Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Zadbaj o bezpieczeństwo psychiczne w pracy. To się opłaci

5 października 2021 8 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Zadbaj o bezpieczeństwo psychiczne w pracy. To się opłaci

Wydajny zespół plotkuje, opowiada żarty i rozmawiając ze sobą, nie boi się używać sarkazmu. Może sobie na to pozwolić wtedy, kiedy pracodawca zapewni mu psychiczne bezpieczeństwo.

Bez względu na to, w jakim modelu pracują obecnie twoi pracownicy (zdalnym czy hybrydowym), czy są skupieni w jednym miejscu, czy rozproszeni po całym świecie – jeśli dbają o jakość pracy, którą wykonują każdego dnia, zwracają uwagę na wpływ, jaki ma ona na otaczający ich świat, a do tego mocno inwestują w relacje, jakie panują w zespole – istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą szli jak burza.

Bliskie przyjaźnie i autentyczne relacje w miejscu pracy

W 2021 roku portal Front Page nawiązał współpracę z dr. Ronem Friedmanem, psychologiem społecznym specjalizującym się w ludzkiej motywacji i autorem książki The Best Place to Work and Decoding Greatness – po to, aby dowiedzieć się, co charakteryzuje zespoły o wysokiej wydajności i co odróżnia je od innych, mniej wydajnych grup. Dr Friedman jest założycielem ignite80, firmy zajmującej się edukacją i rozwojem, która przekłada badania z zakresu neuronauki, fizjologii człowieka i ekonomii behawioralnej na praktyczne strategie.

W okresie od 23 czerwca do 7 lipca 2021 r. przeprowadzili wywiady z 1106 pracownikami biurowymi w Stanach Zjednoczonych, którzy działają w zespołach składających się z co najmniej trzech osób. Respondenci odpowiedzieli na 48 pytań wielokrotnego wyboru, które dotyczyły różnych tematów związanych z miejscem pracy. 

Głównym wnioskiem z przeprowadzonej ankiety był ten, że wydajne zespoły tworzone są przez ludzi potrafiących się ze sobą skutecznie komunikować i niestroniących od szczerości. Jak komentuje dr Ron Friedman, członkowie zespołów osiągających najlepsze wyniki utrzymują autentyczne, przyjacielskie relacje. Dzielą się wszystkimi emocjami; współpracują, ale również rywalizują; ciężko pracują, ale znajdują czas na plotki oraz rozmowy o sprawach niezwiązanych z pracą, a nawet dyskusje o książkach.

Z tego względu tworzenie prawdziwie wydajnego miejsca pracy wymaga od pracodawców czegoś więcej niż tylko zatrudniania odpowiednich ludzi czy budowania silnej kultury organizacyjnej. Wymaga stworzenia okazji do rozwoju prawdziwych, autentycznych relacji.

Poniżej przedstawiamy kilka danych z raportu, na które warto zwrócić szczególną uwagę:

  • 82% członków zespołu osiągających wysokie wyniki często lub zawsze komplementuje swoich kolegów z zespołu, w porównaniu z 71% członków innych zespołów;

  • 60% członków zespołu osiągających wysokie wyniki używa emotikonów podczas komunikowania się ze sobą, w porównaniu z 45% członków innych zespołów;

  • 54% członków zespołu osiągających dobre wyniki często lub zawsze żartuje ze swoimi kolegami z zespołu, w porównaniu z 38% członków innych zespołów;

  • 52% członków zespołu osiągających wysokie wyniki  używa GIF‑ów w komunikacji z kolegami z zespołu, w porównaniu z 36% członków innych zespołów;

  • 46% członków zespołu osiągających wysokie wyniki często lub zawsze używa sarkazmu w rozmowach, w porównaniu z 36% członków innych zespołów;

  • 38% członków zespołu osiągających dobre wyniki nie stroni od przekleństw, w porównaniu z 27% pozostałych zespołów.

Jak widać, osoby tworzące wydajne zespoły nie tylko nie boją się rozmawiać szczerze, ale pozwalają sobie także na żarty, złośliwości czy grubsze słowo. Taki sposób komunikacji możliwy jest tylko wśród osób, które ufają sobie i nie boją się, że zostaną źle zrozumiane. A nawet jeśli, potrafią to wyjaśnić bez obrażania się czy pretensji.

Bezpieczeństwo psychiczne podstawą „idealnego” zespołu

Nad kwestią wydajnych zespołów pochylił się również technologiczny gigant Google. Aby odpowiedzieć na pytanie, co czyni dany zespół efektywnym firmowy dział HR w ciągu dwóch lat przeprowadził 200 wywiadów z pracownikami, badając ich cechy indywidualne i umiejętności niezbędne (zdaniem działu HR) do stworzenia „idealnego zespołu”. Okazało się, że mniejsze znaczenie mają cechy charakterologiczne lub kompetencje zawodowe (ekstrawertyk, introwertyk, doktor czy inżynier) niż to, jak poszczególne osoby ze sobą współpracują i jak organizują swoją pracę.

W Google’u wyodrębniono pięć kluczowych wskaźników, które odróżniają zespoły odnoszące sukcesy od pozostałych grup.

  1. Bezpieczeństwo psychiczne – członkowie zespołu, w którym panuje atmosfera sprzyjająca przekonaniu o psychicznym bezpieczeństwie, nie obawiają się podejmowania ryzyka, wiedzą, że nie zostaną ukarani lub upokorzeni za zgłaszanie swoich pomysłów, pytań, obaw lub błędów.

  2. Niezawodność – przekonanie, że pracownicy mogą liczyć na siebie nawzajem. Dzięki temu każda z osób wie,  że współpracownicy wykonają swoją pracę na czas i że będzie ona wysokiej jakości.

  3. Struktura i przejrzystość – w zespołach osiągających wysokie wyniki dla każdego członka jasne są wspólne cele, role i plany wykonawcze.

  4. Znaczenie pracy – członkowie najbardziej wydajnych zespołów pracują nad czymś, co dla każdego jest osobiście ważne.

  5. Wpływ pracy – zespół osiągający sukcesy jest przekonany, że praca, którą wykonuje, ma znaczenie.

Jak podkreślają analitycy Google’a, bezpieczeństwo psychiczne było najważniejszym z odkrytych wskaźników. Im bezpieczniej członkowie zespołu czują się ze sobą, tym chętniej przyznają się do popełnionych błędów lub niewiedzy, współpracują ze sobą i przyjmują nowe role. Rzadziej też odchodzą z pracy i przynoszą większe dochody.

Czym jest bezpieczeństwo psychiczne?

Dr Amy Edmondson, profesor Harvard Business School, która jest twórczynią terminu bezpieczeństwo psychiczne, definiuje je jako przekonanie, że nie zostaniemy ukarani lub upokorzeni za zgłaszanie pomysłów, pytań, obaw lub błędów.

Jak wskazuje ekspertka, zespoły pracujące w bezpiecznej dla ich psychiki atmosferze mniej obawiają się negatywnych konsekwencji, które mogą wynikać z:

  • podejmowania inteligentnego ryzyka;

  • popełniania błędów;

  • dzielenia się swoimi opiniami w zespole;

  • bycia szczerym.

Dzięki zapewnieniu zespołowi komfortu psychicznego możemy uniknąć np. syndromu myślenia grupowego charakteryzującego się uleganiem sugestii i naciskowi grupy, której jest się członkiem. Taki zespół przecenia swoją siłę i wyższość intelektualną. Często też izoluje się od pozostałych pracowników (działów) w firmie.

Warto również dodać, że bezpieczeństwo psychiczne nie tylko poprawia wydajność zespołu, ale również zwiększa zaangażowanie pracowników. Kiedy pracownicy zauważają, że ich spostrzeżenia są doceniane, to czują się szanowani i akceptowani bez względu na to, jacy są.

Jak pisze Dr Amy Edmondson, w swojej książce The Fearless Organization: „kiedy jesteśmy psychicznie bezpieczni w pracy, jesteśmy gotowi zaakceptować fakt, że możemy być ignorantami w niektórych sprawach, a w innych wykazywać się swoją mądrością. Pracownicy bezpieczni psychicznie są bardziej zainteresowani nauką, doskonaleniem i autentycznym kontaktem z innymi, niż np. swoim wyglądem”.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Amy C. Edmondson: Spraw, by ludzie mówili ci prawdę 

Joanna Koprowska PL, Amy C. Edmondson

Myślimy o liderach jak o kapitanach, którzy przeprowadza nas przez wzburzone morze na suchy ląd. Tymczasem dobre przywództwo w tak niepewnych i złożonych czasach wygląda inaczej. Gdy nikt nie zna właściwych odpowiedzi, liderzy nie musza samodzielnie szukać rozwiązań. Muszą za to budować bezpieczne środowisko pracy. O tym, jak to zrobić, z prof. Amy C. Edmondson z Harvard Business School rozmawia Joanna Koprowska.

Kultura bezpieczeństwa psychicznego. Jak ją stworzyć?

Stworzenie miejsca pracy sprzyjającego poczuciu bezpieczeństwa psychicznego, kiedy tzw. work‑life balance pracowników jest mocno zachwiany, stanowi dla menedżerów nie lada wyzwanie. Muszą bowiem mierzyć się nie tylko z zawodowymi wyzwaniami podwładnych, ale i brać pod uwagę ich życie prywatne. Tym, jak stworzyć taką kulturę organizacji, która wykracza poza pracę i obejmuje szersze aspekty doświadczeń pracowników, zajęli się wspomniana już dr Amy Edmondson oraz Mark Mortensen, który jest profesorem nadzwyczajnym ds. zachowań organizacyjnych w INSEAD.

Poniżej przedstawiamy promowaną przez nich serię pięciu kroków wprowadzających kulturę bezpieczeństwa psychicznego.

Krok 1: Zaangażuj wszystkich w dostosowanie się do zmian.

Po pierwsze, musisz pomóc swojemu zespołowi zrozumieć, że np. praca hybrydowa jest wyzwaniem dla wszystkich osób. Poproś pracowników, by pomogli wprowadzić zmianę sposobu pracy, wynikającą z przejścia na inne niż tradycyjne modele pracy.

Krok 2: Dawaj przykład.

Zdecydowanie zbyt wielu menedżerów domaga się szczerości od swoich pracowników, choć sami jej unikają. Szczególnie jeśli chodzi o omawianie błędów. Menedżerowie muszą być gotowi do dzielenia się własnymi osobistymi wyzwaniami i ograniczeniami związanymi np. z pracą hybrydową. W przeciwnym razie, jak mogą oczekiwać, że ich pracownicy będą wobec nich szczerzy?

Krok 3: Powoli buduj zaufanie.

Budowanie zaufania wymaga czasu. Nawet gdy firma zyskała już pewne podstawy, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa psychicznego pracowników, opowiedzenie historii o tym, jak zawiodłeś podczas prezentacji, ma zupełnie inny wymiar niż przyznanie, że pandemia wpłynęła negatywnie na twoje samopoczucie. Zacznij od omawiania z zespołem „lekkich” tematów, aby później przejść do tych trudniejszych.

Krok 4: Wskazuj indywidualne korzyści.

Podziel się przekonaniem, że zwiększona przejrzystość pomaga zespołowi projektować nowe rozwiązania, które służą nie tylko celom organizacji, ale także pomagają zaspokoić indywidualne potrzeby pracowników. Podając przykłady, unikaj wywierania presji.

Krok 5: Pamiętaj, że bezpieczeństwo psychiczne jest kruche.

Budowanie bezpieczeństwa psychicznego wymaga czasu, jednak wystarczy jedna chwila, aby je zniszczyć. Ludzie nie podzielą się żadnymi spostrzeżeniami dotyczącymi ich pracy, jeśli wyczują, że istnieje jakiekolwiek ryzyko z tym związane.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!