Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

V Kongres „MIT Sloan Management Review Polska”: pięć idei, które warto zapamiętać

6 kwietnia 2023 10 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
V Kongres „MIT Sloan Management Review Polska”: pięć idei, które warto zapamiętać

Podczas kolejnej odsłony kongresu organizowanego przez „MIT Sloan Management Review Polska” odmienialiśmy przez wszystkie przypadki cyfrową transformację, sztuczną inteligencję oraz przyszłość. Ponadto dużo miejsca poświęciliśmy na dyskusje i prelekcje dotyczące zarządzania ludźmi w dobie rewolucji AI i tworzeniu dla nich środowiska pracy sprzyjającego reskillingowi, inkluzywności i innowacyjności.

Na wirtualnej scenie kongresu w trakcie dwóch dni wystąpiło 32 prelegentów, których wysłuchało 1227 uczestników zainteresowanych wiedzą o nowych technologiach i o tym, jak wpływają one na zarządzanie firmami i ludźmi. Oto pięć wybranych idei, którymi podzielili się z nami eksperci na co dzień badający te zagadnienia.

1. Tylko 26% firm jest gotowych na przyszłość

„Firmy gotowe na przyszłość efektywnie wchodzą w partnerstwa, bo wiedzą, że nie zdołają samodzielnie kreować każdego elementu oferty cyfrowej, a tylko korzystając z najnowszych technologii, mogą zwiększyć atrakcyjność swojej oferty dla klientów. Ponadto tacy gracze traktują dane jako aktywa, potrafią stymulować innowacje i jednocześnie ciąć koszty, mają obsesję na punkcie doświadczeń klienta i, co istotne, cały czas wykazują się zwinnością” – wskazywała Stephanie Woerner, naukowczyni w Centrum Badań nad Systemami Informacyjnymi (CISR), MIT Sloan School of Management.

Z badań prelegentki wynika, że obecnie jedynie 26% firm znajduje się w tej fazie rozwoju. Za to niemal połowa (49%) znajduje się w fazie, którą badacze MIT nazywają „silosami i spaghetti”. Oznacza to, że opierają się one na produkcie, mają skomplikowane procesy i złożone oferty, a mimo to nadal mogą odnosić sukcesy. Dzieje się tak jednak dzięki heroizmowi ich ludzi, a nie dzięki odpowiednim procesom i narzędziom.  W takim razie, jak firmy mogą przygotować się na przyszłość? Zdaniem Stephanii Woerner muszą wybrać odpowiednią ścieżkę rozwoju, która będzie uzależniona od obecnej fazy, a także zarządzać tzw. eksplozjami, czyli wielkimi zmianami w organizacji tj. wprowadzeniem nowych zasad współpracy, zbudowaniem nastawienia platformowego czy wypracowaniem nowego podejścia do podejmowania decyzji.

2. Organizacje napędzane danymi zmienią się w organizacje napędzane AI

Wiele firm już dzisiaj wykorzystuje sztuczną inteligencję jako wsparcie przy podejmowaniu decyzji, dlatego zdaniem Achillesa Gieorgiu z Central European University kolejnym etapem będzie uprawomocnienie AI do podejmowania samodzielnych decyzji. „Będzie to oznaczać wdrożenie technologii na skalę dotąd niespotykaną. Jednak nie powinniśmy się tego obawiać, ponieważ w historii ludzkości już wiele razy dochodziło do rewolucji o takim zasięgu. Ważne, aby uświadamiać ludzi, że rozwój technologii i AI jest bodźcem do zmian miejsc pracy, a nie ich całkowitej eliminacji. Bo choć niektóre stanowiska zanikają, to w ich miejsce pojawiają się nowe” – uspokajał ekspert.

Jego zdaniem wraz z postępującą automatyzacją w firmach wiele stanowisk, zwłaszcza tych związanych z pracą produkcyjną, będzie się zmieniać na korzyść pracowników, ponieważ nie będą oni już musieli wykonywać rozlicznych rutynowych czynności. Biorąc pod uwagę preferencje pokolenia Z, które bardzo trudno przekonać do wykonywania pracy powtarzalnej, powinna być to dobra wiadomość dla pracodawców. „Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi, ale możemy być pewni, że ludzie, którzy będą ją potrafili wykorzystywać w codziennej pracy, zastąpią tych, którzy tego nie będą umieć” – podsumował swoje wystąpienie Gieorgiu, sugerując, że w firmach powinien na dobre zagościć duch eksperymentowania.

3. Ludzie potrzebują zachęty do wykorzystywania AI na co dzień

Jak wynika z badań MIT, prawie 70% osób twierdzi, że w codziennej pracy nie wykorzystuje sztucznej inteligencji lub wykorzystuje ją minimalnie, ale gdy zapyta się je o konkretne rozwiązania AI, okazuje się, że 43% regularnie lub czasami używa produktów biznesowych z komponentami AI. Ludzie często nawet nie mają świadomości, które rozwiązania bazują na sztucznej inteligencji, jednak gdy zyskują tę świadomość, przyznają, że jest ona bardzo pomocna w codziennych zadaniach. Te same badania wskazują, że 64% pracowników osobiście czerpie co najmniej umiarkowaną wartość z wykorzystania AI, a to zwiększa o 3‑4 razy prawdopodobieństwo, że będą bardziej zadowoleni z pracy niż pracownicy, którzy takich korzyści nie dostrzegają.

„Większość ludzi zauważa wymierne korzyści z zastosowania AI w codziennej pracy, gdy są odpowiednio naprowadzeni na ten trop. Firmy muszą aktywnie przełamywać opór przed zmianą i budować zaufanie do narzędzi bazujących na AI, promować je w firmie, zapewniać ludzi o tym, że AI nie wyeliminuje ich z pracy, a jedynie uczyni bardziej efektywnymi pracownikami” – zachęcał do promowania narzędzi z wykorzystaniem AI Sam Ransbotham, profesor analityki w Boston College, Carroll School of Management i współprowadzący podcast „Me, Myself, and AI”. Jego zdaniem wiele organizacji idzie w kierunku „błyskotek”, takich jak roboty, a w AI dzieje się o wiele więcej i warto poznawać całe spektrum narzędzi, np. do poprawy obsługi klienta.

Wniosek jest zatem taki, że firmy muszą zadbać o odpowiednią komunikację i pokazywać pracownikom, jak AI może wesprzeć ich w realizacji codziennych zadań. „Łatwiej zaangażować ludzi do wykorzystywania AI na poziomie organizacyjnym, jeśli daje to również korzyści indywidualne, bo np. uławia pracę i odciąża w rutynowych zadaniach. Poza tym korzyści muszą przewyższać koszty na poziomie jednostek. W przeciwnym razie spotkamy się z oporem w adaptacji AI” – ostrzegał Ransbotham.

4. Wdrażając generatywne modele AI w firmie, należy uwzględnić trzy wymiary

„Kierownictwo firmy powinno oceniać nowe generatywne modele AI w trzech wymiarach” – mówił François Candelon, starszy partner i dyrektor zarządzający w firmie BCG, zachęcając liderów do zadawania pytań dotyczących trzech kryteriów ewaluacji, takich jak:

  • funkcja prawdy: jakie nowe przypadki wykorzystania AI mogą być korzystne ze względu na większą dokładność nowego modelu?

  • ekonomii: jak ocenimy efektywność ekonomiczną nowego modelu i czy koszty w stosunku do zysków pozwolą na budowanie przewagi konkurencyjnej?

  • danych: czy firma może wykorzystać swoje zastrzeżone dane w nowy sposób, aby wzmocnić przewagę konkurencyjną?

Podczas gdy koszty prostych wdrożeń AI są stosunkowo niskie, to w wypadku większych przedsięwzięć mogą wynosić od kilkuset do kilku milionów dolarów w zależności od rodzaju wdrożenia, dlatego wykonalność zależy od kondycji finansowej MŚP. Z wyliczeń Boston Consulting Group wynika np. że jeśli firma zatrudnia od 5 do 10 tysięcy pracowników, z których każdy używa technologii 100 razy dziennie, będzie to ją kosztować od około 250 do 500 tysięcy dolarów rocznie (przy założeniu, że ChatGPT kosztuje 0,002 dolara za około 750 słów). Szacowanie kosztów, a także wpływu danego rozwiązania na organizację, jest kluczowe, bo pozwala podejmować optymalne decyzje i stworzyć strategiczny plan na rzecz rozwoju zespołu, tak by w perspektywie 5‑10 lat w organizacji byli pracownicy z odpowiednimi kompetencjami.

Candelon zwrócił przy okazji uwagę, że decydenci powinni oprzeć swoje decyzje na trzech filarach: potencjale, ludziach i politykach. „Trzeba ocenić możliwości zastosowania AI w danej organizacji. To, w jaki sposób i w jakich obszarach może ona przynieść korzyści oraz jak mogą wesprzeć nas dostawcy. Następnie należy strategicznie spojrzeć na ludzi i zastanowić się, w jaki sposób AI wpłynie na role poszczególnych pracowników w organizacji, a następnie wdrożyć plan ich rozwoju. Ponadto trzeba wprowadzić polityki i zasady, które pozwolą okiełznać ryzyka wynikające z wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji” – mówił prelegent V Kongresu „MIT Sloan Management Review Polska”.

5. Firma powinna więcej inwestować w rozwój pracowników

„Skoro transformacja cyfrowa zmienia procesy i miejsca pracy, dlaczego nie przekształciliśmy jeszcze procesu rozwoju kariery?” – prowokował podczas kongresu George Westerman, starszy wykładowca MIT Sloan School of Management, który prowadzi programy badawcze w zakresie transformacji cyfrowej, innowacji i przywództwa IT. Jego zdaniem panują dwa mity na temat rozwoju pracowników: jeden taki, że to menedżerowie pomagają im w rozwoju kariery zawodowej, oraz drugi, że wystarczy przekazać im narzędzia do „własnego” rozwoju kariery. Tymczasem w praktyce menedżerowie nie chcą odpowiadać za rozwój pracowników, ponieważ ani się na tym nie znają, ani nie mają na to czasu, a pracownicy są pogubieni w gąszczu różnych możliwości i nie wiedzą, jak zarządzać swoim rozwojem bez odpowiednich drogowskazów.

W XXI wieku potrzebujemy spójnego systemu rozwoju kariery dla każdego pracownika, który zdaniem Westermana powinien się opierać na trzech zasadniczych założeniach.

  1. Widoczność: należy sprawić, by możliwości i ścieżki rozwoju były dobrze znane wszystkim zainteresowanym.

  2. Nauka: trzeba dać możliwość uczenia się i praktykowania nowych umiejętności w miejscach pracy.

  3. Dostrojenie: należy zapewniać wyczerpującą informację zwrotną oraz coaching, by każdy mógł się doskonalić.

Aby wesprzeć firmy, organizacje NGO, rządy, fundacje i inne podmioty działające na rzecz edukacji osób dorosłych, Westerman powołał Global Opportunity Initiative. W ramach tego projektu powstaje forum wymiany doświadczeń i spis dobrych praktyk. GOI zajmie się wyzwaniami związanymi z nauczaniem w miejscu pracy, czyli tworzeniem rozwiązań umożliwiających nawigację kariery, zwinne uczenie oraz weryfikację kompetencji.

***

To oczywiście tylko wybrane idee, które zaistniały podczas naszego kongresu. Jak już wspominano, w trakcie wydarzenia wystąpiło 32 prelegentów i każdy zaskoczył nas niejednokrotnie. Rozmawialiśmy o etykietowaniu danych przekazywanych AI, kulturze dobrostanu, strategiach DEI, pobudzaniu innowacyjności, kodach identyfikacji oraz zarządzaniu zespołami wielopokoleniowymi. Wrócimy do Państwa za rok z kolejną porcją ciekawych tematów i spostrzeżeń.

Partnerem strategicznym wydarzenia była firma Cloudware Polska.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!