Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Teraz jest inaczej. O zmieniających się zasadach skutecznych negocjacji opowiadają Wojciech Sambor i Zbigniew Dzideczek

10 stycznia 2023 3 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Teraz jest inaczej. O zmieniających się zasadach skutecznych negocjacji opowiadają Wojciech Sambor i Zbigniew Dzideczek

Mistrzowskie opanowanie sztuki negocjacji to jeden z priorytetów menedżerów nastawionych na sukces. Te umiejętności przydają się niemal w każdych okolicznościach – od negocjowania lepszych warunków zakupu czy sprzedaży, w rozwoju własnej kariery, po podejmowanie ważnych decyzji życiowych. Jaki jest zatem przepis na negocjacje doskonałe?

Tym razem gośćmi kolejnego epizodu „Sekretów Mistrzów” byli doświadczeni negocjatorzy i trenerzy biznesowi – Wojciech Sambor oraz Zbigniew Dzideczek. Postanowili oni wtajemniczyć słuchaczy podcastu w zasady negocjowania, które pozwalają nie tylko podpisywać intratne kontrakty biznesowe, ale też ułatwiają codzienne życie. Zdementowali przy tym wiele mitów związanych z negocjacjami i podzielili się własnymi doświadczeniami zza negocjacyjnego stołu.

Nowe ramy sukcesu w negocjacjach

Goście „Sekretów Mistrzów” zwracali uwagę na to, że zmienne środowisko biznesowe wpłynęło na to, jak oceniamy dzisiaj sukces negocjacyjny.

„Kiedyś miarą sukcesu negocjacyjnego było uzyskanie porozumienia. Negocjatorzy spotykali się, dyskutowali, podpisywali dokument, szli na obiad, po czym się rozchodzili każdy w swoją stronę. Teraz jest inaczej. Sukces nie kończy się na podpisaniu kontraktu, lecz na jego zrealizowaniu, a być może otwarciu drzwi do długofalowej współpracy” – zwracał uwagę Zbigniew Dzideczek. Efekt negocjacyjny nie jest mierzony tu i teraz, lecz w odległej przyszłości.

„Z tego też powodu czasami odpuszczamy w negocjacjach pewne warunki, które na pierwszy rzut oka wydają się dla nas niekorzystne. Robimy to jednak ze względu na to, że widzimy szerszą perspektywę i wiemy, że nasze ustępstwo może służyć lepszemu interesowi w przyszłości” – uzupełniał Wojciech Sambor.

Podstawą skutecznych negocjacji jest w związku z tym odpowiednie przygotowanie się do nich. Decyzji dotyczących zobowiązań czy ustępstw nie należy podejmować spontanicznie przy stole negocjacyjnym, lecz na długo przed przystąpieniem do rozmów. Niestety wielu szkoleniowców prowadzi treningi negocjacji, skupiając się na możliwościach osiągnięcia szybkiego sukcesu. Jak podkreślają rozmówcy, taki sukces może być jednak źródłem porażki w przyszłości.

Przepis na negocjacje doskonałe?

Wysłuchaj całego podcastu „Sekrety Mistrzów” poświęconego tematyce negocjacji, w którym zaproszeni goście mówią m.in. o tym:

  • jak komunikuje się wytrawny negocjator, by z jednej strony zachować precyzję wypowiedzi, a z drugiej stworzyć przestrzeń do interpretacji drugiej stronie;

  • dlaczego nie negocjuje się z terrorystami;

  • dlaczego kompromis w negocjacjach jest przereklamowany i nie warto do niego dążyć;

  • jak przygotować perfekcyjną strategię negocjacyjną w perspektywie krótko- i długoterminowej;

  • czym jest sukces negocjacyjny i dlaczego nie zawsze oznacza on największy zysk;

  • z jakimi konsekwencjami należy się liczyć, stosując nieczyste metody negocjacji;

  • jak zadbać o swój komfort negocjacyjny.

Podcast odsłuchasz TUTAJ.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!