Streszczenie: Efektywne wywieranie wpływu w złożonych organizacjach wymaga odejścia od tradycyjnych metod opartych na przekonywaniu, manipulacji czy przymusie. Najlepsze rezultaty przynosi model oparty na współpracy i wspólnym rozwiązywaniu problemów. Autorzy prezentują pięć kluczowych strategii wspierających taki model: redefinicję ról i obowiązków, rozwój kompetencji współpracy zamiast technik perswazji, wspólne ustalanie celów, nowe podejście do oceny i awansu liderów oraz modelowanie postaw przez liderów. Przykłady firm takich jak Applied Materials, Sanofi i Equifax pokazują, że kultura współpracy nie tylko sprzyja lepszym decyzjom, ale też zwiększa innowacyjność, morale i efektywność działania.
Najlepsi menedżerowie nie próbują „sprzedawać” swoich pomysłów zespołowi, tylko włączają je w proces podejmowania decyzji.
Skuteczne wywieranie wpływu jest nieodzowną umiejętnością, potrzebną do realizacji celów w dzisiejszych złożonych organizacjach, często mających charakter macierzowy. Ponieważ większość inicjatyw strategicznych wymaga współpracy międzyfunkcyjnej, nawet członkowie najwyższego kierownictwa (C-level) często odpowiadają za wyniki zależne od zasobów i decyzji pozostających poza ich bezpośrednią kontrolą. W przeprowadzonych przez nas badaniach, obejmujących dziewięć lat obserwacji, menedżerowie przyznali, że średnio jedna trzecia ich celów wymagała współpracy z innymi osobami oraz wpływania na ich decyzje lub działania.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję