Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Siła w różnorodności. CEO DHL Express zdradza receptę na wysokie zaangażowanie pracowników

9 stycznia 2018 11 min czytania
Dawid Zaraziński
Ken Allen
Siła w różnorodności. CEO DHL Express zdradza receptę na wysokie zaangażowanie pracowników

Jak inwestowanie w pracowników przekłada się na biznes? Odnotowaliśmy wzrost rentowności na poziomie 3,5 mld euro, któremu towarzyszył wzrost o 30 punktów procentowych w rankingach zaangażowania – zdradza CEO DHL Express.

Logistyka to jeden z ciekawszych biznesowych obszarów do obserwowania. To często „pole doświadczalne” dla różnych trendów – od tych związanych z kapitałem ludzkim do automatyzacji procesów. Dlatego zachęcamy do lektury naszego wywiadu z Kenem Allenem, CEO DHL Express. Nasz rozmówca opowiada o roli HR w swojej firmie, o inicjatywach pracowniczych i inwestowaniu w ludzi. Pretekstem do wywiadu było ogłoszenie wyników globalnego zestawienia Najlepsze Miejsca Pracy, w którym DHL Express zajął 8 miejsce.

Jakim miejscem do pracy jest DHL Express?

Każdy pracownik DHL Express może być dumny z tego, że pracuje dla najbardziej międzynarodowej firmy na świecie. Jesteśmy obecni w ponad 220 krajach i regionach na całym globie – na obszarze większym niż ten, na którym działa ONZ, czy obecna jest Coca‑Cola. Niezależnie od tego, w jakim biurze pracujemy na co dzień, wszyscy razem stanowimy ważny element globalnej sieci, w ramach której oferujemy naszym pracownikom prawdziwie wielokulturowe i międzynarodowe środowisko pracy.

W naszej firmie obowiązuje otwarta kultura komunikacyjna, która każdemu z pracowników daje możliwość zadawania pytań, dzielenia się swoimi przemyśleniami i aktywnego udziału w procesie ulepszania naszej oferty. Niezwykle istotnym elementem organizacji są również pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientem. Osoby korzystające z usług DHL Express spotykają się z naszymi przedstawicielami na wielu etapach – począwszy od zamówienia przesyłki poprzez kontakt z reprezentującymi nas agentami celnymi czy rozliczeniowymi aż po odbiór paczki u kuriera.

W DHL Express organizujemy szereg inicjatyw mających na celu wzmocnienie poczucia wspólnoty i podejścia opartego na przekonaniu, że „wszystko da się zrobić”. Mam tu na myśli m.in. międzynarodowe turnieje piłki nożnej, różnego rodzaju konkursy, a także globalny program rozwoju i zaangażowania – Certyfikowany Specjalista Międzynarodowy (Certified International Specialist – CIS), pomagający w podnoszeniu specjalistycznej wiedzy i w rozwoju pracowników. Ponad 100 tys. ludzi uczestniczyło jak dotąd w CIS, a światowy zarząd i zarządy lokalne DHL Express regularnie poświęcają czas na osobiste prowadzenie sesji szkoleniowych CIS dla pracowników na wszystkich poziomach na całym świecie.

To właśnie dzięki takiemu podejściu, polegającemu na zaangażowaniu naszych pracowników, zostaliśmy ostatnio uznani za jedno z najlepszych miejsc pracy na świecie w ramach prestiżowego rankingu Great Place to Work.

Jednym z głównych wyzwań polskich firm jest dziś rekrutacja. Problemy z zatrudnieniem mają nie tylko drobne, ale także największe przedsiębiorstwa. Czy dla waszej firmy to także wyzwanie? Jeśli tak, jak sobie z nim radzicie?

Rzeczywiście, na całym świecie sektor usług logistycznych boryka się z problemami związanymi z pozyskaniem pracowników. Według niektórych szacunków na jednego dostępnego specjalistę w zakresie logistyki przypada aż sześć miejsc pracy, a trzeba tu dodać, że istnieją również wyliczenia mówiące o tym, że ofert pracy jest jeszcze więcej.

W DHL Express z uwagą obserwujemy tę trudną sytuację i sposób, w jaki firmy w niektórych krajach walczą o pracowników. Myślę jednak, że przedstawianie tego problemu jako niezwykle trudnego wyzwania byłoby zbytnim dramatyzowaniem. Z naszej strony dołożyliśmy ogromnych starań i zastosowaliśmy różne środki, dzięki którym nasza firma jest atrakcyjnym miejscem pracy. Myślę tu m.in. o prowadzonych programach premiowych i personalnych, takich jak np. konkurs na Pracownika Roku czy Tygodnie Doceniania, inicjatywach mających na celu podnoszenie specjalistycznej wiedzy i rozwój naszych pracowników, jak chociażby wspomniany już wyżej globalny program CIS, czy wreszcie przejrzystym wewnętrznym systemie awansów i atrakcyjnych pakietach świadczeń dodatkowych. Jeszcze jedną zaletą DHL Express jest fakt, że jako prawdziwie globalna firma mamy możliwość relokacji pracowników, niezależnie od pełnionych przez nich funkcji, pomiędzy różnymi rynkami. To czyni nas niezwykle atrakcyjnym pracodawcą dla wielu osób szukających pracy, zwłaszcza dla młodych marzących o międzynarodowej karierze.

Pozyskiwanie i utrzymywanie talentów to ciekawy temat, zwłaszcza z perspektywy globalnej firmy. Czy strategie działania w tym obszarze różnią się w zależności od rynków, na których działacie?

Jeżeli chodzi o pozyskiwanie talentów, to przed branżą logistyczną stoją dwa podstawowe wyzwania.

Po pierwsze wiele osób szukających pracy uważa karierę w tym sektorze za mniej ekscytującą i lukratywną niż w innych dziedzinach.

Po drugie zdaniem dużej części pracowników nie daje ona wystarczających możliwości rozwoju.

Na szczęście jednak z biegiem czasu sytuacja ta się zmienia. W ostatnich latach branża logistyczna doświadcza wzmożonego zainteresowania. Ma to związek przede wszystkim z rozwojem sektora e‑commerce, który w znaczący sposób przyczynił się do wzrostu znaczenia logistyki i towarzyszącej mu rosnącej świadomości konsumentów odnośnie do roli, jaką w ich zakupie pełni sam proces dostarczenia wybranej przesyłki.

Jako globalna firma utrzymujemy równowagę pomiędzy scentralizowanym i ustandaryzowanym podejściem do kwestii HR‑owych. Jest to niezwykle ważne w przypadku firmy sieciowej, którą charakteryzuje zdecentralizowana i dostosowana do lokalnych warunków kultura przedsiębiorczości, umożliwiająca utrzymanie wysokiej efektywności naszej strategii na wszystkich rynkach. Takie podejście wymaga oczywiście jasno zdefiniowanej i centralnie opracowanej polityki personalnej, uwzględniającej różnorodne programy i działania z zakresu employer brandingu, które następnie mogą być adaptowane i modyfikowane przez poszczególne kraje w zależności od lokalnych i bieżących potrzeb.

Sektor logistyczny przechodzi dziś prawdziwą rewolucję, związaną głównie z nowymi technologiami, w tym postępującą automatyzacją procesów. Jak radzicie sobie z tym wyzwaniem?

Rozwój robotyki, pojazdów autonomicznych i innych technologii zautomatyzowanych z pewnością ma potencjał do przekształcenia wielu procesów w obszarze logistyki. W krótkiej perspektywie czasowej największe prawdopodobieństwo wystąpienia zmian, zwłaszcza w procesie sortowania i obsługi, dostrzegamy w sektorze ekspresowych przesyłek kurierskich. Nie oznacza to oczywiście, że potencjalnym modyfikacjom nie ulegnie również szereg działań na końcowym etapie dostarczania przesyłek. Już teraz w magazynach DHL Supply Chain wdrażamy współpracujące z naszymi pracownikami roboty i inteligentne okulary wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Nowoczesne technologie ułatwiają realizację wielu zadań, przyczyniając się tym samym do wzrostu efektywności i produktywności pracy. Warto przy tym pamiętać, że poza umożliwieniem dalszego rozwoju, mimo potencjalnych zagrożeń związanych z niedoborem siły roboczej, nowoczesne rozwiązania technologiczne zapewniają również bezpieczniejsze warunki pracy. Poza tym wspierają pracowników w realizacji przyziemnych i rutynowych zadań, a także tworzą nowe możliwości rozwoju i zapotrzebowanie na nowe, alternatywne stanowiska pracy. To wszystko sprawia, że sektor logistyki stanie się jeszcze bardziej ekscytujący. Z drugiej strony nie ma co ukrywać, że postępujący rozwój technologii w pewnym sensie wpłynie również na zmianę profilu poszukiwanych pracowników.

Postępujący rozwój technologii wpłynie na zmianę profilu poszukiwanych pracowników #HR

Jednym z dużych wyzwań stojących przed działami HR jest dziś zaangażowanie w biznes firmy. Bardzo często działy HR działają w oderwaniu od głównej działalności firmy, jej produktów czy usług – czasem na własne życzenie, czasem są w swoją niszę spychane przez zarządy. Jak wygląda rola działu HR i jego zaangażowanie w waszej firmie?

W DHL Express kładziemy duży nacisk na to, aby dział HR był ważnym partnerem, który ma realny wkład w rozwój naszego biznesu. Kluczowymi elementami są tu przejrzyste i w pełni zintegrowane podejście do komunikacji oraz specjalne programy HR tworzone z myślą o wsparciu określonych celów biznesowych. Co więcej, dział HR reprezentowany jest w globalnym zarządzie naszej firmy, a oprócz tego w ramach naszego zespołu personalnego mamy partnerów biznesowych. Podstawowym filarem naszej globalnej strategii są zmotywowani pracownicy, a rola departamentu HR jest w tym zakresie szczególnie istotna. To przecież pracownicy działu personalnego planują i rozwijają inicjatywy mające na celu motywację i zaangażowanie pracowników. Dodatkowo wspierają również nasz biznes w charakterze doradczym, pomagając np. kierownikom poszczególnych działów interpretować i działać na podstawie cyklicznie przeprowadzanych Ankiet Opinii Pracownika. W DHL Express dział HR stanowi integralną część naszego biznesu.

Ważne jest nie tylko to, aby HR był zaangażowany w biznes – ale także, aby pracownicy czuli się za niego odpowiedzialni. Jak sprawić, żeby pracownicy czuli, że biznes jest ich, że mają na niego realny wpływ?

Przede wszystkim upodmiotowić pracowników. DHL Express został uznany za jedno z najlepszych miejsc pracy na świecie dzięki trzem podstawowym elementom: bezstronności, polegającej na przyznawaniu awansów tym, którzy na to najbardziej zasługują, merytokracji, czyli angażowaniu ludzi w decyzje zarządcze wpływające na ich pracę lub środowisko pracy oraz bieżącym informowaniu pracowników o ważnych problemach i zmianach. Pierwszy pokazuje pracownikom, że ich praca jest doceniana i nagradzana, a pozostałe dwa sprawiają, że czują się oni w pełni odpowiedzialni i personalnie zaangażowani w działania naszej firmy. Stworzyliśmy kulturę, w której każda osoba pracująca w ramach naszej sieci zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na niej spoczywa zarówno wobec klientów, jak i współpracowników. Wszystkie z realizowanych przez nas działań i inicjatyw podkreślają, że nasza korporacyjna kultura opiera się na jedności – globalna sieć DHL funkcjonuje jako jedność – AS ONE.

DHL Express to wielokulturowe środowisko pracy. To słabość czy siła organizacji? Jak wpływa na zaangażowanie pracowników?

Uważamy, że różnorodność naszych pracowników to jeden z najważniejszych elementów świadczących o naszej sile. Kobiety i mężczyźni w różnym wieku, reprezentujący różne rasy, grupy etniczne i religie, a także osoby z różnym stopniem niepełnosprawności, o różnej orientacji seksualnej – wszyscy oni wnoszą do DHL Express swój wkład i indywidualne podejście, które koniec końców przekłada się na sukces organizacji.

Kwestie dotyczące różnorodności, tolerancji i szacunku stanowią integralny element naszej kultury korporacyjnej. Polegamy na lokalnych menedżerach, którzy dzięki bogatemu doświadczeniu pomagają nam żyć w zgodzie z lokalnymi uwarunkowaniami, zrozumieć lokalną kulturę, a tym samym dostosować naszą ofertę w taki sposób, aby dostarczać wszystkim klientom najlepszej jakości usługi. Warto przy tym dodać, że tworząc międzynarodowy zespół rozrzucony po całym świecie, mamy szansę korzystać z najlepszych praktyk wypracowanych w ramach naszej sieci. Dodatkowo dzięki możliwości dobrowolnej relokacji najbardziej utalentowanych pracowników pomiędzy różnymi rynkami możemy na szeroką skalę korzystać z ich wiedzy i umiejętności, co z kolei pozwala nam na nieustanną dywersyfikację i pogłębianie doświadczenia naszej kadry zarządzającej.

Gdyby miał pan udzielić polskim firmom jednej rady dotyczącej polityki kadrowej, to brzmiałaby ona…

…przede wszystkim nie wzbraniać się przed inwestowaniem w kapitał ludzki. Pracownicy, o ile tylko ich wiedza, talent i energia wykorzystywane są we właściwy sposób, stają się najcenniejszym i najbardziej efektywnym zasobem, który pozwala na zrównoważony wzrost przedsiębiorstwa. Inwestowanie w pracowników poprzez ich rozwój i szkolenia, a także liczne inicjatywy budujące zaangażowanie, choć na pierwszy rzut oka nie przynoszą żadnych namacalnych korzyści, w dłuższej perspektywie w pozytywny sposób przekładają się na wyniki dotyczące ich wydajności i efektywności. W latach 2008–2016 w DHL Express odnotowaliśmy wzrost rentowności na poziomie 3,5 mld euro, któremu towarzyszył wzrost o 30 punktów procentowych w rankingach zaangażowania. Jaki z tego wniosek? Istnieje wyraźna zależność pomiędzy zaangażowaniem pracowników a biznesowymi wynikami firmy.

W Polsce DHL Express istnieje od 1991 roku, stanowiąc dzisiaj miejsce pracy dla ponad 1000 pracowników i kurierów. Za swoje osiągnięcia w sferze polityki personalnej DHL Express zdobył wiele prestiżowych wyróżnień. Na szczeblu globalnym starania organizacji DHL Express na świecie zostały docenione w tegorocznym rankingu Great Place To Work. Możliwość posługiwania się certyfikacją Great Place To Work stanowi szczególne wyróżnienie dla DHL Express w Polsce.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!