Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 6, wrzesień 2020)

Wynagrodzenie to nie wszystko, czyli co zrobić by zatrzymać specjalistę IT

1 września 2020 8 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Wynagrodzenie to nie wszystko, czyli co zrobić by zatrzymać specjalistę IT

To prawda – głównym powodem zmiany miejsca pracy dla informatyków jest wyższe wynagrodzenie. Głównym, ale nie najważniejszym. Co więc trzeba zrobić, by przekonać specjalistę IT do pozostania w firmie?

Najnowszy raport opracowany przez portal No Fluff Jobs (specjalizujący się w ofertach pracy dla branży IT) prezentuje wynik ankiety przeprowadzonej wśród 1444 specjalistów na różnych etapach ich kariery zawodowej. Podstawowy wniosek nie zaskakuje – to wynagrodzenie jest kluczowym impulsem do rozstania się z firmą. Wyższa płaca kusi niezależnie od doświadczenia i zajmowanego stanowiska. Lepiej chcą zarabiać zarówno lider, jak i senior, mid czy junior. Ale…

PRZECZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ W WERSJI PDF

…pieniądze to nie wszystko

Dla 78% badanych wyższa płaca to główny powód zmian. Ale czy jedyny? Okazuje się, że nie. Istotna jest także kultura organizacji. Dla 52% specjalistów IT motorem zmiany jest bowiem brak poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa. Ważny jest także czynnik ludzki, a dokładnie osoba bezpośredniego przełożonego. Z raportu No Fluff Jobs wynika, że złe zarządzanie zespołem czy brak dopasowania na linii przełożony–pracownik jest przyczyną decyzji o zmianie pracodawcy aż dla 48% ankietowanych. „Nadawanie na wspólnej fali” z przełożonym jest więc według ankietowanych prawie tak samo istotne jak poczucie stabilizacji. Wspomniane poczucie niepewności wywoływane jest np. przez częste modyfikacje projektu. Dla 38% specjalistów to one są powodem odejścia z firmy. A brak określonych kompetencji w zespole wymieniło 29% pytanych o powody rozstania.

– Wyniki naszej ankiety wyraźnie pokazują, że wynagrodzenie, warunki pracy i kultura organizacyjna to najważniejsze czynniki wpływające na decyzję o pozostaniu u obecnego pracodawcy lub o zmianie firmy. O ile na wynagrodzenie nie zawsze, jako lider zespołu czy HR, mamy bezpośredni wpływ, o tyle na pozostałe obszary już tak. Warto rozmawiać z ludźmi o ich potrzebach, pytać, jak się czują w organizacji, i identyfikować obszary, które możemy w większości przypadków łatwo poprawić. Czasem małe zmiany mają duże znaczenie – mówi Aleksandra Kubicka, HR Business Partner w No Fluff Jobs.

Odchodzą sami, a może są wabieni?

Ankieta dowodzi, że programiści, administratorzy sieci, testerzy, product ownerzy, architekci IT etc. nie pozostają całkowicie bierni, jeśli chodzi o zmianę firmy. Aż 24% pytanych regularnie sprawdza oferty i aplikuje na nie, gdy uzna, że są lepsze niż to, co oferuje im obecny pracodawca. Jednak ponad połowa respondentów (54%) deklaruje, że zaczyna szukać nowej pracy dopiero, gdy jest pewna tego, że pracę zmienić musi. Zaskakujące jest jednak to, że aż 15% ankietowanych przyznało, że decyzję o przejściu do innej firmy podjęło pod wpływem impulsu. Powodem może być nagła, z jakichś powodów nieakceptowalna, sytuacja w firmie. Jednak zaledwie 4% badanych zmieniło firmę skuszone ofertą przedstawioną przez znajomych.

– Co ciekawe, możemy również zauważyć, że wraz ze wzrostem pozycji zawodowej danego specjalisty wynagrodzenie schodzi na dalszy plan, choć nadal jest bardzo ważne. Może być to spowodowane zmieniającymi się potrzebami, związanymi z rosnącym doświadczeniem i sytuacją życiową. Im bardziej jesteśmy doświadczeni, tym ważniejsze stają się dla nas kultura i warunki pracy, które zapewnia firma – wyjaśnia Aleksandra Kubicka.

Wierni po grób czy skaczący z kwiatka na kwiatek?

Odpowiedź na pytanie, czy specjaliści IT często zmieniają pracę, brzmi: „Tak”. Aż połowa pytanych przez portal No Fluff Jobs specjalistów zmienia pracę co dwa lata. To bardzo wyraźna prawidłowość.

Częściej robią to jednak osoby na niższych stanowiskach i z mniejszym doświadczeniem. Zmiana pracy jest dla nich szansą na zajęcie w nowej firmie wyższego stanowiska, co w połączeniu z lepszym wynagrodzeniem jest ofertą bardzo korzystną i sprzyjającą rozwojowi kariery zawodowej. Grupą, która najrzadziej decyduje się na zmianę zatrudnienia, są liderzy. Tylko 26% z nich zmienia pracę przed upływem dwóch lat. Natomiast co kilka miesięcy pracę zmienia zaledwie 3% ankietowanych.

Poszukiwanie nowej firmy zajmuje co trzeciemu specjaliście miesiąc, trzech na czterech potrzebuje trzech miesięcy. Ale nie wszyscy mają tyle szczęścia lub kompetencji – 10% osób zapytanych o to, jak długo szukało nowej posady, stwierdziło, że ponad pół roku. Co ważne, brak korelacji między doświadczeniem a czasem poszukiwania. W odróżnieniu od owych 10% pechowców 7% ankietowanych tylko dwa tygodnie czekało na ofertę zatrudnienia.

Szok, tęsknota, reorganizacja, czyli jak reagują pracodawcy

Pomysł o odejściu z firmy nie jest przez specjalistów IT trzymany w tajemnicy. Aż 2 na 3 rozmawia ze swoimi współpracownikami o planowanym odejściu, liderowi mówi o tym co drugi specjalista, niezależnie od doświadczenia.

Jak reagują pracodawcy? Różnie. Przy czym większość z nich próbuje wpłynąć na pracownika i odwieść go od decyzji o zmianie. 73% ankietowanych potwierdziło, że miały miejsce, mniej lub bardziej udane, próby zatrzymania ich w firmie. W grupie seniorów i ekspertów odsetek ten wyniósł aż 85%.

Co ciekawe, 23% specjalistów po złożeniu wypowiedzenia dałoby się jeszcze przekonać do zmiany decyzji. W jaki sposób? No cóż, jak wspomnieliśmy, istotna jest wysokość pensji. Dlatego aż 73% przekonałaby do pozostania podwyżka, 58% zatrzymałaby zmiana warunków pracy, a 33% – nowy projekt. Nic nie przekonałoby 10% ankietowanych. Można tylko przypuszczać, że w przypadku tych 10% w firmie musiało dziać się naprawdę źle.

Czy możliwy jest powrót na stare śmieci?

Otóż tak. Prawie 40% odchodzących pracowników rozważa powrót do swoich byłych pracodawców. Chęć powrotu rośnie wraz ze stażem pracy w byłym miejscu pracy. Oznacza to, że podtrzymywanie relacji z byłym pracownikiem może być kluczowe, jeżeli chodzi o budowanie czy utrzymywanie zasobów IT w firmie.

Dlatego też tak ważne jest, jak się rozstajemy.

Kulturalne rozstanie

Jak wynika z badania, odchodzący z firmy pracownicy oczekują nieformalnej rozmowy z przełożonym na temat powodów rozstania. Tak odpowiedziało 58% ankietowanych. Dla 55% odchodzących ważne jest, by mieli czas przekazać obowiązki.

Tymczasem z odpowiedzi ankietowanych wynika, że wiele firm nie potrafi rozstać się z pracownikiem w sposób, który ułatwiłby podjęcie decyzji o ewentualnym powrocie. Według raportu No Fluff Jobs 66% ankietowanych uważa, że pracodawcy nie znają prawdziwych powodów rozstania, a 81% deklaruje, że nie dostało wcześniej sygnału na temat zachowań czy działań, które powinny zostać poprawione.

– Fundamentem dobrego rozstania z pracownikiem powinna być z jednej strony rozmowa, podsumowanie dotychczasowych doświadczeń pracownika i poznanie powodów, dla których zdecydował się firmę opuścić. Kluczem do sukcesu jest uważne wsłuchanie się w argumenty przedstawione przez odchodzącą osobę i wyciągnięcie z nich wniosków – podsumowuje Maja Gojtowska, autorka bloga Gojtowska.com i książki „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”.

Chcesz utrzymać specjalistę IT? Rozmawiaj i inwestuj

Zespół IT jest podstawową komórką każdej firmy. Bez dobrze zorganizowanego, stabilnego zespołu specjalistów (a rekrutacja i wdrożenie nowego pracownika to duży koszt) trudno o rozwój. Obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa przyspieszył transformację cyfrową wszystkich branż i sektorów. Trudno o realną transformację bez odpowiednich zasobów.

Chociaż COVID‑19 mocno dotknął niemal wszystkie firmy, to branża IT akurat nie ucierpiała. Minimalny spadek wynagrodzeń z marca br. jest już przeszłością. Rynek pracownika w sektorze IT ma się w najlepsze. To duże wyzwanie dla kierowników działów IT i menedżerów projektów. Tym trudniejsze, że omawiany raport No Fluff Jobs pokazuje, że specjaliści informatyczni są coraz mniej „wierni” pracodawcy i chętnie zmieniają miejsce pracy.

Indywidualne podejście szansą na zatrzymanie specjalisty

– By zbudować optymalne warunki do długofalowej współpracy, firmy IT powinny nieustająco sprawdzać poziom wynagrodzeń w branży i odpowiednio szybko reagować na zmiany. Ważniejsze jednak jest stworzenie kultury organizacyjnej wykorzystującej otwartą komunikację i zaufanie. Można powiedzieć, że na lojalność odpowiada się również lojalnością. Jeżeli możemy w firmie rozmawiać bezpośrednio o potrzebach związanych tak ze specyfiką projektu, jak i finansowych oraz gdy jest realna gotowość do szukania rozwiązań – mamy bardzo dobre fundamenty do udanej, wieloletniej współpracy. Ostatnio zostaliśmy nagrodzeni prestiżowym certyfikatem Great Place to Work – przeszliśmy przez bardzo szczegółowe badanie kultury organizacyjnej i feedback, który otrzymaliśmy od zespołu, wskazywał na dużą wagę tego, że „jesteśmy dla siebie po prostu ludźmi”, w najlepszym tego słowa znaczeniu – wyjaśnia Maja Augustynek, People & Culture Manager w Idego Group, firmie technologicznej specjalizującej się w blockchainie, uczeniu maszynowym i big data.

Zdaniem Mai Augustynek, istotne dla dobrej kultury organizacyjnej jest indywidualne podejście do potrzeb pracownika.

– Dla niektórych ważniejsza jest możliwość zorganizowania sobie tzw. workstation i pracy np. z Majorki, a dla innych możliwość zawiezienia dziecka na basen w środę o 13.00. Warto jest po prostu słuchać potrzeb zespołu i uzgadniać najlepsze rozwiązania. Dodatkowo, gdy specjaliści mają realny wpływ na projekt, możliwości dostosowania do warunków pracy do życia prywatnego, a do tego firma umie wspierać ich rozwój zawodowy, raczej chętnie w niej pozostają – podsumowuje menedżerka.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!