Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Pozwólmy pracownikom współuczestniczyć w zmianach

1 maja 2013 4 min czytania
Jakub Vogtt
Piotr Gozdowski
Pozwólmy pracownikom współuczestniczyć w zmianach

Niezależnie od tego, jaka motywacja stoi za planowaną transformacją czy jest to fuzja, ekspansja terytorialna, poprawa wydajności bądź zmiana orientacji biznesowej wcześniej czy później dotknie ona pracowników firmy, i to w wieloraki sposób.

Podczas przygotowania strategii zmian szczególnie istotne jest zjednanie liderów oraz wzbudzenie wśród pracowników poczucia współtworzenia, a co za tym idzie, współodpowiedzialności za nowo wprowadzane procesy.

Wprowadzajmy zmiany przez liderów

Niezależnie od tego, czy mamy w firmie kulturę opartą na charyzmatycznym przywództwie silnego lidera, czy też organizacja wypracowała partycypacyjny model przywództwa, zmiana wymaga zaangażowania na poziomie liderów.

W firmach cechujących się silnym przywództwem to lider jest osobą zdolną do kształtowania kultury organizacyjnej. Jego wizja, wartości i oczekiwania stanowią wspólną płaszczyznę, do której odnosi się organizacja. Zgodnie z tą wizją firma niejako powiela dany sposób postrzegania zarówno rzeczywistości oraz co chyba jeszcze ważniejsze samej siebie. W tak skonstruowanym środowisku transformacja biznesowa jest procesem odgórnie kierowanym przez silnie oddziałujący ośrodek zarządczy. Dobrze znanym przykładem jest firma konsultingowa Ernst & Young w Polsce, która w 2002 roku połączyła się z polskim oddziałem firmy Arthur Andersen pod przywództwem partnera zarządzającego z tejże firmy. W krótkim czasie firma Ernst & Young zaczęła osiągać cele charakterystyczne wcześniej dla strategii firmy Arthur Andersen, np. zdobywanie tytułów najbardziej pożądanego pracodawcy wśród absolwentów i studentów wyższych uczelni, szczególnie ekonomicznych, czy też pierwsze miejsca w rankingach siły i rozpoznawalności marki wśród kadry menedżerskiej w Polsce.

Silne przywództwo ma także ciemne strony w postaci zagrożenia uzależnieniem od osoby samego lidera. Powszechnie znanym przykładem tego zagrożenia jest historia firmy Apple z lat osiemdziesiątych. Po odejściu Steve’a Jobsa, którego charyzmatyczne przywództwo jednoczyło pracowników i wyzwalało w nich nieprzeciętną wydajność, a firmie dawało zdolność do kreowania innowacyjnych produktów, w ciągu kilku lat firma Apple utraciła te przymioty. Choć wciąż pozostawała dobrą firmą, jednak o niewspółmiernie niższej dynamice wzrostu przychodów.

Tam, gdzie centralne przywództwo jest mniej dominujące lub skala organizacji jest bardzo duża, wzrasta znaczenie roli liderów zmian na wszystkich szczeblach organizacji. Ten sposób współpracy od kilku już lat znakomicie się sprawdza u jednego z operatorów telekomunikacyjnych, gdzie wspieramy organizację IT w ciągłym dostosowywaniu się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań rynku i klienta biznesowego. Liderami są menedżerowie, którzy bezpośrednio wpływają na otoczenie pracy oraz promują, informują i przekazują innym wiedzę zarówno o samej zmianie, jak i istocie oczekiwanych efektów. Pozyskanie dla celów strategicznych formalnych i nieformalnych liderów jest kluczem do osiągnięcia sukcesu procesu transformacji. W tego typu projektach większość wysiłków jest poświęcona budowaniu liderów wewnątrz organizacji, w szczególności przez transfer wiedzy podczas codziennej współpracy w formule shadow management.

Twórzmy właścicieli zmian

Właściciel zmiany to osoba, która traktuje planowaną zmianę jak własną, dogłębnie ją rozumie i akceptuje, na jej wdrożeniu osobiście jej zależy. Istotą jest sprawienie, by formalni i nieformalni liderzy na wszystkich poziomach firmy stali się właścicielami zmian, by się z nimi utożsamili, gdyż jest to warunkiem koniecznym dla możliwości oddziaływania na pozostałych członków zespołu przedsiębiorstwa.

Efekt ten osiąga się przez współuczestniczenie menedżerów i pracowników w wypracowywaniu docelowych rozwiązań. W każdym projekcie strategicznym realizowanym przez doświadczonych konsultantów warunkiem brzegowym jest oddelegowanie odpowiednich pracowników klienta do projektu. Przykładowo, u jednego z moich klientów z branży telekomunikacyjnej przez ponad rok kolejne koncepcje nowej organizacji obsługi klienta nie uzyskiwały akceptacji do wdrożenia. Stan taki utrzymywał się do czasu, aż został zatrudniony przyszły szef tej nowo tworzonej organizacji, który szybko zakończył prace koncepcyjne i powołał kilkuosobową grupę przyszłych menedżerów do prac wdrożeniowych.

Wartością opracowywanych wspólnie projektów często nie jest samo rozwiązanie, w postaci strategii finalnie przedłożonej do zatwierdzenia. To proces pracy nad rozwiązaniem końcowym nadaje mu wiarygodność w oczach osób uczestniczących, a jednocześnie zwiększa szanse na właściwe zrozumienie aspektów wdrożeniowych, w szczególności związanych z kulturą organizacyjną firmy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!