nie jedynie na jego doświadczeniu w latach. Wiele wyzwań biznesowych jest uniwersalnych, niezależnie od branży, dlatego warto rozważać kandydatów spoza własnego sektora. Długotrwałe doświadczenie w jednej dziedzinie może prowadzić do schematycznego myślenia i hamować kreatywność. W niektórych zawodach, takich jak PR czy HR, talent i konkretne umiejętności są ważniejsze niż doświadczenie branżowe. Firmy, które zatrudniają menedżerów z różnych sektorów, często zyskują przewagę konkurencyjną dzięki nowym pomysłom i innowacyjnym rozwiązaniom.

Pokaż więcej

Kandydat na najwyższe stanowisko z zerowym doświadczeniem w danej branży? Tak! Najlepsi rekruterzy są otwarci na nieoczywistości i… nie tyle czytają CV, co je interpretują. Chcesz pomóc im korzystnie zinterpretować swoje? Czytaj dalej!

Dobry headhunter wnikliwie przepracuje doświadczenia kandydata – najpierw sprawdzi czy znajduje ono odzwierciedlenie w osiągnięciach zawodowych, a potem, czy owe sukcesy dowodzą konkretnych zachowań, będących przejawem jego kompetencji. Doświadczenie w latach nie ma tak istotnego znaczenia jak liczba złożonych projektów, które dana osoba ma na koncie.

Nie rekrutuj ludzi z branży

Warto zwrócić uwagę, że wiele najtrudniejszych zadań w biznesie ma takie same lub bardzo zbliżone warunki brzegowe bez względu na branżę. Budowanie sieci sprzedaży będzie przebiegać podobnie w telefonii komórkowej i w salonach obuwia. Restrukturyzacja w firmie produkującej kurki gazowe będzie oznaczać te same lub bardzo podobne wyzwania co restrukturyzacja w fabryce rajstop.

Sporym problemem jest na pewno rozpoznanie jak bardzo branża, z której wychodzi pracownik, różni się od naszej. Jednak w procesie selekcji:

  • sprawdzenie czy kandydat posiada konkretny zestaw kompetencji pozwalających mu efektywnie wykonywać przyszłe zadania,

  • ocena, w jakim stopniu przyjrzał się środowisku biznesowemu, w które chciałby wejść,

  • czy dana osoba potrafi zrozumieć specyfikę działania przyszłego potencjalnego pracodawcy.

Twoje doświadczenie źle na Ciebie wpływa

Doświadczenie i długoletni staż pracy w danej branży mają też niestety to do siebie, że mogą implikować wykorzystanie już znanych narzędzi czy też schematów działania właściwych poprzednim pracodawcom w danym sektorze. Powtórzenie tej samej ścieżki w przypadku podobnych okoliczności może stać się wówczas naturalną decyzją. To wygodne dla pracownika, bo minimalizuje jego stres i dyskomfort, ale niekoniecznie dobre dla biznesu… Czyż nie każda firma chce ludzi innowacyjnych, kreatywnych, nowatorskich i odważnych?

Każda firma chce ludzi innowacyjnych, kreatywnych, nowatorskich i odważnych #HR

Doświadczenie może być tu zbędnym balastem i hamulcem dla kreatywności. Nie twierdzę, że dobrych praktyk nie warto wdrażać. Zastosowane pozytywnie podejście do problemu może być pomocne, niemniej trzeba za każdym razem pamiętać i dokładnie sprawdzić czy kandydat nadal podchodzi do wyzwań z otwartością i kreatywnością i czy rozumie, że każdy biznesowy przypadek to odrębna sytuacja, w której nie można ślepo stosować kolejny raz dokładnie tego samego rozwiązania. Banalne? Oczywiste? Uwierz, że nie. To jedna z rzeczy, o których menedżerowie najłatwiej zapominają.

Szukaj talentów

Kolejna kwestia: to zawody, w których doświadczenie ma minimalne znaczenie, a na wagę złota jest talent, konkretna umiejętność lub cecha osobowości. Przykład? Menedżerowie PR. Kreatywne szukanie kontekstów, umiejętność pisania i nawiązywania kontaktów są niezbędne i nie wynikają z doświadczenia. A branży – przy założeniu zaangażowania, dobrych chęci i szczerego zainteresowania – menedżer może się nauczyć szybko i skutecznie. Podobnie jest w dyscyplinie HR, gdzie inteligencja emocjonalna, umiejętność pracy z ludźmi i ekspertyza z zakresu „human resources” są niezbędne i bez nich nawet drobiazgowa wiedza o konkretnej branży nie zapewni sukcesu.

Poza tym – czy to, że ktoś szefował korporacji FMCG przez 15 lat jest gwarancją, że w kolejnej firmie będzie zdobywał szczyty? Niekoniecznie. Taka osoba w nowym miejscu pracy może korzystać tylko ze znanych wcześniej rozwiązań i nie mieć entuzjazmu czy werwy, które na ogół towarzyszą wejściu w nowy sektor biznesu. Może być po prostu skostniała w wyuczonych praktykach, na zasadzie wypalenia branżowego.

Zostaw konkurencję w tyle

Doświadczenie zawsze będzie jednym z najważniejszych deskryptorów kandydata. Ale na pewno trzeba podchodzić do analizy tego czynnika ostrożnie, ze świeżym i otwartym umysłem, wnikliwie weryfikując rzeczywiste osiągnięcia kandydata. Takie właśnie podejście mają najbardziej innowacyjne firmy.

Obserwując rynek rekrutacji od środka i analizując firmy, które są liderami w swojej branży, często okazuje się, że pozycję liderską zbudowały one z menedżerami wywodzącymi się z odmiennych sektorów, ale tych mogących pochwalić się konkretnymi sukcesami w dyscyplinie, w której są ekspertami. Coraz częściej zdarza nam się otrzymywać jasny komunikat, aby znaleźć na wskazane stanowisko menedżera z zupełnie innej branży, ale takiej, z której rozwiązania czy też dobre praktyki są adaptowalne w profilu działalności naszego klienta.

Firmy chcące wysunąć się na prowadzenie i pozostawić konkurencję daleko w tyle zdają sobie sprawę, że zatrudniając kogoś z branży, mogłyby najwyżej skopiować już zastosowane rozwiązania. Tymczasem decydując się na zaproszenie do współpracy kogoś o innym profilu niż wcześniej; kogoś, kto posiada zestaw kompetencji na poziomie warunkującym sukces na danym stanowisku pracy, możemy zyskać potencjał kreowania pionierskich pomysłów i ustalania zupełnie nowych standardów. W ten sposób firmy zyskują ogromną przewagę konkurencyjną: to nie one gonią konkurencję, ale odwrotnie – to konkurencja jest zmuszona gonić najlepszych.

Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!