Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje przywódcze

Nie ignoruj zmian na rynku pracy

1 lipca 2007 6 min czytania
Artur Kaźmierczak
Dariusz Kraszewski
Małgorzata Wnęk-Kolaska
Nie ignoruj zmian na rynku pracy

Zmiany, które głęboko zmieniły układ sił na polskim rynku pracy, wymagają strategicznego spojrzenia na zarządzanie pracownikami. Jest to wyzwanie nie tylko dla dyrektorów personalnych.

Wielu menedżerów wciąż nie w pełni zdaje sobie sprawę z tego, że na polskim rynku pracy następuje radykalna zmiana, która wymusza nowe podejście do zarządzania ludźmi. Coraz częściej to pracownik, a nie praca, jest dobrem poszukiwanym. Na tę rewolucję mają wpływ następujące zjawiska.

  • Za sprawą szybkiego rozwoju gospodarki oraz inwestycji kapitału zagranicznego w Polsce jest dziś więcej atrakcyjnych możliwości zatrudnienia niż kilka lat temu.

  • Po wejściu Polski do UE o potencjalnego pracownika konkurują nie tylko pracodawcy z Polski, ale także z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Irlandii.

  • Wchodzący na rynek pracownicy są bardziej mobilni i gotowi do wyjazdu za granicę czy też założenia własnej firmy.

  • Następuje transformacja ku gospodarce opartej na wiedzy. Firmy coraz rzadziej konkurują fizycznymi atrybutami czy ceną produktów. Liczy się za to poziom usług bezpośrednio zależny od jakości pracowników.

  • Łatwiejszy dostęp do wszystkich innych zasobów (kapitału, technologii, kanałów dystrybucji, specjalistycznych usług itp.) sprawia, że coraz częściej o sukcesie (lub porażce) przedsięwzięć biznesowych decyduje posiadanie (lub brak) odpowiednio wykwalifikowanej i zmotywowanej kadry.

Z tych właśnie powodów zarząd firmy musi świeżym okiem spojrzeć na pracowników i w sposób przemyślany stawić czoła trzem wyzwaniom. Są to: zdobywanie i utrzymywanie najcenniejszych pracowników, pozyskiwanie nowych kompetencji oraz motywowanie ludzi do aktywnego udziału w trudnych procesach zmian niezbędnych do realizacji strategii.

Podejmowanie wyzwań

Dla wielu polskich firm najbardziej palącym dziś problemem jest zapewnienie sobie odpowiedniej liczby pracowników. W wielu przypadkach jest to problem o znaczeniu strategicznym. Blisko jedna trzecia organizacji, które uczestniczyły w badaniu Deloitte *Trendy HR w Polsce 2007 *Indeks górny 1, musi wkładać coraz więcej wysiłku w przeciwdziałanie negatywnym trendom na rynku pracy. Do najczęściej podejmowanych działań należy promowanie firmy jako dobrego pracodawcy oraz udoskonalanie systemów HR lub tworzenie nowych, w których kładzie się nacisk na programy motywacyjne, indywidualne ścieżki kariery czy zarządzanie talentami.

Jedynie 3% uczestników badania uznało, że pod względem rozwiązań w zakresie zarządzania ludźmi ich pracodawca jest na poziomie światowym.

Jednak wyzwania, przed którymi stają dziś polskie przedsiębiorstwa, nie dotyczą tylko liczby, ale też jakości pracowników. W sytuacji, gdy – pod presją globalizacji i coraz większych oczekiwań klientów – firmy są zmuszone do konkurowania jakością, a nie tylko technologią czy kosztami, kompetencje i potencjał pracowników przesądzają o sukcesie. Skoro polskie firmy nie mogą być tańsze od producentów z Dalekiego Wschodu, muszą być od nich lepsze! Aby więc organizacje mogły realizować swoje strategie, dyrektorzy HR muszą zapewnić im pracowników o nowych kompetencjach – takich jak umiejętność syntezy różnych dziedzin wiedzy (np. finanse, marketing, technologia), myślenie w skali globalnej, innowacyjność czy umiejętność zarządzania międzynarodowymi zespołami.

Innym wielkim wyzwaniem jest skuteczne motywowanie pracowników. Pieniądze, choć niezmiernie ważne, nie wystarczą. Jak wykazują badania, pozytywne podejście do pracy ma swoje źródło w stwarzaniu kadrze perspektyw rozwoju, w dobrym klimacie organizacyjnym, w treści samej pracy oraz w zapewnieniu ludziom równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. Niebagatelną rolę odgrywa również zgodność wartości funkcjonujących w firmie z zasadami, jakie wyznaje pracownik.

Strategiczne podejście do zarządzania pracownikami

Powyższe wyzwania sprawiają, że zarządy polskich firm muszą poświęcić więcej uwagi zagadnieniom związanym z zarządzaniem kapitałem ludzkim. Dziś równie ważne jak przejęcia konkurentów, wejście na nowy rynek czy programy inwestycyjne stają się działania promujące firmę na rynku pracy, strategia rekrutacyjna, integracja zarządzania kadrami i zarządzania operacyjnego, pomysły na rozwój i motywowanie szczególnie cennych pracowników, systemy ścieżek kariery, rotacji i sukcesji, programy szkoleń menedżerskich, tworzenie spójnej kultury firmy, strategia przywiązania ludzi do firmy czy kompleksowa rewizja systemu wynagrodzeń. Bez zapewnienia sobie kapitału ludzkiego inne przedsięwzięcia strategiczne staną się bezprzedmiotowe, bo nie będzie pracowników do realizowania ich. Potwierdzają to statystyki sondaży. Aż 85% uczestników badania Aligned at the TopIndeks górny 2 jest przekonanych, że dla realizacji celów biznesowych ich firm decydujące znaczenie mają ludzie. Niestety, jedynie 3% uczestników badania uznało, że pod względem rozwiązań w zakresie zarządzania ludźmi ich pracodawca jest na poziomie światowym. Także jedynie 23% respondentów badania wierzy, że HR odgrywa obecnie decydującą rolę w formułowaniu strategii i w wynikach operacyjnych organizacji.

Strategicznym zadaniem szefów firm staje się dziś zdobycie i utrzymanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz zachęcenie ich do zaangażowania się w dynamiczne i trudne procesy zmian. Nawet sprawny dyrektor HR nie może osłabić bezpośredniego zaangażowania zarządu w zarządzanie kapitałem ludzkim. Kiedy ludzie naprawdę stają się najważniejszym zasobem firmy, nadchodzi czas, aby zacząć tym zasobem strategicznie zarządzać.

  1. Trendy HR w Polsce 2007, Deloitte 2007 (przekrojowe badanie ankietowe z udziałem ponad 100 dyrektorów HR polskich firm).

  2. Aligned at the Top, Deloitte i Economist Intelligence Unit 2007 (globalne i obejmujące wszystkie branże badanie 531 członków zarządów i dyrektorów HR).

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!