Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 25, sierpień - wrzesień 2024)
Polska flaga

Najpierw rozwiąż największe problemy, potem zadbaj o talenty

1 sierpnia 2024 4 min czytania
Zdjęcie Piotr Smoleń - CEO Symmetrical.AI
Piotr Smoleń
Najpierw rozwiąż największe problemy, potem zadbaj o talenty

Streszczenie: Skuteczne zarządzanie organizacją wymaga najpierw uporządkowania podstawowych kwestii, takich jak eliminacja mikrozarządzania i ustanowienie jasnych celów. Studium przypadku firmy Buuuz Tricot ukazuje fundamentalne dysfunkcje w zarządzaniu, w tym brak wyznaczania celów oraz niespójny proces podejmowania decyzji. Dodatkowo, historia uwypukla poważne problemy w funkcjonowaniu działu HR. W związku z tym, działania takie jak ratowanie konkretnego pracownika czy wdrażanie programu zarządzania talentami powinny zostać poprzedzone rozwiązaniem tych podstawowych problemów.

Pokaż więcej

Skuteczne zarządzanie organizacją wymaga w pierwszej kolejności uporządkowania podstawowych kwestii, takich jak eliminacja mikrozarządzania i ustanowienie jasnych celów. Dopiero po naprawieniu tych nieprawidłowości można skutecznie zająć się rozwijaniem talentów.

Studium przypadku wskazuje na fundamentalne dysfunkcje w zarządzaniu Buuuz Tricot, takie jak mikrozarządzanie, brak wyznaczania celów, niespójny i nieuporządkowany proces podejmowania decyzji. Ponadto historia uwypukla poważne problemy w funkcjonowaniu działu HR w organizacji. W związku z tym Barbara nie powinna ani ratować Anny, ani wdrażać programu zarządzania talentami. Najpierw firma powinna się uporać z poważniejszymi problemami.

Ratowanie Anny nie jest wskazane

Wbrew pozorom ratowanie Anny nie powinno być priorytetem dyrektorki HR, ponieważ nie tylko nie ma pewności, że menedżerka jest talentem, lecz także brakuje na to właściwych procedur.

1. Do kompetencji HR nie należy ocenianie wyników biznesowych i decydowanie za menedżera funkcyjnego o rozwoju pracownika. Menedżer liniowy jasno dał do zrozumienia, że nie jest szczególnie zadowolony z wyników Anny i jest gotowy na jej ewentualne odejście. W firmie nie ma procedur regularnych ocen pracowniczych i zwyczaju przekazywania feedbacku, także Barbara, uznając Annę za talent, z dużym prawdopodobieństwem opiera się jedynie na swoich domysłach i osobistych preferencjach.

2. Dyskusja między Barbarą a Markiem, z pominięciem Piotra, i podejmowanie przez nich decyzji na temat indywidualnego programu rozwojowego Anny jest złym posunięciem i wskazuje na zaawansowane mikrozarządzanie idące z samej góry organizacji.

3. Działania podejmowane przez HR wskazują na syndrom ubezwłasnowolnienia menedżerów liniowych przez HR. To menedżerowie tworzą kulturę organizacyjną, najlepiej znają swój zespół, pracują nad jego motywacją i rekrutują pracowników. Rolą zespołu HR jest efektywne wspieranie menedżerów w realizacji tych zadań. Kiepscy liderzy i zespoły HR wykonują tę pracę za menedżerów – z reguły z wielokrotnie niższą skutecznością.

Zostało 54% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!