Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Różnorodność: warto stawiać sobie mierzalne cele

4 października 2022 13 min czytania
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Maria Korcz
Różnorodność: warto stawiać sobie mierzalne cele

O zarządzaniu różnorodnością i inkluzywnością opowiada Daria Gostkowska, Dyrektorka Wykonawcza Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Banku BNP Paribas. Rozmowa jest częścią badania jakościowego, którego wyniki ukażą się w 17 numerze „ICAN Management Review”. Wydanie to będzie poświęcone tematyce Diversity&Inclusion w polskim biznesie. Rozmawia Maria Korcz.

Dlaczego różnorodność jest dla BNP Paribas tak bliskim tematem?

Nie bez powodu. To jedno z 12 zobowiązań strategii CSR Grupy BNP Paribas oraz jedno z zobowiązań strategii CSR i Zrównoważonego rozwoju naszego banku. To także element ogłoszonej przez nas w tym roku strategii GObeyond na lata 2022–25. Różnorodność pojawia się w naszej codziennej pracy na każdym kroku. Zawsze staramy się podkreślać, że każdy człowiek jest wyjątkowy, unikalny, jedyny w swoim rodzaju. Z ogromnym szacunkiem i z ogromną uważnością podchodzimy do każdego bez względu na płeć, wiek, przynależność etniczną, narodową, na niepełnosprawności, przekonania religijne czy polityczne, ale także bez względu na cechy charakteru i osobowość. Chcemy tworzyć kulturę współpracy opartą na zaufaniu i wzajemnym szacunku, w której wszyscy mogą wyrażać siebie, realizować swoje aspiracje zawodowe, czuć się doceniani i mieć poczucie wpływu.

Bank BNP Paribas już po raz czwarty z rzędu został zaliczony do pracodawców, którzy wyróżniają się dojrzałością w zarządzaniu różnorodnością i budowaniem inkluzywnego środowiska pracy. Znaleźliśmy się w gronie 38 firm, które pomyślnie przeszły badanie Diversity IN Check przeprowadzane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W tegorocznej edycji organizatorzy po raz pierwszy wskazali liderów – sześć firm, które osiągnęły najwyższy wynik i zdobyły co najmniej 80% możliwych do zdobycia punktów. Wśród nich znalazł się nasz bank.

Wymieniła pani kilka wewnętrznych zobowiązań, wskazując na różnorodność jako ważny cel, którym niewątpliwie dla państwa jest. Jakie priorytety wytypowali państwo w obszarze zarządzania nią?

Jestem gorącą zwolenniczką tego, by różnorodność mierzyć. W innym przypadku, bez konkretnych celów, tempo jej wdrażania będzie niesamowicie wolne. W Banku BNP Paribas nie chcielibyśmy czekać latami na zmiany, w związku z czym stawiamy sobie mierzalne cele, np. wzrost zatrudnienia kobiet, tak by na wyższych stanowiskach wynosiło ono 40% przed końcem 2030 roku. By to się udało, ustaliliśmy m.in. zasady równej rekrutacji czy organizowanie programów rozwojowych dla liderek. To, co w kwestii różnorodności płci już udało nam się zrobić, mogę podać na przykładzie zarządu banku. Jeszcze kilka lat temu nie było w nim ani jednej kobiety. W tej chwili w zarządzie zasiadają dwie wiceprezeski.

Do różnorodności dążymy na wszystkich polach. Staramy się poszerzać grono naszych pracowników również o osoby z niepełnosprawnościami. Chcemy, by były one coraz większą częścią naszych zespołów. Istotnym aspektem tej strategii jest zachęcanie pracowników do tworzenia oddolnych inicjatyw pracowniczych. Jako organizacja dajemy wsparcie i poczucie autonomii, by takie inicjatywy mogły się rodzić.

Czy zrealizowali państwo jakiś projekt, z którego są państwo w tym zakresie szczególnie dumni?

Jak już wspomniałam, zachęcamy i wspieramy naszych pracowników, by sami inicjowali różnego rodzaju akcje i programy. Pierwszą społecznością, jaka formalnie zawiązała się w banku, były kobiety, które stworzyły oddolny program „Kobiety zmieniające BNP Paribas”. Zainicjowano go w 2019 roku. Jego uczestniczki nie skupiają się tylko na równym traktowaniu ze względu na płeć, ale także na tym, by nasza organizacja dawała wszystkim pracownikom równe szanse, by o naszej drodze zawodowej decydowały przede wszystkim kompetencje, a nie stereotypy przełożonych. W szeregach tej inicjatywy znalazły się kobiety, które same pokonały ograniczenia i chcą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Program był sygnałem i inspiracją dla pozostałych osób, że mogą tworzyć sieci pracownicze i działać na rzecz ważnych dla siebie spraw. Obecnie w banku prężnie funkcjonują także: „BNP Paribas Pride Poland”, sieć ojców „Tato, masz to jak w banku” oraz sieć stworzona przez pracowniczki i pracowników 50+ „Wiek Agawy”. Nasze wsparcie dla osób LGBT+ zostało też docenione przez portal Cashless.pl, który w rankingu instytucji finansowych przyznał nam, jako jedynemu spośród kilkudziesięciu uczestników, maksymalną liczbę punktów.

Dlaczego, pani zdaniem, zarządzanie różnorodnością jest tak ważne?

Jesteśmy przekonani, że inkluzywna kultura organizacyjna zwiększa kreatywność, jest motorem innowacyjności, otwiera na nowe idee, rynki, klientów, buduje przewagę biznesową, a tym samym przyczynia się do rozwoju pracowników i sukcesu całej organizacji. Pokazują to liczne badania: organizacje zdywersyfikowane mają o 35% lepsze wyniki finansowe, są o 83% bardziej innowacyjne, o 75% krótszy jest czas ich wejścia na rynek. Wynika to z tego, że ich produkty i usługi są „w punkt”, bo nie pracowała nad nimi jednorodna grupa, a szerokie, zdywersyfikowane grono osób. Takie firmy odnotowują też o 70% wyższy wzrost w porównaniu z firmami, które stawiają na jednorodne środowisko pracy. W tej chwili widzimy też, że dla pracowników czy kandydatów bardzo ważne jest to, na ile firma otwiera się na różnorodność i jak bardzo jest inkluzywna.

A czy mierzycie państwo w jakiś sposób te wszystkie korzyści płynące z różnorodności?

Jak najbardziej. Tak jak wspomniałam, korzyści przekładają się zarówno na wyniki finansowe, jak i przyjazność miejsca pracy oraz zaangażowanie zespołów. Wszystkie te parametry mierzymy i wszystkie sukcesywnie się poprawiają – niezależnie od tego, czy mówimy o wynikach finansowych, czy o EVP, czyli zestawie korzyści dla pracowników.

Wydaje mi się, że różnorodność jest szczególnie ważna w procesie rekrutacji, w polityce awansów, zasadach prowadzenia spotkań. Czy istnieje w państwa firmie zestaw dobrych praktyk określający promowanie różnorodności w tych obszarach?

Tak, zdecydowanie. Mamy Dekalog Równego Traktowania, który jest drogowskazem, jakim miejscem pracy chcemy być, a jakie zachowania są nieakceptowalne i godzą w zasadę równości oraz szacunku. Podczas rekrutacji, jak i w procesie wewnętrznego awansu na dane stanowisko, mamy parytety i upewniamy się, że spełniony jest podstawowy warunek równości płci i nie jest to tylko jednorodna grupa osób. Zawsze też dbamy o to, by podczas rekrutacji grono kandydatów było różnorodne pod względem płci. Jest to element, na który nasz Departament Rekrutacji zwraca szczególną uwagę.

A jaka pani zdaniem jest rola prezesa bądź prezeski oraz menedżerów i menedżerek w zarządzaniu różnorodnością?

Aby czerpać korzyści płynące z różnorodności kulturowej w ramach organizacji, konieczne jest stawienie czoła wyzwaniom, takim jak bariery kulturowe, etniczne czy tożsamościowe. Praca w ramach zespołów wielokulturowych czy różnorodnych tożsamościowo jest trudna, jeśli funkcjonują uprzedzenia lub negatywne stereotypy. Dlatego na wadze zyskuje rola lidera, który zarządza różnorodnością i który podkreśla rolę tolerancji oraz wyrozumiałości. Na czele naszej organizacji stoi osoba, która zdecydowanie nadaje ton tym zmianom, stawia na różnorodność, inkluzywność i okazuje szacunek absolutnie każdemu.

Warto też podkreślić, że menedżerowie otrzymują od nas wsparcie w postaci możliwości skorzystania ze specjalnie przygotowanych szkoleń z zakresu różnych aspektów D&I (Diveristy & Inclusion), podczas których dodatkowo mogą zwiększać swoje kompetencje dotyczące zarządzania różnorodnością. Zrozumienie i akceptowanie występujących wśród członków zespołów różnic pomaga im wykorzystać wszystkie kompetencje oraz potencjał grupy. W rezultacie pozwala to uzyskać lepsze efekty na wielu płaszczyznach. Z kolei angażowanie się pracowników w tworzenie i prowadzenie sieci pracowniczych to naturalna szkoła bycia liderem czy zarządzania projektem.

Czy w historii firmy zdarzyły się sytuacje, kiedy faktycznie postawa menedżera lub prezesa pokazała, jak ważna jest dla państwa różnorodność?

Kiedy kilka lat temu w naszym zarządzie jeszcze nie było kobiet. Prezes banku, Przemek Gdański, publicznie deklarował chęć tej zmiany i otwarcie wspominał o konieczności wspierania kobiet w biznesie. Były to odważne deklaracje. Natomiast z punktu widzenia prezesa banku oraz całego zarządu było naturalne i oczywiste, że ta zmiana musi mieć miejsce. Dziś mamy w zarządzie dwie kobiety i wiele inicjatyw na rzecz siły kobiet w biznesie.

No właśnie, czy pani zdaniem polscy menedżerowie są przygotowani dzisiaj do zarządzania różnorodnością? Wydaje mi się, że teraz to już nie jest tylko kwestia LGBT+ bądź równości płci, ale np. imigrantów, których duża fala dotarła po wybuchu wojny w Ukrainie do naszego kraju, prawda?

Wojna w Ukrainie bardzo zmieniła nasze nastawienie. Obywatele Ukrainy są jednak kulturowo zbliżoną do nas grupą. Większe wyzwanie stanowią inne kultury czy narodowości, bardziej oddalone od nas geograficznie, które w przyszłości coraz liczniej będą napływać do Polski w związku, np. ze zmianami klimatycznymi. Dlatego warto już teraz rozmawiać i edukować. Pokazywanie, że są to ludzie tacy sami jak my, mający te same problemy i potrzeby, bardzo pomaga zmienić percepcję. Staramy się uczyć, że należy im się szacunek bez względu na kraj pochodzenia czy religię, którą wyznają, nie tylko wewnątrz organizacji, ale też na zewnątrz. Dobrym przykładem takiego działania jest inicjatywa Banku BNP Paribas i Polskiego Czerwonego Krzyża: „Pierwsza pomoc ludzkości”. W jej ramach przeprowadziliśmy eksperyment społeczny, w którym chcieliśmy sprawdzić, czy jesteśmy w stanie nieść pomoc każdej osobie, niezależnie od jej pochodzenia, wyznania, tożsamości płciowej czy sytuacji społecznej. Kampania ta zdobyła liczne nagrody, m.in. dwa Brązowe Lwy w kategorii Design oraz Outdoor na tegorocznym festiwalu reklamowym Cannes Lions.

A czy są jakieś stereotypy, które pani zdaniem wciąż pokutują i wymagają jeszcze przepracowania?

Trudności wynikają głównie z uprzedzeń i negatywnych stereotypów, ale też po prostu z obawy przed czymś nowym i nieznanym. W Banku BNP Paribas widzimy to wyraźnie w inicjatywach związanych ze społecznością LGBT+. To temat, który wciąż bardzo polaryzuje społeczeństwo, co również przekłada się na środowisko pracownicze w banku. Tym bardziej cieszy nas fakt, że nasze odważne i transparentne działania przynoszą efekty, a także, że coraz mniej dostrzegamy w tym aspekcie podziałów, a coraz więcej otwartości na dialog i współpracę. Bo wszyscy mamy jeden cel: chcemy, by każdy był traktowany równo.

Z kolei, jeśli chodzi o równość płci, dostrzegamy, że im bardziej aktywne w działaniach na rzecz równości stają się kobiety, tym silniejsze jest zaniepokojenie mężczyzn. Dlatego ważne są edukacja, budowanie mostów, zachęcanie do współpracy. Zapraszamy do wspólnych działań, czego przykładem jest to, że uczestniczki programu *”*Kobiety zmieniające BNP Paribas” wraz z siecią ojców „Tato, masz to jak w banku” razem organizują Tydzień rodzicielski.

Z równą troską dbamy o dobrostan psychofizyczny kobiet i mężczyzn, celebrujemy dzień kobiet, ale też dzień mężczyzn. Szanujemy fakt, że każdy jest inny i ma prawo do własnego rozumienia świata. Przykładem z ostatnich miesięcy jest nasza kampania o feminatywach. Zachęcamy do stosowania końcówek z żeńską formą, kiedy mówimy np. o zawodach wykonywanych przez kobiety, ale wiemy, że nie każdy od razu będzie entuzjastą tej zmiany. Natomiast to, czego wymagamy bezwzględnie, to wzajemny szacunek do siebie nawzajem, mimo różnic.

Czy jest coś, co uważa pani za warte uwagi w dyskusji o różnorodności?

Cieszymy się, że temat równości staje się coraz częściej elementem priorytetowym w organizacjach. W tej kwestii mamy już spore doświadczenie, którym chętnie się dzielimy, chcąc inspirować innych do zmiany. Nasze podejście do tego tematu przynosi konkretne owoce. Widzimy, że dla naszych pracowników jest to ważne, a nasze zaangażowanie jest przez nich doceniane.
W ramach dzielenia się swoim doświadczeniem pod koniec września, przy okazji 3. rocznicy powstania programu „Kobiety zmieniające BNP Paribas”, wydaliśmy krótki przewodnik, od kobiet dla kobiet, Jak wspierać kobiety w organizacjach, który dostępny jest na stronie internetowej banku w zakładce Biuro Prasowe.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!