Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Z różnorodności czerpiemy każdego dnia

1 października 2022 7 min czytania
Z różnorodności czerpiemy każdego dnia

Różnorodne zespoły pozwalają firmom zyskać wielowymiarowe podejście do rozwoju i rozwiązywania problemów. Firma różnorodna to miejsce dojrzałe organizacyjnie, gdzie szanuje się indywidualności, ale jednocześnie pracuje się w społeczności lojalnej wobec marki, bo pracownicy po prostu dobrze czują się w miejscu, w którym mogą być sobą.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST McDonald’s

– Otwartość jest jedną z pięciu wartości McDonald’s®. Drzwi naszych restauracji są otwarte dla wszystkich: gości, pracowników, partnerów biznesowych, dostawców. Nasza strategia DEI (Diversity, Equity and Inclusion) nie jest jedynie deklaracją, a konsekwentnie realizowanym podejściem biznesowym – mówi Danuta Suska‑Małkuszewska, Customer Experience Director.

31 tysięcy osobowości, jeden zespół

Różnorodny zespół zwiększa prawdopodobieństwo przyciągnięcia talentów. – Środowisko pracy, w którym każdy jest inny i ma unikalne cechy, sprawia, że widzimy więcej – tłumaczy Danuta Suska‑Małkuszewska. – Mamy szerszą perspektywę i łatwiej nam zobaczyć szerszy kontekst. To realnie przekłada się na jakość podejmowanych decyzji, ale rodzi również wiele wyzwań – dodaje. McDonald’s na te wyzwania odpowiada. Jak? Systemowo! Kilka lat temu firma zmieniła lokalną strategię zarządzania różnorodnością. – Zamiast reaktywnych działań wdrożyliśmy kompleksowe szkolenia i procedury związane z budowaniem bezpiecznego, otwartego, pełnego szacunku miejsca pracy, obejmujące całościowe doświadczenie kandydata i pracownika, które znalazły odzwierciedlenie we wszystkich aspektach naszej polityki personalnej – wyjaśnia Danuta Suska‑Małkuszewska. – Postawiliśmy na szereg długoterminowych działań, które wpisane są w strategię firmy i pozwalają nam rozwijać włączającą, integrującą organizację w ponad 500 restauracjach, w których pracuje ponad 31 tys. osób. Wśród tych osób są przedstawiciele 26 narodowości, którzy stanowią około 13% wszystkich zatrudnionych. Różnorodność w zespołach to fakt. McDonald’s zatrudnia ludzi bez względu na płeć, wykształcenie, wiek, pochodzenie czy doświadczenie. Blisko 64% pracowników to kobiety, a około 7% wszystkich zatrudnionych stanowią osoby z niepełnosprawnościami. Dla organizacji ważne jest to, żeby zakres obowiązków dostosować do wyzwań, jakie niesie ze sobą różnorodny zespół. Zakres zadań dostosowywany jest indywidualnie do możliwości pracowników, którzy spełniają się zawodowo, awansują i rozwijają w strukturach organizacji. W McDonald’s nie ma bariery wejścia, wszystkiego można nauczyć się od podstaw, a to zachęca do aplikowania do firmy różnorodnych kandydatów – podobnie jak elastyczny czas pracy i grafik dostosowany do potrzeb. Dzięki temu wiele osób łączy pracę ze studiami, rodzicielstwem czy hobby.

Angażująca rekrutacja

Świadomość budowania tak zróżnicowanej kadry to równocześnie konieczność nieustannej edukacji pracowników. – Rozszerzając grupę docelową, prowadzimy kompleksowe szkolenia z angażującej rekrutacji: uczymy kierowników i menedżerów rozmawiać z różnorodnymi kandydatami, w tym z niedoreprezentowanych segmentów, czyli z seniorami, osobami z niepełnosprawnościami, obcokrajowcami – tłumaczy Danuta Suska‑Małkuszewska. McDonald’s jako pierwsza firma w branży rozpoczął współpracę z Migam.org, organizacją, która na etapie rekrutacji wspiera kontakt z osobami głuchymi. Firma opracowała także Staffing HUB, bazę wiedzy z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi również prowadzenia inkluzywnej, niedyskryminującej rekrutacji. Firma konsekwentnie kształtuje myślenie i pokazuje osobom rekrutującym, jak ważne jest równe traktowanie kandydatów, zrozumienie ich potrzeb, dostosowanie rozmowy i pytań, skupienie się na kompetencjach i chęci do pracy, nie zaś na płci, wieku, wykształceniu, pochodzeniu, tożsamości, orientacji czy wyznaniu.

Przede wszystkim – uważność

Wydarzenia ostatnich lat – pandemia, wybuch wojny w Ukrainie – sprawiły, że pracownicy bardziej niż zwykle potrzebują troski o ich emocjonalne potrzeby, w tym zauważenia wkładu w rozwój organizacji oraz doceniania ich indywidualnych cech i predyspozycji. Różne są także formy kontaktu i dostosowanie odpowiedniego komunikatu. – Musimy dostosować komunikację do różnych grup i zaspokajać ich potrzeby – przyznaje Danuta Suska‑Małkuszewska. – Nieustannie szkolimy i uwrażliwiamy, pokazujemy menedżerom i kierownikom, jak rozmawiać z pracownikami, na co zwracać uwagę. Pamiętamy o balansie i robimy wszystko, aby zatrudniać różne osoby, a nie przedstawicieli jednej kultury czy wybranej grupy wiekowej. Nie chcemy, żeby ktokolwiek czuł się izolowany. Szacunek do różnic to fundament McDonald’s.

Wymierne korzyści

Z punktu widzenia firmy liczy się wyuczona wiedza, jak również życiowe doświadczenie, które pracownicy wnoszą, a także ich osobowość – mówi Danuta Suska‑Małkuszewska. – Różnorodność w organizacji pozwala osiągać najlepsze wyniki. Dzięki niej odzwierciedlamy to, jak wygląda otaczająca nas różnorodna, złożona rzeczywistość. To są różne style przywódcze, różne światopoglądy, różne wrażliwości i poziomy empatii. Maksymalizacja potencjału firmy możliwa jest dzięki włączaniu do niej różnorodnych ludzi, o różnych cechach i charakterach.

Maksymalizacja potencjału firmy możliwa jest dzięki włączaniu do niej różnorodnych ludzi, o różnych cechach i charakterach.

Kierunek: różnorodność!

Różnorodność w tak dużej organizacji to ogromne bogactwo doświadczeń, umiejętności, talentów i kultur. Wśród pracowników przejawia się ona w każdym aspekcie: płci, pochodzeniu, wieku, orientacji psychoseksualnej, statusie ekonomicznym. Różnorodne są także możliwości rozwoju i awansu. – Jeśli chcesz, pracujesz przy grillu czy na sali i pozostajesz na tym etapie, ale jeśli zależy ci na awansie, większej odpowiedzialności czy kierowaniu ludźmi, nauczymy cię, jak to robić. Taki komunikat adresujemy do każdego pracownika. Mamy programy szkoleniowe i jasną ścieżkę kariery, dzięki czemu każdy pracownik od początku wie, jak może wyglądać jego droga rozwojowa w McDonald’s – podsumowuje Danuta Suska‑Małkuszewska.

W McDonald’s każdy może być sobą. Budowa przewagi konkurencyjnej w organizacji opiera się na różnorodności i zauważaniu starań. Struktura zatrudnienia doskonale pokazuje zróżnicowanie zespołów. Talent nie ma płci i koloru skóry. McDonald’s to 31 tysięcy osobowości i historii, a zarządzanie różnorodnością to poszanowanie dla każdej z nich.

Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!