Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)
Polska flaga

Pośpiech to zły doradca

1 sierpnia 2020 5 min czytania
Zdjęcie Kama Jankowska-Lorek - Wiceprezes firmy CQURE
Kama Jankowska-Lorek
Pośpiech to zły doradca

Streszczenie: Podejmowanie decyzji w pośpiechu może prowadzić do błędów, które w dłuższej perspektywie przynoszą więcej szkody niż pożytku. W szczególności menedżerowie w dynamicznych warunkach rynkowych, takich jak te obserwowane w branży IT, muszą dostosować swoje podejście do zmieniającej się sytuacji, unikając pochopnych decyzji. Zawód menedżera wymaga umiejętności delegowania zadań, nadzorowania projektów i rozwiązywania konfliktów w zespole, co wymaga zupełnie innych kompetencji niż rola specjalisty. Szybki awans z jednej roli do drugiej, zwłaszcza w branży IT, może nie być zawsze najlepszym rozwiązaniem, ponieważ nie każdy specjalista ma predyspozycje do roli menedżera. Pośpiech w takim przypadku może prowadzić do frustracji i nieefektywności.

Pokaż więcej

Dynamiczne tempo wzrostu, nie tylko w czasach pandemii, skłania liderów do podejmowania szybkich decyzji. A te, choć początkowo wydają się słuszne, mogą czasem przynieść więcej szkody niż pożytku.

Turbulentne warunki rynkowe nie ułatwiają zarządzania pracownikami i konsekwentnego rozwijania ich kompetencji. Dlatego menedżerowie powinni dostosować się do nowej sytuacji, jednocześnie sprawnie i mądrze organizując dodatkowe zasoby. Celowo nie używam tu słowa „szybko”, ponieważ doświadczenie podpowiada mi, że pośpiech nie jest najlepszym doradcą. Myślę, że to mamy okazję obserwować w przypadku awansu Konrada.

Pytanie o właściwą kolejność osiąganych szczebli kariery towarzyszy menedżerom w zasadzie od początków istnienia korporacji. W świecie IT mamy do czynienia z jego szczególną odmianą, a mam tutaj na myśli potencjalny awans ze specjalisty na menedżera projektów. Długa praca w CQURE, a jeszcze dłuższa w branży IT, uświadomiła mi, że te dwa stanowiska wymagają posiadania lub też wypracowania (o ile to możliwe) odmiennych zestawów kompetencji. Specjalistę najczęściej cechuje duża potrzeba koncentracji, skupianie się na wąskim zakresie obowiązków oraz (chociaż nie chciałabym tu zabrzmieć stereotypowo) pewna doza introwertyzmu. Menedżer projektów to człowiek, którego jednym z kluczowych obowiązków jest delegowanie zadań i nadzorowanie terminowego wykonywania projektu. Również rozwiązywanie konfliktów w zespole, gdzie niezbędne są doskonała komunikacja i otwartość.

Zostało 69% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!