Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Etyka w biznesie

Presja sprzyja nadużyciom

1 października 2013 8 min czytania
Mariusz Witalis
Wojciech Niezgodziński
Presja sprzyja nadużyciom

W związku z trwającym już od kilku lat spowolnieniem gospodarczym zarządzający przedsiębiorstwami i ich pracownicy znaleźli się pod zwiększoną presją na osiąganie dobrych wyników finansowych, co skłania ich nie tylko do bardziej rygorystycznego zarządzania budżetami, ale też zwiększa ryzyko nieetycznych zachowań w biznesie.

Potwierdza to przeprowadzone przez EY Badanie Nadużyć Gospodarczych 2013, w którym wzięło udział 3,5 tys. przedsiębiorstw w 36 krajach. Większość respondentów zgodziła się, że menedżerowie znajdują się pod coraz większą presją wywieraną na nich osobiście przez inwestorów i właścicieli, którzy są już zniecierpliwieni kryzysem i oczekują dobrych wyników.

Presja uderza bezpośrednio w menedżerów – możliwe obniżenie wynagrodzenia czy nawet utrata stanowiska są bardzo silnym motywatorem do realizacji wyśrubowanych celów, a w takich okolicznościach metody ich osiągania tracą na znaczeniu. Ankietowani przyznają, że presja jest na tyle duża, że stwarza pole do nadużyć, tym bardziej że część zarządzających nie wierzy w poprawę warunków prowadzenia biznesu w najbliższych miesiącach. Dlatego menedżerowie nierzadko idą na skróty lub wręcz działają nielegalnie, by osiągnąć krótkoterminową poprawę wyniku i zadowolić tym swoich przełożonych czy właścicieli firmy. W efekcie co piąty ankietowany był świadkiem jakiegoś rodzaju manipulacji finansowych. Co symptomatyczne, występowały one głównie w obszarach mających zrównoważyć budżet, tj. przychodów (zawyżonej sprzedaży) i wydatków (zaniżonych kosztów). Wśród działań mających na celu osiągnięcie krótkoterminowych wyników finansowych ankietowani wymieniali m.in.: rozpoznanie przychodów wcześniej, niż być powinny (średnio 9%, w Polsce 12%), ukrywanie kosztów (odpowiednio 8% i 2%) i tzw. zapychanie kanału dystrybucji (channel stuffing), czyli nakłanianie klientów do zakupu niepotrzebnych towarów (6% i 8%).

Menedżerowie nierzadko idą na skróty lub wręcz działają nielegalnie, by osiągnąć krótkoterminową poprawę wyniku i zadowolić tym swoich przełożonych czy właścicieli firmy.

Milczące przyzwolenie

Częstotliwość występowania nieetycznych zachowań – w tym nadużyć i korupcji – podejmowanych w odpowiedzi na presję na dobre wyniki, jest zatrważająca. Badanie wskazuje, że jeden na pięciu respondentów jest świadomy manipulacji finansowych dokonywanych w jego firmie, a 57% badanych osób (w Polsce 59%) uważa, że korupcja jest w ich kraju rozpowszechniona. Duża część ankietowanych nie wierzy w uczciwość firm ani w standardy postępowania obowiązujące w ich branży. Aż 38% uczestników badania (w Polsce 42%) uważa, że w ich kraju firmy często przedstawiają lepsze wyniki finansowe niż w rzeczywistości, a co piąty respondent (ogółem 26%, w Polsce 22%) uważa, że w jego branży przekupstwo jest często stosowaną metodą pozyskiwania kontraktów. W rozmowach z wyższą kadrą kierowniczą ankieterzy EY nie znaleźli potwierdzenia takiej skali tego zjawiska, ale jeżeli te przekonania znajdują odbicie w faktycznym zachowaniu, jest to tendencja bardzo niepokojąca. Firmy mają zatem powód, by krytycznie podchodzić do wyników raportowanych do centrali i zastanawiać się, czy mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Historia kryzysu ekonomicznego mówi nam dużo o nadużyciach »

Kryzys sprzyjał korupcji i nadużyciom 

Mariusz Witalis PL

Ryzyko niewłaściwej sprawozdawczości jest potęgowane przez zagrożenia związane z praktykami korupcyjnymi. Szczególnie niepokojące są odpowiedzi ankietowanych wskazujące, że w przedsiębiorstwach panuje duże przyzwolenie na nieetyczne zachowania. Aż 35% ankietowanych (w Polsce 38%) uważa, że takie zachowania, jak oferowanie upominków, korzyści pieniężnych i rozrywki, mogą być usprawiedliwione, jeśli pomoże to firmie przetrwać okres spowolnienia gospodarczego (więcej w ramce Nieetyczne zachowania w przedsiębiorstwach). Co ciekawe, ponad jedna czwarta badanych z działów sprzedaży i marketingu jest zdania, że oferowanie komuś upominków lub usług, aby zdobyć lub utrzymać relacje biznesowe, jest do przyjęcia – to prawie dwukrotnie wyższy wynik niż w przypadku ogółu respondentów.

„Nas to nie dotyczy!”

Znamienny jest fakt, że wielu badanych zaprzecza, jakoby zjawisko korupcji występowało w ich bliskim otoczeniu. Twierdzą, że ogólnie występuje ona w ich kraju, ale na pytanie, czy występuje w ich firmie, zaprzeczają. W rzeczywistości jednak, jeżeli korupcja występuje w danym kraju, występuje też w danej branży, a często także bezpośrednio w firmie.

Niezauważone na czas niewielkie uchybienia zwykle szybko ewoluują w kierunku groźnych biznesowo manipulacji.

Niedostrzeganie zagrożenia lub lekceważenie go (strategia strusia), połączone z niemym przyzwoleniem na nieetyczne zachowania lub po prostu niewystarczającą kontrolą, może przyczynić się do nakręcenia spirali nadużyć. Niezauważone na czas niewielkie uchybienia zwykle szybko ewoluują w kierunku groźnych biznesowo manipulacji. W dodatku pokutuje przekonanie, że rygorystyczne przestrzeganie zasad etycznych (polityki zgodności) ma negatywny wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Presja sprzyja nadużyciom

Presja sprzyja nadużyciom

Zarządzanie ryzykiem nadużyć

Nieetyczne zachowania, w tym łapówki i manipulacje wynikami finansowymi, „umożliwiają” realizację celów finansowych jedynie w krótkim okresie, natomiast w dłuższej perspektywie ich skutki mogą być opłakane dla biznesu. Fałszywy dylemat, czy wybrać uczciwe zachowanie, czy niewłaściwie rozumianą konkurencyjność, nierzadko prowadzi zarządzających w kierunku manipulacji, za co mogą grozić kary nakładane przez regulatorów. Z praktyki wiadomo jednak, że to niejedyne potencjalne konsekwencje, które mogą dotknąć organizację, w której wykryto nadużycia. Utrata wartości firmy, jaka może powstać w wyniku przedstawienia nieprawdziwych danych lub korupcji, może być bowiem znacznie większa niż ewentualne sankcje nałożone przez regulatorów. Efektem może być chyba najczarniejszy biznesowy scenariusz – spadek popytu połączony z nagłym odwrotem inwestorów finansujących bieżącą działalność.

By uchronić się przed takim scenariuszem, firmy starają się przeciwdziałać nadużyciom, jednak, jak wskazuje badanie, zakres tych działań jest bardzo ograniczony. Jedynie 60% respondentów stwierdziło, że w ich firmie jest polityka antykorupcyjna i zapobiegania nadużyciom, a w Polsce ten odsetek wyniósł jeszcze mniej – zaledwie 40% (więcej w ramce Narzędzia do walki z korupcją w biznesie).

Ten wynik jest niepokojący, tym bardziej że zarządzanie ryzykiem nadużyć nie wymaga szczególnie skomplikowanych czy kosztownych narzędzi. I choć nie ma uniwersalnego sposobu na to, by wyeliminować wszystkie okoliczności sprzyjające nadużyciom, to wystarczy stosować kilka dobrych zasad, które zauważyliśmy u niektórych przedsiębiorstw uczestniczących w badaniu:

  • należy mieć świadomość ryzyka i możliwych konsekwencji;

  • ważne jest, by działać na rzecz zmniejszenia tego ryzyka – między innymi poprzez uwrażliwienie menedżerów i pracowników na istnienie problemu oraz odpowiednie dostosowanie obowiązujących zasad;

  • warto nie tylko kontrolować zachowania pracowników, ale także przekazywać komunikaty o skutecznym sankcjonowaniu oraz skali nieetycznego postępowania;

  • nie należy zapominać o korzyściach wynikających z zachowania polityki zgodności. Korzystne może być nie tylko zmniejszenie ryzyka strat stricte finansowych. Zgodność, a co za tym idzie – wiarygodność, jest także zauważana i sowicie nagradzana przez inwestorów;

  • warto przeanalizować kluczowe obszary ryzyka i koncentrować się na nich, w miarę możliwości wspomagając się współczesną technologią;

  • wreszcie, w myśl zasady „kto pyta, nie błądzi”, warto domagać się odpowiedzi na trudne pytania, także w sprawach, których zrozumienie nie jest oczywiste. Z reguły im więcej takich pytań się rodzi, tym bardziej zwiększa się prawdopodobieństwo nadużycia w danym obszarze.

Presja sprzyja nadużyciom

Presja sprzyja nadużyciom

Polska aspiruje już do miana państwa rozwiniętego, ale w aspekcie występowania zjawisk korupcyjnych oraz zarządzania ryzykiem nadużyć wciąż jeszcze znajduje się bardziej na etapie gospodarki rozwijającej się. Dotyczy to na przykład postaw prezentowanych przez wielu przedstawicieli działów sprzedaży i marketingu. Także w dziedzinie wdrażania skutecznych mechanizmów zapobiegania korupcji i nadużyciom polskie firmy mają jeszcze wiele do nadrobienia.

* Badanie EY przeprowadzono między listopadem a grudniem 2012 roku, wśród 3459 pracowników największych przedsiębiorstw z 36 krajów Europy, Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki (EMEIA), w tym 100 z Polski. Wśród respondentów byli członkowie zarządów i rad nadzorczych oraz kierownicy.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

PRZECZYTAJ TAKŻE: Poznaj nowy sposób myślenia »

Jak skutecznie ustrzec się przed nadużyciami i korupcją w firmie – nowy sposób myślenia 

Jim Turley , Andrzej Łokaj PL

Rozmowa HBRP z Jimem Turleyem, globalnym prezesem firmy doradczej Ernst & Young, o przyczynach słabej skuteczności tropienia nadużyć i korupcji w firmie i o nowym sposobie myślenia, dzięki któremu można tę skuteczność zwiększyć.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!