Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Wartości to fundament silnego biznesu

1 sierpnia 2020 8 min czytania
Wartości to fundament silnego biznesu

Rok 2020 z całą pewnością możemy nazwać przełomowym. Zarówno w obszarze gospodarczo‑ekonomicznym, jak i w społecznym. Żyjemy w czasach zmian, a zarazem dużej niepewności. Nikt z nas nie wie, jak będzie wyglądał świat i gospodarka za kilka lat czy też za kilka miesięcy.

Partnerem materiału jest B/S/H.

Pandemia koronawirusa spowodowała i wciąż wywołuje straty w globalnej gospodarce, a ponadto zasiała dużą dozę niepewności. I to nie tylko wśród producentów czy handlowców, ale również w szerokich kręgach społeczeństwa. Właściwie nie wiadomo, jak będzie wyglądał świat po jej opanowaniu, ani kiedy i w jaki sposób się ona zakończy. Dlatego ostatnie miesiące wpłynęły na zmianę definicji roli dużych firm w życiu społecznym niemal na całym świecie.

Ostatnie czasy radykalnie więc zmieniły postawy i zachowania konsumentów. W tej chwili (a także zapewne w następnych latach) najważniejszą wartością dla konsumentów stało się zaufanie, zarówno do marki, jak i konkretnej firmy. Nie tylko zresztą w związku z pandemią, gdyż coraz ważniejsze stają się odpowiedzialność za otoczenie społeczne, w którym działa przedsiębiorstwo, oraz zmiany klimatyczne na naszej planecie. Konsumenci obecnie zwracają uwagę na produkty i usługi użyteczne, przyczyniające się wprost do poprawy jakości życia. Ponadto czas pandemii wymusił na wielu branżach, firmach poszukiwanie oszczędności w celu zabezpieczenia ciągłości biznesowej. Zapewnienie stabilnej działalności przedsiębiorstwa stanowi de facto o odpowiedzialności społecznej, poczuciu bezpieczeństwa dla pracowników i ich rodzin.

W czasie kryzysu spowodowanego przez koronawirusa dobrze radzą sobie firmy, których fundament stanowią autentyczne wartości. Współpraca zaangażowanych osób, które utożsamiają się z etycznymi zasadami firmy, tworzy bardzo mocną strukturę relacji i współodpowiedzialności niemal każdego pracownika za działalność firmy we wszystkich obszarach. Jedną z tego typu firm w Polsce jest BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. o.o., producent AGD m.in. marek Bosch i Siemens. Firma, świadoma swojej tożsamości, już wiele lat temu położyła szczególny nacisk na wartości i kulturę organizacyjną. Zaufanie, współodpowiedzialność, zorientowanie na przyszłość i wyniki oraz otwartość to wartości scalające przedsiębiorstwo i stanowiące fundamenty dynamicznego rozwoju firmy. To właśnie one stanowią impuls dla działań w obszarze społecznej odpowiedzialności BSH.

BSH, opierając się na wymienionych wartościach, w sposób systematyczny opracowała i wdrożyła w życie filozofię odpowiedzialności oraz relacji z otoczeniem zorientowanych na przyszłość. Podstawę tej działalności stanowią dwa obszary: wspieranie rozwoju edukacji oraz działalność charytatywna, której celem jest wyrównywanie szans wśród dzieci i młodzieży.

Zaufanie, współodpowiedzialność, zorientowanie na przyszłość i wyniki oraz otwartość to wartości scalające przedsiębiorstwo i stanowiące fundamenty dynamicznego rozwoju firmy.

W pierwszym z nich firma zwraca uwagę na rozwój i zorientowanie na przyszłość. Rozwój jest immanentną cechą naszej cywilizacji i jest nieunikniony. Rozwój wiedzy, technologii, kompetencji, umiejętności powoduje, że stajemy się lepsi i mamy realny wpływ na poprawę naszego życia. Firma BSH doskonale wie, jak ważne dla dalszego rozwoju regionów przemysłowych Polski jest wspieranie szkolnictwa technicznego i zawodowego. Jak pokazują przykłady wielu rozwiniętych krajów europejskich, dobrze wykształcona kadra jest jednym z podstawowych czynników napędzających wzrost przemysłu i innowacji. BSH jako firma technologiczno‑produkcyjna realizuje ten cel poprzez stałą współpracę już na poziomie kształcenia dzieci i młodzieży. Ponad 10 lat temu nawiązała współpracę z Zespołem Szkół Politechnicznych w Łodzi, obejmując swoim patronatem kilka klas. Bardzo ważną rolę odgrywa współpraca z uczelniami wyższymi, głównie z Centrum Kształcenia Międzynarodowego (International Faculty of Engineering) IFE Politechniki Łódzkiej. W 2018 roku została podpisana umowa o współpracy pomiędzy BSH a Politechniką Łódzką, która rozszerza zakres dotychczasowej współpracy. W roku 2018 BSH wspólnie z Politechniką Łódzką rozpoczęło kształcenie w formule dualnej. W roku akademickim 2018/2019 Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej wraz z BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego uruchomił kształcenie na kierunku mechatronika w formule dualnej. Studia w formule dualnej pod patronatem BSH trwają pięć semestrów, podczas których studenci, oprócz zajęć na uczelni, uczestniczą w życiu firmy. Aby mogli spędzać w BSH minimum jeden dzień w tygodniu, studia skierowane są do studentów po I roku. Uczestnicy są również zobowiązani do odbycia czterotygodniowych praktyk wakacyjnych w BSH po zakończeniu II oraz III roku studiów. Pracodawca zapewnia płatne praktyki. Dodatkowo studenci mają możliwość pisania pracy dyplomowej w powiązaniu z potrzebami BSH. Firma oferuje także stypendia oraz udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje.

Ponadto, dostrzegając niezwykle mocny potencjał i kompetencje absolwentów w odniesieniu do pracy w centrach usług wspólnych, z roku na rok firma rozwijała współpracę również z Uniwersytetem Łódzkim, by finalnie zawrzeć formalną umowę o współpracy. Zaowocowała ona otwarciem nowego kierunku studiów – automatyzacja procesów biznesowych – którego jednym z patronów jest BSH. „Nasza firma jest zorientowana na przyszłość, ale także jest za nią współodpowiedzialna. To właśnie poprzez rozwój szkolnictwa, nauki i popularyzacji wiedzy jesteśmy w stanie poprawiać jakość życia” – mówi Konrad Pokutycki, prezes zarządu BSH w Polsce.

Drugi obszar społecznej odpowiedzialności BSH stanowią działania charytatywne oraz pomocowe, których celem jest m.in. wyrównywanie szans wśród dzieci i młodzieży. Firma od lat wspiera finansowo i rzeczowo organizacje pozarządowe. Pomoc ze strony BSH realizowana jest w oparciu o wzajemny dialog z beneficjentami oraz w myśl zasady „mądrego pomagania”, w ramach której firma odpowiada na konkretne potrzeby. W firmie funkcjonuje także wolontariat pracowniczy, który stwarza możliwości realizacji autorskich projektów charytatywnych przez samych pracowników. Firma wspiera tego typu aktywność i promuje zaangażowanie pracowników. Dzięki wolontariatowi pracownicy mieli możliwość prowadzenia prac remontowych w kilku placówkach pomocowych, organizacji warsztatów psychologicznych dla osób potrzebujących czy też udzielenia wsparcia szpitalom.

Jednym z ostatnich przykładów tego typu aktywności był wolontariat, w ramach którego pracownicy firmy wydawali posiłki, robili zakupy i wspierali emocjonalnie osoby starsze już na początku pojawienia się pandemii koronawirusa. Ponadto firma przekazała do placówek medycznych w całej Polsce AGD o wartości jednego mln złotych. Wsparcie uzyskały m.in. wszystkie 22 bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. „W ten sposób chcieliśmy wyrazić naszą wdzięczność oraz udzielić wsparcia naszym bohaterom, czyli pracownikom służb medycznych” – dodaje prezes Pokutycki.

Przeczytaj pozostałe artykuły z raportu»

Egzamin dojrzałości z odpowiedzialności  

,

Joanna Koprowska PL

Gdy firmy działające odpowiedzialnie realizowały długoterminowe strategie CSR, starając się uporać ze skutkami zmian klimatycznych, pojawiło się nowe wyzwanie – walka z pandemią COVID-19. Oba kryzysy – klimatyczny i koronawirusowy – są ważnym sprawdzianem dla biznesu.

Pandemia a strategie CSR 

,

Marzena Strzelczak PL

Jeszcze nie wiemy, czy pandemia będzie wzmacniała trendy zrównoważonego rozwoju biznesu. Zaangażowanie na rzecz wspierania innych, poczucie wspólnoty oraz refleksje dotyczące nadmiernego konsumpcjonizmu powoli zastępuje nowa (niepewna) rzeczywistość.

Nowe technologie – narzędzie do walki z cyfrowym wykluczeniem 

,

Dzięki dynamicznemu rozwijaniu technologii telekomunikacyjnych Huawei bierze aktywny udział w walce o likwidację nierówności i włączenie wszystkich w cyfrowy świat. Firma wspiera zarówno cele zrównoważonego rozwoju określone przez ONZ, jak i autorskie projekty na rzecz walki z wykluczeniem, takie jak skupiona na integracji cyfrowej inicjatywa TECH4ALL.

Dzisiaj strategicznie myślimy o przyszłości  

,

By stworzyć skuteczną strategię zrównoważonego rozwoju, firmy powinny ściśle łączyć jej założenia z celami biznesowymi. Przekonuje o tym lider polskiego rynku piwnego, który konsekwentnie realizuje ambitne cele rozwojowe swoje oraz Grupy Asahi, której jest częścią.

Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!