Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Nauczyłem się kwestionować status quo

19 maja 2021 9 min czytania
Adrian Piętak
Grzegorz Rutkowski
Nauczyłem się kwestionować status quo

Streszczenie: Grzegorz Rutkowski, General Manager w Habasit Polska, podkreśla znaczenie ciągłego rozwoju i aktualizacji wiedzy w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu. Udział w programie Management umożliwił mu skonfrontowanie dotychczasowych doświadczeń z nowoczesnymi trendami oraz uporządkowanie posiadanej wiedzy. Rutkowski zauważa, że program wpłynął na jego podejście do zarządzania, kładąc nacisk na współpracę z różnorodnym zespołem i efektywne wykorzystanie potencjału każdego pracownika. Wprowadzenie nowych zasad komunikacji oraz pogłębienie wiedzy finansowej przyczyniły się do opracowania nowej strategii firmy na kolejne lata. Dzięki tym zmianom, mimo trudności związanych z pandemią, firma odnotowała poprawę wyników finansowych, lepszą sprzedaż oraz wzrost zaangażowania i satysfakcji pracowników. Rutkowski podkreśla, że odwaga wprowadzania zmian i otwartość na ciągłą naukę są kluczowe dla sukcesu organizacji. mitsmr.pl+4mitsmr.pl+4mitsmr.pl+4mitsmr.pl

Pokaż więcej

Dziś wiem, że warto mieć odwagę wprowadzać zmiany. Świat się zmienia, a nas często ograniczają nasze przyzwyczajenia, utarte schematy, wedle których działamy. O tym, jak zmieniło się podejście do prowadzenia firmy, opowiada Grzegorz Rutkowski, General Manager w Habasit Polska.

Co skłoniło Pana do podjęcia decyzji o dalszym rozwoju?

Grzegorz Rutkowski: Mimo lat doświadczeń, chciałem sprawdzić, czego nie wiem, odświeżyć zdobytą już wiedzę, poznać najnowsze trendy. Wszystko się zmienia i to bardzo szybko, trzeba więc być na czasie, aktualizować informacje. Ponadto poczułem potrzebę zrobienia czegoś dodatkowego, rozwoju, który będzie takim zdrowym motywatorem do aktywności. To miał być dla mnie czas autorefleksji, dzięki któremu dowiem się, w jakim punkcie życia zawodowego jestem, co mogę w nim zmienić, jak poprawić efektywność własną, jak lepiej zarządzać. Myśląc o programach, które pomogłyby mi w pogłębieniu wiedzy na temat funkcjonowania firmy, brałem pod uwagę dwie ewentualności: program Management albo MBA.

Dlaczego akurat te programy? Na rynku dostępnych jest wiele innych wartościowych szkoleń.

Studiowałem ekonomikę, zrobiłem też studia podyplomowe z logistyki – obszarze, w którym działam. Mam też za sobą sporo szkoleń. Teraz zależało mi na programie innym niż dotychczasowe. Chciałem skonfrontować swoje doświadczenia z wiedzą teoretyczną, poukładać sobie to, co już wiem, dowiedzieć się, gdzie mam braki.

Przeglądałem oferty studiów MBA, jednak ostatecznym powodem wybrania Managementu były opinie płynące z rynku. Podpytując znajomych, wielu z nich powiedziało mi, że będę tu miał do czynienia z praktykami, a MBA nie będzie miało takiego przełożenia na biznes i codzienne zarządzanie firmą. Byłem ciekawy tych różnic, po pierwszych dwóch sesjach już je znałem. To była sesja z Andrzejem Jacaszkiem. Uważam, że to od niej powinniście zawsze zaczynać program. Jest rewelacyjna – poziom prowadzenia, luz poparty merytoryką. Gdy się skończyła, byłem maksymalnie „wyprany”, ale bardzo zadowolony. Tego właśnie szukałem.

Ponadto Management od innych studiów różni się kompleksowością. W trakcie zajęć miałem możliwość przyjrzeć się kwestiom zarządzania przedsiębiorstwem z różnych poziomów – od helicopter view do daily business.

Na czym dokładnie polegała ta kompleksowość?

Na poruszanych tematach i ich spójnym prezentowaniu, a nie w oderwaniu od siebie. Są przekrojowe – od zarządzania całą organizacją przez analizę strategiczną, finanse, sprzedaż, marketing po składowe zarządzania. Z każdego modułu wyciągnięta jest esencja, praktyczna wiedza potrzebna menedżerom w codziennej pracy. Po raz pierwszy zajęcia dotyczące finansów były dla mnie bardzo ciekawe, do tego stopnia, że chciałem jeszcze bardziej pogłębić wiedzę, wdrożyć to, o czym rozmawialiśmy, a nie traktować tego obszaru jako przykrego obowiązku.

Dla kogo Pana zdaniem jest ten program?

Do Managementu zachęcałbym dwie grupy ludzi: po pierwsze tych, którzy od dawna siedzą w biznesie i zależy im na zderzeniu się z tym, co aktualnie najważniejsze, poukładaniu na nowo wiedzy i wymianie doświadczeń. Po drugie, dla tych, którzy chcą zająć pozycje liderskie – żeby wiedzieli, jak zarządzać organizacją.

Czy pandemia wzbudziła w Panu wątpliwości dotyczące udziału w programie?

Oczywiście, zastanawiałem się, w jaki sposób będą realizowane sesje. Miałem okazję uczestniczyć w trzech spotkaniach stacjonarnie i byłem ciekaw, jak sobie z tym poradzicie. Dziś śmiało mogę powiedzieć, że świetnie wykorzystaliście ten czas. Zajęcia online były sprawnie realizowane. Minus? Tylko taki, że nie można było wyjść z ludźmi na kawę, lunch, brakowało mi swobodnych rozmów i wymiany poglądów, które będąc online, są utrudnione. Konsultujemy się więc poza zajęciami.

Po każdej sesji omawiałem w firmie prezentowane przykłady, narzędzia i polecane artykuły. Dzięki temu na bieżąco korygowałem działalność firmy, dyskutowałem z zespołem, co warto wykorzystać już teraz, co w przyszłości. 

Czy zmienił się sposób prowadzenia zajęć?

Merytoryka programu szybko została dostosowana do nowych warunków, tak naprawdę w trakcie trwania pandemii. Na zajęciach pojawiały się odniesienia do aktualnej sytuacji, analizowaliśmy, jak wykorzystać zdobytą wiedzę w sytuacji niepewności tego, co może wydarzyć się jutro i jak przenieść ją na grunt firmy. Wszystko oparte na podejściu evidence based.

Po każdej sesji omawiałem u siebie w firmie prezentowane przykłady, narzędzia i polecane artykuły. Dzięki temu na bieżąco korygowałem działalność firmy, dyskutowałem z zespołem, co warto wykorzystać już teraz, co w przyszłości. Kilkukrotnie zdarzyło się też, że analiza jakiegoś elementu zbiegła się z zajęciami tego dotyczącymi. W konsekwencji kwestionowałem nasze przyzwyczajenia, to, jak do tej pory to robiliśmy i wspólnie zastanawialiśmy się nad wprowadzeniem metodyki, którą poznałem na zajęciach. Po czasie wiem, że warto było wprowadzać zmiany, np. dzięki programowi zaczęliśmy opracowywać nową strategię na kolejne lata. Choć w temacie strategii wiele już zostało powiedziane, tę wiedzę trzeba ciągle aktualizować, dostosowywać do zmieniających się warunków. Dziś konkurencja nie jest tym samym, co wcześniej, a strategię „pięciu sił Portera” należy postrzegać w nowym kontekście. Musimy stale pamiętać o nowej perspektywie. Dziś nie wystarczy się uczyć, trzeba też potrafić oduczać się starych, nieaktualnych przyzwyczajeń.

Jakie zmiany, podyktowane wiedzą z Managementu, wprowadził Pan w firmie?

Przede wszystkim zmieniłem się ja, moja psychologia zarządzania. Chcę pracować z różnorodnym zespołem, by wykorzystywać każdego potencjał. Określiliśmy też nowe zasady komunikacji. Ponadto, bardzo wiele dała mi sesja finansowa. Pierwszy raz uczestniczyłem w warsztacie dotyczącym finansów, który był klarowny, nie znudził mnie, a wręcz zachęcił do głębszego poznania tej tematyki. Podobnie było z innymi sesjami. Tak naprawdę po każdej czułem potrzebę dowiedzenia się czegoś jeszcze, testowania i wdrażania. Taka zmiana podejścia, myślenia w ogóle ma ogromną moc, która może każdej firmie dać wiatr w żagle. Dziś czuję się bardzo zmotywowany do dalszej nauki. Rozbudziłem w sobie ciekawość i zmieniłem nastawienie.

Przede wszystkim zmieniłem się ja, moja psychologia zarządzania. Chcę pracować z różnorodnym zespołem, by wykorzystywać  potencjał każdego.

Jak Pan ocenia trenerów?

Każdy trener ma inny bagaż doświadczeń, ale wszyscy trzymają się wspólnej linii przyjętej przez ICAN i wysokiej jakości. Doradzając w biznesie, mają ogromną wiedzę praktyczną. Dyskusje podczas sesji dzięki różnym perspektywom wnosiły nową wartość. To ogromna zaleta, bo każdy uczestnik programu powinien mieć poczucie, że rozmawia ze „swoimi”, a jednocześnie poznawać inne punkty widzenia. Ten miks różnorodności, nieco szalony, a jednocześnie ustrukturyzowany przez ICAN bardzo mi się podobał. Co najważniejsze, to naprawdę działało!

Co udało się Panu zmienić w działaniu firmy?

Rozpocząłem Management w momencie, gdy wprowadzaliśmy w organizacji sporo zmian, m.in. struktury sprzedaży, procesów realizacji celów, lean management, kultury zaangażowania i satysfakcji pracowników. Dzięki programowi i udostępnionym narzędziom wiele z tym projektów udało nam się wprowadzić szybciej i w uporządkowany sposób, bez niepotrzebnych błędów. Dzięki Managementowi poprawiliśmy w zeszłym roku, pomimo lockdownu, wynik finansowy. Ponadto działania w obszarach, nad którymi pracowaliśmy w ubiegłym roku, przynoszą już efekty. Sprawniej to wszystko robimy. Poprawiła nam się sprzedaż, właściwie określiliśmy wskaźniki operacyjne, wprowadziliśmy zmiany w ramach kultury organizacyjnej. Widzę, że pracownicy rozumieją wizję firmy, jej cele. Te pozytywne zmiany dostrzegamy wszyscy.

Jak osobiście na Pana wpłynął program?

Udział w Managemencie i nowa kultura w Habasicie dały mi coś bezcennego – poczucie pewności w działaniu, większy spokój i swobodę. To usprawniło określanie priorytetów i poprawiło współpracę. Dzięki przekrojowości programu wzdłuż różnych ważnych funkcji biznesowych zacząłem zwracać uwagę na rzeczy istotne przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Nabraqłem nawyku czytania – wracam do materiałów z sesji, czytam też nowe artykuły. Szukam kolejnych elementów układanki, które pozwolą firmie stale się rozwijać i pewnie patrzeć w przyszłość.

Czy, a jeśli tak, to w jaki sposób zamierza Pan dalej się rozwijać?

Cały czas chcę sprostać kolejnym wyzwaniom, które pojawiają się przede mną w tej zmiennej i nieprzewidywalnej dziś rzeczywistości. Zależy mi na tym, aby jako organizacja być zwinniejszym i sprawniej poruszać się w świecie VUCA. Myślę, że kolejnym krokiem w moim rozwoju będzie Personal Ledership Academy.


Wywiad należy do cyklu rozmów przeprowadzonych z uczestnikami programów szkoleniowych ICAN Institute. Mają one spontaniczny i niekomercyjny charakter, a ich celem jest zebranie informacji zwrotnych, które pomogą w dalszym udoskonalaniu jakości oferowanych szkoleń.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!