Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Zadbaj o pracowników, a oni zadbają o Twój biznes

6 września 2020 8 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Zadbaj o pracowników, a oni zadbają o Twój biznes

Doświadczenie pandemii sprawiło, że priorytetem stało się zdrowie pracowników. Z tego względu zatrudnieni, poza opieką medyczną, sygnalizują dodatkowe oczekiwania względem benefitów związanych z ich kondycją psychiczną. Pracodawcy, którzy zrealizują te potrzeby, mogą liczyć na efektywną pracę zadowolonych pracowników.

Najważniejszym benefitem dla pracownika w czasach pandemii jest szef, który potrafi zbudować ze swoimi współpracownikami dobre relacje i być dla nich wsparciem w trudnych sytuacjach – zarówno tych zawodowych, jak i osobistych. Jak wynika z badania Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki, zrealizowanego przez twórcę aplikacji mobilnej opartej o grywalizację – firmę Activy – organizacje, które już wcześnie wypracowały kulturę pracy opartą na zaufaniu i transparentności, mądrych liderach, a także dostosowały miejsce pracy do oczekiwań pracowników, miały znacznie mniej do zrobienia w pandemicznej rzeczywistości. Pracownicy takich firm mogli liczyć na wsparcie i zrozumienie nawet w najcięższych czasach. Zagwarantowała im to skuteczna komunikacja będąca podstawą przetrwania w obecnej sytuacji.

Dlaczego troska o kondycję psychiczną pracowników jest taka ważna?

Nie ulega wątpliwości, że sytuacja, z którą mierzą się społeczności na całym świecie, znacząco wpłynęła na samopoczucie poszczególnych jednostek. Długotrwały stres związany z niepewnością względem tego, „co będzie dalej” – niejednokrotnie połączony ze spadkiem zarobków, a nawet utratą zatrudnienia – dla wielu osób mógł być bodźcem inicjującym depresję. Jak podaje WHO, na tę chorobę cierpi obecnie już 350 milionów osób, z czego 1,5 miliona w Polsce. Natomiast według prognoz ekspertów do 2030 roku depresja stanie się najbardziej powszechną chorobą cywilizacyjną na świecie.

59,4% pracowników w wieku 51 wskazało, że zdrowie psychiczne to ich osobista sprawa lub nie są zainteresowani żadną z usług psychologicznych

Skala problemu ewidentnie się rozwija i to nie tylko w wyniku pandemii. Według badań Medicover w okresie między 2012 a 2018 rokiem liczba dni nieobecności pracowników z powodu problemów psychicznych wzrosła z 14 milionów do 19,5 miliona.

Za dobrostan zatrudnionego odpowiada pracodawca

W pierwszych tygodniach pandemii, po ogłoszeniu lockdownu, pracodawcy skupili się przede wszystkim na technicznym aspekcie pracy zatrudnionych – czyli zagwarantowaniu im dostępu do służbowych laptopów i innych niezbędnych sprzętów. W wielu firmach zbagatelizowano lub nawet nie podjęto z pracownikami rozmów na temat tego, jak czują się w zupełnie nowej, niepewnej dla wszystkich sytuacji. Jeszcze przed pandemią benefity związane z kondycją psychiczną oferowało zaledwie 3% firm (a w tzw. nowej normalności jest to nadal mniej niż 7%), tymczasem obecnie aż 72,6% pracowników uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić tego typu dodatki – czytamy w raporcie Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki.

Dlaczego to właśnie pracodawca powinien dbać o zadowolenie zatrudnionych? Przede wszystkim dlatego, że obecnie praca zajmuje jeszcze większą część życia każdego pracownika. Dlatego to właśnie na liderów biznesu spada obecnie odpowiedzialność za dobrostan całych społeczeństw.

47,1% rodziców nie radzi sobie ze stresem, ma problemy ze spokojem i mindfulness

Tymczasem aż 47,9% badanych przez Activy osób twierdzi że podejście pracodawcy do kwestii związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem się nie zmieniło, a 19,3% nie ma w tym obszarze zdania.

Źródło: Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki

W zdrowym ciele efektywny pracownik

Optymistycznie nastraja fakt, że aktywność fizyczna polskich pracowników nie zmalała (znacząco) przez pandemię – nadal 62% osób (dane za Activy) ćwiczy minimum kilka razy w tygodniu (choć należy wziąć pod uwagę, że zazwyczaj również prowadzimy bardziej aktywny tryb życia latem). Cieszy także informacja, że aż 56% osób, które przed pandemią raczej nie ćwiczyły, podjęły jakoś rodzaj aktywności fizycznej, a co trzecia ćwiczy teraz ok. 2‑3 razy w tygodniu.

Co ciekawe, spośród tych respondentów, którzy zadeklarowali rozpoczęcie ćwiczeń, aż 57,1% wybrało jazdę na rowerze. Potwierdzają to dane sprzedażowe – w Polsce, tuż po zniesieniu obostrzeń w handlu, Decathlon wskazywał na rekordowe wyniki sprzedaży rowerów, a polski producent KROSS, w odpowiedzi na tak duże zainteresowanie, uruchomił usługę wynajmu rowerów przez pracodawcę jako nową opcję benefitową.

Źródło: Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki

To dobre informacje, szczególnie w kontekście wiedzy o tym, że podatność na wszelkie choroby wynika przede wszystkim z niskiej odporności fizycznej i psychicznej, która z kolei pojawia się w wyniku złego trybu życia i wysokiego poziomu trwałego stresu. Podczas gdy pracodawcy skupili się w trakcie pandemii na zabezpieczeniu zespołów przed zarażeniem się wirusem w biurach, zatrudnieni zaczęli działać proaktywnie na rzecz własnego zdrowia – i to się chwali!

Aktywność fizyczną w miejscu pracy od lat promują chińscy pracodawcy. Pracownicy ćwiczący zbiorowo, na polecenie szefa, są ważną częścią krajobrazu pracy we współczesnym Państwie Środka. Co ciekawe, tego typu działania mają na celu nie tylko promowanie zdrowego trybu życia, ale są również wykorzystywane jako narzędzie do wzmacniania ducha zespołu. (Według Colina Hawesa , profesora na wydziale prawa australijskiego University of Technology w Sydney, jest to część kultury korporacyjnej niektórych dużych chińskich firm. Opisał tę praktykę w swojej książce The Chinese Transformation of Corporate Culture).

Na spadki samopoczucia – wellbeing

Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne przekłada się na energię do działania i mierzenia się z wyzwaniami osobistymi i zawodowymi. Eksploatacja pracowników do ich granic możliwości, szczególnie w tak niepewnych czasach, nie wydaje się być zatem dobrym pomysłem. Przez wprowadzanie takich metod pracy pracodawcy łatwo mogą stracić kompetentnych pracowników. I nie chodzi tu już tylko o przejście wartościowej osoby do innej firmy, ale również o doprowadzenie zatrudnionego do granic jego psychicznych możliwości – co może skutkować właśnie depresją. W miejscu pracy wciąż za mało mówimy o trudnych emocjach i o tym, w jaki sposób sobie z nimi radzić.

Coraz trudniej jest nam budować relacje i więzi, a także prowadzić dialog – szczególnie gdy ogranicza nas dystans społeczny. Pomocne mogą okazać się tu właśnie inwestycje w tzw. wellbeing, które zwiększają odporność na spadki samopoczucia w związku z problemami „nowej rzeczywistości”. Podstawą takiego podejścia jest spójna, oparta o wartościach kultura organizacyjna oraz praca, w której menedżerowie dysponują wysokimi kompetencjami w zakresie właśnie wellbeingu. W uproszczeniu: dobra atmosfera pracy znacząco wpływa na kreatywność i zaangażowanie.

Przykłady dbania o zdrowie i wellbeing pracowników:
• ubezpieczenia zdrowotne;
• zapewnienie usług telemedycznych;
• organizacja szkoleń „jak zachować się w przypadku koronawirusa”;
• testy na COVID‑19;
• szkolenia dotyczące efektywnej pracy z domu, m.in. na temat ergonomii stanowiska pracy, zarządzania czasem;
• zapewnienie konsultacji online ze specjalistami, w tym psychologami;
• tworzenie wewnętrznych grup wsparcia;
• organizowanie zbiorowych ćwiczeń fizycznych.

Hybrydowy model pracy – bo brakuje nam drugiego człowieka

Podczas nieobecności w biurze najczęściej brakuje nam relacji społecznych – wynika z badania przeprowadzonego przez Cushman & Wakefield oraz Antal: Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany. Niezwykle istotny okazuje się właśnie poziom integracji z innymi osobami w firmie. Aż 89% pracowników, którzy swoje obecne samopoczucie (w porównaniu z samopoczuciem przed początkiem pandemii) oceniają negatywnie, stwierdziło, że szczególnie dokucza im właśnie osłabiony poziom integracji ze współpracownikami (dane za Activy). Co ważne, znacznie większą potrzebę bycia w grupie odczuwają młodsi pracownicy, czyli ci w wieku od 18 do 30 lat – potwierdziło to aż 56,3% badanych, w porównaniu do 29,6% twierdzących odpowiedzi od osób najstarszych (51 ).

Nic więc dziwnego, że 61% respondentów badania przeprowadzonego przez Cushman & Wakefield oraz Antal, uważa że biura powinny obecnie spełniać w głównej mierze funkcje społeczne. Ich zdaniem tego typu powierzchnie powinny stać się inspirującym miejscem, w którym będzie budować i wspierać kulturę organizacji, ułatwiać proces uczenia się, zachęcać do budowania więzi pomiędzy współpracownikami i klientami oraz sprzyjać kreatywności i innowacyjności. Natomiast wprowadzenie hybrydowego modelu pracy może być odpowiedzią na łączenie obowiązków zawodowych z tymi osobistymi. Chodzi m.in. o wprowadzenie tzw. elastycznego czasu pracy, w którym nie liczy się ilość czasu poświęconego na wykonanie zadania, a rezultat.

***

Pracodawcy na całym świecie mierzą się obecnie z wyzwaniami nowej rzeczywistości. Niepewność jutra, strach o byt i własne zdrowie – te emocje towarzyszą każdemu z nas na co dzień. Dlatego warto dbać o siebie nawzajem, prowadzić dialog i pomagać sobie w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Firmy, które chcą zachować w swoich szeregach kompetentne jednostki, powinny skupić się obecnie na zapewnieniu im jak najlepszego dobrostanu, aby ci mogli odwdzięczyć się dobrą i efektywną pracą, która pozwoli utrzymać konkurencyjność organizacji. Pamiętajmy, że firmy tworzą powiązane ze sobą społeczności, zaś moc i kondycja psychiczna najsłabszej jednostki świadczą o sile całego przedsiębiorstwa.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!