Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Pokonuj ściany na rowerze: zyskaj czas i rozwiąż swoje problemy

2 lipca 2013 4 min czytania
Zdjęcie Piotr Stohnij - Ekspert w zakresie zmian pokoleniowych w biznesie, autor książki Koniec alfabetu. Trener i konsultant ICAN Institute.
Piotr Stohnij
Pokonuj ściany na rowerze: zyskaj czas i rozwiąż swoje problemy

Streszczenie: Przeciętny menedżer często zmaga się z brakiem czasu, a zaangażowanie w liczne projekty stało się miarą sukcesu. Jednak napotykając problemy, warto zastanowić się nad metodami ich pokonywania. Zamiast forsować przeszkody siłą, lepiej poszukać alternatywnych rozwiązań. Efektywne zarządzanie czasem opiera się na delegowaniu zadań i unikaniu przeciążenia obowiązkami. Kluczowe jest również znalezienie sposobów na pobudzenie kreatywności, takich jak lekki wysiłek fizyczny, który pomaga oderwać się od bieżących spraw i znaleźć nowe perspektywy. Na przykład, jazda na rowerze może sprzyjać generowaniu innowacyjnych pomysłów i efektywnemu rozwiązywaniu problemów.

Pokaż więcej

Przeciętny menedżer żyje w niedoczasie. Nieprzeciętny menedżer czasu nie ma prawie wcale. W końcu zapracowanie, osobliwe wszędobylstwo i uwikłanie w różnego rodzaju ambitne, a zarazem ciekawe projekty stało się miarą zaangażowania. I wszystko idzie dobrze, dopóki… wszystko idzie dobrze. Jednak co robisz, kiedy napotykasz problem – ścianę?

Czy próbujesz rozbić ją głową? Nie zaprzeczaj, w większości przypadków to właśnie robisz, czego dowodem jest wyraz twarzy, który widzisz w lustrze: podkrążone oczy, blada cera i wykrzywiony uśmiech. A może potrafisz przeskoczyć mur i pójść dalej?

Zarządzasz czasem? Zwalniam Cię!

O zarządzaniu czasem pisano już wierszem, prozą, ale i tak w większości przypadków kończyło się na dramacie, którego kulminacyjnym momentem były słowa podobne do: „Zwalniam Cię”. W końcu menedżerowie nie są rozliczani za skrupulatne prowadzenie dzienniczka i tabelki czasowe, ale za wyniki i skuteczność. Trudno się temu dziwić, w końcu biznes nie jest fajny, kiedy jest fajnie, ale gdy buduje unikalną wartość i w konsekwencji przynosi zyski.

Zostań mistrzem zarządzania sobą »

Nie zmienia to jednak faktu, że wydłużenie doby do 30 godzin jest, póki co, niemożliwe (spokojnie, pracujemy nad tym), zaś zarywanie kolejnych nocy, o ile w ogóle może przynieść pozytywne rezultaty, to tylko w krótkim terminie. Dlatego w gruncie rzeczy jedynym sposobem na efektywne zarządzanie czasem okazuje się delegowanie. To po części rozwiązuje pierwszy problem, czyli rozluźnia Twój kalendarz. Ale co z drugim? Czego potrzebujesz, aby podjąć wyzwanie i przeskoczyć mur?

Ja i mój rower

Odpowiedzi nie ma w poradnikach typu „Odnieś sukces w biznesie i ciesz się życiem”, ale pomocny w jej znalezieniu może okazać się lekki wysiłek fizyczny. Kreatywność i innowacyjność, które są kluczowymi sprzymierzeńcami w radzeniu sobie ze ścianami, uruchomisz jedynie, kiedy uwolnisz się od bieżących spraw i pozwolisz swoim myślom znaleźć nowe połączenia. Jak działa to w praktyce?

Niedawno dobry znajomy poprosił mnie, abym pomógł mu wymyślić sposób na strategiczne podejście do komunikacji w jego firmie. To jednak nie takie proste jak może Ci się wydawać, szczególnie kiedy w grę wchodzi dość anarchiczna struktura i interesy poszczególnych działów.

Rozwiązanie znalazłem jadąc na rowerze. Nie od razu – musiałem pokonać jakieś 10 kilometrów – ale i tak okazało się to bardziej efektywne niż siedzenie wieczorami nad (pustą) kartką papieru w oczekiwaniu na iluminację. Nie był to pierwszy przypadek, kiedy lekki wysiłek fizyczny, czyli taki, który wyzwala endorfiny, ale nie angażuje za bardzo mózgu, pomógł mi zebrać luźne idee i przekształcić je w spójną koncepcję. Na przykład to, jak zbudować model naszych blogów liderów biznesu, przyszło mi do głowy, gdy rzucałem piłką do kosza. Efekt widzisz właśnie przed oczami.

Lekki wysiłek fizyczny, który wyzwala #endorfiny, pomógł mi zebrać luźne idee

Jeżeli jednak nie masz ochoty na nic, co wiązałoby się ze sportem, możesz również spróbować sposobu Einsteina, który między E a mcIndeks górny 2 grał na skrzypcach. W ten sposób stymulował ciało modzelowate, czyli część mózgowia odpowiedzialną za synergię międzypółkulową, i dzięki temu wracał do biurka z nowym pomysłem.

Od autodestrukcji do samoświadomości

Menedżerowie, którzy nie potrafią zostać z problemem, zrozumieć jego źródeł, a za wszelką cenę próbują się go po prostu pozbyć, w gruncie rzeczy forsują ściany. Jeżeli napotykają kartonowo‑gipsową, może się to nawet okazać skuteczne, ale im wyżej w ten sposób się dostaną, tym więcej doświadczą betonowych. Dlatego kluczowa dla sukcesu jest wiedza, gdzie kończy się osobista siła (rozumiana na przykład jako podkręcanie tempa i rozszerzanie zakresu odpowiedzialności), a zaczyna autodestrukcja (czyli w tym przypadku nieumiejętność optymalizacji swojego kalendarza oraz rozwiązywania skomplikowanych problemów).

Trudno się tu nie zgodzić z Joanną Malinowską‑Parzydło, byłą dyrektor HR Grupy TVN, dziś CEO Personal Brand Institute, która na niedawnej konferencji LinkedIn stwierdziła w kontekście rekrutacji, że wkrótce będziemy konkurować samoświadomością. W końcu od pewnego momentu to czy potrafisz wykorzystać swoje umiejętności w efektywny sposób, zależy tylko i wyłącznie od tego, czy potrafisz zarządzić sobą, czyli skoncentrować energię, aby przebić ścianę, albo wsiąść na rower i objechać mur dookoła.

A może znasz jakiś inny sposób? Podziel się swoim.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!